Saltar al contingut principal

Taller de Familiarització amb l'Entorn

Nombre de lectures: 0

← Mòdul 1 | Mòdul 3 →

Mòdul 2. Coneguem-nos i intercanviem!

Els fòrums

Els fòrums són una les eines més útils en la formació en línia. Ens ajuden a comunicar-nos amb la resta de col·legues i amb els tutors i tutores de forma equitativa i eficient.

La publicació d'informació als fòrums fa que qualsevol alumne la pugui veure i pugui opinar sobre els continguts que cada estudiant aporta. Per aquest motiu, els fòrums són dinàmics, enriquidors, tenen un alt valor divulgatiu i pedagògic i es converteixen en els espais adequats per fer preguntes, exposar dubtes, debatre, etc.

Recordeu: El meu dubte d'avui pot ser el teu de demà.

Hi ha fòrums amb una funció merament informativa. En aquests, els tutors i coordinadors del curs publicaran tota la informació rellevant del curs que l'alumne ha de conèixer, com ara dates de lliurament d'activitats, finalització de terminis, consells per a la realització tasques, ajudes referents als temes, etc. A tots els cursos trobareu un fòrum d'aquest tipus anomenat Tauler del professorat o Tauler d'avisos, segons el cas. Aquest fòrum, degut a la seva tipologia, no permet la interacció de l'alumnat.

En la majoria de casos, però, els fòrums seran de tipus interactiu i tots els participants d'un curs podran publicar-hi missatges i opinar sobre qualsevol dels temes proposats.

Heu de tenir present que els fòrums poden estar configurats de diverses maneres. Alguns poden tenir limitades algunes funcionalitats per tal de promoure un cert tipus d'interacció entre l'alumnat. Per exemple, podria haver fòrums avaluables amb dates d'inici i de finalització (passada la qual ja no permetran la interacció), també podria ser que un fòrum permetés participar en fils de debat oberts però no pas obrir fils nous, etc.

Quan accediu a un fòrum, llegiu amb atenció el text descriptiu o introductori, ja que allà se'ns informarà de la temàtica del fòrum i del seu funcionament, per tal que formuleu les preguntes com i a on pertoca.


↑ Tornar a l'inici del mòdul

Ús dels fòrums

Al llarg del curs, a mesura que avanceu en el procés d'aprenentatge, us aniran apareixent nous fòrums (de dubtes, per a debats, etc.) que caldrà que consulteu (o a on caldrà que intervingueu) per al seguiment correcte del curs.

En un fòrum és molt important que les intervencions estiguin ben endreçades perquè així, si hem de recuperar informació, ens serà molt més fàcil trobar-la. Per a això, és bàsic que tingueu en compte el següent:

  • L'assumpte ha de ser clar i descriptiu del que s'hi exposa cos del missatge, ja que es convertirà en el títol d'aquest però també del fil de debat que se'n derivi. Un assumpte com Tinc un dubte no dóna cap pista del que s'exposarà a dins, en canvi un títol com ara Dubte sobre la correcció de la tasca 3 és més indicatiu del que trobarem dins de la intervenció.
  • No obrim fils de conversa per a cada intervenció. Si volem fer una aportació a un fòrum, comprovem abans si ja hi ha alguna línia de debat oberta sobre el tema que volem exposar. Si és així, entrem en aquesta conversa i afegim-hi aquí la nostra intervenció. Amb aquesta acció enriquim amb la nostra aportació el fil de debat obert i a més tota la informació sobre un mateix aspecte queda agrupada.

Com entrar en un fòrum i llegir els debats

Un cop dintre d'un curs, cal cercar les opcions de Fòrum que tenen com a icona identificadora dues caixes de missatges Icona fòrums. Si apareix més d'una icona, significa que hi ha més d'un fòrum a la vostra disposició.

Com fer-ho?

  1. Entreu al curs.
  2. En primer lloc es mostra sempre el Tauler del professorat, que es comporta un pèl diferent a la resta perquè, tot i que no es mostra el nombre de missatges nous pendents de llegir, permet consultar i accedir directament a les darreres entrades publicades.
  3. La resta de fòrums mostren un text al costat que indica si hi ha missatges nous per ser llegits (només quan hi ha alguna novetat i sempre i quan tigueu activat el seguiment dels fòrums, tal com s'indica al mòdul 1).
  4. Cliqueu sobre el títol del fòrum o sobre el text "X missatge/s no llegit/s" i observeu com s'obre la pàgina d'inici del fòrum, amb la relació de fils de debat ja oberts. La resta de columnes aporta informació addicional sobre les respostes o missatges de cada fil, si hi ha missatges nous que no hem llegit, etc.
  5. Cliqueu sobre un dels fils de debat oberts que apareguin a la llista.
  6. Llegiu els missatges que contingui aquell fil.


