Mòdul 5. Comuniquem-nos en privat!
Una de les accions més útils en un curs en línia és sempre la comunicació. Aquesta comunicació es pot donar entre el tutor i l'alumne o entre alumnes.
Aquesta comunicació ha de ser fluïda i eficient i, cada cop que nosaltres decidim fer una consulta o suggeriment en alguna de les missatgeries, hem d'esperar una resposta ràpida per part del destinatari dels nostres missatges per poder seguir amb les nostres tasques.
En aquest mòdul, veurem com funciona la missatgeria i què podem fer per modificar els diferents paràmetres que la configuren. D'aquesta manera, i fent-ne un bon ús, aquesta serà l'eina idònia per a la comunicació privada entre membres del curs.
Quan cal fer servir la missatgeria privada?
- Quan vulgueu comentar amb el tutor aspectes de tipus privat sobre el seguiment del curs, com ara la reclamació d'una puntuació.
- Per comunicar-vos amb els vostres companys i companyes de curs, que també us poden ajudar en la vostra tasca formativa de forma reciproca.
Així doncs, en aquest mòdul us explicarem com:
Accedir a la missatgeria i llegir missatges
A la missatgeria privada s'hi accedeix clicant la icona Missatgeria
que trobareu a l'esquerra del vostre nom, a la part superior dreta de la capçalera.
Es desplegarà llavors una petita finestra a la part dreta de la pantalla, on tindreu accés als vostres Contactes (just a sota del camp de cerca) i trobareu també els missatges rebuts i les converses privades que heu tingut amb altres usuaris dividides en tres grups:
- Destacats: Aquí veureu els missatges que vosaltres hagueu destacat per fer-ne un seguiment més acurat (més endavant expliquem com destacar una conversa).
- Grups: Els docents poden enviar-vos missatges a tot el seu grup i podeu tenir llavors una conversa privada entre vosaltres. Si és el cas, aquesta conversa la trobareu en aquest apartat.
- Privats: Trobareu les converses privades que hagueu tingut amb usuaris concrets, siguin contactes vostres o no.
Desplegant cada conversa podreu respondre als missatges rebuts.
Configuració de la missatgeria
A la finestra d'inici de la missatgeria podreu veure una petita icona, a la dreta del camp de cerca, que us permetrà accedir als paràmetres de la missatgeria. Des d'allà podreu configurar al vostre gust el comportament d'aquesta funcionalitat.
- L'apartat Privacitat us permet definir si voleu rebre missatges només dels vostres contactes, o bé d'aquests i de qualsevol persona dels vostres cursos.
- Si activeu les notificacions per correu electrònic, rebreu una còpia dels missatges que rebeu a la vostra bústia. Per respondre'ls, però, haureu d'entrar a l'Aula Virtual i a l'apartat de missatgeria. Podeu desactivar aquesta opció si creieu que no la necessitareu.
Enviar missatges
Si voleu contactar amb alguna persona concreta del curs que estigueu fent ara, per exemple, el més recomanable és que, primer de tot, us dirigiu a l'apartat Participants del curs (recordeu que és una de les opcions del menú esquerre; aquell que es pot ocultar o desocultar).
Si cliqueu sobre el nom d'un participant en concret, ja sigui el/la docent, el/la coordinador/a, o un altre/a company/a, podreu accedir al seu perfil. A la banda superior del perfil, veureu les opcions tant d'enviar-li un missatge, com d'afegir-la com a contacte:
Cliqueu sobre l'opció Missatge i s'obrirà la finestra de la missatgeria, per tal que inicieu una conversa amb aquell usuari concret. El seu nom apareixerà a la part de dalt de la finestra i només haureu d'escriure el missatge al requadre de la part inferior.
Un cop enviat el missatge, el company el rebrà a l'instant i veurà una notificació a sobre de la icona . Si està connectat a l'Aula Virtual, podem esperar que el contesti més o menys ràpidament, però si no ho està, tot i que rebrà una notificació per correu electrònic, pot trigar una mica més en respondre.
Per altra banda, tal com hem esmentat abans en parlar de l'accés a la missatgeria privada, un cop iniciada una conversa amb algun altre usuari o grup d'usuaris, la conversa quedarà guardada a la missatgeria. Si la volem continuar, doncs, només caldrà que accedim a la conversa concreta i hi escrivim un nou missatge.
Gestió de les converses
Quan estigueu visualitzant una conversa amb un usuari o amb un grup, veureu tres puntets al costat del nom de l'usuari, o de la conversa de grup. Si hi cliqueu, veureu certes opcions:
- Informació de l'usuari: Amplia la informació de l'usuari.
- Destaca la conversa: La conversa passa a l'apartat Destacats, per tal que pugueu fer-ne un seguiment més acurat.
- Bloca l'usuari: Impedeix a aquell usuari que us pugui tornar a enviar missatges. Feu servir aquesta opció només en casos excepcionals i molt justificats.
- Silencia: Per deixar de rebre notificacions de la conversa.
- Elimina la conversa: Aquesta opció esborra tots els missatges de la conversa.
- Afegiu als vostres contactes: Per afegir l'usuari a la vostra llista de contactes.
Els contactes
Mantenir una llista de contactes pot resultar útil per trobar ràpidament certs usuaris amb qui tinguem interés a contactar, o amb qui contactem sovint.
Ja hem vist que podem afegir usuaris com a contactes només clicant l'opció Afegiu als vostres contactes disponible des del perfil de cada usuari.
Per gestionar els nostres contactes haurem de fer el següent:
- Accedirem a la missatgeria i clicarem l'opció Contactes (just a sota del camp de cerca).
- La finestra dels contactes està dividida en dues pestanyes: Contactes (hi trobarem els usuaris que ja són contactes nous i podrem iniciar o mantenir converses amb ells, clicant sobre els seus noms) i Sol·licituds.
- Si anem a la pestanya Sol·licituds, veurem els usuaris que han sol·licitat ser contactes nostres i que estan pendent de resposta.
- Clicant sobre el nom de l'usuari que demana ser contacte nostre, tindrem l'opció d'acceptar-lo o rebutjar-lo.