Saltar al contingut principal

Gestió segura de l'amiant des dels municipis

Nombre de lectures: 0

← Unitat 1 | Unitat 3 →

2. El procés de l’amiant: identificació, retirada i gestió del residu

2.1 Identificació de l'amiant

2.1.1 Caracterització d’edificis susceptibles de tenir amiant


Quan concorren una d'aquestes circumstàncies o més en els edificis objecte d'estudi, esdevenen "edificis candidats" a portar-hi a terme les inspeccions de presència d'amiant.

L'Ordre ministerial de 7 de desembre de 2001, que va transposar la Directiva 1999/77/CE, va establir que a partir del 14 de juny de 2002 l'amiant en totes les varietats quedava prohibit, i que no es podia fabricar o comercialitzar cap producte present en la seva composició.

Per això, quant a identificació o cens, es descartarien els edificis construïts amb posterioritat a l’entrada en vigor de l’Ordre.
  • Normalment tenen més de cinc alçades.
  • Molts cops l’estructura està ignifugada amb MCA.
  • Algunes vegades es revestien façanes de morter amb addició d'amiant.

Els projectats amb amiant es prohibeixen el 1984, però fins en aquell moment les normes NTE-IPF 1974 (norma tècnica d’edificació sobre instal·lacions de protecció contra el foc) i NBE-CPI-82 (norma bàsica d’edificació - condicions de protecció contra incendis), tot i no ser obligatòries, promovien l’ús de morters d’amiant i espumes projectades com a material de protecció contra el foc.

  • Oficines i fàbriques.
  • Edificis de serveis: hospitals, escoles, auditoris, biblioteques, pavellons esportius, aparcaments, teatres, sales de cinema, estudis de gravació, hostaleria, etc.

Els MCA es van instal·lar per donar acompliment a normatives generals o sectorials que garantien la protecció dels usuaris davant el foc, però també el confort tèrmic o acústic en locals per a espectacles, centres de treball, sanitaris o educatius.

  • Instal·lacions centralitzades de calefacció
  • Instal·lacions de climatització general
  • Instal·lacions de forns o cambres d’alta temperatura.

Els MCA es van utilitzar per poder donar acompliment a normatives generals o específiques per garantir la protecció i el confort o millorar el rendiment de les instal·lacions (calorifugació, etc.).

Normalment, es tracta de grans instal·lacions centralitzades en edificis administratius o industrials, però també residencials. Aquesta situació es dona amb més intensitat en països del centre i nord d’Europa, així com als Estats Units i al Canadà.


↑ Tornar a l'índex de l'apartat

2.1.2 Diferents inspeccions. Norma UNE

L’àmbit 1 del Pla nacional per a l'erradicació de l'amiant a Catalunya, que fa referència a la "Identificació de l’amiant", assenyala que "la detecció s’ha d’incentivar en l’àmbit privat i públic a partir de procediments i estàndards de qualitat". I estableix el següent:

“En aquest sentit, seria aconsellable harmonitzar els sistemes d’inspecció i avaluació de l’amiant, per exemple, sobre la base de la norma UNE 171370-2:2021 o d’altres normes de prestigi reconegut.”

En el panorama actual, les empreses i professionals que porten a terme les tasques d’inspecció ho fan a partir de les normes que s’adapten millor als seus protocols o que s’han format en l’àmbit d’alguna o algunes en concret.

A part de la norma UNE, aquestes són algunes de les que tenen més reconeixement i ús:

  • HSG 264 - Asbestos: The survey guide (HSE, 2021), Regne Unit.
  • Asbestos containing materials in workplaces. Practical guidelines on ACM management and abatement (HSA, 2013), Irlanda.
  • NF X46-020 - Repérage amiante: Repérage des matériaux et produits contenant de l’amiante (AFNOR, 2017), França.


Pel que fa a l’enfocament de les inspeccions, hi ha dos graus de detall:

  1. El primer, amb una visió a escala municipal, és el que porta a terme les inspeccions exteriors necessàries per censar els materials amb amiant en cobertes, plaques de façana, envans pluvials, marquesines, porxades, baixants, col·lectors, dipòsits d’aigua, etc.
  2. El segon nivell d’inspecció és el que accedeix a totes les parts d’una edificació o instal·lació per identificar i avaluar el risc dels MCA.

Habitualment es pot detectar materials dubtosos o "sospitosos" de contenir amiant en la composició, designats per la norma UNE com "MsCA".

En aquest cas, l’inspector o tècnic acreditat ha de prendre mostres per enviar al laboratori homologat, on es portaran a terme els assajos per confirmar el positiu en amiant o, al contrari, descartar-lo.

En el procés d'inspecció, les accions efectuades en contacte o proximitat amb els materials d’amiant, sobretot en la presa de mostres, s'han de fer seguint els protocols que estableixen les acreditacions dels inspectors. Així mateix, s'han de seguir les mesures preventives que estableix la normativa en matèria de prevenció de riscos laborals.


↑ Tornar a l'índex de l'apartat

2.1.3 Metodologia i fases del procés d’inspecció

Principis d’actuació

Els principis a seguir per part dels inspectors estan recollits en les guies tècniques proposades a l'apartat anterior i també en la norma UNE:

  • Honestedat
  • Neutralitat
  • Independència
  • Voluntat ferma de compliment de les normatives d’aplicació
  • Procediment de treball ordenat
  • Planificació de les visites
  • Especial èmfasi en la identificació dels materials sospitosos de contenir amiant (MsCA) i també els ocults
  • Contingut estructurat de l’informe.

Parts de la inspecció

Pot ajudar a enfocar la inspecció i a tenir informació de base de qualitat (reformes, instal·lacions, mantenidors).

La documentació que es pot consultar en aquesta fase és la següent:

  • Projectes i plànols
  • Memòries constructives
  • Pressupostos i factures
  • Documentació de reparacions o reformes
  • Programes de manteniment
  • Documentació de les instal·lacions
  • Revisions, ascensors, calderes, etc.
  • Altra documentació rellevant.

Tenen rellevància tant la preparació prèvia de la visita com les persones que acompanyen durant la inspecció i la informació que se’n pot extraure.

Aspectes i persones que faciliten la visita de reconeixement:

  • Disseny d'un pla de visita
  • Interlocutor per l’accés
  • Acompanyant en la visita
  • Responsable dels edificis
  • Mantenidors d’instal·lacions
  • Porter
  • Personal de neteja i manteniment.

Es tracta d'una proposta endreçada de presa de dades in situ per tenir la traçabilitat dels elements inspeccionats i poder traslladar els resultats a l'informe final d'inspecció.

