El legislador ha aprovat una sèrie de normes que han anat incorporant l’aplicació de diferents àmbits del dret administratiu a alguns ens de naturalesa privada com són les societats mercantils de capital públic. Són diversos els exemples que podem trobar a la normativa i la jurisprudència; La LPAC1) incorpora aquestes entitats dintre de l’àmbit subjectiu d’aquesta norma quan ho disposi expressament o quan exerceixin potestats públiques.
En l’àmbit del control financer se sotmet a les dites entitats, a partir de LRSAL i del Reial decret 424/2017, a un control administratiu de la seva actuació. La responsabilitat patrimonial incorpora la responsabilitat de les societats d’acord amb l’article 35 de la LRJSP,2) que implica seguir el règim i els principis de l’article 32 de la LRJSP de les administracions públiques i sembla indicar que permet una reclamació de responsabilitat patrimonial de dret privat de forma directa3) sense la necessitat de reclamació prèvia davant l’administració d’adscripció tal com especifica la LCSP.
En l’àmbit patrimonial, la Llei 33/2023, de 3 de novembre, del patrimoni de les administracions públiques (LPAP), en l'article 304) estableix la inembargabilitat dels béns de les societats mercantils estatals quan executin polítiques o serveis públics, i també podem citar la sentència que va declarar inembargables les accions de societat mercantil pública prestadora de serveis públics (STS 166/1998, de 15 de juliol).
També la Llei 19/2013, de 9 de desembre,5) i la Llei 19/2014, de 29 de desembre, en l'article 3.1,6) estableixen la subjecció d’aquesta Llei a les societats mercantils amb capital majoritari públic.
Finalment, podem citar la disposició addicional primera del TREBEP,7) que incorpora l’aplicació a les societats mercantils de principis bàsics de la funció pública.
En definitiva, ens trobem després de la inicial fugida del dret administratiu d’aquestes societats mercantils a una tornada del dret administratiu en diferents aspectes bàsics del seu funcionament. Hi caldrà afegir potser amb més intensitat l’àmbit contractual, al qual ens referirem a continuació, en el qual fins i tot els reconeixerien no l’aplicació del dret administratiu sinó l’exercici de potestats públiques reservades fins ara a les administracions públiques, com és la revisió d’ofici.
La revisió d’ofici dels actes contractuals “privats”
La Llei 30/2007, de 30 d'octubre, de contractes del sector públic, i la normativa de contractació anterior, no van incloure inicialment les societats públiques mercantils dintre de l’àmbit d’aplicació dels contractes públics.
La Llei 30/2007, de 30 d’octubre, de contractes del sector públic, regulava la invalidesa dels contractes en els articles 31-36, incloïa dintre d’aquesta regulació dels contractes invàlids els subjectes a regularització harmonitzada (art. 31) i permetia la revisió d’ofici d’aquests contractes amb la possibilitat de revisió dels contractes harmonitzats efectuats per poders adjudicadors que no fossin administracions públiques.
Posteriorment, una sèrie de sentències del Tribunal de Justícia de la Unió Europea 8) van requerir al Regne d’Espanya la modificació de la normativa de contractació pública per tal d’incloure dintre del seu àmbit d’aplicació, entre d’altres, les societats mercantils públiques. Per aquest motiu, la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP) va incloure definitivament l’actuació de les societats mercantils públiques com a poders adjudicadors no administracions públiques i subjectes a la normativa europea de contractació, encara que amb algunes especificitats.
D’acord amb l’article 3.1.h de la LCSP9) s’inclou dintre de l’àmbit d’actuació de la Llei diferents entitats del sector públic i, entre aquestes, les societats mercantils de capital públic.
Igualment, la LCSP disposa a l’article 4110) la revisió d’ofici dels actes preparatoris i els actes d’adjudicació de les entitats del sector públic entre les quals s’inclouen les societats mercantils públiques. Estableix que el procediment de revisió s’ha d'efectuar de conformitat amb el capítol I del títol V de la LPAC i que als efectes de la revisió, aquests actes “privats” de les societats mercantils tenen la consideració d’actes administratius. Finalment, la LCSP regula que l’òrgan competent per revisar els actes és l’òrgan de l’administració a la qual estigui adscrit o tingui la tutela sobre la mateixa societat.
Per tant, la LCSP estableix la possibilitat de revisió d’ofici en matèria contractual a entitats subjectes al dret privat, com les societats públiques mercantils.
A partir d’aquí es pot plantejar si als contractes d’aquestes societats mercantils públiques que persegueixen fins d’interès general igual que les administracions públiques, és possible atribuir-los les prerrogatives exorbitants tradicionals de tot contracte administratiu.
Davant aquesta possibilitat podem trobar criteris contraris de la mateixa Advocacia de l’Estat i d’alguns òrgans consultius11) i part de la doctrina.12) Al contrari, és acceptada per altres òrgans consultius13) i tribunals de recursos en matèria contractual.14)
En altres ocasions s’ha acceptat la resolució de contractes privats.15) La doctrina inicialment també opina en contra de la possibilitat de revisió d’ofici de les societats públiques mercantils.16)
El Consell d’Estat, en el Dictamen 1037/2016, de 23 de febrer de 2017, analitza la revisió d’ofici plantejat pel Ministeri de Foment en relació amb l’adjudicació d’un contracte de fabricació i subministrament de quatre trens per mitjà de procediment negociat sense publicitat portat a terme per la societat pública en forma d'entitat pública empresarial Ferrocarriles Españoles de Vía Estrecha (FEVE)17) 18), entitat pública empresarial que es regia pel dret privat a excepció del règim d’adopció de la voluntat dels òrgans col·legiats.
