2. La transparència activa
2.1 Què és la publicitat activa?
D'acord amb l'article 2.i de la LTC, la publicitat activa és el deure dels subjectes obligats per la LTC de fer públics, d’ofici, els continguts mínims d’informació pública que determina el capítol II del títol II de la LTC.
Els deures de publicitat activa constitueixen un mandat per les Administracions que els imposa una actitud proactiva consistent a difondre per internet, al conjunt de la ciutadania, els continguts d'informació pública que exigeix el règim de transparència. En canvi, el dret d'accés a la informació (transparència passiva) consisteix en un mecanisme reactiu, en un dret subjectiu d'exercici individual que permet tenir accés a d'altra informació pública, més enllà dels continguts publicats proactivament per l'Administració.
L'objectiu de la publicitat activa és doncs oferir a tothom informació mínima essencial relativa als àmbits d’actuació i les obligacions dels subjectes obligats, amb caràcter permanent i actualitzat, de la manera que resulti més comprensible per a les persones, i per mitjà dels instruments de difusió que els permetin un accés ampli i fàcil.
- Publicitat activa » actitud proactiva per part de l'Administració.
- Dret d'accés a la informació » mecanisme reactiu.
Tot i això, convé tenir en compte que, malgrat que la llei estableixi una relació de matèries que s'han de fer públiques, també són aplicables en aquests casos les limitacions establertes tant per la LT, per la LTC, com, per remissió, per qualsevol altra norma amb rang de llei, d'acord amb l'art. 7 LTC.
A més de les limitacions legals aplicables a la publicitat de dades de persones físiques derivades de la protecció de dades de caràcter personal, aquesta publicació ha de ser omesa motivadament en els casos en els quals aquestes persones es trobin en una situació de protecció especial de violència de gènere o amenaça terrorista, entre d'altres, que pugui veure's agreujada amb motiu de la publicació d'aquestes dades, prèvia ponderació a l'omissió.
En els casos en els quals l'aplicació d'un límit estigui motivada explícitament en un informe, aquest s'ha de publicar en el lloc que ocuparia la informació que es deixa de publicar en virtut de l'aplicació del límit, prèvia anonimització.
- En el cas que el contingut de l'informe pugui revelar informació afectada pel límit, la necessitat de publicació de l'informe s'entén satisfeta amb la publicació d'un extracte o resum del seu contingut, de tal manera que no permeti revelar la informació afectada pel límit.
- En virtut del principi de proporcionalitat, quan l'aplicació d'un límit afecti només una part de la informació que s'ha de publicar, aquesta s'ha de difondre en un resum, extracte o llista, sempre que la protecció de l'interès o del bé jurídic tutelat pel límit ho permeti.
Quan la informació publicada contingui dades especialment protegides, només es pot publicar prèvia dissociació de la informació de caràcter personal.
Els actes o les omissions en matèria de publicitat activa que corresponguin a òrgans de l’Administració de la Generalitat que no posen fi a la via administrativa, es poden recórrer mitjançant recurs d'alçada davant la persona titular del departament competent en matèria d'administració pública. Quan posen fi a la via administrativa, es poden recórrer mitjançant recurs de reposició.
Quan es tracti d'actes i omissions d'entitats dependents d'alguna administració pública, es pot interposar una reclamació davant l'òrgan sota l'autoritat del qual exerceix les funcions públiques. Aquesta reclamació s'ha de resoldre i notificar en el termini de tres mesos.
2.2 Conceptes previs
Entitats del sector públic
Als efectes del règim de transparència, tenen la consideració d'entitats del sector públic de l'Administració de la Generalitat, en tot cas, les següents (art. 4 RLTC):
a) Les entitats amb personalitat jurídica pròpia que consten inscrites amb aquesta condició al Registre del sector públic de la Generalitat de Catalunya.
b) Les entitats a que fa referència el Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, i el Decret legislatiu 2/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei 4/1985, de 29 de març, de l'Estatut de l'empresa pública catalana.
c) Les fundacions que compleixen amb els requisits per ser considerades sector públic de l'Administració de la Generalitat.
d) Les entitats de dret públic de naturalesa jurídica singular creades en el desenvolupament del marc competencial de l'Administració de la Generalitat, quan, d'acord amb la seva norma de creació, no correspon classificar-les en cap de les categories previstes en les lletres anteriors
Tenen la consideració d'entitats del sector públic de les administracions locals, en tot cas, les entitats amb personalitat jurídica pròpia que consten inscrites amb aquesta condició al Registre del sector públic local de Catalunya. En qualsevol cas, (art. 6 RLTC)
a) Els organismes autònoms locals.
b) Les entitats públiques empresarials locals.
c) Les societats mercantils locals amb capital íntegrament públic.
d) Les societats mercantils de capital mixt, amb capital majoritari d'un ens local o adscrites a un ens local.
e) Els consorcis adscrits a un ens local.
f) Les fundacions adscrites a un ens local.