↑ Tornar a l'inici del mòdul

Com participar en un fòrum

Com crear un nou missatge en un fòrum?

  1. Des de dins del curs, entreu al fòrum on vulgueu intervenir.
  2. Busqueu-hi el botó Afegeix un tema de debat nou a la part superior i feu-hi clic.
  3. Aquesta acció permetrà obrir un panell en el qual podreu redactar el vostre missatge, tot emplenant els camps Assumpte i el cos del missatge amb text corresponent.
  4. Fixeu-vos que disposeu d'un editor de textos per donar format i modificar l'aparença del text, afegir imatges, etc. L'editor es mostra inicialment en versió reduïda, amb un mínim d'opcions, però es pot ampliar si cliquem sobre la fletxa de la part esquerra. Disposeu fins i tot de dues icones per gravar-vos en àudio o vídeo que podeu combinar amb el text.
  5. Clicant sobre l'opció Avançat que trobareu a la part de sota, apareixeran més opcions. Una d'elles és la finestra de Fitxer adjunt on podreu afegir-hi un o més fitxers, si el fòrum està configurat per admetre'n. A l'apartat Com redactar un nou missatge amb un fitxer adjunt s'explica en detall com fer-ho.
  6. Cliqueu sobre el botó Envia al fòrum, comproveu que es mostra un missatge de confirmació i observeu-ne el resultat.
El sistema concedeix 30 minuts per tal d'editar o eliminar les aportacions al fòrum. En cas de no portar a terme aquestes accions durant aquest temps, aquest romandrà fixat i ja no el podreu modificar.
Les opcions i funcionalitats de l'editor de textos estan disponibles en altres indrets de la plataforma (a tot arreu on disposeu d'aquest editor), i no només als fòrums!

Com redactar un nou missatge amb un fitxer adjunt?

En moltes ocasions, sigui per fer consultes o per proposar aclariments, us pot interessar enviar un missatge amb un document adjunt. Per a això, el fòrum disposa de diferents eines que permeten adjuntar fitxers externs de forma fàcil i eficient.

Per redactar un nou missatge amb un fitxer adjunt:

  1. Des del curs actiu, entreu al fòrum on vulgueu intervenir.
  2. Feu clic sobre el botó Afegeix un tema de debat nou per crear un missatge.
  3. Empleneu el cos i l'assumpte del missatge amb text. Cliqueu sobre l'opció Avançat que trobareu a la part inferior.
  4. Accediu a la part inferior de la pantalla on apareix l'eina per adjuntar fitxers.
    Adjuntar fitxers
  5. Cliqueu sobre el botó Afegeix i observeu com s'obre una finestra nova que us permetrà seleccionar el fitxer que heu d'adjuntar al missatge.
    Afegeix fitxer
  6. Una vegada hagueu seleccionat el fitxer, feu clic a sobre de la icona Penja aquest fitxer. Comproveu que a la caixa de fitxers adjunts, apareix ara la miniatura del fitxer triat.
    Miniatura del fitxer
  7. Per finalitzar el procés, feu clic sobre la icona inferior d'enviar al fòrum i observeu-ne el resultat.

Tingueu en compte que a l'interior del missatge apareix la imatge inserida. En cas que fos un document de text o un full de càlcul, aquest apareixeria com a document llest per a ser descarregat.
Missatge enviat al fòrum


↑ Tornar a l'inici del mòdul

Altres accions als fòrums (respondre, editar, suprimir missatges...)

Una vegada a dins d'un fòrum interactiu, ha arribat l'hora d'involucrar-vos en el procés de formació proposant i comentant noves idees sobre d'altres que han presentat els vostres companys. Per exemple, als fòrums de debat, aquestes accions seran molt útils per tal de dir la vostra sobre les propostes del tutor o de la resta de membres del grup.

A continuació, aprendreu a utilitzar les opcions dels fòrums i les seves eines per tal de respondre, suprimir o editar els diferents missatges d'un fòrum determinat.

Respondre

Aquesta acció és present a tots els missatges, siguin vostres o d'altres alumnes o tutors, en fòrums interactius. Aquest fet comporta que en qualsevol moment pugueu respondre qualsevol missatge.

Com fer-ho?

  1. Una vegada dins del curs, seleccioneu el fòrum on vulgueu intervenir.
  2. Observeu que apareix un tema que encapçala la pantalla.
    Entrada tema fòrum
  3. Per tal de respondre a aquesta qüestió, n'hi ha prou a fer clic damunt de la paraula Respon al post "nom del post" i s'obrirà una pantalla similar a la que es fa servir per enviar intervencions noves.
  4. Empleneu el camp de text amb la resposta al missatge i envieu-lo.
  5. Observeu el resultat en les diferents vistes de què disposa el fòrum.
    Resposta al fòrum
Fixeu-vos-hi!: Si no es modifica, l'assumpte del missatge serà el mateix que el del missatge original ja que en depèn directament.