  • Es du a terme tant per als MCA com per als MsCA.
  • Es formalitzen les fitxes de camp.
  • S’ubiquen tots els elements.
  • Es fan fotografies.
  • Es classifiquen per famílies d’MCA: aïllants, alta resistència mecànica i fibrociment.
  • Es prenen mostres dels MsCA: el tècnic o professional acreditat pren les mostres per demanar les anàlisis de laboratori.

La taula següent és un exemple de fitxa de camp. Les dades il·luminades en groc són de camp, és a dir, s'han d'anar completant durant la inspecció per no perdre el detall de materials, ubicacions, quanties, tipologies i numeració de mostres, realització o no de fotografies, inspectors si n'hi ha més d'un, etc.

Els altres camps s'emplenen al despatx, alguns amb la informació dels resultats de laboratori. L'avaluació del risc potencial és el darrer valor de la taula, que permet establir les mesures d'actuació.


Podeu descarregar la plantilla en blanc de la fitxa de camp en format Excel clicant sobre l'arxiu següent: Fitxa de camp

Conté la informació estructurada relativa als MCA detectats durant la inspecció a l'edifici o la instal·lació.

Ha d'incloure la informació següent, com a mínim:

  • Sol·licitant o promotor
  • Tècnic que fa la inspecció
  • Descripció d'edifici i zones (amb plànols, si és possible)
  • Normes d’inspecció i avaluació utilitzades
  • Mesures preventives considerades
  • Acreditació de pla de treball genèric
  • Homologació del laboratori
  • Resultats de la inspecció per a cada element
  • Recull de dades i avaluació del risc potencial
  • Possible determinació d’accions de retirada i fins i tot valoració econòmica
  • Documentació annexa.


↑ Tornar a l'índex de l'apartat

2.1.4 Estimació del risc potencial dels MCA identificats

La valoració i la puntuació del risc es fa d’acord amb la taula 1 de la norma UNE 171370-2, amb atenció a set caracteritzacions de l’entorn i del material:

  1. Localització de l’equip o la instal·lació que conté amiant.
  2. Extensió o quantitat del material amb amiant.
  3. Accessibilitat dels usuaris al material amb amiant.
  4. Nombre de persones potencialment exposades (excloent-ne treballadors i usuaris).
  5. Accessibilitat tècnica.
  6. Estat del material (o possible deteriorament).
  7. Varietat de l’amiant.

Aquesta puntuació de 0 a 100 es pondera amb la taula 2 (percentatges reductors del 10, 50 o 75 %).

Amb la puntuació total s’entra per la taula 3 i s’estableix:

  • Valor del risc.
  • Prioritat (I, II o III).
  • Accions de resposta: retirada i eliminació, estabilització i confinament (excepcionalment) o no intervenció (amb pla de seguiment).


↑ Tornar a l'índex de l'apartat

2.1.5 Extracció de mostres i anàlisi a laboratori

Les mostres més habituals són per fragment, fibres o pols. Les fases successives impliquen un embalatge segur amb doble bossa i la identificació adequada amb una retolació correcta.

És recomanable fer un seguiment fotogràfic de les fases que es porten a terme (quatre fotos com a mínim):

  1. Marca: s'assenyala el material del qual s'ha d'extraure la mostra.
  2. Humectació: s'utilitza un líquid que impedeix l'emissió de fibres a l'ambient en el moment de fer l'extracció.
  3. Extracció: per separació d'una petita fracció, recull d'una mostra de pols del material o aplicació d'una banda adhesiva.
  4. Encapsulament: a partir de productes del làtex o similars es fixa el perímetre de la zona mostrejada.


Algunes de les empreses i tècnics inspectors acostumen a incloure aquestes fotos als seus informes.

Els resultats que emetrà el laboratori parteixen dels assajos efectuats d’acord amb l’annex G de la norma UNE 171370-2.

Aquest annex estableix bàsicament tres tècniques analítiques o mètodes d’anàlisi per identificar l’amiant en materials:

  • Microscòpia òptica
  • Microscòpia electrònica
  • Difracció de R-X.

A la infografia veiem l'estimació de costos d'actuacions derivades de l'amiant l'any 2024

Font: Programa per a l'erradicació de l'amiant. Departament de la Presidència.


Pots descarregar aquesta infografia clicant sobre l'arxiu següent: Estimació costos amiant


↑ Tornar a l'índex de l'apartat | ↑ Tornar a l'índex inicial

2.2 Prevenció de riscos

2.2.1 El Reial decret 396/2006

La legislació específica que desenvolupa la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals, d'aplicació a l'àmbit laboral per a operacions i activitats en les quals els treballadors estiguin exposats o siguin susceptibles d'estar exposats a fibres d'amiant o de materials que el continguin, és el Reial decret 396/2006, de 31 de març, pel qual s'estableixen les disposicions mínimes de seguretat i salut aplicables als treballs amb risc d'exposició a l'amiant.

Cal remarcar-ne els apartats següents:

Àmbit d'aplicació

És d'aplicació, en el marc de les relacions laborals a:

“Totes les operacions i activitats en les quals els treballadors estiguin exposats o siguin susceptibles d'estar exposats a fibres d'amiant o a materials que el continguin.”

Destaquem especialment:

  • Tasques de demolició de construccions on hi hagi amiant o materials que en continguin.
  • Tasques de desballestament d'elements, maquinària o utillatge on hi hagi amiant o materials que en continguin.
  • Tasques i operacions destinades a retirar amiant, o materials que en continguin, d'equips, unitats (com ara vaixells, vehicles, trens), instal·lacions, estructures o edificis.
  • Tasques de manteniment i reparació dels materials amb amiant que hi ha en equips, unitats (com ara vaixells, vehicles, trens), instal·lacions, estructures o edificis.
  • Tasques de manteniment i reparació que impliquin risc de despreniment de fibres d'amiant per l'existència i la proximitat de materials d'amiant.
  • Transport, tractament i destrucció de residus que continguin amiant.
  • Abocadors autoritzats per a residus d'amiant.
  • Totes les altres activitats o operacions en què es manipulin materials que continguin amiant, sempre que hi hagi risc d'alliberament de fibres d'amiant a l'ambient de treball.