Personal directiu de les entitats del sector públic
Als efectes del règim de transparència, i d'acord amb el que disposa l'apartat 1.2 de la disposició addicional vint-i-unena de la Llei 2/2014, del 27 de gener, de mesures fiscals, administratives, financeres i del sector públic, tenen la consideració de personal directiu de les entitats del sector públic de l'Administració de la Generalitat les persones que, en règim de dedicació única o principal, ocupen llocs o càrrecs qualificats expressament com a directius en les normes de creació o de regulació de les entitats, que impliquen l'exercici de funcions d'especial responsabilitat gerencial o executiva, enteses com a funcions que comporten participació directa en la definició i execució de polítiques públiques relatives als objectius generals o estratègics i que comprometin externament l'organització, i que actuen sota la dependència exclusiva del màxim òrgan de govern o exerceixen funcions amb autonomia i responsabilitat limitades per les instruccions o els criteris emesos per aquests màxims òrgans de govern.
En tot cas, és personal directiu de les entitats del sector públic de l'Administració de la Generalitat el personal que està vinculat amb una d'aquestes entitats mitjançant un contracte d'alta direcció o un contracte mercantil. (art. 5 RLTC)
tenen la consideració d'alts càrrecs i de personal directiu local, en tot cas, els càrrecs electes i els titulars dels òrgans que exerceixen funcions de gestió o d'execució de caràcter superior, ajustant la seva actuació a les directrius marcades per l'òrgan de govern de la corporació, d'acord amb el que disposa la normativa de règim local.
En qualsevol cas, correspon a cada administració local determinar, d'acord amb les seves normes d'organització, els alts càrrecs i el personal directiu propi (art. 7 RLTC)
2.3 Quina informació s'ha de publicar?
La LT (art. 6-8) i també la LTC (art. 8-15) —que ha ampliat els supòsits de publicitat activa establerts en la normativa bàsica estatal—, estableixen una relació de continguts d'informació pública que, amb caràcter de mínim, els diferents subjectes obligats han de fer pública per imperatiu legal a les seus electròniques i portals de transparència.
Hem de destacar aquí el paper que ha vingut a significar el RLTC com a cos normatiu que detalla i desenvolupa els continguts de publicitat activa que han de publicar les Administracions públiques, reglament que, fornamentalment, ha vingut a donar resposta a les ambigüetats i fórmules genèriques que presenta la LTC a l'hora de descriure molts dels continguts a publicar. Cal estar doncs a les concrecions que s'hi contenen en els articles 16 a 52 del RLTC.
Addicionalment a aquestes matèries l'interès públic de la difusió de les quals el legislador presuposa, el règim de transaprència permet que les Administracions siguin encara més transparents, essent facultades a publicar altres informacions:
La informació que han de publicar les Administracions públiques pot agrupar-se en els apartats següents:
Informació sobre l'estructura i organització
D'acord amb l'article 6 de la LT i l'article 9 de la LTC, els ens que tenen la consideració d'administració pública d'acord amb la LTC han de publicar, semestralment:
- L'organigrama actualitzat.
- La identificació de les persones responsables dels òrgans, llur perfil i trajectòria professionals (mèrits professionals i tècnics).
La informació relativa a l'estructura organitzativa inclou (Art. 16 RLTC): - la identificació amb nom i cognoms de les persones titulars de tots els òrgans i àrees que es preveuen a les normes d'estructura. - del seu telèfon i canal electrònic de contacte professional - el perfil i la trajectòria professionals - identificar o referenciar les disposicions mitjançant les quals se les nomena o designa.
- Les funcions atribuïdes i l'ens o l'òrgan que les exerceix.
- Els acords de creació, participació i funcionament d'ens públics, societats, fundacions, consorcis i altres entitats vinculades i funcions que desenvolupen.
- Organigrama Sector públic (art. 17 i 18 RLTC)
- La informació “prevista en les seves normes estatutàries” de les entitats
- SP Generalitat - informació
- que representi gràficament o esquemàtica els diferents òrgans, unitats, àrees i les seves relacions.
- addicionalment, ha de publicar, mitjançant un enllaç al Registre del sector públic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, una llista amb la identificació nominal de tots els organismes, ens públics, societats, fundacions públiques i consorcis en els quals l'Administració de la Generalitat disposi de participacions minoritàries.
Respecte dels
- directius
- persones titulars de les unitats i àrees previstes en les normes de creació o estatutàries referides
- membres que formen part dels òrgans col·legiats de govern
… cal publicar:
- nom i cognoms
- telèfon i canal electrònic de contacte professional
- perfil i la trajectòria professionals
- referència de les disposicions mitjançant les quals se les nomena o designa.
- “posició i el seu títol habilitant” (en relació als membres d’òrgans de govern)
- El catàleg de serveis, les cartes de serveis i la informació sobre l’avaluació de la qualitat i la incidència social de les polítiques públiques.
- Els canals de participació i procediments participatius en tràmit.
- Les propostes i els suggeriments rebuts (anonimitzats).
- La solució adoptada en procediments participatius i motius.
- Les iniciatives ciutadanes que millorin substancialment els serveis públics.
Informació sobre alts càrrecs i personal directiu
D'acord amb els art. 9.1 f) g) i m), 9.2 i 11.1 b) i d) LTC, les Administracions han de publicar:
- relació d’alts càrrecs. Art. 28 RLTC (mensualment):
- noms, cognoms, - el càrrec i l’àrea o òrgans en què participen - el perfil laboral o professional - el telèfon i canal electrònic de contacte professional - el grup municipal o polític dels càrrecs electes (a les AP locals)
- retribucions, indemnitzacions i dietes. Art. 31 RLTC:
Dades a publicar, mensualment:
- nom, cognoms i càrrec - “que efectivament hagin percebut” - d’acord amb les taules retributives de l’any en curs Les retribucions variables s’han de publicar: primerament a títol de màxim previst en relació amb l’exercici en curs i, posteriorment, un cop tancat l’exercici, amb indicació dels imports efectivament percebuts per aquest concepte.
