← Bloc 6 |
← Unitat 26 | Unitat 28 →
Unitat 27. Organització de la prevenció
27.1 Modalitats organitzatives
Hi ha tres modalitats d'organitzar la prevenció. Les que són possibles en cada cas dependrà del nombre de treballadors i del tipus d'activitat de l'empresa. Així doncs, pot organitzar la prevenció a l'empresa:
27.1.1 L'empresari o l'empresària
L'empresari o l'empresària pot assumir l'activitat preventiva si l'empresa té menys de sis treballadors (i segons l'activitat, és a dir, si es tracta d'activitats no incloses en l'annex I del Reial decret 39/1997), treballa a l'empresa i té la capacitat tècnica i la formació adequada segons les funcions preventives que s'hagin de desenvolupar.
27.1.2 Un o diversos treballadors per designació de l'empresa
Quan l'empresari o l'empresària no ha assumit personalment l'activitat preventiva i no requereix un servei de prevenció propi o aliè, l'empresa pot designar un o més treballadors com a servei de prevenció, els quals han de tenir la formació adient.
27.1.3 Servei de prevenció
a) Constituir un servei de prevenció propi (SPP) o mancomunat
És obligatori si:
- L'empresa té més de 500 treballadors (o menys de 250 treballadors i l'activitat de l'empresa està inclosa en l'annex I del Reial decret 39/1997).
- Si així ho determina l'autoritat laboral.
Cal passar una auditoria del sistema de prevenció.
Poden constituir un servei de prevenció mancomunat les empreses que es trobin en qualsevol de les situacions següents:
- Empreses que desenvolupin simultàniament activitats en un mateix centre de treball, edifici o centre comercial.
- Empreses que pertanyin a un mateix sector productiu.
- Empreses que pertanyin a un mateix grup empresarial.
- Empreses que desenvolupin les seves activitats en un mateix polígon industrial o en una àrea geogràfica limitada, que segons el criteri del Departament de Treball és la que no supera dos municipis limítrofes.
2. Concertar l'activitat preventiva amb un servei de prevenció aliè (SPA)
Serveis de prevenció
Són el conjunt de mitjans humans i materials necessaris per efectuar les tasques preventives a l'empresa amb la finalitat de garantir la correcta protecció de seguretat i salut als professionals que hi treballen.
Han de tenir caràcter multidisciplinari, per poder cobrir totes les disciplines preventives.
Les principals funcions són:
- Desenvolupar els plans de l'acció preventiva
- Fer les avaluacions de riscos
- Prioritzar les mesures correctores proposades
- Dur a terme la vigilància de la salut
- Donar suport tècnic en matèria de prevenció a la direcció de l'empresa.
Auditories de prevenció
Llevat de les activitats o disciplines preventives concertades amb un SPA, la resta estan sotmeses a un procés d'auditoria externa, que s'ha de fer cada cinc anys o quan ho disposi l'autoritat laboral competent. Les empreses que tinguin un màxim de 6 treballadors i no estiguin incloses en l'annex 1 del Reglament i les que tinguin una eficàcia demostrada del sistema de prevenció, poden substituir l'auditoria per una notificació a l'autoritat laboral competent.
La finalitat de l'auditoria és comprovar la realització de les diferents activitats preventives, l'avaluació de riscos, la planificació en la prevenció de riscos i l'adequació dels mitjans humans i materials necessaris dedicats a la prevenció. És un instrument de gestió que ha d'incloure l'avaluació sistemàtica, documentada i objectiva de l'eficàcia del sistema de prevenció.
27.2 Elements de consulta i participació
El dret de participació dels treballadors és present en tot el recull normatiu existent i està orientat a dues figures cabdals per portar a bon terme l'acció preventiva a les empreses, l'una de caràcter individual i l'altra de caràcter col·lectiu. Així com la responsabilitat de l'acció preventiva és de l'empresari o l'empresària, els treballadors també tenen un paper importantíssim: vehicular la seva participació a través dels delegats de prevenció i dels comitès de seguretat i salut laboral.
En funció del tema i del moment, l'empresari o l'empresària ha de consultar als representants dels treballadors en matèria de salut laboral totes les decisions que puguin tenir uns efectes substancials en la seguretat i la salut dels treballadors.
Matèries que han de ser consultades sempre que tinguin incidència en la seguretat i la salut dels treballadors:
- Planificació i organització del treball
- Introducció de nous processos de producció
- Organització de les activitats preventives
- Necessitat i elecció de serveis de prevenció aliens
- Designació de treballadors escollits per actuar en cas d'emergència
- Protocols i sistemes d'informació
- Avaluacions de riscos
- Informes d'accidentalitat.
