Saltar al contingut principal

Transcripcions pòdcasts Parlem de dades personals

Nombre de lectures: 0

Transcripció del sisè capítol sobre la protecció de dades: quins aspectes n'han de tenir en compte els emprenedors?

“Parlem de Dades”, un podcast de l’Escola d’Administració Pública de Catalunya i l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades.

Capítol 6: La protecció de dades: quins aspectes han de contemplar els emprenedors.

Presentació i guió

Locutor: Benvinguts al sisè episodi de “Parlem de dades personals”! Avui volem parlar de la protecció de dades enfocada als nous negocis. Ho farem amb l’ajuda de Joana Marí, delegada de protecció de dades i responsable de Projectes Estratègics de l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades. I d'un empresari, Pere Duran, que li plantejarà dubtes relacionats amb la protecció de dades per tirar endavant el seu projecte. Bon dia a tots i gràcies per acompanyar-nos!

Joana i Pere: Bon dia! Pere: Doncs estic engrescat per començar un nou negoci en línia i m’han dit que haig d’anar amb cura amb el tema de la protecció de dades. Què és el que he de fer?

Joana: Mira Pere, el primer que cal valorar és si es tractaran dades personals. Pots identificar directament o indirectament a una persona física?

Pere: Bé, sí, tindré adreces electròniques, això són dades personals, no?

Joana: Sí, des del moment que pots individualitzar a una persona dins un grup és una dada personal. Depèn de quin sigui el teu negoci cal complir més o menys obligacions. Per exemple, si vols obrir un centre de fisioteràpia, necessitaràs tractar dades de salut, i com que un mal ús d'aquest tipus de dades pot comportar més riscos per als drets de les persones (per exemple, de ser discriminades), cal complir més obligacions. Quan més riscos, més obligacions.

Pere: En el meu cas, només voldria les dades per enviar informació d’ofertes d’altres negocis dels comerços de la meva comarca.

Joana: Perfecte, llavors tu seràs el responsable del tractament, qui decidirà les finalitats i els mitjans per tractar les dades.

Pere: Ah, sí? I què haig de fer com a responsable del tractament?

Joana: Doncs tens una sèrie d’obligacions en matèria de protecció de dades. Per identificar-les el més fàcil és fer una anàlisi del flux de dades i anar-hi encaixant les obligacions. Per exemple, en primer lloc, identificar com reculls les dades i incorporar clàusules informatives a llocs com formularis en línia. Es tracta que les persones coneguin i entenguin qui tractarà les dades, per a què les tractarà, com exerciran els seus drets, etc.

Pere: D’acord, estic prenent apunts!

Joana: També has de saber on conservaràs aquestes dades, si en un servidor propi (on has d’aplicar mesures de seguretat) o en un servidor d’una altra empresa. En aquest últim cas, assegura’t de signar un contracte amb una entitat que compleixi la normativa de protecció de dades.

Pere: I si haig de comunicar aquestes dades a una altra empresa o administració?

Joana: Hauríem de veure en quins casos concrets i identificar si hi ha una llei que ens ho permet (o ens hi obliga) o si ens cal demanar el consentiment. Però recorda de cedir les dades mínimes que permetin obtenir la finalitat que busques.

Pere: És clar, té sentit això que dius. I un altre dubte, les dades caduquen? Tinc un límit de temps per tenir-les? Joana: Vas molt ben encaminat, Pere! Així és, un cop assolida la finalitat per a la qual has recollit les dades, aquestes s’han de bloquejar.

Pere: Veig que s’han de tenir en compte moltes coses! Em fa por deixar-me quelcom…

Joana: I això que t’he explicat és una part només! Al nostre web, www.apdcat.cat, tenim models i guies que t’ajudaran a tenir-ho tot controlat.

Pere: I si, tot i això, tinc dubtes? L’Autoritat Catalana de Protecció de Dades em pot ajudar?

Joana: Sí, pots adreçar-te al servei d’atenció al públic, on t’ajudaran de forma individual sobre com complir les teves obligacions. Pot ser per correu electrònic, per telèfon o presencialment (amb cita prèvia).

Tancament

Locutor (el mateix que presenta al principi): Doncs gràcies als dos! Fins aquí el sisè capítol de “Parlem de dades personals”, el pòdcast de l’Escola d’Administració Pública de Catalunya i l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades. Hem explicat com emprendre negocis tenint en compte la protecció de dades. Us esperem en el pròxim capítol de “Parlem de dades personals”, on continuarem aprofundint en aspectes relacionats amb el tractament i la protecció de dades. Fins aviat!

Torna a munt
× Tanqueu els crèdits
Autoria i llicència
  • Els continguts han estat elaborats per experts en la matèria de l'Autoritat de Protecció de Dades de Catalunya, que intervenen en els diferents episodis.
  • Coordinació tècnica i pedagògica: Servei de Formació per a la Generalitat (EAPC).
  • Imatge de portada sobre dades personals de Gerd Altmann, CC domini públic, publicada a Pixabay

L'Escola d'Administració Pública de Catalunya, amb la voluntat de contribuir a la lliure difusió del coneixement i d'acord amb el que estableix la Recomanació de la Comissió Europea sobre gestió de la propietat intel·lectual, difon aquests materials sota una llicència creative commons by-nc-sa. N'autoritza, doncs, l'ús amb les condicions següents:

  • citant-ne font i autoria;
  • amb finalitats no comercials, i
  • per fer-ne obres derivades que compleixin les condicions anteriors i es difonguin amb el mateix tipus de llicència.

Llicència de Creative Commons
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional de Creative Commons.

Així mateix, s'hi inclouen referències a materials d'altres autors degudament consignades, per a l'ús de les quals cal atenir-se a les llicències corresponents.