Saltar al contingut principal

Prevenció de riscos laborals

Nombre de lectures: 0

← Bloc 6 | ← Unitat 25 | Unitat 27 →

Unitat 26. Polítiques de seguretat i salut en el treball

26.1 La política de seguretat a l'empresa

Fins ara hem vist tots els aspectes en els quals opera l’àrea de prevenció de riscos laborals, hem vist l’entorn legal que actua com a paraigües i dona cobertura a totes les accions preventives i hem vist les diferents especialitats tècniques, però tot això seria difícilment aplicable i operatiu si les empreses interiorment no disposessin d’una política de seguretat i salut en el treball.

Tota l'estructura de l'empresa i especialment l'alta direcció han de manifestar com a objectiu estratègic i de forma clara la importància i el compromís que s’adopta envers la prevenció de riscos laborals.

Recordem que és la mateixa Llei 31/1995, de prevenció de riscos laborals (LPRL), la que implica la necessitat d’una planificació de la prevenció dins d’un conjunt coherent de mesures que han d’abastar tots i cadascun dels processos i mètodes de treball, de manera que es pugui garantir el compliment de la normativa laboral i tècnica en matèria de prevenció.

La responsabilitat de definir i aplicar la política de seguretat i salut en el treball és de l’alta direcció, i només la seva implicació contínua i activa farà possible el procés de millora de les condicions segures de treball. Aquestes declaracions generals d’intencions han d’establir la direcció, la voluntat i els mitjans que l'empresa dedica a la prevenció. Necessàriament, la política de l'empresa sobre la seguretat i la salut en el treball s’ha de basar en el coneixement de la pròpia realitat i del sector i ha de ser coherent amb la resta d’objectius, missions i valors que tingui definits. Per aquest motiu, ha de tenir com a mínim els continguts següents:

  • Sistema de prevenció de riscos, amb els mitjans suficients per dur a terme les tasques preventives.
  • Organització que garanteixi la integració de la política en tots els estaments de l’empresa.
  • Plans de formació i d'informació que ajudin a fomentar la cultura preventiva i mantinguin la capacitació dels seus professionals en aquest sentit.
  • Mecanismes de participació dels treballadors en la gestió de la prevenció.


↑ Índex de la unitat

26.2 Obligacions i drets recollits en la LPRL

26.2.1 Obligacions de les administracions públiques quan fan la funció d’empresari

L’empresari o l'empresària té el deure de protegir els treballadors davant els riscos laborals. Per això ha de garantir la seguretat i la salut dels treballadors que estan al seu servei, en tots els aspectes relacionats amb la feina.

En aquest sentit, ha d'adoptar totes les mesures que calguin d’acord amb les actuacions següents:

  • Avaluar els riscos.
  • Analitzar les possibles situacions d’emergència i adoptar les mesures necessàries.
  • Organitzar la prevenció i el treball, integrant la prevenció en totes les activitats de l’empresa i tenint present la capacitat dels treballadors.
  • Facilitar equips de treball i equips de protecció individual adequats.
  • Informar i formar els treballadors.
  • Garantir un servei de vigilància periòdica de la salut dels treballadors en funció dels riscos.
  • Consultar i permetre la participació dels treballadors.

L’empresari o l'empresària ha d'elaborar i conservar la documentació següent:

  • L’avaluació dels riscos i la planificació de l’acció preventiva
  • Les mesures de prevenció i protecció que cal adoptar
  • Els resultats dels controls periòdics de les condicions de treball i de l’activitat dels treballadors
  • La pràctica dels controls de l’estat de salut dels treballadors
  • La relació d’accidents de treball i de malalties professionals que hagin causat incapacitat laboral superior a un dia de treball.

Pel que fa a l’avaluació de riscos i per planificar l’acció preventiva de l’empresa, l’empresari o l'empresària ha de fer una avaluació inicial dels riscos tenint en compte:

  • La naturalesa de l’activitat
  • L’exposició a riscos especials
  • L’elecció dels equips de treball
  • L’elecció de les substàncies o dels preparats químics
  • El condicionament dels llocs de treball.

L’avaluació s’ha d'actualitzar quan les condicions de treball canviïn i s'ha de revisar si s’han produït danys en la salut dels treballadors.