27.2.1 Delegats de prevenció de riscos laborals
Els delegats de prevenció (art. 35 de la Llei 31/1995) han de ser designats pels representants del personal i entre aquests d'acord amb l'escala següent:
a) A les empreses amb un màxim de 30 treballadors, el delegat o la delegada de prevenció és el delegat o la delegada de personal.
b) A les empreses que tenen entre 31 i 49 treballadors hi ha d'haver un delegat o una delegada de prevenció, que ha de ser elegit pels delegats de personal i entre aquests.
Quadre d'òrgans de representació:
Font: Departament d'Empresa i Ocupació. Delegats de prevenció de riscos laborals.
Competències dels delegats de prevenció
- Col·laborar amb la direcció en la millora de l'acció preventiva.
- Promocionar i fomentar la cooperació dels treballadors en l'execució de la normativa de prevenció.
- Ser consultats per l'empresari o l'empresària prèviament a l'execució de les decisions a què es refereix l'article 33 de la Llei de prevenció de riscos laborals.
- Exercir una tasca de vigilància i control sobre el compliment de la prevenció de riscos laborals.
- En cas de coordinació d'activitats empresarials, els drets d'informació i consulta es reconeixen als delegats de prevenció i, si a l'empresa no n'hi ha, als representants legals dels treballadors.
Facultats dels delegats de prevenció
- Acompanyar els tècnics en les avaluacions de caràcter preventiu i els inspectors de treball.
- Accedir a la documentació sobre condicions de treball.
- Rebre informació de l'empresari o l'empresària sobre els danys ocorreguts.
- Rebre informació de les activitats de prevenció i protecció de l'empresa.
- Fer visites als llocs de treball.
- Aconseguir de l'empresari o l'empresària mesures de protecció.
- Proposar la paralització de treballs.
Garanties dels delegats de prevenció
Els membres del comitè d'empresa i els delegats de personal, com a representants legals dels treballadors, tenen, llevat del que disposin els convenis col·lectius, les garanties següents:
- Obertura d'un expedient contradictori.
- Prioritat en la permanència a l'empresa.
- Garantia que no seran acomiadats ni sancionats durant l'exercici de les seves funcions, ni l'any següent a l'expiració del contracte.
- Llibertat d'expressió de les seves opinions en l'esfera de la seva representació.
- Crèdit d'hores mensuals retribuïdes.
Mitjans de què disposen
L'empresari o l'empresària ha de proporcionar als delegats de prevenció els mitjans i la formació en matèria preventiva que siguin necessaris per exercir les seves funcions (art. 37.2 de la Llei 31/1995, de prevenció de riscos laborals), com ara:
- La vigilància i el control de l'estat de les condicions de treball.
- La formació necessària en relació amb la prevenció de riscos laborals, diferenciada de la formació dels treballadors, i la que es proporciona als treballadors que integren els serveis de prevenció. Aquesta formació s'ha d'adaptar a l'avaluació de riscos i l'aparició d'altres riscos nous.
27.2.2. Comitè de seguretat i salut
S'ha de constituir un comitè de seguretat i salut a totes les empreses o centres de treball que tinguin 50 o més treballadors, el qual ha d'estar format pels delegats de prevenció, d'una banda, i l'empresari o els seus representants, de l'altra.
Poden assistir a les reunions, amb veu però sense vot, els delegats sindicals i els responsables tècnics de la prevenció a l'empresa, que no formin part del comitè. En les mateixes condicions poden participar-hi els treballadors de l'empresa que tinguin una qualificació especial en la matèria.
El comitè de seguretat i salut s'ha de reunir com a mínim trimestralment, però es pot reunir amb més freqüència.
També es preveu que les empreses on hi hagi més d'un comitè de seguretat i salut pel fet de tenir diversos centres de treball amb comitè, poden crear un comitè intercentres amb les competències que s'acordin.
Les competències dels comitès de seguretat i salut són:
- La participació en l'elaboració, la posada en marxa i l'avaluació dels plans i els programes de prevenció, i
- El foment d'iniciatives sobre mètodes i procediments perquè la prevenció a l'empresa sigui efectiva.
Per tant, el comitè té les facultats de:
- Conèixer directament la situació relativa a la prevenció de riscos en el centre de treball, fent visites o inspeccions.
- Conèixer els documents i els informes relatius a les condicions de treball.
- Conèixer i analitzar els danys en la salut dels treballadors.
- Conèixer i informar sobre la memòria de la programació anual del servei de prevenció.