Saltar al contingut principal

Accidents de trànsit anant a la feina o tornant-ne ("in itinere")

Nombre de lectures: 0

1. Els accidents laborals de trànsit

L'any 2022 hi va haver a Catalunya 13.888 accidents de treball amb baixa declarats com a accident de trànsit, i aproximadament tres quartes parts es van produir en els trajectes per anar a la feina o per tornar-ne.

La finalitat d’aquest curs és conscienciar d'aquesta problemàtica els treballadors de l’Administració de la Generalitat, per tal d’aconseguir disminuir la incidència d’aquest tipus d’accidents i les seves conseqüències.

Sobretot, es tracta d'avançar cap a la Visió Zero impulsada per les polítiques viàries de la UE per a l'any 2050, és a dir, zero víctimes mortals i persones ferides amb seqüeles per a tota la vida a causa de sinistres de trànsit.



1.1 Conseqüències dels accidents de trànsit

Els accidents de trànsit tenen conseqüències en diversos àmbits, ja que canvien la vida de la persona que el pateix i del seu entorn familiar, laboral i social.

En el vídeo següent, A tu també et pot passar, ens aproparem a les conseqüències a través d'alguns testimonis.


Àmbit personal

A més de les lesions que el treballador pateix en l’accident, cal tenir en compte que, depenent de la gravetat, s’hi afegeixen problemes d’autonomia, deficiències en les relacions personals, dependència i depressió, entre d’altres.

Àmbit familiar

L’impacte al si de la família també és important després d’un accident. Acostumen a aparèixer problemes de desafecció, distanciament, pèrdua de relacions i dificultats de comunicació, entre d'altres.

Àmbit laboral

En l’àmbit laboral, a més de la baixa mèdica, en alguns casos implica la necessitat d’adaptar-se a noves feines i, fins i tot, pot comportar la pèrdua del lloc de treball.

Àmbit social

Segons la gravetat de l’accident i les seves conseqüències, el treballador s’haurà d’enfrontar a problemes d’acceptació a la societat i, a més a més, continuen existint barreres que dificulten de manera important la mobilitat en tots els camps.

Conèixer els factors de risc i les mesures de prevenció aplicables és la millor opció per evitar que hi hagi accidents laborals de trànsit i totes aquestes conseqüències.


↑ Índex de la unitat

1.2 Tipus d'accidents laborals de trànsit

S’entén per "accident laboral de trànsit" la lesió corporal que pateix un treballador en ocasió o a conseqüència de la feina que fa, o anant a la feina o tornant-ne, en què intervé un vehicle en moviment en una via pública afectada per la legislació de trànsit.

Els accidents laborals de trànsit es poden classificar en:

  • Accident de trànsit en jornada: és l’accident de trànsit que té lloc quan el treballador utilitza el vehicle en desplaçaments fora de les instal·lacions de l’empresa per motius de feina. Dins dels accidents en jornada, podem distingir:
    • Els que pateixen els treballadors per als quals la conducció és l'activitat principal (xofers, transportistes, etc.).
    • Els que pateixen els treballadors per als quals la conducció no és l'activitat principal (inspectors, personal tècnic, etc.).
  • Accident de trànsit anant o tornant de la feina: és l’accident de trànsit que té lloc durant el recorregut habitual del treballador entre el lloc de residència i el lloc de treball.
Recorda: un accident in itinere és l'accident que té lloc durant el recorregut habitual del treballador entre el lloc de residència i el lloc de treball.
Cal tenir en compte que no tots els accidents de treball notificats com in itinere són accidents de trànsit. Si no hi intervé un vehicle, parlem d'accidents in itinere que no són de trànsit, com, per exemple, les caigudes o torçades de turmell durant el trajecte entre el domicili i el lloc de treball. Si són de trànsit, els anomenem "accidents laborals en desplaçament per anar a la feina o tornar-ne".

Tal com estableix l'article 156.2.a de la Llei general de la Seguretat Social i la jurisprudència sobre els accidents de treball in itinere, cal que es donin quatre requisits per ser considerats com a tals:

  1. Teleològic: la finalitat del desplaçament ha de ser la d'anar o tornar de la feina.
  2. Topogràfic: el camí utilitzat per al desplaçament ha de ser l'habitual i normal.
  3. Mecànic: el mitjà de transport emprat per salvar la distància a recórrer ha de ser l'habitual i adequat.
  4. Cronològic: el temps utilitzat ha de ser el normal, sense interrupcions per motius particulars que puguin trencar la relació de causalitat, tenint en compte la distància a recórrer, el mitjà de transport utilitzat, etc.


↑ Índex de la unitat

1.3 Dades d'interès

Segons dades del Departament d'Empresa i Treball, l'any 2022 hi va haver a Catalunya 13.888 accidents de treball amb baixa de trànsit. D'aquests, el 73,36% van ser accidents anant a la feina o tornant-ne:

En el cas de l’Administració de la Generalitat de Catalunya, la dispersió de centres de treball i la varietat de llocs de treball comporten una gran mobilitat dels treballadors, de manera que els accidents de treball en els desplaçaments d'anada a la feina i de tornada van representar l'any 2022 el 37,39% del total de les víctimes d'accidents amb baixa laboral. El 48,07% d'aquests accidents van ser accidents de trànsit.


↑ Índex de la unitat


← Inici | Unitat 2 →

Torna a munt
× Tanqueu els crèdits
Autoria i llicència

Autoria del text: Servei Català de Trànsit i Àrea de Prevenció i Salut Laboral de la Direcció General de Funció Pública.

Coordinació tècnica i pedagògica: Servei de Formació per a la Generalitat (EAPC).

La imatge de portada és de Free-Photos i s'ha obtingut a Pixabay.

L'Escola d'Administració Pública de Catalunya, amb la voluntat de contribuir a la lliure difusió del coneixement i d'acord amb el que estableix la Recomanació de la Comissió Europea sobre gestió de la propietat intel·lectual, difon aquests materials sota una llicència creative commons by-nc-sa. N'autoritza l'ús, doncs, amb les condicions següents:

  • citant-ne font i autoria;
  • amb finalitats no comercials, i
  • sense fer-ne obres derivades.

Llicència de Creative Commons
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional de Creative Commons.