Mòdul 1. Posem cares a l'Aula Virtual
Per començar, coneixereu companys i companyes de camí. Per tant, en aquest mòdul veureu:
Què és el perfil d'usuari?
Qualsevol dels participants en un curs de l'Aula Virtual, tant si és el tutor o la tutora com l'alumnat, disposen del seu perfil d'usuari, entès com una targeta de presentació que, si no es modifica, només mostra als alumnes les dades bàsiques com el nom, els cognoms, i poc més. Els docents i coordinadors dels cursos poden veure també l'adreça de correu electrònic i el darrer accés al curs, així com alguna dada optativa que l'usuari hagi volgut afegir en donar-se d'alta, com la població.
Aquestes dades són totalment modificables i personalitzables: vosaltres podeu acabar de decidir, a banda de les dades obligatòries, què voleu incloure i què no al vostre perfil i també quina mena de notificacions i comunicacions voleu rebre de l'entorn a la vostra adreça de correu electrònic.
Quan es parla d'accedir al perfil s'ha de tenir present que:
- Podeu accedir al vostre perfil.
- Podeu accedir també al perfil dels altres companys, del vostre tutor/a, dels coordinadors…
Ara bé, únicament podreu fer canvis sobre les vostres dades i la visibilitat de les mateixes vindrà determinada pels permisos que es tinguin dintre d'un curs. En general, els alumnes no poden veure dades protegides, com el DNI, l'adreça de correu electrònic, o la data del darrer accés al curs, de la resta de participants. Si que podreu veure, però, les vostres dades pròpies.
Per accedir al vostre perfil o al de la resta de participants d'un curs, existeixen diferents camins i tots ells us porten a la mateixa pantalla.
Com s'accedeix i es modifica el perfil personal?
Cada usuari de l'Aula virtual disposa d'una pàgina amb el seu perfil que pot veure i editar.
Podeu veure el vostre perfil fent clic damunt del vostre nom (a la part superior dreta de la pantalla) i fent clic sobre Perfil:
Un cop estem visualitzant el nostre perfil, el podrem editar fent clic sobre l'enllaç Edita el perfil que apareix a la part dreta de l'apartat Més dades de l'usuari, o bé fent clic sobre el menú desplegable d'opcions (de la part superior dreta de la pantalla) i seleccionant l'opció Edita el perfil:
A la pàgina que s'obrirà trobareu la informació introduïda a l'hora de registrar-vos a l'Aula Virtual.
- A l'apartat General es mostren les dades personals com el nom, els cognoms, el correu electrònic… així com altres dades que no és obligatori informar, com la Població, per exemple. Per modificar qualsevol dada, únicament cal actualitzar la informació. Feu clic a Mostra'n més… per veure tota la informació.
- A l'apartat Imatge de l'usuari podeu establir la vostra fotografia o qualsevol altra imatge que us agradi o trobeu que us pot representar. És importat incloure una imatge al perfil, ja que això ens permetrà un aprenentatge més familiar i humà, ens aproparà a tots una mica més i farà que puguem saber fotogràficament a qui ens dirigim.
- Per establir la fotografia, cal fer clic sobre Afegeix i buscar la fotografia al vostre ordinador.
- Perquè es desi la imatge i tota la resta de dades que hàgiu modificat, heu d'anar al capdavall de la pàgina i fer clic a Actualitza perfil per tal d'acceptar els canvis.
- Tornareu llavors a la pantalla de visualització del vostre perfil. Observeu que es mostren les dades introduïdes o modificades (com la imatge, per exemple).
Com configurar les comunicacions que es rebran a l'adreça de correu electrònic que heu facilitat?
Com veureu, a l'Aula Virtual hi ha molts espais de comunicació dels quals podeu anar rebent notificacions a l'adreça de correu electrònic que heu facilitat en registrar-vos com a usuaris. Segons l'opció que tingueu activada al perfil, podeu rebre còpies de tots i cadascun dels missatges que els vostre col·legues de curs vagin enviant a cadascun dels fòrums, o bé podeu decidir de rebre només un resum diari.
Decidir si voleu rebre (o no) missatges dels fòrums a la vostra adreça de correu electrònic
La possibilitat de rebre notificacions als correu electrònic dels missatges que es publiquen als fòrum de debat s'anomena subscripció. Alguns fòrums són de subscripció obligatòria (no ens podrem desubscriure) o automàtica (estarem subscrits per defecte però ens podrem desubscriure, si volem). La majoria, però, són de suscripció voluntària (per defecte no hi estarem subscrits, però ho podrem fer, si ens interessa). La subscripció, a més, es pot fer a tot el fòrum o només a fils de debat concrets.
