Saltar al contingut principal

Optimització del temps del treball

Nombre de lectures: 0

← Inici | Unitat 2 →

1. Introducció

És difícil trobar algú que no hagi manifestat alguna vegada la necessitat de tenir més temps, tant en l’àmbit professional com en el personal. S’ha generalitzat la percepció, especialment els darrers anys, que hi ha un desajust entre les nombroses coses que cal fer, en el terreny professional i en el personal, i el poc temps disponible per fer-les. Paral·lelament, també hi ha la consciència que, tot i que tothom té el mateix temps, algunes persones obtenen més rendibilitat que altres d’aquest recurs, que podríem considerar, per tot el que s’ha exposat, un recurs "escàs".

El temps, doncs, ha de ser administrat correctament si se’n vol obtenir la màxima "rendibilitat". Aquesta és la finalitat d’aquest curs. No hi ha receptes màgiques ni fórmules miraculoses que permetin gestionar millor el temps; en canvi, sí que hi ha una sèrie de conceptes, tècniques, suports, eines, metodologies o processos que, si se segueixen de manera conscient i continuada, poden comportar una optimització real del temps disponible.

En aquest curs reflexionarem sobre la nostra situació i plantejarem, en primer lloc, com modificar determinats hàbits adquirits al llarg de la vida relacionats amb la manera d’organitzar el temps i, en segon lloc, aprendrem a plantejar l’activitat en termes d’objectius amb l’ajuda d’eines que facilitin una organització de la feina.

Recorda: aquest és un curs d’habilitats, no de coneixements. L’objectiu no és treballar més sinó fer-ho de manera més eficient.

1.1 El valor del temps

La percepció del temps és un factor subjectiu, que té molt a veure amb les circumstàncies personals de cada moment. El nostre estat d'ànim, la nostra manera de ser, l'experiència, etc., poden modificar la sensació que el temps passa massa ràpid o massa lent. També són importants els factors aliens a nosaltres que poden alterar aquesta percepció, però encara que no ens ho sembli, moltes vegades, el temps és sempre el mateix i igual per a tothom.

Moltes vegades tenim la sensació que no ens sabem organitzar prou bé, que no fem les coses quan toca, que sempre ens queden tasques per fer i que la nostra llista de "temes pendents" no para de créixer. Per això hem de fer una reflexió i donar valor al temps present i buscar solucions per gestionar-lo de la millor manera possible.

Quan veiem a algú fent esport, en una cua d'un cinema o llegint en un parc mentre nosaltres estem fent altres feines, sovint pensem "Si jo tingués temps…", però potser aquestes persones segurament podrien pensar el mateix sobre nosaltres en altres ocasions o moments del dia, perquè recordeu que l'ús del temps depèn de nosaltres, de les nostres preferències i del moment concret de les nostres vides.

Gestionar millor el temps és una oportunitat per augmentar la productivitat i per aconseguir tranquil·litat mental i reducció de l’estrès (no vol dir treballar més, sinó treballar millor).

El temps és un recurs únic i per a tothom cada minut té 60 segons, però depèn de la nostra voluntat i dels nostres hàbits poder-ne millorar la gestió.


↑ Tornar a l'inici de la unitat


← Inici | Unitat 2 →

Torna a munt
× Tanqueu els crèdits
Autoria i llicència

Aquests continguts han estat elaborats per Anna Soler Gràcia i Sergi Gilabert Siré.

Coordinació tècnica i pedagògica dels continguts: Servei de Formació per a la Generalitat (EAPC).

La imatge de portada és de nile i s'ha obtingut de Pixabay.

L'Escola d'Administració Pública de Catalunya (EAPC), amb la voluntat de contribuir a la lliure difusió del coneixement i seguint el que estableix la Recomanació de la Comissió Europea sobre gestió de la propietat intel·lectual, difon aquests materials sota una llicència creative commons by-nc-sa, cosa que n'autoritza l'ús:

  • citant-ne font i autoria;
  • amb finalitats no comercials, i
  • per fer-ne obres derivades que compleixin les condicions anteriors i es difonguin amb el mateix tipus de llicència.

Llicència de Creative Commons
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional de Creative Commons.