Saltar al contingut principal

Recurs especial en matèria de contractació pública

Nombre de lectures: 0

← Inici | ← Unitat 2|Unitat 4 →

Unitat 3. Objecte del recurs especial: actes i contractes recurribles

3.1 Delimitació de l’àmbit objectiu

El recurs especial en matèria de contractació s’ha convertit en un important instrument de transparència, de prevenció de la corrupció i d’eficàcia en el control de la despesa pública, i això ha comportat que la LCSP hagi ampliat el seu àmbit objectiu d’aplicació. La seva configuració com a recurs especial comporta que no tot acte que es dicti en relació amb un contracte del sector públic en pugui ser objecte, sinó que la LCSP defineix un àmbit objectiu d’aplicació delimitat de manera positiva pels tipus de contractes en els quals opera i els actes i les decisions recurribles, i negativa mitjançant l’establiment de llindars, així com per la delimitació de diversos actes que no es consideren recurribles (per exemple, els actes dictats en procediments d’adjudicació tramitats per emergència, d’acord amb l’article 44.4).

Pel que fa a la revisió dels actes no inclosos en l’àmbit objectiu del recurs especial, l’article 44.6 de la LCSP estableix que aquests poden ser objecte de recurs d’acord amb el que disposa la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, així com en la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa. Si l’acte ha estat dictat per un poder adjudicador que no té la condició d’administració pública, s’ha d'impugnar en via administrativa davant el titular del departament, òrgan, ens o organisme que tingui adscrita l’entitat contractant o al que correspongui la tutela d’acord amb la Llei 39/2015, d’1 d’octubre; si l’entitat contractant està vinculada a més d’una administració, és competent l’òrgan corresponent a aquella que tingui el control o una participació majoritària.

3.2 Contractes inclosos dins de l’àmbit d’aplicació del recurs especial

D’acord amb l’article 44.1 de la LCSP, és procedent el recurs especial en matèria de contractació en els casos següents:

  • Els contractes d’obres amb un valor estimat superior a 3 milions d’euros.
  • Els contractes de serveis i subministraments amb un valor estimat superior a 100.000 euros.
  • Els acords marc i els sistemes dinàmics d’adquisició que tinguin per objecte algun dels anteriors, així com els contractes basats en qualsevol d’aquests.
  • Els contractes de concessió d’obres i els de concessió de serveis amb un valor estimat superior a 3 milions d’euros.
  • Els contractes administratius especials amb un valor estimat superior a 100.000 euros o els contractes dels quals, per les seves característiques, no sigui possible fixar el preu de licitació.
  • Els contractes subvencionats de l’article 23.
  • Els encàrrecs a mitjans propis personificats amb un valor estimat superior als 100.000 euros o els encàrrecs dels quals, per les seves característiques, no sigui possible fixar l'import.

El TCCSP s’ha pronunciat en la Resolució 255/2021 sobre la manca de competència del Tribunal respecte d’un procediment d’adjudicació d’un contracte de concessió de serveis no susceptible de recurs especial per raó del seu valor estimat; i, per la mateixa raó, en la Resolució 258/2021, respecte de la contractació d’uns serveis pel procediment obert simplificat abreujat.

3.3 Actes i decisions susceptibles de recurs especial

Com hem vist, són susceptibles de recurs especial els actes i les decisions dels poders adjudicadors, tinguin o no la consideració d’administració pública (art. 44 i 47).

L’article 44.2 estableix quins actes són susceptibles de recurs, si bé cal tenir en compte que no és una llista tancada i que la Llei parla tant d’actes com de decisions.

Són actes i decisions susceptibles de recurs especial d’acord amb l’article 44:

a. Els anuncis de licitació.

b. Els plecs de clàusules i els documents contractuals que estableixen les condicions que han de regir la contractació.

En relació amb aquesta qüestió, el darrer incís de l’article 50.1.b estableix que “Amb caràcter general, no s’admet el recurs contra els plecs i documents contractuals que hagin de regir una contractació si el recurrent, amb caràcter previ a la interposició, ha presentat una oferta o una sol·licitud de participació en la licitació corresponent, sens perjudici del que es disposa per als supòsits de nul·litat de ple dret”. Sobre aquesta qüestió tornarem a entrar en l'apartat 6.2 de la unitat 6 sobre els efectes de la resolució del recurs especial.

Sobre la impugnació indirecta dels plecs podeu veure la Sentència del Tribunal Suprem núm. 38/2021, de 24 de marc.

c. Determinats actes de tràmit adoptats en el procediment, sempre que aquests decideixin directament o indirectament sobre l’adjudicació, determinin la impossibilitat de continuar el procediment o produeixin indefensió o perjudici irreparable a drets o interessos legítims. La LCSP esmenta expressament els actes de la mesa o de l’òrgan de contractació que acorden l’admissió o no de candidats o licitadors, o l’admissió o l'exclusió d’ofertes, incloent-hi les ofertes excloses perquè són anormalment baixes com a conseqüència de l’aplicació de l’article 149.

Sobre els actes de tràmit que el TCCSP ha considerat no susceptibles de recurs especial cal destacar la Resolució 105/2021, de 8 d’abril, que considera la classificació de les ofertes com un acte de tràmit no susceptible de recurs especial, i la Resolució 77/2021, de 10 de març, que tampoc no considera susceptible de recurs especial l’informe tècnic de valoració de les ofertes, entre d’altres.

d. Els acords d’adjudicació: l’adjudicació, com acte amb el qual finalitza el procediment d’adjudicació, és un dels principals actes objecte del recurs especial.

e. Les modificacions del contracte que no compleixen els requisits que estableixen els articles 204 i 205, pel fet d'entendre que aquestes modificacions havien d’haver estat objecte d’una nova licitació.

f. La formalització d’encàrrecs a mitjans propis, quan no compleixin els requisits legals.

g. Els acords de rescat de concessions.

Al marge dels actes recurribles que de manera expressa identifica l’apartat 2 de l’article 44, la doctrina també ha considerat que són susceptibles de recurs especial, entre d’altres, els actes de renúncia a la celebració del contracte o de desistiment del procediment de licitació per part dels òrgans de contractació, així com l’acte que declara deserta una licitació.

Recordem: contra els actes susceptibles de ser impugnats mitjançant el recurs especial, no és procedent la interposició dels recursos administratius ordinaris (art. 44.5).

En darrer lloc, l’article 44.3 assenyala que els defectes de tramitació que afectin actes diferents dels enumerats en l’apartat 2 d’aquest article, poden ser posats de manifest pels interessats a efectes d'esmenar-los, i sens perjudici que les irregularitats detectades puguin ser al·legades en recórrer l’acte d’adjudicació.

En l'apunt Altres formes de finalització del procediment d’adjudicació, publicat al blog de l’EAPC, trobareu algunes resolucions recents de recursos especials en relació amb els actes de renúncia i desistiment.

Ens posem a prova ;-):

Es pot interposar recurs especial contra qualsevol acte del procediment d’adjudicació d’un contracte públic?:
Respostes
Resposta incorrecta
Resposta correcta
Resultat

← Inici | ← Unitat 2||Unitat 4 →

Torna a munt