La desviació processal és una figura de construcció jurisprudencial. És la discrepància substancial entre la pretensió en via administrativa i la pretensió exercida en via contenciosa administrativa, que no es pot estendre a actes diferents dels actes identificats inicialment, així com l’alteració de la pretensió entre les fases processals …
El dret de la persona interessada a canviar la seva voluntat: el desistiment i la renúncia
1. El dret de la persona sol·licitant a canviar la seva voluntat
La vocació del procediment administratiu és que es resolguin totes les qüestions que s'hi susciten mitjançant l’emissió d’una resolució. Quan no és possible, perquè es dona una circumstància que impedeix de manera definitiva una …
El desistiment per part de l'administració en els procediments que s'inicien d'ofici
En aquest apunt s’analitza el desistiment per part de l’administració com una de les formes de finalització del procediment administratiu, establert per la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (d'ara endavant, LPAC), si bé l'aplicació pràctica no …
“Winter is coming” per l’acte administratiu en suport paper. Sentència del Tribunal Suprem de 19 de maig de 2025
El 2 d’octubre de 2016 va entrar en vigor la Llei 39/2015, si bé algunes de les seves previsions en matèria de tramitació electrònica es van posposar dos anys més i van ser objecte de dues “pròrrogues” més, fins que, a partir del 2 d’abril de 2021 …
L’execució subsidiària dels actes administratius quan requereixen l'accés al domicili
L'execució subsidiària és una manifestació del principi d'autotutela executiva, ja que permet a l'administració que ha dictat un acte administratiu executar-lo directament sense necessitat de recórrer als òrgans judicials. Ara bé, existeix una excepció o límit, establert en l'article 100.3 de la Llei 39/2015 …
Novament sobre la terminació del procediment per impossibilitat material de continuar-lo per causes sobrevingudes
En un apunt anterior vam fer referència a la impossibilitat material de continuar el procediment per causes sobrevingudes com una de les causes de terminació del procediment establertes en la LLei 39/2015 (article 84.2, que reprodueix l’article 87.2 de la Llei 30/1992, de 26 de …
Quina és la situació actual de les notificacions administratives i, en particular, de les electròniques? Algun apunt jurisprudencial
En altres ocasions ens hem referit a les notificacions administratives, amb especial incidència a les notificacions electròniques. Cal recordar la importància de les notificacions com a requisit d’eficàcia, que no de validesa, dels actes administratius; a excepció del silenci administratiu estimatori, en el qual la notificació d'una resolució …
Els repertoris de jurisprudència no ofereixen gaires precedents d’assumptes en què s’hagi discutit qüestions relatives a la representació en el procediment administratiu comú, però, a la pràctica, hi ha força casuística que es pot comentar.
La representació es regula en els articles 5 i 6 de la Llei …
Ampliació de terminis del procediment administratiu: supòsit de l'article 23 de la Llei del procediment administratiu comú (primera part)
Tota actuació de les administracions públiques en exercici de potestats públiques per satisfer interessos públics, se subjecta al dret administratiu i se sotmet a un procediment que culmina amb un acte administratiu.
El procediment administratiu es configura al nostre ordenament jurídic com a garantia per al ciutadà enfront de les …
En aquest apunt ens referim a la presumpció de validesa, que és un dels elements que configuren el règim jurídic dels actes administratius. En efecte, l’article 39.1 de la Llei 39/2015 estableix que:
“Els actes de les administracions públiques subjectes al dret administratiu es presumeixen vàlids i …