Excepcions

L'article 3.2 del Reial decret 396/2006 especifica com a excepcions que es tracti d'exposicions esporàdiques dels treballadors, que la intensitat d'aquestes exposicions sigui baixa i que els resultats de l'avaluació que preveu l'article 5 indiquin clarament que no se sobrepassarà el valor límit d'exposició a l'amiant en l'àrea de la zona de treball. Els articles 11 (Plans de treball), 16 (Vigilància de la salut dels treballadors), 17 (Obligació de la inscripció al RERA) i 18 (Registres de dades i arxiu de documentació), no són aplicables quan es treballi:

  • en activitats curtes i discontínues de manteniment durant les quals només es treballi amb materials no friables;
  • en la retirada sense deteriorament de materials no friables;
  • en l'encapsulament i el segellat de materials en bon estat que continguin amiant, sempre que aquestes operacions no impliquin risc d'alliberament de fibres, i
  • en la vigilància i el control de l'aire i la presa de mostres per detectar la presència d'amiant en un material determinat.

L'exempció es refereix a situacions excepcionals que siguin esporàdiques i ocasionals sense enllaç ostensible amb antecedents ni consegüents, per la qual cosa els treballs discontinus amb exposició a amiant no entren en l'exempció.

No poden acollir-se a l'article 3.2 els treballs de manteniment i/o reparació de xarxes de distribució d'aigües municipals i la retirada de petites quantitats de materials amb amiant per empreses que porten a terme activitats de desamiantatge o de construcció.


↑ Tornar a l'índex de l'apartat

2.2.2 Els plans de treball i la seva tramitació

La retirada de fibrociment en qualsevol de les quantitats presents s’ha de dur a terme per empreses especialitzades, que han d’estar registrades al Registre d’Empreses amb Risc d’Amiant (RERA) del Departament d’Empresa i Treball.

Aquestes empreses han de disposar d’un pla de treball, aprovat per l’autoritat laboral, on es recullin els procediments a seguir i totes les mesures de prevenció que cal adoptar, tant per protegir els treballadors que en duguin a terme la retirada com la població que envolti el lloc on es faci.

Tipus de plans de treball

Es poden distingir dos tipus de plans de treball amb amiant:

Per a treballs programables i de durada variable, especialment en demolicions, retirada d'amiant o de materials que el continguin en edificis, estructures, maquinària, equips i instal·lacions, desballestament de vaixells, etc.

La possibilitat de presentació de plans de treball amb risc d'amiant de caràcter general, per part de les empreses, es disposa en l'article 11.4 del Reial decret 396/2006:

"Quan es tracti d'operacions de curta durada amb presentació irregular o no programables amb antelació, especialment en els casos de manteniment i reparació, l'empresari pot substituir la presentació d'un pla de treball per cada tasca per un pla únic, de caràcter general, referit al conjunt d'aquestes activitats, en què s'incloguin les especificacions que s'han de tenir en compte en el desenvolupament de les operacions."

Els requisits de les activitats que es poden incloure en aquests plans de treball genèrics són que es tracti d'operacions de curta durada amb presentació irregular o que no siguin programables amb antelació. Es consideren els supòsits següents:

a) Treballs de manteniment de curta durada i reparació no programable amb antelació

Es consideren com a tals les substitucions de juntes, sabates de fre i embragatges, les operacions de manteniment d'instal·lacions elèctriques, de canonades d'aigües, etc. Aquestes feines, presentades a més de forma irregular o com operacions no programables, poden estar acollides a un pla genèric. A tal fi, el pla ha de fer constar en quina o quines empreses principals li és aplicable el pla de treball, és a dir, on es pot fer aquest manteniment i reparació i el tipus de material que conté amiant concret sobre el qual es pot treballar.

b) Treballs de curta durada de retirada de material de fibrociment

El criteri per aplicar aquests plans de treball genèrics en els treballs de curta durada de retirada de material de fibrociment, és limitar-los a les operacions que compleixin totes les condicions següents:

  • A efectuar, totalment, en una jornada laboral.
  • Hores màximes per treballador, en totes les operacions incloses en el pla de treball: 4 hores.
  • Suma total d'hores màximes treballades entre tots els treballadors, considerant totes les operacions incloses en el pla de treball: 16 hores.
  • En la retirada de plaques de fibrociment, la superfície total màxima a retirar és 100 m².

El cas més general d'aquestes operacions és el de retirada de cobertes de fibrociment. Per aquest motiu es limita l'aprovació del pla de treball a una superfície màxima de 100 m², però el criteri es complementa amb la limitació a un sol dia per efectuar tota l'operació, amb la limitació de les hores per treballador i també amb la limitació de la suma d'hores del total de treballadors. Tot per evitar treballs que, sense sobrepassar dita superfície, afegeixin operacions de desmuntatge de canonades, dipòsits o d'altres, que prolonguin la durada dels treballs i que seria motiu d'un altre pla, que ha de ser específic.

S'ha de tenir cura amb els plans genèrics corresponents a la retirada de fibrociment, previs a enderrocs, substitucions o reparacions. En naus buides, es demana la delimitació de la zona de treball i la seva senyalització. Però si aquests treballs formen part d'una substitució o reparació d'una zona contigua a una altra, on es continua treballant o hi ha maquinària o instal·lacions, on siguin necessàries mesures d'aïllament, cal un pla específic per a cada operació que descrigui correctament com es farà l'aïllament de les zones i la neteja final.

c) Treballs amb material que conté amiant no programables amb antelació

Un cas en què els plans de treball genèrics tenen aplicació és per a la retirada de runa i materials amb fibrociment en situacions d'emergència, per exemple després d'un incendi. En aquests casos és aplicable el pla genèric perquè es tracta d'operacions no programables amb antelació, on el risc d'emissió de fibres a l'ambient fa necessària una actuació ràpida. Aquesta operació la poden efectuar les empreses que disposin de plans de treball genèrics per a la recollida de runa i materials de fibrociment en operacions no programables amb antelació per casos d'emergències, independentment de la durada.


També es pot aplicar un pla genèric a activitats com ara:

  • Recollida i transport de residus d'amiant
  • Abocadors de residus
  • Presa de mostres per elaborar estudis d'identificació de materials amb amiant
  • Anàlisi i assaigs per identificar MCA
  • Vigilància i control ambiental que no entrin dintre de les excepcions especificades a l'article 3.2 del Reial decret 396/2006.
Els plans genèrics de treball s'han d'actualitzar si canvien significativament les condicions d'execució.


Tramitació

Els plans de treball es poden tramitar telemàticament: Presentar el pla.

L'autoritat laboral de Catalunya va dictar la Instrucció 2/2006, de 22 de novembre, que en el punt 2.1.6 estableix que, per a les resolucions d'autorització dels plans de treball amb amiant presentats davant els serveis territorials del Departament d'Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya, és obligatori comunicar, amb caràcter previ, l'execució dels treballs amb materials que contenen amiant (MCA) tant a la Inspecció de Treball com als òrgans tècnics especialitzats del Departament.

