Saltar al contingut principal

Transcripcions pòdcasts Parlem de dades personals

Nombre de lectures: 0

Transcripció del setè capítol sobre la protecció de dades: Què diuen de tu les teves publicacions a les xarxes socials?

“Parlem de Dades”, un podcast de l’Escola d’Administració Pública de Catalunya i l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades.

Capítol 7: Què diuen de tu les teves publicacions a les xarxes socials?

Presentació, guió i tancament

Locutor: Bon dia i benvinguts al setè capítol de “Parlem de dades personals”! Avui volem parlar d’un tema molt rellevant en què, molts cops, no parem prou atenció: els riscos als quals ens exposem en fer ús de les xarxes socials. Per parlar d'això, ens acompanya Carlos López, tècnic de l’Assessoria Jurídica de l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades. Bon dia Carlos, gràcies per acompanyar-nos!

Carlos: Bon dia! Sens dubte les xarxes socials s’han convertit en una part important de les nostres vides, sobretot per als joves, que ja viuen el seu dia a dia de manera digital. La veritat és que les xarxes ens poden ajudar a estar connectats amb persones del nostre entorn sense necessitat de trucar o mantenir xats, però, com bé dius, moltes vegades no ens parem a pensar en totes les implicacions que hi ha en fer ús de les xarxes.

Locutor: Per què, de què estaríem parlant?

Carlos: Doncs dels riscos de facilitar la nostra informació a una plataforma com Instagram o Tiktok i l’exposició que fem de la nostra vida, difonent dades personals de tota mena i en qualsevol context. Sovint no som conscients del fet que qualsevol publicació o interacció dona informació sobre nosaltres. I, a més, que aquesta informació l’alimentem cada vegada que fem ús de la plataforma.

Locutor: Ens en podries posar algun exemple, Carlos?

Carlos: I tant! Per exemple, no tenim en compte que una vegada feta una publicació, perdem el control del que pot acabar passant amb aquesta informació i no valorem que pot ser utilitzada per tercers amb finalitats molt diverses, siguin més o menys malintencionades.

Locutor: Mm…

Carlos:  Tampoc no som conscients, per exemple, que la informació que nosaltres difonem en una plataforma no està aïllada de la resta d’Internet. Aquestes informacions es creuen i diuen molt de nosaltres, més del que es pot deduir a simple vista.

Locutor: Més? Què vols dir?

Carlos: Fem un exercici: quina informació creus que facilita la publicació d’una història del meu esmorzar, etiquetant el forn de pa on soc? O què pots saber de mi pel fet de seguir el perfil d’un cantant?

Locutor: Doncs ràpidament pensaria en l’esmorzar concret que estàs prenent, i si etiquetes el lloc on estàs, podria deduir on vas sovint a esmorzar si la publicació és recurrent. I, pel que fa al cantant, que t’agrada aquest cantant, no?

Carlos: Efectivament, però també podries intuir que m’agrada un determinat estil de música.

Locutor: Mm!

Carlos: I respecte al meu esmorzar, fixat que també podria estar donant més informació si el forn de pa on soc ven exclusivament productes sense gluten. Podria estar indicant que soc celíac, o fins i tot estaria publicant dades de terceres persones que puguin aparèixer a la foto o al vídeo.

Locutor: Però, vols dir que els tercers es fixen tant en les nostres publicacions? No estem exagerant?

Carlos: Depèn de com t’ho miris… Hem de tenir en compte que estem interactuant en un ecosistema on juguem nosaltres, les persones que veuen les nostres publicacions, la mateixa xarxa social i també l’entramat d’empreses que acaben monetitzant les nostres dades, com, per exemple, a través de la publicitat.

Locutor: Ostres!

Carlos: Al final, és molt difícil determinar quin deu ser l’interès dels tercers en la nostra informació, però des del punt de vista empresarial no som conscients que l’objectiu primordial és transformar-la en una mercaderia, el que alguns anomenen "capitalisme de vigilància".

Locutor: I què poden fer aquestes empreses?

