2. Eines de la Internet social per construir un EPA
Us proposem, a tall d'exemple, algunes de les eines i dels entorns que podeu trobar a Internet, amb el benentès que:
- Només us donem pinzellades.
- És recomanable fer provatures amb la meitat, almenys.
- Heu de seleccionar per al vostre entorn personal d'aprenentatge les que realment us reportin els coneixements i les fonts d'informació que us interessen, així com les que us permetin comunicar-vos i, fins i tot, crear i compartir.
En aquest cas, més no és millor, tampoc pitjor. És qüestió que cadascú trobi la seva mesura justa…
2.1 Eines i entorns per gestionar la informació
Hi ha tot un seguit d'eines 2.0 i entorns web que serveixen per gestionar l'allau d'informació que hi ha a la xarxa. És important que cadascú seleccioneu les eines i els entorns que us ajudaran a filtrar la informació que sigui interessant per a vosaltres. Un filtratge d'allò que us pugui aportar el coneixement que us convingui. Aquest filtratge de la informació seria el primer nivell de participació en un EPA.
Tipologia | Descripció | Eines, serveis, aplicacions |
---|---|---|
Agregadors de continguts | Són aplicacions en línia i agregen blogs o llocs web informatius. | Feedly, Commafeed, Flipboard |
Agregadors de canals RSS | Eines en les quals, un cop instal·lades a nostre ordinador, agregarem els canals d'interès per seguir-los. | Feedreader |
Plataforma de microblogs (microblogging) | Serveis per enviar i publicar missatges breus, generalment de text. | Twitter, Tumblr, Edmodo |
Serveis d'allotjament de presentacions | Entorns on s'allotgen i es comparteixen presentacions de qualsevol temàtica, que poden ser una bona font d'informació i aprenentatge. | Slideshare |
Canals de vídeo | Entorns on s'allotgen i es comparteixen vídeos de qualsevol temàtica, que poden ser una bona font d'informació i aprenentatge. | YouTube, Vimeo |
Eines per a la cura de continguts | Serveis per compilar i publicar entrades i notícies de la xarxa. La presentació és visualment atractiva i inclou el títol, una imatge o vídeo i un resum del text. | Scoop.it, Paper.li, Flipboard, Diigo |
Una opció optima per filtrar la informació és subscriure's a blogs i butlletins a través dels canals de contingut (feeds) RSS, gràcies a un servei en línia tipus Feedly o a partir de la configuració d'alertes en el teu correu amb Google Alerts. Permet veure les novetats de diferents fonts d'informació d'interès d'una ullada, fet que estalvia temps i esforços, i es pot fer des de diferents dispositius. Altres opcions serien: crear-se un compte de Twitter per seguir les piulades de les persones o de les organitzacions relacionades amb els àmbits d'interès, fer cerques a través de paraules clau en entorns que inclouen continguts d'un format especific, com ara vídeos en Youtube o presentacions en Slideshare, o consultar els continguts filtrats per altres des de Scoopit.
Per saber-ne més:
- 2.2. El seguiment. Canals RSS i agregadors de continguts (continguts de consulta del Curs virtual sobre la Internet social des de la perspectiva de l'Administració, redactats per Anton Ferret i encarregats i difosos per l'EAPC sota la llicència CC BY NC ND.
2.2 Eines i entorns per a les comunicacions
Hi ha tot un seguit d'eines 2.0 i entorns web que faciliten i afavoreixen la comunicació entre les persones. De fet, són les impulsores de la Internet social o web 2.0. És important que cadascú seleccioneu les eines i els entorns que us permetran comunicar-vos amb persones dels vostres àmbits d'interès, una comunicació que us aportarà coneixements, experiències, habilitats, nous contactes, etc. Aquesta interacció entre persones és enriquidora i seria el segon nivell de participació en un EPA.
