Saltar al contingut principal

Recurs especial en matèria de contractació pública

Nombre de lectures: 0

← Inici | ← Unitat 4|Unitat 6 →

Unitat 5. Tramitació del recurs especial

El procediment per tramitar el recurs especial en matèria de contractació es regeix per les disposicions de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, amb les especialitats que estableix l'article 56 de la LCSP.

5.1 Requeriment de l’expedient i l’informe a l’òrgan de contractació

  • Si l’escrit d’interposició es presenta davant el Tribunal, aquell mateix dia el Tribunal ho ha de notificar a l’òrgan de contractació que ha dictat l’acte impugnat i l'ha de requerir perquè, en el termini màxim de 2 dies hàbils, remeti l’expedient administratiu, acompanyat d’un informe.
  • Si el recurs s’interposa davant l’òrgan de contractació, aquest l’haurà de trametre al Tribunal, dins del termini de 2 dies hàbils següents a la recepció, juntament amb l’expedient i l’informe corresponent.

L’informe de l’òrgan de contractació que s’ha d’enviar al Tribunal, juntament amb l’expedient de contractació, ha de tenir el contingut mínim següent:

  • L’enumeració dels fets
  • Les disposicions aplicables
  • Els fonaments de la decisió adoptada
  • Qualsevol altra al·legació que l’òrgan gestor de l’expedient vulgui efectuar.

D’acord amb l’article 22 del Decret 221/2013, de 3 de setembre, “4. A efectes de l’efectiva entrada de l’expedient de l’òrgan de contractació davant el Tribunal, s’hauran d’enviar tots els documents que integren l’expedient, cadascun degudament identificat amb el corresponent títol i paginació, indexats per número de document, numerats i ordenats cronològicament”.

Podeu consultar aquest vídeo tutorial sobre la tramesa de l’expedient i l’informe mitjançant el TREC.

← Inici |

5.2 Trasllat del recurs a la resta de persones interessades

En el termini de 5 dies hàbils des de l’enviament de l’expedient per l’òrgan de contractació o, si escau, de la remissió completa del recurs per part del recurrent, el Tribunal ha de donar trasllat del recurs a la resta de persones interessades en el procediment de contractació perquè, previ examen de l’expedient, si escau, facin les al·legacions que creguin convenients.

La resta de persones interessades en el procediment disposen d’un termini de 5 dies hàbils per tal que, si escau, puguin formular al·legacions, en els termes de l’article 56.3 de la LCSP, que estableix que l’escrit d’al·legacions s’ha de presentar, necessàriament, en el registre de l’òrgan competent per resoldre el recurs. La presentació de l’escrit d’al·legacions davant del TCCSP s’ha de fer mitjançant el TREC.

Podeu veure com es presenta l’escrit d’al·legacions mitjançant el TREC a través d’aquest enllaç.

← Inici |

5.3 Mesures provisionals

a) L’article 49.1 disposa que, prèviament a la interposició del recurs especial, el recurrent pot sol·licitar a l’òrgan de resolució del recurs l’adopció de mesures provisionals.

Aquestes mesures han de tenir com a objectiu corregir infraccions del procediment o impedir que causin altres perjudicis a les persones interessades en el procediment.

Les mesures poden consistir en la suspensió o fer que se suspengui el procediment d’adjudicació o l’execució de qualsevol acte o decisió adoptat per l’òrgan de contractació.

El mateix dia de la presentació de l’escrit de sol·licitud de les mesures, l’òrgan competent n’ha de donar trasllat a l’òrgan de contractació, per tal que aquest, en el termini de 2 dies hàbils, presenti les al·legacions que consideri oportunes; si l’òrgan de contractació no les formula dins d’aquest termini, continua el procediment.

D’acord amb l’article 49.2, el Tribunal ha de dictar resolució motivada sobre les mesures sol·licitades en el termini de 5 dies hàbils següents al de la presentació de la sol·licitud per la persona interessada. Contra aquesta resolució no es pot interposar recurs.