La finalitat és comunicar a l'autoritat laboral i a la Inspecció de Treball l’execució del pla aprovat per fer-ne el seguiment oportú i, si es considera necessari i convenient, es pugui fer una visita de control de les condicions de seguretat i salut en què s'està desenvolupant el treball.

Aquesta comunicació també es pot fer telemàticament: Comunicar l'execució dels plans de treball amb risc d'amiant aprovats.


↑ Tornar a l'índex de l'apartat

2.2.3 Empreses del RERA

Què és el RERA?

És un registre d'empreses que recull totes les que tenen treballadors que estan o poden estar exposats a l'amiant.

L'article 17 del Reial decret 396/2006, estableix que:

"Totes les empreses que hagin de dur a terme activitats o operacions incloses en l'àmbit d'aplicació d'aquest Reial decret s'han d'inscriure en el Registre d'Empreses amb Risc d'Amiant que hi ha als òrgans corresponents de l'autoritat laboral del territori on radiquin les seves instal·lacions principals.”

S'ha d'entendre com "instal·lacions principals" les de la raó social de l'empresa.


On s'ubica el RERA?

És un registre d'àmbit territorial que es gestiona des dels serveis territorials del Departament d'Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya.


Qui s'hi ha d'inscriure?

Les empreses que hagin de dur a terme activitats o operacions en les quals el seu personal estigui exposat o sigui susceptible d'estar exposat a fibres d'amiant o de materials que el continguin, s'han d'inscriure en el Registre d'Empreses amb Risc per Amiant (RERA).

Són empreses que fan tasques incloses en l'àmbit d'aplicació del Reial decret 396/2006 (amb les excepcions de l'article 3.2), en especial:

  • Tasques de demolició de construccions on hi hagi amiant o materials que en continguin.
  • Tasques de desballestament d'elements, maquinària o utillatge on hi hagi amiant o materials que en continguin.
  • Tasques i operacions destinades a retirar amiant, o materials que en continguin, d'equips, unitats (com ara vaixells, vehicles, trens), instal·lacions, estructures o edificis.
  • Tasques de manteniment i reparació dels materials amb amiant que hi ha en equips, unitats (com ara vaixells, vehicles, trens), instal·lacions, estructures o edificis.
  • Tasques de manteniment i reparació que impliquin risc de despreniment de fibres d'amiant per proximitat de materials d'amiant.
  • Transport, tractament i destrucció de residus que continguin amiant.
  • Abocadors autoritzats per a residus d'amiant.
  • Totes les altres activitats o operacions en què es manipulin materials que continguin amiant, sempre que hi hagi risc d'alliberament de fibres d'amiant a l'ambient de treball.

Com a criteri general, s'ha d'inscriure l'empresa que dugui a terme treballs amb amiant, és a dir, aquella en la qual els treballadors desenvolupin les operacions que impliquin la manipulació d'amiant o de MCA.

Per a les empreses amb pla de treball aprovat, ha de coincidir l'empresa registrada en el RERA i la que presenta el pla de treball davant l'autoritat laboral corresponent.



On s'han d'inscriure?

L'empresa s'ha de donar d'alta només en el RERA del territori on radiqui la raó social de l'empresa.

Les empreses que estiguin inscrites en els registres d'empreses amb risc per amiant de diverses comunitats autònomes, han de mantenir com a única inscripció la del registre del territori en què radiquin les instal·lacions principals (raó social); a aquests efectes, les empreses han de sol·licitar la baixa en els registres de la resta de les comunitats autònomes en què estiguin inscrites.


Com s'ha de fer la inscripció?

La inscripció es fa mitjançant el model d'imprès establert en l'annex III del Reial decret 396/2006.

Aquest tràmit només es pot fer per internet. La documentació que s’aporta per un altre canal no es té en compte ni es computa a efectes de data de presentació.

Es pot registrar en qualsevol moment, sempre que sigui abans de presentar plans de treball amb risc per amiant, per aprovar-los. No hi ha taxes associades a aquest tràmit.

La modificació de les dades recollides a la fitxa d'inscripció al RERA s'ha de comunicar en el termini de 15 dies a partir de la producció dels canvis.

Una vegada l'empresa s'ha inscrit, els serveis territorials notifiquen per escrit a l'empresa el número de registre al RERA.

Les empreses inscrites al RERA han de conservar la documentació següent, entre d'altres, com a mínim durant 40 anys després de la finalització de l'exposició a l'amiant:

  1. Dades relatives a l'avaluació i control ambiental
  2. Dades de l'exposició dels treballadors
  3. Dades relatives a la vigilància sanitària específica dels treballadors.

Quan les empreses deixin de fer operacions i activitats en les quals els treballadors estiguin exposats o siguin susceptibles d'estar exposats a fibres d'amiant o de materials que el continguin, han de sol·licitar la baixa del Registre.


↑ Tornar a l'índex de l'apartat

2.2.4 Mesures de protecció

En l’aplicació del deure general de prevenció establert en l'article 15 de la Llei 31/1995, de prevenció de riscos laborals, cal garantir els principis de l’acció preventiva.

Equips de protecció individual (EPI)

El pla de treball ha d'establir les mesures que siguin necessàries per garantir la seguretat i la salut dels treballadors que hagin de dur a terme aquestes operacions, tal com indica l'article 11.2.h del Reial decret; en concret, els equips utilitzats per a la protecció dels treballadors, amb l'especificació de les característiques i el nombre de les unitats de descontaminació i el tipus i mode d'ús dels equips de protecció individual.

Els EPI imprescindibles per protegir els treballadors del risc d’exposició a l’amiant són:

Cal seleccionar el tipus més apropiat en funció de la concentració ambiental esperada de fibres d’amiant (respiratoris amb filtres P3 -poden ser FFP3-). La utilització dels equips de protecció individual de les vies respiratòries no pot ser permanent i el temps d'utilització, per a cada treballador, s'ha de limitar al mínim estrictament necessari, sense que en cap cas puguin superar-se quatre hores diàries. En les imatges següents es mostren diferents models de mascaretes protectores.



Durant els treballs efectuats amb un EPI de les vies respiratòries s'han de preveure les pauses pertinents en funció de la càrrega física i les condicions climatològiques.

Han de ser impermeables contra partícules, mínim de tipus 5. En les imatges següents es mostren diferents models de granotes de treball.