Carlos: Doncs, per exemple, poden sotmetre’ns a campanyes en què la plataforma només ens ofereixi informació esbiaixada sobre un determinat tema,

Locutor: Mm.

Carlos: com pot ser només un estil de música o informació de forns de pa per a celíacs de la zona on vivim.

Locutor: Entesos.

Carlos: Però, al marge d’això, qualsevol tercer pot aprofitar la informació amb intencions malintencionades, com ara fer mal a la teva reputació, localitzar-te o generar un nou perfil aliè a tu i fer-se passar per tu.

De fet, algunes celebritats i influenciadors han patit els efectes de l’exposició contínua de la seva activitat, com ara, la localització dels seus domicilis, i fins i tot han hagut de tancar les seves xarxes per cuidar la seva salut mental després d’una onada de missatges d’odi.

Locutor: Ostres!

Carlos: Per això és molt important plantejar-nos quina informació facilitem a les xarxes. Fixa’t en una cosa, fins i tot l’Spiderman o el Batman utilitzen una màscara per no ser reconeguts al carrer!

Locutor: És clar, però estàs parlant de celebritats i influenciadors…

Carlos: Però a tots ens pot passar. Ja saps com podem ser de fràgils a l'adolescència si algú aprofita la nostra informació per fer-se passar per nosaltres. O, ja més grans, molts coneixem a algú que ha patit un robatori a casa durant les vacances, i potser ni tan sols ha estat necessari conèixer la informació de les teves xarxes…, imagina't si analitzen les nostres publicacions! Fins i tot, potser ens estan orientant ideològicament i ni en som conscients.

Locutor: Llavors, quines precaucions seria adient adoptar per intentar protegir la nostra privacitat a les xarxes socials?

Carlos: La resposta no és senzilla, però la més evident és que hem de ser molt selectius amb la informació que compartim, això és primordial.

Locutor: Mm!

Carlos:  Hi ha determinades mesures que es poden prendre per minimitzar les molèsties que podem patir, com ara, restringir els nostres perfils per poder controlar qui pot veure les nostres publicacions, o publicar atemporalment les històries d’on hem estat. Són mesures que poden permetre controlar l’impacte, encara que hem de ser conscients que tot el que pengem a una xarxa social és com llençar una moneda a l’oceà. En perdem el control.

Locutor: Doncs moltes gràcies, Carlos, per fer-nos reflexionar sobre la informació que pot incloure les publicacions que fem a les xarxes socials, i dels riscos que se’n poden derivar. Definitivament, tots n'hauríem d'estar més informats i hauríem de ser més curosos.

I fins aquí el setè capítol de “Parlem de dades personals”, el pòdcast de l’Escola d’Administració Pública de Catalunya i l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades. Amb Carlos López, jurista de l'Assessoria Jurídica de l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades. Us esperem al pròxim capítol de “Parlem de dades personals”, on continuarem aprofundint en aspectes relacionats amb el tractament i la protecció de dades. Fins aviat!

Torna a munt
× Tanqueu els crèdits
Autoria i llicència
  • Els continguts han estat elaborats per experts en la matèria de l'Autoritat de Protecció de Dades de Catalunya, que intervenen en els diferents episodis.
  • Coordinació tècnica i pedagògica: Servei de Formació per a la Generalitat (EAPC).
  • Imatge de portada sobre dades personals de Gerd Altmann, CC domini públic, publicada a Pixabay

L'Escola d'Administració Pública de Catalunya, amb la voluntat de contribuir a la lliure difusió del coneixement i d'acord amb el que estableix la Recomanació de la Comissió Europea sobre gestió de la propietat intel·lectual, difon aquests materials sota una llicència creative commons by-nc-sa. N'autoritza, doncs, l'ús amb les condicions següents:

  • citant-ne font i autoria;
  • amb finalitats no comercials, i
  • per fer-ne obres derivades que compleixin les condicions anteriors i es difonguin amb el mateix tipus de llicència.

Llicència de Creative Commons
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional de Creative Commons.

Així mateix, s'hi inclouen referències a materials d'altres autors degudament consignades, per a l'ús de les quals cal atenir-se a les llicències corresponents.