4.5 Execució de les sancions
La fase d'execució dels actes administratius està regulada als articles 97 i següents de la LPACAP, i la podeu consultar en l'apartat del curs de procediment administratiu 6.1 l'execució dels actes administratius i la seva suspensió. L'art. 98 de la LPACAP es refereix a la regla general d'execució immediata dels actes administratius, amb les excepcions que hi relaciona. Entre aquestes, s'inclou la de les resolucions sancionadores contra les quals es pot interposar algun recurs administratiu, inclòs el potestatiu de reposició.
Una vegada la sanció esdevé executiva, s'ha d'atorgar un termini per tal que la persona interessada l'executi de forma voluntària, ja sigui amb el pagament de la multa o bé amb el compliment de la sanció no pecuniària (tancament de local, cessament d'activitat, etc.). En el cas de sancions pecuniàries, l'art. 98.2 de la LPACAP determina que el pagament s'ha d'efectuar preferentment, llevat que es justifiqui la impossibilitat de fer-ho, a través d'alguns dels mitjans electrònics següents:
- a) Targeta de crèdit i dèbit.
- b) Transferència bancària.
- c) Domiciliació bancària.
- d) Qualsevol altre que autoritzi l'òrgan competent en matèria d'hisenda pública.
Si la sanció no s'executa de manera voluntària i l'acte administratiu no s'ha suspès, caldrà recórrer a l'execució forçosa, sempre amb l'advertència prèvia a la persona interessada. En relació amb els diversos mitjans d'execució forçosa de l'art. 100 de la LPACAP, aquest precepte obliga a respectar el principi de proporcionalitat, i d'entre els diversos mitjans admissibles per assolir l'execució de l'acte, optar pel menys restrictiu de la llibertat individual.
L'art. 101 de la LPACAP està dedicat al mitjà d'execució forçosa de constrenyiment sobre el patrimoni, aplicable als casos en què s'ha de satisfer una quantitat líquida, com és el supòsit de les sancions pecuniàries. Per a aquest supòsit obliga a seguir el procediment que preveuen les normes reguladores del procediment de constrenyiment, remissió que s'ha d'entendre efectuada al Reglament General de Recaptació, aprovat pel Reial decret 939/2005, de 29 de juliol.
A banda del constrenyiment sobre el patrimoni cal esmentar un altre mitjà d'execució forçosa, el de la multa coercitiva, regulada a l'art. 103 de la LPACAP. Com ja s'ha dit a la unitat 1.1 d'aquest curs, malgrat que el seu nom de «multa» no té naturalesa sancionadora, i per això la multa coercitiva és independent de les sancions que es puguin imposar, i és compatible amb aquestes. Això sí, la multa coercitiva com a mitjà d'execució forçosa només es pot utilitzar si a l'àmbit sectorial corresponent està expressament autoritzat per una norma amb rang de llei.