Editar

Si ja heu creat una resposta o una aportació nova al fòrum, però no la considereu escaient, prou polida o hi apareix alguna errada, la podeu tornar a editar per tal d'esmenar-ne els errors.

Només tindreu l'opció d'edició dels missatges en elements que vosaltres mateixos hàgiu creat als diferents fòrums, és a dir, no podeu corregir els d'altres col·legues. Cal tenir en compte que si un missatge porta més de 30 minuts en línia, ja no el podreu editar de cap manera.

Com fer-ho?

  1. Des de dins del fòrum, seleccioneu el missatge que vulgueu modificar.
  2. Per tal d'editar la vostra resposta, n'hi ha prou a fer clic damunt de la paraula Edita el missatge "…" i s'obrirà la mateixa finestra que utilitzàveu per introduir informació, però amb l'enunciat ja existent.
    Editar una aportació pròpia
  3. Esmeneu el que calgui i envieu, de nou, la informació al fòrum corresponent.
  4. Visualitzeu les modificacions realitzades en la vista del fòrum.

Suprimir

Aquesta acció, igual que l'opció d'edició, només està disponible durant 30 minuts a partir de la creació del missatge al fòrum. Això vol dir que no podreu eliminar la vostra resposta un cop passat aquest temps de rigor: només qui exerceix la tutoria del curs pot esborrar missatges d'altres persones als fòrums.

Per tant, heu d'anar amb precaució a l'hora de publicar aportacions a qualsevol dels fòrums, i tenir en compte que arribarà un moment en què no podreu eliminar aquesta informació.

Com fer-ho?

  1. Seleccioneu, del fòrum, la intervenció vostra que vulgueu eliminar.
  2. Per eliminar el missatge publicat, feu clic sobre el text Esborra el missatge "…".
    Esborrar una aportació pròpia
  3. Fixeu-vos que apareix una finestra d'alerta que demana si realment voleu eliminar aquest missatge. Si n'esteu convençuts, digueu Continua. Si us ho heu repensat, encara hi sou a temps i podeu dir Cancel·la.
    Finestra de confirmació
  4. Per acabar i comprovar que tot ha funcionat correctament, observeu com el missatge ja no apareix al fòrum.

Cerques

Avís: Aquesta és una opció que no sempre està activada amb el perfil d'estudiant.

Moltes vegades us pot interessar recuperar el contingut d'un missatge i no recordeu el lloc on el vàreu veure.

Podeu recuperar-lo si recordeu alguna part del missatge o el nom de l'autor o autora, utilitzant el cercador de missatges dels fòrums. Aquest cercador permet buscar a tots els fòrums la informació que recordeu tot fent una referència textual exacta que us permetrà rellegir-ne el contingut.

En un primer moment, la cerca es pot fer per una paraula clau que recordeu sense més informació que aquesta. Aquest recurs també pot ser el nom de l'autor o el títol del missatge. Per a això, utilitzarem una cerca simple que ens permetrà recuperar tota la informació referent a aquest mot.

Com fer-ho?

  1. Entreu en qualsevol dels fòrums del curs.
  2. A la part superior dreta de la pantalla, dins de la capçalera, trobareu un camp de text en blanc on haureu d'especificar la paraula que voleu cercar. Per exemple, Missatge.
    Quadre de cerca
  3. Cliqueu damunt del botó Cerca als fòrums que permet buscar aquesta paraula en els diferents fòrums.
  4. Observeu els resultats i visualitzeu les opcions que es mostren als diferents apartats recuperats.
    Visualització

Cerca avançada

Si voleu primfilar la cerca una mica més i no utilitzar només paraules clau, podeu utilitzar la cerca avançada. Amb aquest tipus de cerca obtindreu un resultat més adequat als vostres objectius, ja que us facilita una estratègia de cerca més exhaustiva. Recordeu que, com més camps emplenem en la cerca, més reduïts i explícits seran els resultats.

Com fer-ho?

  1. Entreu en qualsevol dels fòrums del curs.
  2. A la part superior dreta de la pantalla, trobareu un camp de text en blanc on haureu d'especificar la paraula per la qual vulgueu fer la cerca. Per exemple, Missatge.
    Quadre de cerca
  3. Cliqueu sobre el botó Cerca als fòrums que permet buscar aquesta paraula als diferents fòrums.
  4. Observeu els resultats i visualitzeu les opcions que es mostren en els diferents apartats.
    Cerca
  5. Tot seguit, i després d'aquesta primera cerca, cliqueu sobre l'opció Cerca avançada… que us apareixerà al marge superior dret de la pantalla
    Cerca avançada
  6. A la nova finestra, empleneu els camps dels quals tingueu dades i deixeu la resta en blanc.
  7. Camps importants com el nom de l'autor, el fòrum on apareix o una nova fórmula per a les paraules clau als missatges poden ser l'eina que us doni el resultat més acurat.
    Camps de cerca avançada
  8. Utilitzeu el botó de la part inferior per refer la cerca i observeu que ara només apareixen aquells missatges o aportacions que realment compleixen les vostres restriccions.