Tipologia | Descripció | Eines, serveis, aplicacions |
---|---|---|
Xarxes socials | Entorns que faciliten els contactes entre usuaris amb interessos comuns (professionals) o entre usuaris amb relacions personals. Funcionen a través de recomanacions, reputacions, etc. Aquests entorns han propiciat l’evolució de la Xarxa cap a la Internet social. | Facebook, Twitter, Pinterest, Instagram, Pinterest |
Comunitats de pràctiques i fòrums | Espais en línia de trobada entre iguals per a projectes amb interessos i objectius compartits, per compartir i resoldre dubtes sobre eines i projectes, per compartir experiències, sentir-se acompanyat, etc. | grups Google |
Xarxes de professionals | Serveis en línia per relacionar-se per àmbits professionals d'interès a partir del currículum de cadascú, dit d'una altra manera: treball en xarxa (networking) acadèmic. | Linkedin, Xing, Academia.edu |
Videoconferències | Aplicacions que permeten la comunicació a través d'imatge en moviment i veu de manera síncrona. | Skype, GoToMeeting, Webex, Google chat, Meet,Telegram,WhatsApp, JITSI |
Els fòrums, en general, i les comunitats de pràctiques, en particular, fan possible la comunicació entre persones amb objectius i interessos comuns. Aquesta interacció fa que es produeixin converses que generen aprenentatge informal entre iguals i que es creïn sinergies. El boom de les xarxes socials, i ara encara més amb els dispositius mòbils, fan possible que les interaccions siguin constants i tinguin lloc arreu.
Per saber-ne més:
- 1.3. Principals plataformes i xarxes de la Internet social (continguts de consulta del Curs virtual sobre la Internet social des de la perspectiva de l'Administració, redactats per Anton Ferret, i encarregats i difosos per l'EAPC sota la llicència CC BY NC ND.
2.3. Eines i entorns per crear
Hi ha tot un seguit d'eines 2.0 i entorns web que han posa't a l'abast de tothom la creació i l'edició de textos, gràfics, entrades de blogs, etc., que a més es poden publicar per ser accessibles i compartits de manera ràpida i senzilla. És important que seleccioneu les eines i els entorns de creació en línia més adequats per crear els productes que calguin. La creació comporta reflexionar, construir, síntetitzar, etc., i, per a tot, aprenentatge. Aquesta creació, que a més vol ser de qualitat perquè serà pública, seria el tercer nivell de participació en un EPA.
Tipologia | Descripció | Eines, serveis, aplicacions |
---|---|---|
Blogs | Són aplicacions en línia que permeten la gestió de continguts (textos i imatges) d'una manera fàcil i intuïtiva per publicar-los de manera pública o privada. | WordPress, Blogger, Joomla, Google sites |
Espais col·laboratius | Programari o aplicacions en línia per crear continguts en línia de manera col·laborativa, com ara wikis. | Padlet, Miro board, Wikimedia, Dokuwiki (p. ex. EAPC Wiki) |
Editor d'imatges | Aplicacions en línia per crear i editar imatges, com ara infografies. | Piktochart, Easelly, Visually, Canva, Photopea, Lucidpress |
Editor de mapes conceptuals | Aplicacions en línia per crear i editar mapes mentals. | FreeMind, XMind, bubbl.us, Cmap, Mindomo |
Editor de vídeos | Aplicacions en línia per crear i editar videopresentacions, etc. | Wideo, Videoscribe,WeVideo, Screencastify, Powtoon, Explee |
Presentacions | Aplicacions en línia per crear i editar presentacions animades, línies del temps, etc. | Prezi, Sutori, Genially |
Per saber-ne més:
- Creació i gestió d'un blog a Blogger i Enriquiment del nostre blog: presentació, categorització, sindicació i enllaços d'interès (continguts de consulta del Taller de gestió de tasques i competència digital, redactats per Orland Cardona i Laia Martín, i encarregats i difosos per l'EAPC sota la llicència CC BY NC SA).
- Eines col·laboratives (continguts de consulta del Taller de gestió de tasques i competència digital, redactats per Orland Cardona i Laia Martín, i encarregats i difosos per l'EAPC sota la llicència CC BY NC SA).
Recordeu que, tal com dèiem a l'inici de la unitat, en la infografia sobre els EPA, les TIC són eines i no són importants per si mateixes sinó per l'ús que en fem. En el context de la Internet social, trobareu un ventall d'eines web 2.0 que afavoreixen i potencien el nostre EPA, ja que faciliten i afavoreixen les comunicacions entre persones, l'accés a la informació i la creació.