- "extracte" de les resolucions d’incompatibilitats. Art. 30 RLTC:
Dades a publicar: nom i cognoms càrrec ocupat i departament o entitat data de nomenament o contracte. càrrecs electius i les altres activitats públiques i privades compatibles. (àmbit concret d’actuació professional i nom o raó social de les empreses o entitats) data de la resolució o autorització de la compatibilitat. tipus de vinculació amb el càrrec o activitat compatible, el període de contractació i el nombre total d’hores de dedicació, si escau. localització de l’entitat o empresa de l’activitat secundària (quan sigui rellevant conèixer l’àmbit territorial per gestionar conflictes d’interès)
- activitats i béns i les resolucions per a instruir i resoldre els expedients relatius a les declaracions d’activitats, patrimonials i d’interessos
- llistes per a accedir als processos de formació i promoció (que eventualment es creïn, també aplicables)
Objecte de publicació a l'Administració de la Generalitat:
- designacions per a l’accés dels alts càrrecs i del personal directiu SP - A qualsevol activitat formativa que suposi una despesa per a l’Administració de la Generalitat. Dades a publicar a l'Administració de la Generalitat:
- noms i cognoms de les persones admeses - el càrrec que ocupen, - la unitat, ens o institució que gestiona l’activitat - una descripció de l’activitat formativa (codi, any i dates d’inici i de finalització)
- Agendes, obsequis i invitacions (art. 33 RLTC), amb nom i cognoms de l’alt càrrec o directiu i càrrec ocupat:
a) agendes públiques - “contactes i les reunions mantingudes amb grups d’interès”
(“data de la reunió, el nom del grup d'interès, i la persona o persones que actuen en nom d'aquest i l'objecte de la reunió amb la precisió suficient per conèixer-ne el contingut principal.”)
b) obsequis percebuts i les invitacions a esdeveniments, viatges, desplaçaments i allotjaments
c) qualsevol altra informació la publicació de la qual sigui exigida pel codi de conducta aplicable als alts càrrecs i al personal directiu
- Viatges realitzats per raó del càrrec en representació del Govern o de l’AP Generalitat i SP
Excepció: “per motius de seguretat pública sigui convenient ometre aquesta informació, prèvia ponderació”.
Dades a publicar: D’acord amb els criteris que estableixi la STGO La STGO establirà criteris per a la publicació parcial per motius de seguretat pública (i per a la publicació total un cop els motius de seguretat pública hagin desaparegut)
Informació sobre personal
D'acord amb els art. 9.1 d) e) g) i i), 9.2 i 11.1 e) LTC, les Administracions han de publicar:
- la RLT del personal funcionari, laboral i eventual
- la plantilla
Cal publicar (art. 20 RLTC):
a) noms i cognoms de: - persones funcionàries que ocupen: - llocs de comandament - llocs singulars de lliure designació - del personal eventual - del personal laboral amb funcions de direcció o comandament
b) identificació del lloc o plaça ocupada, la forma de provisió i la data de presa de possessió.
c) relació de les places dotades pressupostàriament (indicar les vacants)
- la relació de contractes temporals i d’interinatges no vinculats a cap lloc de treball de la RLT
- les convocatòries i els resultats dels processos selectius, de provisió i promoció del personal (art. 21 RLTC):
- Procediments d’accés als cossos i escales de personal funcionari, estatutari i personal laboral.
- Procediments de promoció interna.
- Procediments de provisió provisional i definitiva.
- Procediments de selecció de personal interí o laboral temporal, incloses les borses d’interins.
- Beques i ajuts per prestar serveis.
- Ofertes de contractacions en pràctiques.
Dades a publicar: anunci de la convocatòria, a les bases, als anuncis oficials nom i cognoms i als quatre números del document nacional d’identitat o document equivalent (d’acord amb els criteris establerts en matèria de protecció de dades) - de les persones admeses en cada prova o exercici del procés - i de la persona finalment seleccionada
- les llistes per a accedir als processos de formació i promoció (que eventualment es creïn) (art. 22 RTLC):
Formació que organitzin cadascuna de les AP Adreçada al personal al servei de les AP (admesos) de recepció no obligatòria i directament relacionades amb la promoció interna, econòmica o professional
Dades a publicar: - noms i cognoms de les persones admeses - el lloc de treball que ocupen i unitat orgànica en què s’integra - la unitat que gestiona l’activitat formativa - descripció de l’activitat formativa (inclou codi, any i dates d’inici i fi)
- el nombre d’alliberats sindicals, amb la indicació:
- dels sindicats
- els costos que els alliberaments generen a l’Administració i
- el nombre d’hores sindicals utilitzades.
- els llocs ocupats per personal d'empreses contractistes adscrit permanentment en dependència pública, règim de dedicació, règim retributiu i tasques.