26.2.2 Drets dels treballadors

Un dret genèric de tot treballador o treballadora és tenir una protecció eficaç en matèria de seguretat i salut en el treball.

Així mateix, els treballadors tenen els drets següents en aquesta matèria.

Informació

  • Riscos per a la seguretat i la salut en el treball.
  • Mesures i activitats de protecció i prevenció aplicables.
  • Mesures adoptades en casos d’emergència.

Formació

Ha de ser impartida en hores de feina o descomptant les hores de la jornada laboral.

El treballador o la treballadora ha de rebre una part teòrica i una part pràctica suficients i adequades en matèria preventiva:

  • en ser contractat (siguin quines siguin la modalitat i la durada del contracte) o
  • si canvien les condicions de treball.

Consulta i participació

  • La planificació i l'organització en el treball i en la introducció de noves tecnologies, sempre que pugui afectar la seguretat i la salut dels treballadors.
  • L’organització i el desenvolupament de les activitats de protecció de la salut i de prevenció.
  • La designació de treballadors encarregats de les mesures d’emergència.
  • Els procediments d’informació i documentació.
  • El projecte i l’organització de les activitats formatives sobre prevenció.

Aquesta consulta i participació dels treballadors s’han de dur a terme mitjançant els representants dels treballadors, quan n'hi hagi a l’empresa.

Garanties en la vigilància de la salut

  • La vigilància periòdica de l’estat de salut en funció dels riscos inherents al treball, que ha de ser de caràcter voluntari, menys en alguns casos especials (disposicions legals, avaluació dels efectes de les condicions de treball, verificació que l’estat de salut del treballador o la treballadora constitueix un perill per a si mateix o per als altres), respecte de la qual cal un informe previ dels representants dels treballadors.
  • La intimitat i la dignitat de la persona.
  • La confidencialitat de la informació recopilada.
  • El lliurament dels resultats a la persona afectada.
  • La no utilització d'aquestes dades amb finalitats discriminatòries ni en perjudici del treballador o la treballadora.

Quan calgui, la vigilància periòdica de la salut s'ha de prolongar més enllà de la finalització de la relació laboral, en els termes que es determinin reglamentàriament.

En cas de risc greu i imminent

  • El treballador o la treballadora pot abandonar el seu lloc de treball quan consideri que la seva vida o salut està exposada a un risc greu i imminent.
  • Els representants legals dels treballadors, per majoria, poden interrompre l’activitat dels treballadors afectats per risc greu i imminent si l’empresa no adopta les mesures de prevenció necessàries. En cas de no poder reunir els representants dels treballadors, els delegats de prevenció, per majoria, poden prendre aquesta decisió.
  • Els treballadors o els seus representants no patiran cap perjudici per aquest fet, si no han actuat amb mala fe o amb negligència.

Proteccions especials

L’empresari o l'empresària ha de garantir de manera específica la protecció als treballadors:

  • Especialment sensibles a determinats riscos:
    • per les seves característiques personals
    • per un estat biològic conegut.
  • En situació de maternitat i d’embaràs o part recent.
  • Menors de 18 anys.

26.2.3 Obligacions dels treballadors

Correspon a cada treballador o treballadora vetllar, segons les seves possibilitats, per la seva pròpia seguretat i salut en el treball i per la de les altres persones a qui pot afectar la seva activitat professional.

El treballador o la treballadora té el deure de cooperar amb l’empresari o l'empresària perquè aquest pugui garantir unes condicions de treball sense riscos.

Aquest deure inclou:

  • La utilització adequada de les màquines, els aparells, les eines, les substàncies perilloses, els equips de transport i qualsevol altre mitjà amb què dugui a terme la seva activitat.
  • No posar fora de funcionament els dispositius de seguretat existents i utilitzar-los correctament.
  • Informar immediatament de qualsevol situació que pugui implicar un risc per a la salut i la seguretat dels treballadors.

L’incompliment d’aquestes obligacions té consideració d’incompliment laboral a l'efecte de l’article 58.1 del Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 d’octubre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de l’Estatut dels treballadors. L'article 54.9, "Principis de conducta", del Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 d’octubre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de l’Estatut bàsic de l’empleat públic, estableix que els treballadors han de complir les normes sobre seguretat i salut laboral.


↑ Índex de la unitat


← Bloc 6 | ← Unitat 25 | Unitat 27 →

Torna a munt