Saltar al contingut principal

Transparència i protecció de dades: interacció i equilibri

Nombre de lectures: 0

← Mòdul 2 | Mòdul 4 →

3. Els límits a la transparència i l'accés, en particular, la protecció de dades

3.1. Introducció sobre els límits a la transparència

3.2. El límit relatiu al dret a la protecció de dades (1a part)

Mitjançant la disposició final 11.2 de la Llei orgànica 3/2018 (LOPDGDD) es va modificar l’article 15.1 de la Llei espanyola de transparència (Llei 19/2013), afegint les dades genètiques o biomètriques dins la categoria de dades especialment protegides.

L’article 70.2 del Decret 8/2021 enumera les dades de les autoritats i del personal de les administracions públiques que es consideren merament identificatives, a l'efecte de l'article 24.1 de la Llei 19/2014: nom i cognoms, el càrrec o lloc ocupat, cos i escala, les funcions desenvolupades i el telèfon i les adreces, postal i electrònica, de contacte professional, referides al personal al servei de les administracions públiques, alts càrrecs i personal directiu del sector públic de les administracions públiques. Per contra, no es consideren dades merament identificatives el número del DNI i la signatura manuscrita.


↑ Torna a l'índex del mòdul

3.3. El límit relatiu al dret a la protecció de dades (2a part)

L’article 71 del Decret 8/2021, que regula quin és el contingut mínim de les resolucions de les sol·licituds d’accés, determina que quan la informació facilitada conté dades personals la resolució ha d’incloure un advertiment que informi de l'obligació de tractar la informació d'acord amb la normativa de protecció de dades, si escau, i que comuniqui d'una manera clara i precisa les obligacions que adquireix la persona sol·licitant en relació amb les dades personals que contingui la informació i les limitacions concretes de difusió que deriven de la normativa de protecció de dades.


↑ Torna a l'índex del mòdul

3.4 Impacte del dret a la protecció de dades en la tramitació de sol·licituds d’accés

En cas que en el tràmit d'audiència als tercers afectats es consideri que s'hauria de revelar la identitat de la persona sol·licitant, cal consultar-ho prèviament amb aquesta en els termes que estableix l'article 62.4 del Decret 8/2021.

A l'efecte de l'accés a dades personals merament identificatives, l’article 70.4 del Decret 8/2021 determina que, amb caràcter previ a l'inici de la prestació de serveis o ocupació del càrrec, les administracions públiques han d'informar el personal, alts càrrecs i personal directiu que aquestes dades personals poden ser difoses o cedides, sense necessitat de donar-los el trasllat de la sol·licitud d'accés.


↑ Torna a l'índex del mòdul

Material complementari

Si tens dubtes sobre la temàtica del curs, pots consultar les Preguntes més rellevants formulades en les edicions amb tutoria d'aquest curs que es van impartir entre 2018 i 2021.


↑ Torna a l'índex del mòdul

Qüestionari autoavaluatiu del mòdul 3

Torna a munt
× Tanqueu els crèdits
Autoria i llicència

Autor: Carles San José

El disseny del curs en el format original (MOOC) i l'elaboració dels vídeos el 2018 va anar a càrrec de Homuok SL. El disseny del format actual ha anat a càrrec del Servei de Formació per a la Generalitat, EAPC.

La imatge de la portada és de Sergey Gricanov i s'ha obtingut a Pixabay.

L'Escola d'Administració Pública de Catalunya, amb la voluntat de contribuir a la lliure difusió del coneixement i d'acord amb el que estableix la Recomanació de la Comissió Europea sobre gestió de la propietat intel·lectual, difon aquests materials sota una llicència creative commons by-nc-sa. N'autoritza doncs el seu ús amb la condició de:

  • citant-ne font i autoria;
  • amb finalitats no comercials;
  • per fer-ne obres derivades que compleixin les condicions anteriors i es difonguin amb el mateix tipus de llicència.

Llicència de Creative Commons
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional de Creative Commons