- els convenis, els acords i els pactes de naturalesa funcionarial, laboral i sindical
- subscrits en meses de negociació - aplicables a cadascun dels col·lectius de personal - pels quals s’estableixen les seves condicions de treball - vigents
Dades a contenir:
- una referència identificadora de cadascun dels instruments amb el seu codi - data de subscripció - data de publicació - publicació del text íntegre de l’instrument.
- la informació general sobre les retribucions, indemnitzacions i dietes percebudes pels empleats públics, (agrupada en funció dels nivells i els cossos) (art. 11.1 e LTC, “gestió econòmica”)
A l'AP Generalitat, addicionalment, les:
- efectivament percebudes
- pel personal següent:
persones funcionàries que ocupen llocs de comandament / llocs singulars de lliure designació del personal eventual del personal laboral amb funcions de direcció o comandament amb identificació del nom i cognoms
- amb caràcter agregat, total i anual - amb una periodicitat mensual
- resolucions d'autorització i reconeixement d'incompatibilitats (art. 8.1 g) LT)
- vigents - d’autorització o reconeixement de compatibilitat amb activitats públiques o privades - que afectin el personal al servei de les AP
Dades a publicar: a) nom i cognoms de l’empleat. b) lloc de treball ocupat i el departament o entitat SP c) data de la resolució de compatibilitat d) detall de l’activitat secundària que es compatibilitza (“referència al tipus d’activitat o professió, a l’àmbit concret d’actuació professional, al nombre total d’hores de dedicació, i al nom o raó social de l’empresa o entitat on es desenvolupi.”) e) tipus de vinculació en l’activitat secundària. f) localització de l’entitat o empresa on es realitza l’activitat secundària, quan sigui rellevant conèixer l’àmbit territorial per gestionar un eventual conflicte d’interès.
- Agendes, obsequis i invitacions percebuts pel personal amb rang de sub-direcció general o assimilat a l'Administració de la Generalitat
a) agendes públiques - “contactes i les reunions mantingudes amb grups d’interès” (data de la reunió, el nom del grup d'interès, la persona o persones que actuen en nom d'aquest i l'objecte de la reunió amb la precisió suficient per conèixer-ne el contingut principal.)
b) obsequis percebuts i les invitacions a esdeveniments, viatges, desplaçaments i allotjaments
Informació de rellevància jurídica
D'acord amb l'article 7 de la LT i l'article 10 de la LTC, els ens que tenen la consideració d'administració pública d'acord amb la LTC han de publicar:
- Les normes aprovades per l’Administració (versió original i consolidada) i les dades d’avaluació de la seva aplicació.
- Les directives, les instruccions, els acords, les circulars o les respostes anonimitzades a consultes, amb una incidència especial sobre la interpretació, la vigència i l'aplicació de les normes.
Tenen incidència especial sobre la interpretació i l’aplicació de les normes: (art. 34 RLTC)
- les que estableixin criteris generals d’interpretació, vigència i aplicació de les normes
- les que canviïn criteris respecte d’actuacions precedents
- les que adoptin criteris de prioritat d’aplicació en cas de concurrència de normes.
- Els procediments normatius en curs, amb indicació de l’estat de tramitació en què es troben.
S’ha de garantir el manteniment de la publicació durant tota la vigència de la norma
Informació a publicar (art. 42 RLTC):
a) En cas que es realitzi una consulta pública prèvia: l’avaluació preliminar les aportacions rebudes i el document de valoració d’aquestes
b) La versió inicial de: el text de la disposició les memòries que l’acompanyen i l’informe jurídic preliminar
c) En cas que es realitzi una consulta participativa ciutadana (article 69 de la Llei 19/2014): el text proposat de la disposició a consultar les memòries que l’acompanyen el text o document de les aportacions rebudes i el document de valoració d’aquestes
d) En cas que es realitzin els tràmits d’informació pública i audiència la proposta de text de la disposició a consultar la versió més actualitzada de les memòries que l’acompanyen l’informe jurídic preliminar i la memòria de les observacions i al·legacions efectuades
e) En cas que se sol·licitin informes o dictàmens el text de la disposició normativa objecte de dictamen o informe els informes o dictàmens emesos i el document que en contingui la valoració
f) Al final de la tramitació: el text sotmès a aprovació la versió més actualitzada de les memòries que l’acompanyen l’informe jurídic final i el text definitiu de la norma aprovada, mitjançant enllaç al diari o butlletí oficial corresponent, o del projecte de llei aprovat pel Govern En el cas dels projectes de llei, un cop aprovats pel Govern de la Generalitat, s’ha de publicar, a més, un enllaç a la tramitació parlamentària corresponent, en la qual ha de constar l’expedient de la tramitació administrativa.
Participació ciutadana i empremta normativa - Espai únic (ap. 3r) - Cada AP ha disposar d’ un únic espai del seu web - s'hi ha de poder accedir des del Portal de la transparència - Contingut doble:
a) Documentació relativa a tots els tràmits relatius a la participació
b) Publicar informació relativa a la participació dels grups d’interès - contingut a publicar: - identitat del grup d’interès - la data de la seva participació, contacte o influència, - i una descripció dels termes o continguts de les seves aportacions i contribucions - i de la valoració corresponent
- El catàleg dels procediments administratius, amb indicació (art. 35 RLTC):
- quins tràmits integren un procediment - la documentació que s’ha d’aportar en cada tràmit - quin és el sentit del silenci - la informació sobre quins són els recursos que es poden interposar: el termini per a interposar-los i l’òrgan competent per resoldre’ls.
