A continuació trobareu una selecció de sentències de la Sala Tercera del Tribunal Suprem (TS), publicades en el cercador del Consell General del Poder Judicial CENDOJ. En aquest apunt farem referència a algunes de les sentències dels mesos de març i abril del 2019, que, ja sigui per la temàtica sectorial que tracten o bé perquè aborden els aspectes propis de la llei de procediment administratiu o del règim del sector públic, es consideren d'interès.
S'analitzen sentències dictades en les matèries següents:
a) Urbanisme.
b) Impugnació de disposicions reglamentàries.
c) Procediment administratiu. Notificacions.
d) Finançament universitari per part dels governs autonòmics.
Urbanisme
Convenis urbanístics: naturalesa i abast. Incompliment per causes sobrevingudes
TS. Sala Tercera. Secció Cinquena. Data: 04/04/2019. Recurs núm. 1224/2017. Resolució núm. 462/2019
En aquesta sentència, un cop fixat el caràcter de negoci bilateral de naturalesa administrativa i convencional dels convenis urbanístics, es fixa la següent doctrina jurisprudencial en concórrer interès objectiu: davant la impossibilitat del compliment d’un conveni de planejament per causa sobrevinguda (anul·lació judicial de determinacions del Pla, en aquest cas), desapareix l’obligació assumida per l’Ajuntament consistent a lliurar l’aprofitament urbanístic o el seu equivalent econòmic. L'única obligació que subsisteix és la d’indemnitzar el propietari pel valor dels terrenys cedits, quan no sigui possible restituir-los.
Impugnació de disposicions reglamentàries
Impugnació del Reial decret 1/2016, de 8 de gener, per la qual s’aprova la revisió dels plans hidràulics de diverses demarcacions
TS. Sala Tercera. Secció Cinquena. Data: 11/04/2019. Recurs núm. 4711/2016. Resolució núm. 507/2019.
D’aquesta sentència, al marge del contrast de la norma impugnada en relació amb la legislació d’aigües i el marc normatiu europeu en la matèria, en destaca l’anàlisi que es fa de les funcions i les facultats del govern, de l’Estat en aquest cas, quan es troba en funcions. Té un especial interès el tractament del concepte jurídic indeterminat “despatx ordinari d’assumptes”, sobre el qual pivota la legitimació del govern en funcions per prendre segons quines decisions.
Control judicial de l’exercici de la potestat reglamentària. Procediment d’elaboració i manca d’informe preceptiu
TS. Sala Tercera. Secció Quarta. Data: 15/03/2019. Recurs núm. 618/2017. Resolució núm. 350/2019
Amb motiu de la impugnació d’un reglament estatal en matèria de personal del cos de la Guàrdia Civil, el Tribunal fa una interessant introducció, abans d’abordar el fons de l’assumpte, sobre els límits formals i materials de l’exercici de la potestat reglamentària, així com de l’abast del control judicial d’aquesta potestat, en què s'ha de respectar sempre el contingut i el sentit de la norma.
Així mateix, en la sentència es qualifica el procediment d’elaboració com un procediment especial, que suposa una garantia no merament formal, ja que la inobservança del procediment transcendeix el compliment de la finalitat de la norma i arrossega la nul·litat de la disposició que s’aprovi.
Finalment, la sentència anul·la la norma (reial decret) per la manca del preceptiu informe d’impacte de la norma en matèria d’igualtat d’oportunitats, no discriminació i accessibilitat universal de les persones discapacitades.
Procediment d’elaboració i memòria d’impacte normatiu
TS. Sala Tercera. Secció Quarta. Data: 05/04/2019. Recurs núm. 557/2017. Resolució núm. 470/2019
En aquesta sentència s’aborda la impugnació del Reial decret 581/2017, de 9 de juny, d’incorporació a l'ordenament jurídic espanyol de la Directiva 2013/55/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 20 de novembre de 2013, que modifica l’anterior Directiva 2005/36/CE, relativa al reconeixement de qualificacions professionals, i el Reglament (UE) núm. 1024/2012, relatiu a la cooperació administrativa a través del Sistema d’Informació del Mercat Interior (Reglament IMI).
Cal destacar el tractament que es fa del procediment d’elaboració de les disposicions reglamentàries, en especial el que es refereix a la memòria d’impacte, i en concret en relació amb la preceptiva anàlisi econòmica i pressupostària.
Procediment administratiu. Notificacions
Règim jurídic de les notificacions administratives
TS. Sala Tercera. Secció Segona. Data: 11/04/2019. Recurs núm. 2112/2017. Resolució núm. 513/2019.
Aquesta sentència ha estat dictada en cassació en interès objectiu de jurisprudència. Síntesi de la jurisprudència del Tribunal Constitucional i del mateix Tribunal Suprem sobre la validesa de les notificacions. El Tribunal resumeix en tres els supòsits en què ens podem trobar: notificacions que respecten totes les formalitats establertes, notificacions que vulneren les formalitats substancials i notificacions que vulneren les formalitats de tipus secundari. A cadascuna, el Tribunal li dona uns efectes i unes conseqüències.
Finançament universitari per part dels governs autonòmics
Universitats. Inversions i finançament
TS. Sala Tercera. Secció Tercera. Data: 05/04/2019. Recurs núm. 1431/2016. Resolució núm. 466/2019
L’objecte de la sentència és la desestimació per silenci administratiu del requeriment de la Universitat Politècnica de Madrid formulat davant l'Administració autonòmica per incompliment de les obligacions d'inversió i finançament d’aquesta darrera. La sentència estima en part la pretensió de la Universitat, i declara el seu dret a percebre la totalitat dels diners establerts en l'acord del Pla d'Inversions en les universitats públiques per a l'exercici 2011. Així mateix cal destacar el tractament que el text de la sentència fa de l’autonomia financera universitària.