Han de garantir la protecció de la pell per evitar el contacte amb les fibres d'amiant. Les característiques concretes depenen de l'avaluació de riscos per a la tasca a desenvolupar. En les imatges següents es mostren diferents models de guants de protecció.


Tal com requereixi l'avaluació de riscos. En les imatges següents es mostra un equipament complet amb calçat de seguretat.


Per evitar la dispersió de fibres d'amiant. En la imatge següent es mostren unes polaines de protecció.

Cal tenir en compte també que l’empresari ha d’adoptar les següents mesures necessàries en totes les activitats a què es refereix l'article 3.1 del Reial decret:

  1. Instal·lacions sanitàries apropiades i adequades.
  2. Roba de protecció apropiada d'ús obligatori durant el temps de permanència en les zones en què existeixi exposició a l'amiant i necessàriament substituïda per la roba de carrer abans d'abandonar el centre de treball.
  3. Instal·lacions o llocs per guardar de manera separada la roba de treball o de protecció i la roba de carrer.
  4. Un lloc determinat per a l'emmagatzematge adequat dels equips de protecció. S'ha de verificar que es netegin i se'n comprovi el bon funcionament, si fos possible amb anterioritat i, en tot cas, després de cada utilització, i reparar o substituir els equips defectuosos abans d'un nou ús.
  5. Donar als treballadors deu minuts abans del dinar i deu minuts més abans d'abandonar la feina, per a la neteja personal dins de la jornada laboral.

Així mateix, s'ha de responsabilitzar de:

  • Rentar i descontaminar la roba de treball.
  • Prohibir que els treballadors portin aquesta roba al seu domicili.
  • Assegurar-se que la roba s'envia en recipients tancats i etiquetats amb les advertències precises.


Formació

Segons l'article 19 de la Llei 31/95, l'empresari ha de garantir que cada treballador rep una formació teòrica i pràctica suficient i adequada, tant en el moment de la contractació com quan hi hagi canvis en les funcions que du a terme o s'introdueixin noves tecnologies o canvis en l'equip de treball, i fer com a mínim actualitzacions o recordatoris anualment. S'ha de fer en hores de treball o descomptant-les de la jornada de treball.

L'article 13 del Reial decret 396/2006 concreta i desenvolupa la formació dels treballadors que estiguin o puguin estar exposats a fibres d’amiant.

Així mateix, la Guia Tècnica de l'INSHT per a l’avaluació i la prevenció dels riscos relacionats amb l’exposició a amiant, desenvolupa l’article 13 del Reial decret 396/2006 i disposa que “els treballadors que intervinguin en treballs amb risc d’exposició a amiant han de rebre una formació, teòrica i pràctica, adequada que els capaciti per desenvolupar les tasques, i cal assegurar el coneixement dels riscos i l’aplicació correcta dels procediments de treball”.

Referent a aquesta formació, la Instrucció 1/2009, de 15 de juliol, de la Direcció General de Relacions Laborals per a l’aplicació del Reial decret 396/2006, especifica en l'apartat 2 qui pot impartir aquesta formació, així com altres requisits de formació específics per als treballadors dels sectors de la construcció i del metall que efectuïn operacions d’enderroc i similars.


Informació

L'empresari ha d'adoptar les mesures necessàries perquè els treballadors i els seus representants disposin d'informació detallada i suficient, atenent, bàsicament, els punts de l'article 14 del Reial decret 396/2006.


Unitats de descontaminació

N’hi ha de diversos tipus i característiques, però totes han de garantir un flux d’aire des de la zona neta cap a la zona bruta i evitar l'alliberament de fibres d’amiant a l’exterior amb filtres HEPA.

Protecció a tercers

Són mesures adoptades per evitar l'exposició d'altres persones que es trobin en el lloc on s'efectuï el treball i a la vora:

  • Mesures d’aïllament durant el trànsit dels treballadors a través de les zones de pas (trajecte fins a la cabina de descontaminació, trajecte fins a la zona d’emmagatzematge, zones comunes, etc.), com, per exemple, fent ús de la doble granota de protecció i/o aïllament de les zones de pas mitjançant film plàstic amb prou resistència mecànica.
  • Mesures d’aïllament de les instal·lacions (conductes de ventilació, portes, finestres o altres obertures).
  • En el cas d’intervenció en edificacions ocupades per altres persones, calen mesures d’aïllament entre la zona de treball i la zona ocupada.
  • Mesures organitzatives: delimitar i senyalitzar la zona de treball, tasques de coordinació i informació amb altres persones pròximes a la zona de treball, etc.


↑ Tornar a l'índex de l'apartat

2.2.5 Vigilància de la salut

La Llei de prevenció de riscos laborals estableix el dret dels treballadors a una protecció eficaç en matèria de seguretat i salut en el treball. Aquest dret general es concreta en els drets d'informació, de consulta i de participació, de formació en matèria preventiva, de paralització de l'activitat en cas de risc greu i imminent i de vigilància del seu estat de salut.

Aquests preceptes són aplicables, per tant, als treballadors que fan activitats en les quals estan exposats a amiant o són susceptibles d'estar-hi exposats, i es disposen a l'article 22 de la Llei 31/1995.

El Reial decret 396/2006 estableix, de forma específica, que els treballadors tenen dret a sol·licitar i obtenir les dades que sobre la seva persona figuri en els registres i arxius que els empresaris tinguin establerts en virtut del que disposa aquest Reial decret. En tot cas, l'empresari, amb motiu de l'extinció del contracte de treball, ha de lliurar al treballador un certificat on s'incloguin les dades que constin sobre la seva persona en l'apartat 3 de les fitxes per al registre de dades de l'avaluació de l'exposició en els treballs amb amiant i en les fitxes de vigilància de la salut (art. 14).

Avaluació i control

Les dades de les avaluacions es recullen en l'annex IV de Reial decret 396/2006. S'han de remetre, una vegada executats els treballs afectats pel pla, a l'autoritat laboral que ho hagi aprovat, i s'han d'arxivar a l'acabament dels treballs, conformement a l'article 18 del Reial decret.

Les dades relatives a l'avaluació i al control ambiental, les dades d'exposició dels treballadors i les dades referides a la vigilància sanitària específica dels treballadors, s'han de conservar durant un mínim de 40 anys després de finalitzada l'exposició, i si l'empresa cessa en la seva activitat abans d'aquest termini s'han de remetre a l'autoritat laboral.

Aquest tràmit es pot fer de forma telemàtica: Comunicació de dades de l'avaluació de l'exposició en els treballs amb amiant.gencat.cat.


