1.1 Activitat 1. Qüestionari autoavaluatiu de resposta múltiple
1. Cal que la intervenció municipal faci un informe en el procediment d’elaboració i aprovació de la RLT?
a) No, en cap cas.
b) Sí, però únicament en cas que s’augmenti la despesa en salaris.
c) Sí, en tot cas.
d) Únicament quan no s’arribi a un acord amb la representació del personal respecte del contingut de la RLT.
La resposta correcta és la c, atès que l’article 7.1.a del Reial decret 424/2017 disposa la necessitat de fiscalització prèvia dels actes que reconeguin drets de contingut econòmic, i autoritzin o aprovin despeses.
2. En una administració local de les anomenades de règim comú, quin és l’òrgan competent per aprovar la plantilla de personal?
a) L’alcalde o alcaldessa.
b) La junta de govern local.
c) El ple, però en pot delegar l'aprovació.
d) El ple, i aquesta competència és indelegable.
La resposta correcta és la d, atès que l’article 22.2.i de la LBRL atorga al ple la competència per aprovar la plantilla de personal, i aquesta competència és indelegable, d’acord amb l’article 22.4 de la LBRL.
3. En una administració local de les anomenades de règim comú, quin és l’òrgan competent per aprovar la RLT?
a) L’alcalde o alcaldessa.
b) La junta de govern local.
c) El ple, però en pot delegar l'aprovació.
d) El ple, i aquesta competència és indelegable.
La resposta correcta és la d, atès que l’article 22.2.i de la LBRL atorga al ple la competència per aprovar la RLT, i aquesta competència és indelegable, d’acord amb l’article 22.4 de la LBRL.
4. Es pot interposar recurs administratiu contra l’aprovació de la plantilla i la RLT?
a) Sí, es pot interposar recurs potestatiu de reposició.
b) No, en cap cas.
c) Sí, es pot interposar recurs d’alçada.
d) No, només és possible interposar directament recurs contenciós administratiu davant l’òrgan judicial competent.
La resposta correcta és la a, atès que l’acte administratiu del ple d’aprovació de la plantilla i la RLT esgota la via administrativa, i no és possible interposar recurs potestatiu de reposició davant els actes administratius d’aquesta naturalesa, d’acord amb el que disposa l’article 123.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, de procediment administratiu comú.
5. És obligatori negociar amb la representació del personal el contingut de la RLT?
a) No, perquè l’aprovació de la RLT forma part de la potestat d’autoorganització de l’ens local.
b) No, únicament quan ho demanin els representants dels treballadors.
c) Sí, perquè el contingut mínim de la RLT afecta les condicions de treball dels empleats públics i per tant està subjecte a negociació.
d) Totes les respostes anteriors són incorrectes.
La resposta correcta és la c. L'article 37.1 del TREBEP disposa que les retribucions complementàries i la forma de provisió són matèries objecte de negociació. Per tant, és obligatori negociar l'aprovació i la modificació de la RLT.
6. En l’àmbit territorial de Catalunya, és possible adscriure un lloc de treball indistintament a dos grups de classificació diferents?
a) Sí, perquè no hi ha cap disposició de la normativa catalana de desenvolupament que n'estableixi la prohibició o limitació.
b) No, perquè està prohibit expressament per la normativa bàsica estatal.
c) No, perquè està prohibit expressament per la normativa de desenvolupament dictada per la Generalitat de Catalunya.
d) Sí, perquè no hi ha cap disposició de la normativa estatal bàsica que n'estableixi la prohibició o limitació.
La resposta correcta és la a. Recentment el Tribunal Suprem s'hi ha pronunciat en la STS núm. 44/2021, de 21 de gener de 2021, Sala Contenciosa, Secció 4, Rec. 1780/2019. La Sentència estableix que, en cas que la normativa autonòmica de desenvolupament no estableixi cap prohibició o limitació respecte d'aquest tema, és perfectament vàlid i possible que una RLT estableixi la possibilitat que un lloc de treball sigui adscrit indistintament a dos grups/subgrups de classificació. A Catalunya, cap de les normes reguladores en matèria de funció pública estableixen cap limitació, per tant, legalment és factible que un lloc de treball pugui ser adscrit a dos grups de classificació en una RLT.
7. És possible establir en la RLT que tots els llocs de comandament es proveeixin pel sistema de lliure designació amb caràcter general i sense analitzar el contingut funcional de cadascun dels llocs de treball?
a) Sí, perquè és la forma ordinària de provisió dels llocs de treball d’aquesta tipologia.
b) No, perquè tots els llocs de treball s’han de proveir pel sistema de concurs de mèrits.
c) No, atès que cal motivar per a cada lloc de treball la conveniència d'utilitzar el sistema de provisió per lliure designació, en atenció a les tasques i les responsabilitats.
d) Sí, atès que la forma de provisió dels llocs de treball pot ser escollida per l’Administració local de manera lliure en ser una manifestació de la potestat d’autoorganització d'aquesta.
La resposta correcta és la c. La forma de provisió és un dels continguts que han de figurar en la RLT. L'article 80 del TREBEP estableix que, amb caràcter general, els llocs de treball s'han de proveir pel sistema de concurs de mèrits, ja que és el sistema ordinari de provisió de llocs de treball. Per establir que la forma de provisió sigui el sistema de lliure designació, cal deixar constància expressa en l'expedient de la motivació i les circumstàncies que ho justifiquin.