- Els actes administratius, les declaracions responsables i les comunicacions prèvies (anonimitzats), en els casos següents (veure art. 36, 37 i 38 RLTC):
- Que tinguin incidència sobre el domini públic (aprofitament privatiu, delimitació)
- Que tinguin incidència en la gestió de serveis públics (afectació d ela prestació, modificacions o poders exhorbitants)
- D'altres, per raons d’interès públic especial (amb afectació, entre d’altres, a la salut pública, la seguretat pública, la protecció del medi ambient, el paisatge i l’urbanisme, la protecció dels consumidors o la protecció del patrimoni històric, cultural i lingüístic)
- Els actes que hagin estat objecte de revisió en via administrativa (anonimitzats) (art. 39 RLTC):
Continguts a publicar: - El text dels actes administratius que hagin estat revisats - Indicar les dates d’inici i fi del procediment de revisió o recurs - El text de l’acte administratiu que posa fi al procediment de revisió - Indicació de si l’acte (que revisa) és ferm o no - La informació estadística relativa al nombre d’actes revisats i els procediments de revisió.
- Les resolucions administratives i judicials amb rellevància pública (anonimitzades). Entre d’altres (art. 40 RLTC):
a) el valor, el volum i quantitat dels béns o serveis afectats b) l’afectació a la vigència o interpretació de les disposicions generals c) la incidència sobre domini públic / serveis públics / béns jurídics (art. 36, 37 i 38) d) l’establiment d’un canvi o novetat en la doctrina jurídica precedent; e) l’afectació o interès de la ciutadania en general f) la incidència en matèries en relació amb les quals l’ordenament jurídic preveu l’acció pública
- Les resolucions judicials definitives sobre compliment d’obligacions en matèria de transparència, accés a informació i bon govern (anonimitzades). (art. 40 RLTC):
- sentències judicials fermes - dictades per qualsevol òrgan jurisdiccional - que tinguin per objecte el compliment o l’incompliment de la Llei 19/2014 - per part de les persones responsables.
- Els dictàmens de la Comissió Jurídica Assessora i d’altres òrgans consultius (anonimitzats).
Concepte (ampli) d’òrgan administratiu de caràcter consultiu (art. 41 RLTC): - dotat d’autonomia orgànica i funcional - té atribuïdes expressament per l’ordenament jurídic funcions d’informe, assessorament, proposta o consulta - d’exercici preceptiu o facultatiu.
- D’acord amb l’article 6.bis de la LT, també han de publicar l’inventari d’activitats de tractament a què es refereix l’article 31 de la LOPDGDD.
Informació econòmica, comptable, pressupostària i patrimonial
D'acord amb l'article 8 de la LT i els articles 11 i 55.2 de la LTC, els ens que tenen la consideració d'administració pública d'acord amb la LTC han de publicar:
- Els pressupostos (partides principals, estat d’execució trimestral, liquidació i compliment dels objectius d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera).
- Els comptes anuals complets preceptius i els informes d’auditoria de comptes i de fiscalització dels òrgans de control extern.
- El cost de les campanyes de publicitat institucional, amb el desglossament dels conceptes i de l'import contractat a cada mitjà de comunicació.
Informació a publicar l’òrgan promotor (art. 47 RLTC):
- el cost de la campanya o l’acció - desglossada per conceptes - Desglossar els mitjans de comunicació emprats: per tipologia de mitjà i per identificació nominativa de l’empresa de comunicació o grup empresarial. - l’import destinat a cada mitjà de comunicació i el període d’execució.
- La informació relativa a la gestió patrimonial:
- Dades més rellevants de l’inventari general pel que fa als béns immobles de domini públic i patrimonials, drets reals i béns mobles amb un valor especial (art. 48 RLTC: “amb un valor econòmic igual o superior a l’import equivalent a un contracte públic de subministraments subjecte a regulació harmonitzada”).
Dades a publicar (art. 48 RLTC) - titularitat sobre el bé - el títol i la data d’adquisició - l’import total d’adquisició - breu descripció de l’ús o destinació i de la situació física i jurídica del bé - en els béns immobles: el seu valor cadastral, la població i l’adreça d’ubicació, la superfície total i la superfície construïda del bé, entre d’altres.
- Informació econòmica relativa a la gestió del patrimoni (art. 48.2 RLTC):
a) domini públic:
- relació i descripció dels procediments d’afectació —expressa o tàcita—, de mutació o de desafectació demanial
- ús –general o general amb concurrència de circumstàncies especials, o ús privatiu mitjançant permís d’ocupació temporal o concessió administrativa demanial, si escau–.
b) béns patrimonials:
-descripció del sistema d’explotació aprovat, o bé indicar si està pendent d’explotació -descripció del contingut de les operacions i procediments d’alienació, de permuta, de cessió o d’arrendament a terceres persones, si escau, de tal forma que s’identifiquin almenys: - els subjectes intervinents en l’operació - la contraprestació pactada, si escau - la data de l’operació i - les despeses comunitàries o altres despeses que puguin meritar-se i siguin satisfetes a raó d’altres conceptes
- Informació sobre la contractació patrimonial.
inclou la creació i extinció de negocis jurídics relatius a adquisicions lucratives i oneroses, arrendaments i novacions, alienacions, cessió a terceres persones i extinció de negocis jurídics existents, i els negocis jurídics en tramitació relatius als concursos i subhastes en curs, entre d’altres
Informació en matèria de planificació i programació
D'acord amb l'article 6 de la LT i l'article 12 de la LTC, els ens que tenen la consideració d'administració pública d'acord amb la LTC han de publicar:
- Els plans i els programes anuals i pluriennals, que estableixen les directrius estratègiques de les polítiques públiques (actuacions, mitjans, terminis, memòria econòmica, estudis i informes, mètode d'avaluació i resultat de l'avaluació amb indicadors de compliment).