↑ Tornar a l'índex de l'apartat

2.2.6 Opcions a la retirada: gestió segura de l’amiant

Cal aplicar mesures preventives per limitar la generació i la dispersió de fibres d’amiant a l’ambient i adoptar mesures per limitar l’exposició dels treballadors a l’amiant. Entre aquestes destaquen:

  • Humectació dels materials amb amiant.
  • Aspiració localitzada amb aspirador de partícules dotat de filtre HEPA.
  • Ús d’eines manuals preferentment o de baixa velocitat.
  • Evitar el fregament i el trencament del material de fibrociment.
  • Aïllar al més aviat possible el material retirat amb embalatge de plàstic i que aquest sigui l’adequat per a materials amb contingut d’amiant.
  • Treball amb equips de protecció individual adequats.
  • Descontaminació del personal amb un procediment segur.
  • Eliminar el material que hagi estat contaminat amb amiant com a residu amb contingut d’amiant: ancoratges, equips de protecció individual d’un sol ús, filtres HEPA, plàstics, draps, etc.
  • Neteja acurada dels elements contaminats amb amiant: eines, equips de protecció individual, bastides, unitat de descontaminació, exterior dels embalatges, aspirador i altres equips utilitzats, zona de treball, etc.
  • Utilització d’un sistema de confinament en escenaris amb alta probabilitat de presència de fibres d’amiant a l’ambient.


↑ Tornar a l'índex de l'apartat

2.2.7 Encapsulació d'elements i doblatge de cobertes i plaques solars

El Departament d’Empresa i Treball en la Instrucció 1/2023 relativa a l’encapsulació de materials i elements que contenen amiant prohibeix l’ encapsulació (vegeu el glossari) i el segellat de materials que contenen amiant quan tècnicament siguin susceptibles de retirada.

Instrucció 1/2023

La Instrucció indica que, amb caràcter general, "no autoritzarà els plans de treball que es presentin amb la finalitat exclusiva de dur a terme activitats d’encapsulació o segellat de materials i elements de fibrociment amb amiant mitjançant l’aplicació superficial i el recobriment amb productes químics”. Aquest criteri s’ha de seguir sens perjudici de casos excepcionals justificats pel fet que tècnicament no sigui possible retirar els MCA.

En cas que calgui sol·licitar l’aprovació d’un pla de treball de manera molt excepcional, la documentació necessària bàsica és la següent:

  • Justificació de la inviabilitat transitòria que no fa possible la retirada dels MCA.
  • Informe redactat per un tècnic competent.
  • Declaració responsable del propietari de l’edifici o instal·lació, amb el compromís que el seguiment de les superfícies encapsulades el farà personal tècnic competent (independent de l’empresa RERA que faci l’encapsulació).
  • Declaració responsable del propietari de l’edifici o instal·lació, amb el compromís de presentar el corresponent pla de retirada dels MCA tan aviat com es resolgui la inviabilitat transitòria que justifica aquesta actuació temporal i excepcional d’encapsulació.


Plaques solars instal·lades a la part de la teulada que no és de fibrociment

Així mateix, cal tenir present que ja l’any 2021 es va publicar la Instrucció 1/2021 relativa a l’aplicació del Reial decret 396/2006, de 31 de març, sobre l’amiant, pel que fa al doblatge de cobertes i a la instal·lació de plaques solars o de qualsevol altre element sobre cobertes de fibrociment, on s’indica que el criteri interpretatiu de autoritat laboral és el de no autoritzar els plans de treball que es presentin amb la finalitat de dur a terme activitats de doblatge de cobertes (vegeu el glossari) o la instal·lació de plaques solars o de qualsevol altre element similar a sobre de cobertes, envans pluvials o altres elements de fibrociment amb amiant.


↑ Tornar a l'índex de l'apartat | ↑ Tornar a l'índex inicial

2.3 La gestió del residu de l'amiant

2.3.1 La gestió del residu

Un producte o una substància formats en part o totalment per amiant esdevé un residu d’amiant en el moment en què el posseïdor i el productor té la necessitat o l'obligació de desprendre-se'n.

Per això, la gran majoria de residus d'amiant sorgeixen dels residus de la construcció i la demolició (RCD), regulats pel Reial decret 105/2008 sobre residus de la construcció i demolició. A banda d’aquesta procedència, es pot generar residu d’amiant en reparacions i retirada d’amiant en instal·lacions i maquinària industrial.

Cal especificar que tot material contaminat amb amiant eliminable (filtres, granotes, mascaretes, draps humits, etc.) es considera a tots els efectes com a residu d'amiant i ha de ser gestionat com a tal.

La classificació dels residus es du a terme segons el Catàleg europeu de residus, publicat mitjançant les decisions comunitàries 2000/532/CE, 2001/118/CE, 2001/119/CE i 2001/573/CE, i es recull en la normativa espanyola en l'Ordre ministerial MAM/304/2002, de 8 de febrer de 2002, que codifica i classifica els residus d'amiant. Es relacionen en la taula següent:

Classificació dels residus d'amiant segons el Catàleg europeu de residus, MAM/304/2002:


↑ Tornar a l'índex de l'apartat

2.3.2 Normativa i definicions del residu de l’amiant

A l’article 2 de la Llei 7/2002, de 8 d’abril, de residus i sòls contaminats per a una econòmica circular, trobem les definicions següents:

  • Residu perillós: residu que presenta una característica de perillositat o diverses de les enumerades en l'annex I, i el que sigui qualificat de residu perillós pel Govern, de conformitat amb el que estableix la normativa de la Unió Europea; s'inclou en aquesta definició els recipients i envasos que continguin restes de substàncies o preparats perillosos o hi estiguin contaminats.
  • Gestor de residus: persona física o jurídica, pública o privada, registrada mitjançant autorització o comunicació que faci qualsevol de les operacions que componen la gestió dels residus, en sigui o no el productor.
  • Posseïdor de residus: el productor de residus o una altra persona física o jurídica que estigui en possessió de residus.
  • Titular cadastral de la parcel·la: és el responsable administratiu dels residus abandonats o d'escombraries disperses en la seva parcel·la, llevat de casos en què sigui possible identificar l’autor material de l’abandonament o del posseïdor anterior.
  • Productor de residus: qualsevol persona física o jurídica l’activitat de la qual produeixi residus (productor inicial de residus) o qualsevol persona que efectuï operacions de tractament previ, de mescla o d’un altre tipus que ocasionin un canvi de naturalesa o de composició.