A nivell d'usuari podrem decidir com volem rebre les notificacions per correu electrònic dels fòrums o fils de debat als quals estiguem subscrits. Per configurar-ho:
- Feu clic sobre el vostre nom (a la part superior dreta de la pantalla) i seleccioneu l'opció Preferències.
- Accediu a les Preferències del fòrum i trobareu les següents opcions:
- Al camp Tipus de resum de missatge de correu electrònic podreu definir si voleu rebre missatges individuals al correu per cada missatge que es publiqui als fòrums als quals us heu subscrit, o bé només un resum diari (amb els missatges complets o només amb l'assumpte o títol).
- Al camp Subscripció automàtica al fòrum podreu definir si voleu subscriure-us o no per defecte als fils de debat en els quals participeu (aquí només definireu l'opció per defecte. En el moment de participar, però, podreu canviar aquesta opció si en algun cas us interessa).
En aquesta mateixa pantalla podreu també definir les opcions que preferiu respecte del seguiment dels fòrums (avisos de missatges nous o sense llegir) que explicarem en l'apartat següent:
Saber si teniu missatges nous als fòrums
Les opcions de seguiment dels fòrums permeten definir, a nivell d'usuari, si volem que el sistema ens avisi dels missatges que tenim pendents per llegir, sense necessitat d'accedir a cada fòrum.
Igual que en el cas de les subscripcions, que hem explicat en l'apartat anterior, aquestes opcions es defineixen a les preferències d'usuari, a les quals s'accedeix fent clic sobre el vostre nom (a la part superior dreta de la pantalla) i seleccionant l'opció Preferències. A continuació, haurem de clicar sobre l'opció Preferències del fòrum.
Les opcions de seguiment apareixen a continuació dels camps on definim les opcions de subscripció, que hem explicat en l'apartat anterior. Les opcions de seguiment són aquestes:
- Seguiment dels fòrums amb l'opció Sí, destaca'm els missatges nous fa que en accedir a un curs, ens aparegui un avís dels missatges que tenim pendents de llegir a cada fòrum sense necessitat d'accedir-hi i, un cop hi accedim, se'ns destacaran també els fils de debat on hagi missatges nous, que no hem llegit encara.
- L'altre opció, Quan s'envia la notificació d'un missatge del fòrum serveix per indicar si volem o no que els missatges ja apareguin com a llegits (no se'n destaquin com a nous missatges), en el cas d'estar subscrit a aquell fòrum o fil de debat concret (és a dir, si hem triat rebre notificacions per correu electrònic dels missatges nous que s'hi publiquin).
No oblideu guardar sempre les vostres preferències fent clic a Desa els canvis si heu fet modificacions.
Com accedir al perfil d'altres participants?
Podeu consultar el perfil, és a dir, les dades d'usuari, dels companys de curs i fins i tot el del vostre tutor o tutora. Per a això, només caldrà que cliquem sobre el seu nom i cognoms o sobre la seva imatge o avatar, des de qualsevol lloc de l'Aula Virtual.
Ara bé, per trobar usuaris concrets, ens resultarà útil conèixer com accedir al llistat de participants del curs i com filtrar aquesta llista, especialment en cursos amb molts alumnes. Ho expliquem a continuació.
Per consultar la llista de participants d'un curs
- Accediu al curs.
- Accedireu a la pantalla que mostra totes les persones inscrites en el curs. Aquí podreu cercar usuaris per inicial del nom i/o el cognom o filtrar aquells que compleixen unes determinades condicions (per exemple, els que tenen assignat un rol determinat al curs)
Opcions de filtratge del llistat d'usuaris
Podeu escollir, mitjançant l'aplicació de filtres, quins participants del curs voleu que apareguin a la llista.
Per exemple, podrem filtrar la llista de participants segons el rol que tinguin al curs. Per a això:
- Accediu a la pantalla de Participants.
- Del desplegable dels filtres, escolliu primer que voleu filtrar per rol, i al camp següent trieu el rol que vulgueu filtrar. Veureu que hi ha diverses opcions, però les que generalment fem servir a l'Aula Virtual són Professorat o Docent, Professor no editor (que és el rol que s'atorga als responsables de cada edició) i Estudiant.
- Cliqueu Aplicar filtres.
- Un cop seleccionat un rol, aquest es mostrarà a la part superior de la pantalla. Per eliminar-ho i tornar a veure tots els usuaris, només caldrà fer clic a la x que apareix davant del nom del filtre.
- Segons el perfil d'usuari que tingueu, es possible que hi hagi filtres ja aplicats que no pugueu esborrar (sol ser el cas del grup, que coincidirà amb el de l'edició a la qual estigueu inscrits).