Cal publicar, a més, “la documentació relativa a l’elaboració, aprovació i execució dels plans i programes anuals i pluriennals, de caràcter general o sectorial, que estableixen directrius estratègiques de les polítiques públiques.“
Cal publicar una relació dels plans i programes ordenats cronològicament amb indicació: (art. 49 RLTC): - de l’objectiu - un enllaç al text complet - la normativa que els sigui d’aplicació - el seu estat de tramitació - les revisions i les modificacions aprovades.
- Les auditories internes i externes d’avaluació de qualitat de serveis.
Cal publicar, a més (art. 49 RLTC): - les avaluacions prèvies - els informes de seguiment i - les avaluacions ex post.
- Els plans d'ordenació del territori (Pla territorial general, plans territorials parcials, plans directors sectorials).
- Els plans urbanístics (Pla director, POUM, PEIN i altres plans i programes que s’han de publicar amb caràcter obligatori), incloent-hi les modificacions i la informació emprada per elaborar-los i avaluar-los.
Informació sobre contractació
D'acord amb l'article 8 de la LT i l'article 13 i la disposició addicional vuitena de la LTC, tots els subjectes obligats han de publicar la informació següent sobre els contractes que subscriguin, incloent-hi també els contractes menors i els patrimonials:
- Les entitats i els òrgans de contractació (denominació, telèfon i adreça postal i electrònica).
- Les licitacions en tràmit (tipus de contracte, objecte, contingut econòmic, plecs de clàusules i condicions).
- Els contractes programats.
- Els contractes subscrits els darrers cinc anys (objecte, import de licitació i adjudicació, procediment emprat, publicitat feta, adjudicatari, durada, nombre de licitadors, criteris d’adjudicació, quadre comparatiu d’ofertes i puntuacions respectives, acords i informes tècnics del procés de contractació).
Art. 43.3 RLTC: s’entén per informes tècnics del procés de contractació aquells informes justificatius de l’adjudicació
- Les modificacions, les pròrrogues, les licitacions anul·lades i les resolucions anticipades.
- Les dades del Registre Públic de Contractes i del Registre de Licitadors i Empreses Classificades.
- Els acords i els criteris interpretatius dels òrgans consultius de contractació.
- La relació de preguntes i respostes més freqüents (anonimitzada).
- Les resolucions dels recursos especials, de les qüestions de nul·litat, de les resolucions judicials definitives i dels actes de desistiment, renúncia i resolució de contractes.
- Les estadístiques sobre procediments emprats (percentatges i volum pressupostari).
- El volum pressupostari contractat pels adjudicataris en els darrers cinc anys.
Aquesta informació s'ha de facilitar a través del Registre Públic de Contractes i la Plataforma de serveis de contractació pública, que s'han de poder consultar al Portal de la Transparència. A aquest efecte, els ens locals n'han d'informar l'esmentat Registre i la Plataforma (disposició addicional vuitena de la LTC i article 43 del RLTC).
Informació sobre convenis
D'acord amb l'article 8 de la LT i l'article 14 de la LTC, tots els subjectes obligats han de publicar la informació següent al Registre de convenis, que s'ha de poder consultar al Portal de la Transparència, amb relació a tots els convenis que estableixin amb persones privades o públiques:
- La relació de convenis subscrits (data, parts, objecte, durada, modificacions, drets, obligacions econòmiques i de qualsevol tipus). Art. 44 RLTC:
- convenis vigents
- ha d’incloure un enllaç al text íntegre del conveni subscrit o modificació, a través del Registre de convenis de col·laboració i cooperación
- prèvia anonimització de dades personals diferents dels signants
- un enllaç a la publicació DOGC, si s’escau
- Les modificacions de qualsevol dels paràmetres referits, i la data i la forma en què s’hagin produït.
- La informació relativa al compliment i a l’execució dels convenis. Art. 44.2 RLTC: S’entén que és “informació relativa al compliment i l’execució dels convenis”:
a) La referent a l’extinció anticipada per motiu diferent al transcurs del termini de vigència b) La identificació d’òrgans de gestió i seguiment creats en el conveni, si escau, i les decisions i actuacions de seguiment i control de l’execució. c) Les mesures adoptades en cas d’incompliment dels compromisos d) Els òrgans i els resultats dels procediments a què se sotmeten les diferències que puguin sorgir sobre la interpretació i el compliment e) La relació anual de convenis que han perdut la vigència en l’exercici anterior, per exhauriment del termini, de l’objecte, denúncia o qualsevol altra circumstància.
A aquest efecte, la Generalitat i els ens locals han d'informar el Registre de convenis de la Generalitat de tots els convenis que subscriguin (disposició addicional novena de la LTC).