↑ Tornar a l'índex de l'apartat

2.3.3 El procés del residu: recollida, senyalització, transport i emmagatzematge


Els residus d'amiant s'han de recollir separats de la resta de residus que es puguin generar. S'han d'embalar en recipients tancats, per exemple, en material plàstic de prou resistència mecànica, o en contenidors flexibles adequats (de ràfia amb folre i revestiment interior). S'ha d'evitar sempre la ruptura del material i s'han d'identificar tal com especifica el Reglament (CE) 1907/2006, annex XVII, apèndix 7, pàgina 843 del DOUE L 843 i 844 amb l'etiqueta següent:

Etiqueta d'identificació de l'amiant


En les imatges següents es mostren exemples de residus d'amiant.

Residus d'amiant al carrer, sense control ni protecció de cap tipus.


Plaques de fibrociment embalades, fleixades i etiquetades.


Per al trasllat de residus d'amiant, s'ha de tenir en compte que el transportista:

  • Ha d'estar autoritzat per l'Agència de Residus de Catalunya.
  • Ha d'estar inscrit al Registre d’Empreses per a la Retirada d’Amiant (RERA).
  • Ha de disposar del pla de treball d'amiant corresponent aprovat per l'autoritat laboral.
  • Ha d’atendre a l'especificat en la reglamentació per al transport per carretera de mercaderies perilloses ADR, segons la qual tots els residus amb amiant són classe 9. Són excepcions d'aquesta reglamentació els residus poc friables i els friables en quantitats inferiors a 333 kg, per als residus amb crocidolita i amosita, i de 1.000 kg per als residus amb crisòtil.

Tot i que a Catalunya la destinació final dels residus amb amiant és l'abocador de residus perillosos, també hi ha la possibilitat dels centres de transferència, uns centres d’emmagatzematge temporal, on els residus es poden dipositar de forma provisional durant un termini màxim de sis mesos.

En algunes comunitats autònomes, en absència d’un dipòsit controlat de residus perillosos, l’emmagatzematge es fa en dipòsits de residus no perillosos, ja que la normativa europea (Decisió 2001/573/CE i la seva transposició amb l’Ordre MAM/304/2002, de 8 de febrer), a efectes exclusivament de la seva eliminació, no entrarà en vigor fins que s’aprovi la normativa comunitària on s’estableixin les mesures apropiades corresponents.

Actualment, Catalunya disposa d'un únic abocador per a la recollida del residu de l’amiant, l’abocador controlat de residus especials ubicat a la població de Castellolí, a la comarca de l’Anoia.

Aquest abocador va iniciar el funcionament el 1984 com a abocador de l’empresa química Bayer. A partir del 2002, arran de la prohibició de l’amiant, comença a funcionar també com dipòsit controlat de residu d’amiant. Avui dia es dipositen una quantitat aproximada de 25.000 t anuals de residus d’amiant, que representa un 15% del volum de residus genèrics que gestiona la instal·lació de Castellolí (160.000 t de residus genèrics anuals). La instal·lació, considerada un servei públic (2005-2035), és gestionada per l’empresa ATLAS.


Vista aèria de l'abocador de Castellolí.
Font: ARC.

Per a l'admissió de qualsevol residu amb amiant i per garantir-ne la traçabilitat, és necessari disposar de la fitxa d'acceptació corresponent, prèviament als enviaments, si el residu té una procedència industrial, o la fitxa identificativa del client si no té aquesta procedència, i del full de seguiment (model itinerant) dels residus que ha d'acompanyar els transports.

Un cop verificada la documentació, el personal de la instal·lació verifica l'embalatge correcte del residu. Si és correcte, es trasllada i es diposita al vas específic destinat per a l’amiant. Els diferents volums d’embalatges es van dipositant l'un al costat de l’altre formant diferents cel·les o nivells. Un cop el vas assoleix l’última alçada o nivell, es clausura i s’inicia el procés de restauració i d'integració paisatgística. A la vegada, s’inicia també un procés postclausura que pot arribar a 30 anys, durant el qual es fa el seguiment i el control de les condicions d'aquest procés.


↑ Tornar a l'índex de l'apartat

2.3.4 Inertització i valorització de l’amiant


Una alternativa a l’emmagatzematge de l’amiant, molt més sostenible tant ambientalment com econòmicament, seria la inertització i valorització del residu. Un residu inert és aquell que, una vegada dipositat en un abocador, no experimenta transformacions físiques, químiques o biològiques significatives.

Es defineix "inertització" com el tractament fisicoquímic de condicionament d’un residu que consisteix a barrejar-los amb reactius com el ciment o la calç a fi d’obtenir un residu apte per ser admès en un abocador controlat, ja que un cop inertitzat no experimentarà transformacions físiques, químiques o biològiques significatives.

En el cas concret de l’amiant, la seva perillositat és intrínseca a la propietat asbestiforme; és a dir, la capacitat per subdividir-se en fibres cada cop més petites (vegeu l'apartat Introducció). Per tant, quan ens referim a la inertització de l’amiant ens referim a modificar-ne la morfologia perquè no alliberi fibres al medi ambient.

La valorització del residu és el conjunt d’operacions que tenen per objectiu que un residu torni a ser utilitzat totalment o parcialment, seguint els principis de l’economia circular. El reciclatge o la reutilització, per exemple, són un tipus de valorització.

En el cas de l’amiant, hi ha diferents tècniques per valoritzar-lo que han estat desenvolupades per patents d’Europa i dels Estats Units. Malauradament, aquestes tècniques requereixen un subministrament tan alt d’energia, mitjans tècnics i recursos que fan que sigui econòmicament inviable l'aplicació directa al nostre país.

Aquestes tècniques tenen característiques diferents en funció de cada patent, però a grans trets totes persegueixen el mateix: sotmetre el residu d’amiant a temperatures de fusió (1.400 ºC - 1.600 ºC) per tal de destruir completament les fibres d’amiant. El resultat és un producte líquid que, un cop refredat, es vitrifica i es pot reutilitzar per a diferents aplicacions a la construcció.

Un exemple seria l’àrid, com a additiu per a la construcció de carreteres, com és el cas de Cofalit a França, o el Thermal Recycling al Regne Unit. Aquest últim procés s'anomena "desnaturalització o transformació de l’amiant", mitjançant el qual transformen les fibres d’amiant del crisotil en òxid de magnesi i altres fraccions cristal·lines i amorfes, i es poden utilitzar com a substitut del ciment en la producció de productes de construcció com ara teules o llambordes.


