En diversos apunts (El règim dels òrgans col·legiats, part 1, El règim dels òrgans col·legiats, part 2, El règim dels òrgans col·legiats, part 3 i La celebració de les sessions dels òrgans col·legiats a distància), ens hem referit en aquest blog al règim jurídic dels òrgans …
Jurisprudència recent sobre constitució i funcionament dels òrgans col·legiats
1. L'obligació d'informar en matèria de recursos
L'obligació administrativa d’informar en matèria de recursos es compleix principalment en indicar, en l'acte administratiu que es notifica, o en l'ofici de notificació, els recursos que són procedents contra aquell acte; l’òrgan, administratiu o judicial, davant …
La Sentència del Tribunal Suprem de 19 de setembre de 2022 ens permet parlar de la distinció entre els reglaments i els actes administratius generals o múltiples. Aquesta distinció és molt important perquè, atès que en els dos casos es tracta d’instruments que emanen de l’Administració, els respectius …
L'accessibilitat de la ciutadania a les Administracions Públiques. Les recents recomanacions de la Sindicatura de Greuges
En les darreres setmanes del passat mes d'octubre es va fer pública una interessant recomanació de la Síndica de Greuges amb motiu de la Resolució de l’expedient AO-00164/2022 relativa a la cita prèvia com a requisit per ser atès a les administracions catalanes Resolució de l’expedient …
El Tribunal Suprem ha dictat recentment les sentències de 25 de maig de 2022 i de 30 de maig de 2022 sobre el Reial decret 203/2021, de 30 de març, pel qual s’aprova el Reglament d’actuació i funcionament del sector públic per mitjans electrònics. Només la segona …
Noves modificacions de determinats preceptes de les lleis 39/2015 i 40/2015, en matèria de responsabilitat patrimonial del sector públic i en els sistemes d'identificació i signatura
En les darreres setmanes, una sentència del TJUE i l'aprovació d'una llei estatal han tingut un impacte directe en determinats preceptes de la Llei 39/2015 i la Llei 40/2015. Farem referència tot seguit a la Sentència del TJUE de 28 de juny i a la disposició …
La prohibició de "reformatio in peius": és aplicable al procediment administratiu?
1. El principi en l'àmbit judicial
La prohibició de reformatio in peius, que es pot traduir per “reforma cap a pitjor”, “reforma en perjudici” o “reforma pejorativa”, és un principi d’origen processal que recull la legislació administrativa, però que només és aplicable en determinats supòsits.
En l’àmbit …
La terminació del procediment per impossibilitat material de continuar-lo per causes sobrevingudes
1. Les coses impossibles...
Entre les formes de terminació del procediment administratiu, probablement la més inusual en la pràctica administrativa és la impossibilitat material de continuar-lo per causes sobrevingudes, recollida avui en l’article 84.2 de la Llei 39/2015, a la qual es dedica molt poc espai en …
El principi de bona administració i les desestimacions presumptes. El Tribunal Suprem admet un recurs de cassació amb el qual fixarà doctrina jurisprudencial
El passat 20 d’abril, la Secció Primera de la Sala Contenciosa Administrativa del Tribunal Suprem va acordar admetre a tràmit un recurs de cassació interposat per un ciutadà, que anuncia una futura sentència que tindrà un gran interès, perquè entre altres qüestions tractarà el règim del silenci administratiu, en …
Les despeses derivades de la pràctica de la prova en el procediment administratiu
La pràctica de la prova en el procediment administratiu implica, en un bon nombre de supòsits, la mobilització de recursos personals i materials que tenen un cost econòmic. La intervenció de pèrits, la redacció d’informes feta per professionals, la pràctica de diligències tècniques com ara proves analítiques o aixecaments …