- Els encàrrecs de gestió realitzats (objecte, pressupost, durada, obligacions econòmiques i subcontractacions [adjudicataris, procediment i import]).Art. 44.3 RLTC - Cal publicar, de forma diferenciada, els encàrrecs de gestió (d’acord amb l’article 11 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic)
- Subscrits per a la realització d’activitats de caràcter material o tècnic - entre òrgans, organismes o entitats de dret públic de la mateixa administració pública o d’una altra - periodicitat trimestral, - ha de contenir, com a mínim: la identificació de les parts que els subscriuen l’objecte —naturalesa i abast de la gestió encarregada— les raons que justifiquen l’encàrrec el pressupost la fórmula de finançament la durada les obligacions econòmiques i un enllaç a la publicació oficial corresponent de l’instrument de formalització
Informació sobre subvencions
D'acord amb l'article 8 de la LT i l'article 15 de la LTC, i sens perjudici de les obligacions de publicitat imposades per la legislació aplicable en matèria de subvencions, tots els subjectes obligats han de publicar la informació següent:
- Les subvencions i els ajuts que es prevegi convocar durant l’exercici (objecte o finalitat i condicions per participar-hi).
- Els objectius d’utilitat pública o social i els efectes que pot produir en el mercat, si escau.
- Les subvencions i els ajuts públics atorgats els darrers cinc anys (import, finalitat i beneficiaris), incloent-hi ajuts sense publicitat i concurrència (preservant la identitat dels beneficiaris si obeeixen a motius de vulnerabilitat social).
El compliment del deure de publicar la informació de les subvencions/ajuts atorgats (amb publicitat i concurrència competitiva o sense) “es fa efectiu, per als subjectes que s'hi troben obligats, mitjançant la tramesa d'aquesta informació al Registre de subvencions i ajuts de Catalunya” (RAISC) –Llei 5/17 i Decret 271/2019, art. 6.1-
Al RAISC s’hi ha d’accedir des del Portal de Transparència (enllaçats) Accés al Portal, mitjançant enllaç al RAISC, a les dades següents: normativa reguladora de la subvenció o ajut les seves bases reguladores la resolució que aprova la convocatòria les seves eventuals modificacions import objecte persones beneficiàries
- La informació relativa al control financer.
A l’AP Generalitat i SP, són actuacions incloses en el Pla anual d’actuacions de control de la Intervenció General per a l’exercici l’obligació de publicar-la s’entén satisfeta mitjançant la publicitat d’un extracte de les actuacions de control financer incloses en el Pla referit (art. 45.3 RLTC)
- La justificació o el retiment de comptes per part dels beneficiaris.
D'acord amb l'art. 45.1 RLTC, s'enten per
a) Subvencions, “les disposicions de fons que reuneixin els requisits establerts en l'article 2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.” b) Ajuts, “les disposicions de fons públics realitzades sense contraprestació, a favor de persones físiques o jurídiques per raó del seu estat, situació o fet en què es trobin o suportin amb la finalitat de cobrir les seves necessitats i drets bàsics, o d'altres raons d'interès general d'acord amb la normativa sectorial d'aplicació.
Resten incloses en el concepte d'ajuts anterior les prestacions regulades per la Llei 13/2006, de 27 de juliol, de prestacions socials de caràcter econòmic
Altra informació
La LT, la LTC i el RLTC també estableixen la publicació d'altra informació:
- Les resolucions en matèria d’accés (anonimitzades).
- Les resolucions del Consell de Transparència i Bon Govern i de la Comissió de Garantia del Dret d'Accés a la Informació Pública sobre reclamacions (anonimitzades).
- Els acords de Govern de la Generalitat de Catalunya.
- Les actes dels plens de les administracions locals (anonimitzades, llevat si es tracta de dades personals referents a actes debatuts al ple de la corporació o a disposicions objecte de publicació en el butlletí oficial corresponent), així com els acords presos en les sessions de la resta d'òrgans col·legiats de les administracions locals (anonimitzats).
- Els estudis i informes contractats. Art. 50 RLTC:
Concepte - d' informes i estudis a publicar - tota prestació de fer - amb contingut intel·lectual - que analitza i exposa una qüestió determinada - contractada per una AP sota la modalitat de contracte de servei - el resultat de la qual consisteixi en el lliurament d'un document escrit. * s'inclouen, entre d'altres, els informes d'auditoria de comptes i de fiscalització emesos per òrgans de control extern.
Informació a publicar - publicació íntegra del text dels estudis o informes - una referència a la identificació de l'expedient de contractació - una referència “als informes de valoració de l'informe o estudi, en cas que siguin preceptius”.
- El Pla d’avaluació del compliment de la LTC elaborat pel Govern de la Generalitat, com també l’avaluació del grau de compliment.
- La informació que se sol·liciti amb més freqüència (tres o més vegades en un període d'un any, per persones sol·licitants diferents), a la qual s'hagi reconegut tenir dret a accedir.
- La informació necessària per garantir la transparència de l’actuació pública.
- Qualsevol altra matèria d’interès públic.
