Saltar al contingut principal

Procediment administratiu sancionador

Nombre de lectures: 0

4.4 Impugnació de les sancions

Recursos administratius

El règim d’impugnació de les sancions administratives és el previst amb caràcter general per a la revisió dels actes administratius, i en particular dels recursos administratius, que podeu consultar en l'apartat 6.3 sobre revisió dels actes en via administrativa, dins dels continguts en obert publicats per l'EAPC sobre procediment administratiu. Cal però fer algun matís, en la línia del que s'ha avançat ja anteriorment.

D'acord amb el règim general dels recursos, en funció de si la resolució sancionadora exhaureix o no la via administrativa, procedirà el recurs d'alçada o el potestatiu de reposició. En tots dos casos, cal insistir que la seva interposició en termini impedirà l'execució de la resolució sancionadora.

Cal recordar però també que, malgrat els efectes suspensius associats a la interposició d'aquests recursos administratius, en el cas del recurs d'alçada si no es notifica la resolució en el termini de tres mesos previst a aquest efecte, si bé no es podrà executar la sanció sobre la base de la desestimació presumpta, s'iniciaria el còmput del termini de prescripció de la sanció (darrer paràgraf de l'art. 30.3 de la LRJSP). I val a dir que aquest canvi normatiu sobre la prescripció de les sancions, en la mesura que afavorís l'infractor, tindria efectes retroactius conforme a l'art. 26.2 de la LRJSP.

A banda dels recursos administratius ordinaris, contra la resolució sancionadora també es podria interposar el recurs extraordinari de revisió si concorre alguna de les circumstàncies previstes a l'art. 125.1 de la LPACAP. Com ja s'ha dit, la interposició d'aquest recurs no impediria l'execució de la sanció, però es podria demanar la seva suspensió d'acord amb el que preveu l'art. 117 de la LPACAP.

Recurs contenciós administratiu

En el cas que la sanció s’impugni amb un recurs contenciós administratiu, aquesta interposició per si mateixa no n'impedeix l'execució, sense perjudici del que s'ha avançat ja anteriorment sobre l'executivitat de la resolució (art. 90.3 de la LPACAP). Sobre aquest punt, cal tenir en compte que el recurs contenciós es podria interposar:

  • a) directament contra la resolució sancionadora si aquesta exhaureix la via administrativa,
  • b) contra la resolució –o desestimació presumpta– del recurs d'alçada o reposició que s'hagués interposat.
En ambdós casos, la persona interessada pot evitar l'execució de la sanció si manifesta a l'Administració la seva intenció d'interposar recurs contenciós administratiu, amb el qual haurà de sol·licitar la suspensió cautelar. Aquesta previsió de l'art. 90.3 per a la impugnació de les resolucions sancionadores s'ha previst de manera similar amb caràcter general a l'art. 117.4 de la LPACAP.
La possibilitat de sol·licitar la suspensió de l'execució de la sanció amb motiu de la interposició del recurs contenciós s'ha de posar en connexió amb el dret a la tutela judicial efectiva, en el seu vessant de justícia cautelar.

Les mesures cautelars en el recurs contenciós estan recollides als articles 129 i següents de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa (LJCA). En concret, l'art. 130 de la LJCA determina que la suspensió s'ha de basar en el fet que l’execució de la sanció pot fer perdre la finalitat legítima del recurs. Sobre aquesta qüestió, la jurisprudència exigeix acreditar danys de reparació impossible o difícil, és a dir, el que es coneix com el periculum in mora (STS 15/2/2010 jur_ts_sentencia_de_15_febrero_2010_rj_2010_1516.rtf).




<< Anterior | Següent >>

Torna a munt
× Tanqueu els crèdits
Autoria i llicència

Autoria: Els continguts d'aquest curs han estat elaborats per Carles San José i Amat el 2012, i actualitzats el gener de 2017 per l'autor. Darrera actualització, el 2020, per Carles San José i Amat i Jordi Travé Montseny. Revisions 2023 per Jordi Travé Montseny.

Imatge: DBB Arrow to Arrow, de designbybeck, publicada a openclicart (https://openclipart.org/detail/183929/dbb-arrow-to-arrow) sota llicència de domini públic (Creative Commons Zero 1.0 Public Domain License).

Coordinació tècnica i pedagògica: Beatriu Aguer, del Servei de Formació per a la Generalitat, de l’EAPC.

L'Escola d'Administració Pública de Catalunya, amb la voluntat de contribuir a la lliure difusió del coneixement i d'acord amb el que estableix la Recomanació de la Comissió Europea sobre gestió de la propietat intel·lectual, difon aquests materials sota una llicència creative commons by-nc-sa. N'autoritza doncs el seu ús amb la condició de:

  • citar-ne la font i l'autoria;
  • amb finalitats no comercials;
  • per a fer-ne obres derivades que compleixin les condicions anteriors i es difonguin amb el mateix tipus de llicència.

Llicència de Creative Commons
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional de Creative Commons

En cas que s'incloguin referències a materials d'altres autors degudament consignades, caldrà avenir-se per al seu ús a les llicències corresponents.