↑ Tornar a l'índex de l'apartat

2.3.5 La problemàtica dels abocaments incontrolats

Atesa la complexitat i el cost econòmic que pot comportar la retirada i la gestió correctes del residu amb amiant, és força recurrent que molts ciutadans optin per la via de l’abocament incontrolat. Es tracta d’una infracció que pot arribar a ser tipificada com a molt greu (art. 74 i 75 del Decret llei 1/2009, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei reguladora dels residus) amb sancions que poden arribar fins a l’1,2 M€.

Concretament, l’article 74 tipifica com accions molt greus: “L’abandonament, l’abocament o l’eliminació incontrolada de residus de qualsevol naturalesa i la constitució de dipòsits de residus no legalitzats, si produeixen riscos o danys al medi ambient o posen en perill greu la salut de les persones.”

La Llei 7/2022, de 8 d’abril, de residus i sòls contaminats per una economia circular, també tipifica l’abandonament del residu com infracció molt greu (art. 108: l’abandonament, incloent-hi la brossa dispersa, l’abocament i la gestió incontrolada de residus perillosos).

El procediment en cas que es detectin aquests abocaments il·legals d’amiant, sigui per denúncia ciutadana o localització per un inspector, és el mateix que se segueix amb la retirada planificada en un immoble: es contacta amb una empresa RERA i s’acorda la recollida en condicions segures tant per als treballadors com per als vianants.

Per poder fer front a aquestes situacions sobrevingudes, es considera una bona pràctica que l’ajuntament tingui contractat un servei específic de recollida, transport i gestió de la fracció de residus amb base de fibrociment.

A la imatge s'observen restes d'un enderroc d'una edificació amb restes de MCA, fet sense el procediment adequat.


Font: Joan Trujillo Agustí.


↑ Tornar a l'índex de l'apartat

2.3.6 Les deixalleries municipals i l’admissió de l’amiant

Entre les diferents aplicacions del fibrociment comercialitzades per la marca Uralita, a banda de les aplicacions com a elements de construcció, hi havia també diferents productes d’ús domèstic, com poden ser cubells, jardineres o dipòsits. Aquests elements es poden trobar sovint a cases de particulars, obsolets o fora d’ús, però sense que els propietaris coneguin el risc que comporten.

Per aquest motiu cal sensibilitzar la ciutadania dels riscos d’aquest material i informar de la necessitat de retirar-los en condicions segures.

Aquest residu, tot i considerar-se perillós, s’ha de poder lliurar a les instal·lacions més pròximes als ciutadans: les deixalleries municipals.

A continuació, es mostren dos exemples d'elements domèstics fets amb fibrociment de la marca Uralita, unes jardineres i un cubell, que es poden gestionar a les deixalleries.


Font: Àngels Escolà Fondevila i Joan Trujillo Agustí.


Aquestes instal·lacions han de comptar amb un protocol informatiu de mesures de prevenció de cara als ciutadans perquè el trasllat i el lliurament es faci sense riscos. Sempre són elements que no requereixen cap manipulació per part de l’usuari per tal de minimitzar l’alliberament de fibres. En cap cas es pot trencar ni manipular l’element amb amiant.

El personal de la deixalleria ha d’informar els usuaris de l'obligació de portar aquest material embalat correctament en material plàstic (retractilat), identificat amb el signe d’amiant. D’aquesta manera es minimitza l’exposició a les fibres tant del personal de la deixalleria com dels ciutadans. Sempre que sigui possible, la deixalleria ha de proporcionar el material per lliurar el residu embalat, així com els elements de protecció individual (guants i mascareta), perquè el ciutadà faci l’embalatge en condicions segures.

D’altra banda, la instal·lació ha de disposar d'un espai específic per a l’emmagatzematge d’aquests residus, un cop verificat que estan embalats correctament. Aquest espai ha d’estar tancat, ventilat i aïllat de la resta d’espais de la deixalleria. Es recomana també que compti amb un mòdul de descontaminació per tractar casos puntuals en què el residu no hagi arribat embalat correctament i el personal de la deixalleria l’hagi de manipular. En aquests casos, un cop empaquetat, el personal ha de dur a terme la descontaminació personal a través del mòdul, i per aquest motiu ha d’estar format específicament per a una utilització correcta.

El temps màxim que pot estar emmagatzemat de forma provisional a la deixalleria municipal és de sis mesos i dins d’aquest termini ha de ser traslladat al dipòsit controlat de Castellolí.


↑ Tornar a l'índex de l'apartat

2.3.7 El cas específic de les canonades de fibrociment soterrades

Segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), els estudis epidemiològics disponibles no sostenen la hipòtesi que la ingesta de fibres d’amiant a través l’aigua potable pugui comportar un increment del risc de patir càncer (WHO/SDE/WSH/03.04.02, p. 3).

En aquesta mateixa línia, ni l'OMS ni la legislació europea i la seva transposició espanyola en matèria de qualitat de les aigües de consum humà (Directiva UE 2020/2184 i Reial decret 3/2023, de 10 de gener, pel qual s’estableixen els criteris tècnics sanitaris de la qualitat d’aigua de consum, el seu control i subministrament), consideren les fibres d’amiant com a paràmetre a controlar en aquestes aigües i, per tant, no en fixen cap límit.

Les canonades de fibrociment soterrades tenen un risc baix per a la salut pública, sempre que estiguin perfectament identificades i geolocalitzades.

De fet algunes tècniques actuals, com el relining (“encamisat”), consistent a introduir un nou tub de diàmetre més petit a l’interior de la canonada antiga, permeten fer reparacions i evitar fuites sense haver d’excavar i manipular aquests elements de fibrociment.


↑ Tornar a l'índex de l'apartat | ↑ Tornar a l'índex inicial


← Unitat 1 | Unitat 3 →

Torna a munt
× Tanqueu els crèdits
Autoria i llicència

Els continguts van ser elaborats per Pau-Robert Álvarez, Laura Garcia, Maria del Camino Gómez, Laia Olcina i Joan Trujillo.

Coordinació tècnica i pedagògica: Servei de Formació per a la Generalitat (EAPC).

La imatge de la portada és d'AGD Optima Solution, SL. La resta d'imatges són lliures de drets o se n'indica l'autoria.

L'Escola d'Administració Pública de Catalunya, amb la voluntat de contribuir a la lliure difusió del coneixement i d'acord amb el que estableix la Recomanació de la Comissió Europea sobre gestió de la propietat intel·lectual, difon aquests materials sota una llicència creative commons by-nc-sa. N'autoritza doncs el seu ús amb la condició de:

  • citar-ne font i autoria;
  • amb finalitats no comercials;
  • per fer-ne obres derivades que compleixin les condicions anteriors i es difonguin amb el mateix tipus de llicència.

Llicència de Creative Commons
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional de Creative Commons