Saltar al contingut principal

Recurs especial en matèria de contractació pública

Nombre de lectures: 0

← Inici | ← Unitat 3|Unitat 5 →

Unitat 4. Inici del procediment de tramitació del recurs especial

D’acord amb l’article 56 de la LCSP, el procediment per tramitar els recursos especials en matèria de contractació es regeix per les disposicions de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb les especialitats que es recullen en la LCSP.

La LCSP regula el procediment de tramitació del recurs especial en els articles 50-56. Pel que fa al TCCSP, els articles 14 i següents del Decret 221/2013, de 3 de setembre, concreten alguns aspectes del procediment de tramitació del recurs especial.

L’article 54 de la LCSP estableix que les comunicacions, l'intercanvi de documentació i les notificacions durant el procediment de tramitació del recurs especial entre el TCCSP, l’òrgan de contractació i les persones interessades en el procediment, s’han de fer per mitjans electrònics.

A més, cal recordar que, pel que fa a la tramitació electrònica d’aquests recursos, el TCCSP ha posat en funcionament el TREC, mitjançant l'Ordre VEH/66/2021, de 16 de març, per la qual s’aprova l’aplicació del Tramitador electrònic de recursos especials en matèria de contractació pública -en aquest enllaç podeu veure la presentació d’aquesta nova eina.

Per tal de facilitar la tramitació electrònica d’aquests recursos, el TCCS també ha posat a disposició de les persones interessades a través del seu web, a més d’altres recursos, uns vídeos tutorials per tramitar recursos i reclamacions davant del TCCSP -ho trobareu a partir del minut 10.45.

En darrer lloc, cal atenir-se a la disposició final primera del Reial decret 814/2015, d’11 de setembre.

← Inici |

4.1 Interposició del recurs especial

El procediment s’inicia amb la presentació de l’escrit d’interposició del recurs especial (art. 50 del LCSP).

D’acord amb l’article 22 del Decret 221/2013, de 3 de setembre, “3. La presentació d’escrits i/o documents de qualsevol classe redactats en llengua no oficial a Catalunya no produeix cap efecte davant del Tribunal, llevat que s’acompanyin de la corresponent traducció a una llengua oficial de Catalunya amb els requisits legalment exigibles”.

Termini de presentació

Amb caràcter general, l’escrit d’interposició s’ha de presentar en el termini màxim de 15 dies hàbils (art. 50).

La LCSP estableix diferents regles per al còmput del termini de presentació del recurs:

  • Si el recurs s’interposa contra l’anunci de licitació, el termini comença a comptar a partir del dia següent al de la publicació de l’anunci en el perfil del contractant (allotjat a la Plataforma de serveis de contractació Pública – PSCP).
  • Si el recurs s’interposa contra el contingut dels plecs i d’altres documents contractuals, el còmput s’inicia a partir del dia següent al que s’hagi publicat en el perfil del contractant l’anunci de licitació, sempre que en aquest s’hagi indicat la manera que les persones interessades hi poden accedir. Excepcionalment, la LCSP disposa que quan a l’anunci no es faci aquesta indicació, el termini comença a computar a partir del dia següent al que s’hagin lliurat els plecs a les persones interessades o s’hagi pogut accedir al contingut a través del perfil del contractant.
  • En els procediments negociats sense publicitat, el còmput comença a comptar des del dia següent de la remissió de la invitació als candidats seleccionats.
  • Si el recurs s’interposa contra els actes de tràmit o contra un acte resultant de l’aplicació del procediment negociat sense publicitat, el còmput del termini d'interposició del recurs és des del dia següent al que s’hagi tingut coneixement de la possible infracció.
  • Quan s’interposa contra l’adjudicació del contracte, el còmput s’inicia el dia següent al que s’ha notificat als candidats o licitadors admesos en el procediment.

En la Resolució 76/2021, de 10 de març, el TCCSP analitza el requisit de la temporalitat del recurs quan l’acte recorregut és el d’adjudicació del contracte.

  • Si el que és objecte del recurs és la modificació del contracte, des del dia següent al que s’hagi publicat en el perfil del contractant.
  • Quan s’interposi contra un encàrrec a un mitjà propi personificat, des del dia següent a la publicació en el perfil del contractant.
  • L’article 50.1.g estableix una regla residual, de manera que, en tots els altres supòsits, el termini comença a comptar des del dia següent al de la notificació. Aquesta regla s’aplicaria, per exemple, quan l’acte impugnat és el rescat de les concessions, ja que la LCSP no estableix en aquest cas cap regla concreta.