8. És obligatori negociar el contingut de la plantilla amb la representació del personal?
a) No, perquè l’aprovació de la plantilla forma part de la potestat d’autoorganització de l’ens local.
b) No, únicament quan ho demanin els representants dels treballadors.
c) Sí, perquè el contingut de la plantilla afecta les condicions de treball dels empleats públics i per tant està subjecte a negociació.
d) Totes les respostes anteriors són incorrectes.
La resposta correcta és la a. La plantilla no determina les característiques essencials del lloc, ni els requisits per ocupar-lo. La seva finalitat és predominantment d'ordenació pressupostària, fet que, en principi, l'eximeix de negociació sindical. En les plantilles de personal s'especifica la denominació de la plaça, el número, el grup, l'escala, la subescala, la classe i la categoria, qüestions que no s'inclouen dins del que estableix l'article 37 de l'EBEP com a matèries subjectes a negociació.
9. Indica quina de les respostes següents recull el concepte de plantilla de personal de manera correcta:
a) La plantilla és un instrument tècnic d'ordenació dels llocs de treball de caràcter permanent necessaris per portar a terme totes les activitats i els serveis atribuïts a una administració pública, agrupades en cossos, escales o categories.
b) La plantilla és un instrument tècnic d'ordenació de les places de caràcter permanent necessàries per portar a terme totes les activitats i els serveis atribuïts a una administració pública, agrupades en cossos, escales o categories.
c) La plantilla és un instrument tècnic d'ordenació de les places de caràcter permanent i temporal necessàries per portar a terme totes les activitats i els serveis atribuïts a una administració pública, agrupades en cossos.
d) La plantilla és un instrument tècnic d'ordenació de les places de caràcter permanent que l’ens local preveu que podria disposar per portar a terme totes les activitats i els serveis atribuïts per una disposició de caràcter legal.
La resposta correcta és la b. La definició exposada és l’acceptada per la doctrina respecte d'aquest instrument.
10. Un cop aprovada, cal publicar el contingut de la RLT al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya?
a) Sí, perquè així ho disposa la normativa de règim local catalana.
b) No, perquè en tractar-se d’un acte administratiu ha de ser notificat individualment a tots els empleats públics afectats.
c) Sí, però únicament quan s’aprova per primera vegada.
d) No, però si ho demanen els representants dels treballadors amb caràcter previ a l’aprovació sí que s’ha de publicar.
La resposta correcta és la a. L’article 283.4 del Decret legislatiu 2/2003, de 23 d’abril, pel qual s’aprova el text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, estableix de manera clara la necessitat de publicar la RLT tant al DOGC com al BOP.
1.2 Activitat 2. Preguntes breus
Enunciats
Com que al pla docent del curs consta que aquesta activitat puntua sobre 10, cal que indiquis com repartiràs la puntuació. Potser la primera pregunta pot valdre menys punts perquè no implica relacionar, és només copiar el redactat dels continguts del curs. O potser convé afegir una altra pregunta.
També cal que els criteris de correcció quedin molt clars. L'alumnat necessita saber què s'espera de la seva resposta, quants punts valdrà cada pregunta, si per aconseguir la màxima puntuació cal fonamentar la resposta en la normativa vigent, per exemple. També s'ha d'indicar quina és l'extensió màxima per a cada resposta, per exemple, 150 paraules.
1. Defineix què és la plantilla de personal. personalment, evitaria preguntes que es puguin resoldre copiant el contingut del curs. També pots plantejar preguntes que siguin supòsits pràctics de fàcil resolució. Per exemple, en el redactat del contingut de la unitat 1, plantejaves situacions controvertides. Alguna similar a la plantejada en els apunts del curs, la pots recuperar si vols com a pregunta breu, sempre que la resposta que hagin de donar pugui ser breu i es pugui fonamentar en la normativa.
2. Quines són les diferències entre una plaça i un lloc de treball?
3. Quins recursos, tant administratius com judicials, són procedents contra la RLT? amb quines preguntes ens quedem finalment, amb aquestes o amb les següents?
Preguntes
- 1. Defineix què és la plantilla de personal i indica quines són les diferències entre una plaça i un lloc de treball. aquesta pregunta és un 2x1, oi? Si et sembla oportú revisar la definició de plantilla, la podem mantenir. El que hauràs de tenir clar són els criteris de correcció i puntuació.
- 2. Quins recursos, tant administratius com judicials, són procedents contra la RLT?
- 3. Exposa, amb caràcter general, el sistema de fonts normatiu que regula la plantilla i la RLT. aquesta darrera pregunta, no l'acabo de veure clara. Em sembla que la podrien resoldre copiant el contingut del curs. Crec que és més interessant que hagin de resoldre preguntes de relacionar.
Instruccions
- 1. Has d'escriure les respostes en el quadre de text que apareix en clicar el botó Afegeix la tramesa. No s'ha d'adjuntar cap fitxer!
- 2. Pots ampliar les funcions d'edició del quadre de text clicant la icona Mostra més botons, situada a l'esquerra de la barra de botons.
- 3. Mentre duri el termini de l'activitat, pots modificar la teva resposta utilitzant els botons Afegeix la tramesa i Desa els canvis.
- 4. Un cop finalitzat el termini de lliurament, ja no podràs fer-hi cap modificació.
- 5. Els docents revisaran l'activitat i la puntuaran quan s'acabi el termini de lliurament.