Saltar al contingut principal

Recurs especial en matèria de contractació pública

Nombre de lectures: 0

← Inici | ← Unitat 1|Unitat 3 →

Unitat 2. Les parts. Legitimació per interposar el recurs especial

2.1 Legitimació passiva

D’acord amb l’article 44 i 47 de la LCSP, són susceptibles de recurs especials els actes i les decisions que veurem en la unitat 3, dictats per un poder adjudicador, sigui o no administració pública -sobre el concepte de "poder adjudicador" podeu consultar aquest apunt del blog de l’EAPC. L’article 3.3 de la LCSP delimita a efectes de la normativa sobre contractació pública quins òrgans i entitats tenen la consideració de poder adjudicador.

Per saber-ne més: els actes i les decisions de les entitats del sector públic que no tenen la consideració de poders adjudicadors no són susceptibles de recurs especial en matèria de contractació. L’article 321.5 de la LCSP estableix el règim de revisió en via administrativa d’aquests actes. En la Resolució 220/2021, de 14 de juliol, el TCCSP es pronuncia sobre la manca de competència del Tribunal per resoldre un recurs especial interposat contra actes d’una entitat del sector públic que no té la consideració de poder adjudicador. ← Inici |

2.2 Legitimació activa

La LCSP estableix una àmplia legitimació per interposar el recurs especial en matèria de contractació i disposa que el puguin presentar les persones titulars de drets o d’interessos legítims, tant individuals com col·lectius, que puguin resultar afectades, de manera directa o indirecta, per les decisions objecte del recurs.

La legitimació ad causam es refereix a l’aptitud per ser part en un procés determinat pel fet de tenir un interès legítim en l’assumpte. En jurisprudència, s’ha assimilat el concepte d’"interès legítim" a la titularitat d’una posició d’avantatge o d’una utilitat jurídica per part de qui exerceix la pretensió que es materialitzaria, si prosperés, en l’obtenció d’un benefici de tipus material o jurídic o en l’evitació d’un perjudici, que ha de ser cert i immediat i no merament hipotètic en l’esfera jurídica del recurrent.

En el marc del recurs especial, aquesta legitimació s’ha entès que va més enllà del simple interès general en el restabliment de la legalitat pretesament vulnerada o en la satisfacció moral o d’un altre tipus de veure estimades les seves pretensions, i s’exigeix que els interessos del recurrent siguin reals i actuals (entre d’altres, vegeu les resolucions del TCCSP 092/2021, de 25 de març, i 74/2021, de 10 de març).

D’acord amb aquesta doctrina, la Resolució 75/2021, de 10 de març, aprecia la falta en general de legitimació activa per recórrer l’acte d’adjudicació en el cas d’un licitador que no ha concorregut a la licitació o que n’ha estat exclòs per raó de la impossibilitat que pogués resultar adjudicatari del contracte.

El TACRC, en la Resolució 164/2021, de 19 de febrer, recorda la doctrina d’aquest Tribunal sobre el concepte d’interès legítim a efectes de la legitimació activa per poder interposar recurs especial, i reconeix legitimació per recórrer únicament a les entitats que tenen un objecte social que comprèn les activitats o prestacions que constitueixen l’objecte del contracte, pel fet d'entendre que l’essència d’un interès legítim s'ha de vincular a la possibilitat, en abstracte, de poder concórrer a la licitació que s’impugna.

Així mateix, l’article 48 de la LCSP estableix de manera expressa la legitimació de:

  • Les organitzacions sindicals, quan de les actuacions o decisions recurribles es puguin deduir fonamentadament que aquestes impliquen que en el procés d’execució del contracte l’empresari incomplirà les obligacions socials o laborals respecte dels treballadors que participin en la realització de la prestació.
  • Les organitzacions empresarials sectorials representatives dels interessos afectats.

L’article 16 del Decret 221/2013, de 3 de setembre , reconeix legitimació per interposar el recurs especial o la reclamació en matèria de contractació a qualsevol persona física o jurídica els drets o interessos legítims de les quals s’hagin vist perjudicats o puguin resultar afectats per les decisions objecte del recurs o de la reclamació. L’apartat 2 d’aquest article també reconeix aquesta legitimació, de manera individual, a qualsevol de les empreses que concorrin a una licitació sota el compromís de constituir-se en unió temporal d’empreses (UTE).

Respecte de la legitimació dels membres de les corporacions locals per a la interposició del recurs especial s’ha pronunciat, entre d’altres, el TCCSP, en la Resolució 351/2020, de 29 d’octubre, en el sentit de reconèixer a un regidor, a títol individual, i no com a membre d’un grup municipal, la legitimació per interposar el recurs, d’acord amb l’article 63.1.b de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local.

← Inici | ← Unitat 1||Unitat 3 →

Torna a munt