Quan el recurs es fonamenta en alguna de les causes de nul·litat de l’article 39, lletres c, d, e o f, el termini d’interposició del recurs és el següent:

  • 30 dies a comptar des de la publicació de la formalització del contracte en el perfil del contractant, incloent-hi les raons justificatives per les quals no s’ha publicat en el perfil del contractant la convocatòria de la licitació o des de la notificació als candidats o licitadors afectats dels motius de rebuig de la seva candidatura o de la seva proposició i de les característiques de la proposició de l’adjudicatari que van ser determinants de l’adjudicació al seu favor.
  • En els supòsits restants, abans de transcorreguts 6 mesos a comptar des de la formalització del contracte.

En l’àmbit de la contractació pública dels anomenats sectors exclosos, l’article 121 del Reial decret llei 3/2020, de 4 de febrer, estableix alguna especificitat pel que fa al còmput del termini d’interposició de l’escrit de reclamació.

Ens posem a prova ;-):

El termini ordinari d’interposició del recurs especial en matèria de contractació és de 15 dies hàbils?
Respostes
resposta correcta.
resposta incorrecta.
Resultat

Requisits de l’escrit d’interposició

En l’escrit d’interposició s’ha de fer constar (art. 51):

  • L’acte recorregut
  • El/s motiu/s que fonamenten el recurs
  • Els mitjans de prova de què es vol fer valdre el recurrent
  • Si escau, les mesures provisionals que sol·liciti.

L’escrit d’interposició del recurs s’ha d’acompanyar de la documentació següent:

  • El document que acrediti la representació de la persona que compareix.
  • El/s document/s que acrediten la legitimació de l’actor, quan el té per herència o per qualsevol altre títol.
  • La còpia o el trasllat de l’acte exprés objecte de recurs, o la indicació de l’expedient o del butlletí oficial o del perfil del contractant on s’ha publicat.
  • El/s document/s en què fonamenti el seu recurs.
  • Una adreça electrònica habilitada per poder-hi enviar les comunicacions i notificacions.

Esmena de l’escrit d’interposició del recurs

En cas que l’òrgan de resolució del recurs apreciï defectes que puguin afectar l’escrit d’interposició del recurs especial, ha de requerir al recurrent que en un termini de 3 dies hàbils des del següent a la notificació esmeni els defectes detectats o faciliti els documents preceptius, o se'l tindrà per desistit.

La LCCSP disposa expressament que la presentació de la documentació d’esmena requerida s’ha de fer, necessàriament, en el registre de l’òrgan competent per resoldre el recurs. A aquests efectes, el TCCSP, mitjançant el TREC, facilita el tràmit d’esmena de la documentació aportada en ocasió de la interposició d’un recurs o d’una reclamació davant el TCCSP a través d’un formulari electrònic -podeu visualitzar com dur a terme aquest tràmit en aquest enllaç.

Lloc de presentació del recurs

L’escrit d’interposició del recurs es pot presentar en el registre de l’òrgan de contractació o en el de l’òrgan competent per resoldre'l.

No obstant això, l’article 51.3 disposa que també es pugui presentar en qualsevol dels llocs establerts en l’article 16.4 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, si bé, en aquest cas, també s’haurà de comunicar al TCCSP immediatament i de la manera més ràpida possible.

En la Resolució 260/2021, de 8 de setembre, el TCCSP inadmet per extemporani un recurs especial perquè aquest no es presenta davant el registre de l’òrgan de contractació o del Tribunal, sinó en els altres llocs establerts per la LPAC. La manca de comunicació immediata i de la manera més ràpida possible al Tribunal ex article 51.3 de la LCSP, comporta que la data a considerar per interposar el recurs sigui la de la recepció efectiva en el Tribunal.

En compliment del que disposa l’apartat 4 de l’article 51 de la LCSP, el TCCSP té habilitats al seu web els formularis per presentar el recurs especial en matèria de contractació i de les reclamacions en els sectors especials. Cal recordar que l’objectiu principal del TREC és implantar a Catalunya un sistema totalment electrònic de presentació, gestió i resolució dels recursos especials, que permeti agilitar i fer més accessible i eficient el procediment de recurs en matèria de contractació, en compliment dels plantejaments de les directives europees de recursos. En aquest enllaç podeu trobar informació rellevant per presentar el recurs o la reclamació per internet o presencialment.