Un cop iniciat el procediment de revisió pel Ministeri es va trobar amb l'oposició de l’empresa adjudicatària, que es va oposar a la revisió al·legant que tals contractes tenien naturalesa privada i, per tant, no podia ser objecte de revisió en via administrativa per causa de nul·litat de ple dret. El Consell d’Estat considera que, encara que es tracti de contractes privats, la formació de la voluntat contractual es regeix pel dret administratiu i l’acta d’adjudicació del Consell d’Administració de FEVE per tant posa fi a la la via administrativa, sense que la cessió dels contractes a RENFE VIAJEROS SA comporti la transmissió de les accions per la depuració de la validesa d’aquests actes. Per tot això considera que és procedent la nul·litat de ple dret de l’adjudicació pel procediment negociat sense publicitat perquè es van alterar substancialment els termes en els quals el contracte s’havia de licitar per procediment obert.
Contra la decisió de l’administració es va interposar diversos recursos jurisdiccionals i finalment va donar lloc a la Sentència del Tribunal Suprem de 16 de juny de 2021, que confirma l’actuació de l’administració de revisar d’ofici l’adjudicació efectuada per una societat pública subjecta al dret privat.
Per la seva banda, la Comissió Jurídica Assessora de Catalunya ha tingut ocasió d’emetre diferents dictàmens en relació amb la revisió d’ofici dels actes d’una societat anònima pública.19) 20) El Dictamen 78/2021, de 18 de març, i el Dictamen 241/2021, de 28 de juliol, de revisions d'ofici instruïdes per l'empresa Sistema d'Emergències Mèdiques, SA21) per declarar la nul·litat dels actes de la societat mercantil consistents en la contractació verbal d’arrendament de vestuari i de la contractació de serveis d’assessoria jurídica i laboral. Una característica dels dictàmens analitzats és que inicialment s’inicia la revisió d’ofici per part de les mateixes societats mercantils encara que esmenten que la resolució correspondria a l'òrgan administratiu del Departament de la Generalitat corresponent. En aquests dos dictàmens considera que malgrat que la regla general sigui la subjecció a dret privat de l’actuació d’aquestes societats mercantils, consideren que la matèria de contractació constitueix una excepció a la regla general i, d’acord amb la consideració d’actes administratius que efectua l’article 41.2 de la LCSP, poden ser objecte de revisió d’ofici d’acord amb les normes de la LCAP.
En ambdós dictàmens s’informa favorablement sobre la revisió d’ofici a efectuar pel Departament de la Generalitat dels contractes verbals de la societat pública SEM SA. Però, a més, no estem davant la revisió d’acords expressos de la societat sinó d’actes verbals de contractació irregular als quals s’aplica la reiterada doctrina de la Comissió Jurídica Assessora de revisió de contractes verbals de l’administració en relació amb l'anomenada contractació irregular.
Per contra, la Comissió Jurídica Assessora en el Dictamen núm. 51/2023, de 2 de març,22) informa desfavorablement sobre la revisió d'ofici instruïda per una empresa pública d'un departament de la Generalitat per declarar la nul·litat de ple dret dels pagaments efectuats al Sr. A pels conceptes d'indemnització pel seu cessament com a director general de la societat pública i de complement en nòmina per la seva assistència a diversos consells d'administració d'una societat anònima, perquè considera que aquests actes de la societat són actes sotmesos al dret privat i que en tot cas han de ser objecte de revisió davant la jurisdicció laboral.
Conclusió
La revisió d’ofici és una de les potestats exorbitants de què disposa l'administració per depurar els vicis d'invalidesa dels seus propis actes. La LCSP ha obert la possibilitat que una societat pública mercantil pugui utilitzar aquesta via per revisar els seus actes per la via de la unificació de la preparació i adjudicació dels contractes amb independència de la naturalesa jurídica del poder adjudicador.
No obstant això, aquesta via es reserva a les entitats subjectes al dret privat a l’àmbit de la preparació i l'adjudicació dels contractes, i es reserva la resolució i els efectes al dret privat per la teoria dels actes separables dels contractes privats. En qualsevol cas, la via de la revisió, l'ha de portar a terme l’administració tutelar de la societat mercantil pública.
Ens trobem en conseqüència davant una expressió més de la penetració del dret públic en l’actuació de les societats públiques mercantils. Malgrat tot, cal indicar que en l'actualitat podem parlar d’una pràctica excepcional , tal com s’acredita amb la quasi inexistència de dictàmens dels diferents òrgans consultius. Es indicatiu que a Catalunya es comptabilitzen un miler de societats mercantils públiques entre totes les administracions i els dictamens es poden comptar amb dues mans. Per tant, si se segueixen els criteris de revisió d’actes derivats de la contractació irregular que s’aplica a les administracions respecte a aquestes de les societats, podem parlar en un futur pròxim d'un augment dels dictàmens de les nostres societats mercantils públiques.