Saltar al contingut principal

Accidents de trànsit in itinere

Nombre de lectures: 0

1. El problema dels accidents de trànsit laborals

A Catalunya, l'any 2021 van haver 28.130 víctimes d'accidents de trànsit, i una part important es van produir en els trajectes d'anada i tornada de la feina.

La finalitat d’aquest curs és conscienciar d'aquest problema els treballadors de l’Administració de la Generalitat, per tal d’aconseguir disminuir la incidència d’aquest tipus d’accidents i les seves conseqüències.

Sobretot, es tracta d'avançar cap a la Visió Zero, és a dir, zero víctimes mortals i cap persona amb seqüeles per a tota la vida a causa de sinistres de trànsit.



1.1. Conseqüències dels accidents de trànsit

Els accidents de trànsit tenen conseqüències en diversos àmbits, ja que canvien la vida de la persona que el pateix i del seu entorn familiar, laboral i social.

En el vídeo següent, A tu també et pot passar, ens aproparem a les conseqüències a través d'alguns testimonis.


Àmbit personal

A més de les lesions que el treballador pateix en l’accident, cal tenir en compte que, depenent de la gravetat, s’hi afegeixen problemes d’autonomia, deficiències en les relacions personals, dependència i depressió, entre d’altres.

Àmbit familiar

L’impacte al si de la família també és important després d’un accident. Acostumen a aparèixer problemes de desafecció, distanciament, pèrdua de relacions i dificultats de comunicació, entre d'altres.

Àmbit laboral

En l’àmbit laboral, a més de la baixa mèdica, en alguns casos implica la necessitat d’adaptar-se a noves feines i, fins i tot, pot comportar la pèrdua del lloc de treball.

Àmbit social

Segons la gravetat de l’accident i les seves conseqüències, el treballador s’haurà d’enfrontar a problemes d’acceptació a la societat i, a més a més, continuen existint barreres que dificulten de manera important la mobilitat en tots els camps.

Conèixer els factors de risc i les mesures de prevenció aplicables és la millor opció per evitar totes aquestes conseqüències.


↑ Índex de la unitat

1.2. Tipologia dels accidents de trànsit en l’entorn laboral

S’entén per accident de trànsit laboral la lesió corporal que pateix un treballador en ocasió o com a conseqüència de la feina que fa, en què intervé un vehicle en moviment en una via pública afectada per la legislació de trànsit.

Els accidents de trànsit en l’entorn laboral es poden classificar en:

  • Accident de trànsit en jornada: és l’accident de trànsit que té lloc quan el treballador utilitza el vehicle en desplaçaments fora de les instal·lacions de l’empresa per motius de feina. Dins dels accidents en jornada, podem distingir:
    • Els que pateixen els treballadors per als quals la conducció és l'activitat principal (xofers, transportistes, etc.).
    • Els que pateixen els treballadors per als quals la conducció no és l'activitat principal (inspectors, personal tècnic, etc.).
  • Accident de trànsit in itinere: és l’accident de trànsit que té lloc durant el recorregut habitual del treballador entre el lloc de residència i el lloc de treball.
Recorda: un accident in itinere és l'accident que té lloc durant el recorregut habitual del treballador entre el lloc de residència i el lloc de treball.
Cal tenir en compte que no tots els accidents de treball in itinere són accidents de trànsit. Si no hi intervé un vehicle, parlem d'accidents in itinere de no trànsit, com per exemple, les caigudes o torçades de turmell durant el trajecte entre el domicili i el lloc de treball.

Tal com estableix l'article 156.2 a) de la Llei general de la Seguretat Social i la jurisprudència sobre els accidents de treball in itinere, cal que es donin quatre requisits per ser considerats com a tals:

  1. Teleològic: la finalitat del desplaçament ha de ser la d'anar o tornar de la feina.
  2. Topogràfic: el camí utilitzat per al desplaçament ha de ser l'habitual i normal.
  3. Mecànic: el mitjà de transport emprat per salvar la distància a recórrer ha de ser l'habitual i adequat.
  4. Cronològic: el temps utilitzat ha de ser el normal, sense interrupcions per motius particulars que puguin trencar la relació de causalitat, tenint en compte la distància a recórrer, el mitjà de transport utilitzat, etc.


↑ Índex de la unitat

1.3. Dades d'interès

Al gràfic que es mostra a continuació es pot observar que, del total de víctimes d'accidents laborals de trànsit a Catalunya, prop del 75% corresponen a accidents in itinere:

En el cas de l’Administració de la Generalitat de Catalunya, la dispersió de centres de treball i la varietat de llocs de treball comporten una gran mobilitat dels treballadors, de manera que els accidents de treball en els desplaçaments d'anada i tornada de la feina van representar l'any 2021 el 39,16% del total de les víctimes d'accidents amb baixa laboral.


↑ Índex de la unitat


← Inici | Unitat 2 →

Torna a munt
× Tanqueu els crèdits
Autoria i llicència

Autoria del text: Servei Català de Trànsit i Servei de Prevenció, Salut Laboral i Polítiques Socials, de la Direcció General de Funció Pública

Coordinació tècnica i pedagògica: Servei de Formació per a la Generalitat (EAPC).

La imatge de portada és de Free-Photos i s'ha obtingut a Pixabay.

L'Escola d'Administració Pública de Catalunya, amb la voluntat de contribuir a la lliure difusió del coneixement i d'acord amb el que estableix la Recomanació de la Comissió Europea sobre gestió de la propietat intel·lectual, difon aquests materials sota una llicència creative commons by-nc-sa. N'autoritza doncs el seu ús amb la condició de:

  • citant-ne font i autoria;
  • amb finalitats no comercials;
  • sense fer-ne obres derivades.

Llicència de Creative Commons
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional de Creative Commons