← Inici |

4.2 Efectes derivats de la interposició del recurs especial

L’article 49 disposa que es puguin sol·licitar mesures provisionals adreçades a corregir infraccions del procediment o a impedir que es causin perjudicis als interessos dels afectats. Analitzarem en profunditat aquestes mesures en l'apartat 5.3 de la unitat 5.

No obstant això, un dels objectius del recurs especial és evitar que l’adjudicació del contracte creï situacions difícilment reversibles per als licitadors que han vist lesionats els seus drets. Amb aquesta finalitat, entre les mesures cautelars que la persona recurrent pot sol·licitar hi ha la suspensió del procediment d’adjudicació o de l’execució de qualsevol decisió adoptada per l’òrgan de contractació.

  • En cas que el recurs sigui contra actes o activitats prèvies a l’adjudicació (anunci, plecs i actes de tràmit qualificats), la suspensió només obra quan la part recurrent ho sol·licita com a mesura provisional, que és el que succeeix habitualment.
  • La suspensió automàtica només es produeix quan el recurs s'adreça contra l’acte d’adjudicació del contracte. Es tracta d’una suspensió ex lege i amb caràcter imperatiu que afecta la tramitació de l’expedient i que té efectes a partir de la data en què l’òrgan de contractació té notícia formal de la interposició del recurs. Aquesta suspensió automàtica no es dona en el cas dels contractes basats en un acord marc o dels contractes específics en el marc d’un sistema dinàmic d’adquisició, sens perjudici que dita suspensió es pugui sol·licitar com a mesura provisional, d’acord amb l’article 56.3. Aquest article disposa que dins del cinc dies hàbils següents a la interposició del recurs, prèvia audiència de l’òrgan de contractació, el Tribunal ha de resoldre sobre les mesures provisionals sol·licitades, incloent-hi la suspensió automàtica ex lege, si bé respecte d’aquesta s’estableix que s'ha de considerar vigent mentre no es dicti resolució expressa sobre el seu aixecament.

Ens posem a prova ;-):

La interposició del recurs especial en matèria de contractació té sempre efectes suspensius immediats:
Respostes
Resposta incorrecta.
Resposta correcta.
Resultat

← Inici |

4.3 Accés a l’expedient de contractació

Dins del termini d’interposició del recurs especial, les persones interessades en el procediment d’adjudicació tenen dret a examinar l’expedient de contractació per tal de poder fonamentar el seu recurs.

L’òrgan de contractació ha d’atendre aquesta sol·licitud en el termini de 5 dies hàbils des de la recepció de la sol·licitud de vista de l’expedient, sense que dita petició suspengui el termini per interposar el recurs especial.

Si l’òrgan de contractació no facilita l’accés previ a l’expedient, el recurrent ho ha de fer constar en el seu recurs. En aquest cas, és el Tribunal qui ha d'acordar donar-li accés a l’expedient, durant un termini de 10 dies naturals, amb caràcter previ al tràmit d’al·legacions, per tal que puguin complementar el seu recurs.

L’article 56.3 estableix que, a més del tràmit d’accés a l’expedient de la part recurrent establert en l’article 52, la resta de persones interessades també poden accedir a l’expedient durant el termini de 5 dies hàbils concedit per formular al·legacions, que veurem en la unitat 5, apartat 5.2.

Una qüestió important en el tràmit de vista de l’expedient és el de la confidencialitat. Cal tenir en compte que, si bé no s’admeten declaracions genèriques de confidencialitat del contingut de l’oferta dels licitadors, sí que hi poden haver aspectes que afectin secrets tècnics o comercials que no puguin ser examinats per altres licitadors. Els articles 52.1 i 56.5 estableixen un manament adreçat a l’òrgan de contractació i a l’òrgan de resolució del recurs especial de garantia dels límits de confidencialitat establerts en la llei i del dret a la protecció dels secrets comercials en relació amb la informació continguda en l’expedient de contractació.

En cas que l’òrgan de contractació no ho faci, correspon al Tribunal depurar la declaració de confidencialitat feta pel licitador. En aquest sentit, l’article 56.5 disposa que correspon a l’òrgan de resolució del recurs especial “[…] resoldre sobre com garantir la confidencialitat i el secret de la informació que figuri en l’expedient de contractació, sense que, per això, resultin perjudicats els drets de les altres persones interessades a la protecció jurídica efectiva i al dret de defensa en el procediment”.

Respecte de la confidencialitat en la LCSP, podeu consultar l'informe de la Direcció General de Contractació Pública i la Resolució 1219/2020, de 13 de novembre, del TACRC.

← Inici | ← Unitat 3||Unitat 5 →

Torna a munt