No obstant això, si abans de dictar resolució s’interposa el recurs, el Tribunal acumula al recurs la sol·licitud de mesures provisionals.

Quan es puguin derivar perjudicis de qualsevol naturalesa de l’adopció de les mesures provisionals, la resolució pot imposar la constitució d’una garantia suficient per respondre'n. Les mesures no tenen efectes fins que es dipositi dita garantia.

Excepte pronunciament contrari exprés de l’òrgan de resolució del recurs, la suspensió del procediment acordada com a mesura provisional no afecta el termini concedit a les persones interessades per presentar ofertes o proposicions (art. 49.4).

Les mesures provisionals sol·licitades i acordades amb anterioritat a la presentació del recurs especial decauen si transcorre el termini per interposar-les sense que les persones interessades l’hagin presentat (art. 49.5).

b) L’article 51.1 de la LCSP disposa que el recurrent pot fer la sol·licitud de les mesures provisionals establertes en l’article 49 en el mateix escrit d’interposició del recurs especial.

L’article 56.3 disposa que, paral·lelament a la fase d’al·legacions per part de la resta de persones interessades en el procediment, el Tribunal s’ha de pronunciar, en el termini de 5 dies hàbils, sobre les mesures cautelars sol·licitades per la part recurrent en l'escrit d’interposició del recurs o que, sol·licitades amb anterioritat, s’hagin acumulat al recurs.

Igualment s’estableix que, en aquest mateix termini, el Tribunal ha de resoldre, si escau, sobre si és procedent o no mantenir la suspensió automàtica establerta en l’article 53. La Llei disposa que, si el TCCSP no es pronuncia de manera expressa sobre aquesta qüestió, la suspensió del procediment es manté fins que es produeixi un pronunciament exprés que acordi l’aixecament de la suspensió.

c) Si les mesures provisionals se sol·liciten posteriorment a la interposició del recurs, el Tribunal s’ha de pronunciar, d’acord amb el que s'ha comentat, si bé en aquest cas la sol·licitud de les mesures no suspèn el procediment d’adjudicació.

d) En tot cas, el Tribunal pot acordar d’ofici les mesures provisionals en qualsevol fase del procediment, prèvia audiència a l’òrgan de contractació autor de l’acte impugnat, per un termini de 2 dies naturals.

← Inici |

5.4 Fase de prova

L’article 56.4 disposa que els fets rellevants per resoldre el recurs es poden acreditar per qualsevol mitjà de prova admissible en dret.

Quan les persones interessades ho sol·licitin o l’òrgan de resolució del recurs no tingui per certs els fets al·legats per les persones interessades o la naturalesa del procediment ho exigeixi, es pot acordar l’obertura d’un període de prova per un termini de 10 dies hàbils, per tal que es puguin practicar totes les proves que es considerin pertinents. L’òrgan de resolució del recurs ha d'anunciar la pràctica de les proves a les persones interessades amb prou antelació.

L’article 24 del Decret 221/2013, de 3 de setembre, concreta que “3. Un cop acordada la pràctica de la prova, s’obre el termini per efectuar-la i s'ha de notificar a les persones interessades en el recurs la reclamació […], dins dels cinc dies hàbils següents”.

L’admissió i la pràctica de les proves es regeix pel que disposa la normativa sobre procediment administratiu (LPAC, la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya), i la Llei 1/2000, de 7 de gener, d’enjudiciament civil.

L’òrgan de resolució del recurs pot rebutjar les proves proposades quan siguin manifestament improcedents o innecessàries, mitjançant resolució motivada (art. 56.4 de la LCSP).

Per saber-ne més: Respecte dels contractes públics que es financen amb fons procedents del Pla de recuperació, transformació i resiliència susceptibles de recurs especial, l’article 58 del Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, estableix algunes especificitats pel que fa al termini d’interposició (10 dies naturals) i sobre el pronunciament de l’òrgan de resolució respecte de la no admissió del recurs especial (5 dies hàbils).

← Inici | ← Unitat 4||Unitat 6 →

Torna a munt