Saltar al contingut principal

Procediment administratiu sancionador

Nombre de lectures: 0

3.3 Mesures provisionals

En la regulació del procediment administratiu en general, l'art. 56 de la LPACAP està dedicat a les mesures provisionals, el qual resulta en principi aplicable a qualsevol procediment, inclosos els sancionadors. Per la seva banda, la LRJPACat regula també les mesures de caràcter provisional a l'art. 105 (en aquest cas de manera exclusiva per als procediments sancionadors), en el qual s'autoritza a adoptar mesures provisionals per mitjà d'un acord motivat a fi d'assegurar l'eficàcia de la resolució final que es pugui dictar, si les normes legals o reglamentàries que regulen els procediments sancionadors així ho estableixen.

La regulació que fa l'art. 56 de la LPACAP de les mesures provisionals és més completa que la prevista anteriorment a la Llei 30/1992.

Aquestes mesures es poden adoptar «un cop iniciat el procediment», si bé es preveu expressament la possibilitat d'adoptar-les abans de la iniciació del procediment («mesures provisionalíssimes»), en cas d’urgència inajornable i per a la protecció provisional dels interessos implicats. En aquest cas, però, l'art. 56.2 de la LPACAP exigeix que aquestes mesures provisionalíssimes han de ser confirmades, modificades o aixecades en l’acord d’iniciació del procediment, que s’ha d’efectuar dins dels quinze dies següents a la seva adopció. En cas contrari, quedaran sense efecte.

L'art. 56.3 de la LPACAP conté una llista de mesures provisionals concretes que es poden adoptar (suspensió temporal d'activitats, retirada o intervenció de béns, etc.).

En tot cas, com que es tracta d'una regulació general i no específica del procediment sancionador, la podeu consultar a l'apartat 5.5.3 sobre mesures provisionals dels continguts en obert del curs sobre procediment administratiu de l'EAPC.

Des de la perspectiva del procediment sancionador, cal deixar clar que les mesures provisionals que s'adoptin, malgrat que poden tenir uns efectes perjudicials per a l'interessat respecte a qui s'adopten, no tenen la consideració de sancions administratives, i per tant no s'apliquen les regles i principis inherents a aquestes (STC 24/1999 jur_tc_sentencia_num._24-1999_de_8_marzo_rtc_1999_24.rtf).

En qualsevol cas, l'adopció de les mesures provisionals s'ha de sotmetre a un seguit de requisits continguts a l'art. 56 de la LPACAP, que es mencionen a continuació.

La finalitat perseguida amb la mesura ha d'ésser assegurar l’eficàcia de la resolució que es pugui dictar, si hi ha elements de judici suficients, i sempre d’acord amb els principis de proporcionalitat, efectivitat i onerositat menor.

D'aquests principis que regeixen en les mesures provisionals en resulta especialment rellevant el relatiu a la proporcionalitat, tal com ha declarat reiteradament la jurisprudència (STC 66/1995 jur_tc_sentencia_num._66-1995_de_8_mayo_rtc_1995_66.rtf), que sovint es refereix també a la seva justificació en la protecció de l'interès públic o en la salvaguarda de drets de tercers. D'acord amb això, la mesura cautelar s'ha de motivar expressament, requisit exigit expressament per l'art. 35.1.d) de la LPACAP.

No es poden adoptar mesures provisionals que puguin causar un perjudici de difícil o impossible reparació als interessats o que impliquin violació de drets emparats per les lleis. Les mesures provisionals poden ser alçades o modificades durant la tramitació del procediment, d’ofici o a instància de part, en virtut de circumstàncies sobrevingudes o que no es van poder tenir en compte en el moment d’adoptar-les. En tot cas, les mesures s’extingeixen quan tingui efecte la resolució administrativa que posi fi al procediment corresponent.

L'art. 56.2 in fine de la LPACAP es refereix expressament a la possibilitat d'impugnar mitjançant el recurs procedent l'acord d'iniciació, en allò referent a les mesures provisionals contingudes, les quals encaixarien en el concepte d'acte de tràmit qualificat i, per tant, seria impugnable (art. 112 de la LPACAP).



<< Inici unitat 3 | << Anterior | Unitat 4 >>

Torna a munt
× Tanqueu els crèdits
Autoria i llicència

Autoria: Els continguts d'aquest curs han estat elaborats per Carles San José i Amat el 2012, i actualitzats el gener de 2017 per l'autor. Darrera actualització, el 2020, per Carles San José i Amat i Jordi Travé Montseny. Revisions 2023 per Jordi Travé Montseny.

Imatge: DBB Arrow to Arrow, de designbybeck, publicada a openclicart (https://openclipart.org/detail/183929/dbb-arrow-to-arrow) sota llicència de domini públic (Creative Commons Zero 1.0 Public Domain License).

Coordinació tècnica i pedagògica: Beatriu Aguer, del Servei de Formació per a la Generalitat, de l’EAPC.

L'Escola d'Administració Pública de Catalunya, amb la voluntat de contribuir a la lliure difusió del coneixement i d'acord amb el que estableix la Recomanació de la Comissió Europea sobre gestió de la propietat intel·lectual, difon aquests materials sota una llicència creative commons by-nc-sa. N'autoritza doncs el seu ús amb la condició de:

  • citar-ne la font i l'autoria;
  • amb finalitats no comercials;
  • per a fer-ne obres derivades que compleixin les condicions anteriors i es difonguin amb el mateix tipus de llicència.

Llicència de Creative Commons
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional de Creative Commons

En cas que s'incloguin referències a materials d'altres autors degudament consignades, caldrà avenir-se per al seu ús a les llicències corresponents.