2.4 On s'ha de publicar?
El sistema es fonamenta (art. 5 LTC):
- En el Portal de la Transparència *Portal de la Transparència*, que és l’instrument bàsic i general de gestió de documents públics per donar compliment i efectivitat a les obligacions de transparència establertes per la Llei,
El Portal de la Transparència és organitzat i gestionat per l’Administració de la Generalitat, i també integra la informació de la resta d'entitats subjectes al règim de publicitat activa establertes en la LTC, amb l'excepció dels grups d'interès i de les entitats privades a què es refereix l'article 3.4 de la LTC.
El Portal de la Transparència ha d'incloure:
- La informació sobre la qual la Llei estableix que s’ha de fer publicitat activa.
- El Registre de grups d'interès.
- Els canals de participació i els procediments participatius en tràmit.
- Un cercador propi que permeti un accés ràpid, fàcil i comprensible a la informació.
- Mecanismes d'alerta sobre la informació que s'ha actualitzat.
- La plataforma de publicitat en matèria de contractació i el Registre de contractes.
- El Registre de convenis de cooperació i col·laboració.
- L'avís sobre tipus de reutilització i condicions.
- El formulari per exercir el dret d’accés a la informació pública.
- En les seus electròniques o web corresponents.
- Alhora, les administracions locals i la resta d’administracions i entitats subjectes (art. 3.4 LTC) poden crear portals de transparència propis, l’accés al contingut dels quals s’ha de facilitar des del Portal de la Transparència de la Generalitat, d’una manera interconnectada i que en faciliti la integració.
El Portal de la Transparència i els portals que creïn la resta d'entitats es configuren com una plataforma electrònica de publicitat activa a Internet. Aquests portals han de ser fàcilment identificables i han de contenir l’enllaç de les seus electròniques de les administracions públiques o les entitats corresponents.
La Llei estableix alguns mecanismes específics per facilitar-ne el compliment a determinades entitats:
- Les entitats a què es refereixen els apartats d i e de l'article 3 de la LTC no han de complir directament les obligacions de publicitat activa sinó que només han de facilitar la informació a l'administració responsable perquè sigui aquesta qui la faci pública. Afecta les persones o entitats que:
- presten serveis públics;
- exerceixen potestats administratives;
- exerceixen funcions públiques;
- perceben fons públics per funcionar, i
- duen a terme serveis d’interès general o universal.
- La informació relativa als grups d'interès es fa pública a través del Registre de grups d'interès.
- Els municipis poden complir les obligacions de transparència i les que deriven del dret d’accés a la informació pública, de manera associada o per mitjà de fórmules de cooperació establertes amb els ens locals supramunicipals o amb l’Administració de la Generalitat, si per raons de capacitat o eficàcia no les poden complir directament.
- Les corporacions de dret públic poden establir convenis de col·laboració amb la Generalitat de Catalunya, o amb l'Administració pública corresponent, per complir aquestes obligacions.
- Les entitats sense ànim de lucre que tinguin exclusivament fins d'interès social o cultural i un pressupost inferior a 50.000 euros, poden complir les obligacions de publicitat activa a través dels mitjans electrònics que posi a la seva disposició l'administració pública de la qual provingui la major part dels ajuts o les subvencions que perceben.
2.5 Com s'ha de publicar?
El compliment de les determinacions en matèria de publicitat activa requereix adoptar un seguit de decisions organitzatives que comencen ja en el moment de recollir la informació i que abasten la destinació de mitjans humans que han de vetllar pel compliment d’aquestes funcions, l’habilitació d’espais electrònics per difondre la informació, i l’establiment de circuits i protocols per mantenir-la actualitzada, entre d'altres.
D’acord amb els articles 5 i 6 LTC, 13 del RLTC i 9 de la Llei 29/2010, del 3 d’agost, de l’ús dels mitjans electrònics al sector públic de Catalunya, la informació que es publiqui ha de reunir els requisits següents:
- Ha de ser veraç i objectiva.
- Ha de ser útil per conèixer l’actuació i el funcionament de l’Administració pública i per exercir-ne el control.
- Ha d'estar ordenada temàticament perquè es pugui localitzar de manera fàcil i intuïtiva.
- Ha de ser comprensible.
- Ha de disposar d’un sistema d’accés fàcil i gratuït. El Portal ha d’incorporar un cercador que permeti un accés ràpid, fàcil i comprensible a la informació.
- Ha d'estar en formats que en permetin la interoperabilitat i la reutilització. El Portal de la Transparència ha d’informar sobre la informació reutilitzable i les condicions de reutilització.
- Ha de complir les recomanacions de la Iniciativa per a l'Accessibilitat Web (WAI) per facilitar-hi l’accés a les persones amb discapacitat.
- Ha d'estar actualitzada "permanentment". Periodicitat mínima d’actualització:
- anual, si la naturalesa de la informació ho permet
- sens perjudici dels terminis específics que estableixi aquest reglament o altra normativa
Cal indicació expressa de: - la data de la darrera actualització - data prevista de la propera actualització o del termini màxim d’actualització.
Manca d’actualització - s’ha de fer constar expressament aquesta circumstància, els motius que ho impedeixen i la previsió temporal d’actualització al Portal de transparència de Catalunya.
- Ha de fer referència, com a mínim, a l'any en curs (tret de la informació relativa als contractes i convenis subscrits i a les subvencions i els ajuts públics atorgats, que ha de fer referència, com a mínim, als darrers 5 anys).
- S'ha de mantenir publicada un mínim de 5 anys des del moment de la difusió, llevat que s'estableixi un altre termini.