↑ Tornar a l'inici del mòdul

Subscriure's als fòrums

Aquesta és una funcionalitat molt interessant que permet estar al dia del que s'hi publica en un fòrum sense haver d'estar accedint a l'Aula Virtual ni al curs. Si estem subscrits a un fòrum, rebrem notificacions al correu electrònic cada cop que s'hi publiquin missatges.

Segons el que haguem configurat a les nostres preferències (segons indicàvem al mòdul 1), rebrem un missatge per cada publicació, o bé rebrem un resum diari.

Hem de tenir en compte que cada fòrum està configurat amb unes opcions per defecte. Hi haurà fòrums on estarem subscrits per defecte i fòrums que no. Per altra banda, el Tauler del professorat o d'Avisos i notícies és de subscripció obligatòria i no ens podem desubscriure.

Subscriure's a un fil de debat dins d'un fòrum

En primer lloc, cal tenir en compte que no cal subscriure's a un fòrum sencer; és possible seguir només alguns fils de debat concrets.

Per fer-ho, només cal que ens fixem en la pàgina d'inici del fòrum on hi hagi el fil o els fils de debat que vulguem seguir (per estar informats quan s'hi publiquin noves respostes). A la llista dels fils de debat ja oberts, veurem un botó al costat dret.

Només caldrà que activem el botó del fil al qual vulguem estar subscrits. Per desubscriure'ns, només l'haurem de tornar a clicar (i tornarà a quedar desactivat).

Si som nosaltres qui obrim un fil de debat nou, quedarem subscrits per defecte, si no indiquem el contrari en obrir-lo (hi ha una casella amb aquesta indicació que estarà marcada per defecte, però que podrem desmarcar, si ho desitgem).

Subscriure's a un fòrum sencer

Si ens volem subscriure a tot el fòrum per tal d'estar informats no només quan s'hi publiquin respostes als fils de debat ja oberts sinó també quan s'obrin fils de debat nous, heu d'anar les opcions del fòrum en concret.

Les trobareu accedint al fòrum, a la part superior dreta. Si cliqueu sobre la rodeta, us apareixerà la informació sobre les opcions de subscripció i seguiment. Si el fòrum és de subscripció voluntària o automàtica, tindreu l'opció de subscriure-us just a sota.

En cas que vulgueu desubscriure-us, trobareu aquesta opció en el mateix indret.


El seguiment dels missatges es refereix a la informació sobre els missatges no llegits que apareix al costat del nom del fòrum, a la pàgina principal del curs. Per defecte, trobareu que el seguiment el tenim activat en tots els fòrums, però el podrem desactivar, si volem.

Revisar les opcions de subscripció i seguiment de tots els fòrums d'un curs

En alguns cursos trobareu un bloc al lateral dret anomenat Activitats. Si fem clic sobre l'opció "Forums" veureu una pàgina amb el resum de tots els fòrums del curs.

Al costat dret de cadascun d'ells veureu les opcions de subscripció i de seguiment que teniu configurats en aquell moment. Si cliqueu a sobre d'aquestes opcions (quan tinguin forma de botó) les podreu canviar per l'opció contrària.

També podreu triar si voleu canviar la forma de rebre els missatges: sense resum (un correu electrònic per cada missatge publicat), o resumida (un correu electrònic amb resums dels missatges un sol cop al dia). Per a això haureu de clicar sobre la icona en forma de llàpis que apareix al costat, i així no caldrà entrar a les preferències d'usuari per canviar-la tal com hem explicat al mòdul 1.


↑ Tornar a l'inici del mòdul


← Mòdul 1 | Mòdul 3 →

Torna a munt
× Tanqueu els crèdits
Autoria i llicència

Autoria: Servei de Formació per a la Generalitat (EAPC).

L'Escola d'Administració Pública de Catalunya, amb la voluntat de contribuir a la lliure difusió del coneixement i d'acord amb el que estableix la Recomanació de la Comissió Europea sobre gestió de la propietat intel·lectual, difon aquests materials sota una llicència creative commons by-nc-sa. N'autoritza doncs el seu ús amb la condició de:

  • citant-ne font i autoria;
  • amb finalitats no comercials;
  • per fer-ne obres derivades que compleixin les condicions anteriors i es difonguin amb el mateix tipus de llicència.

Llicència de Creative Commons
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional de Creative Commons