Nombre de lectures: 0

Amb motiu de l'aprovació i la publicació del Reial decret llei 6/2022, de 29 de març, que té per objecte establir mesures urgents per pal·liar els efectes socials, econòmics i socials derivats de la guerra que afecta l'est d'Europa, un cop més, el poder executiu aprofita les seves excepcionals potestats normatives per introduir modificacions legislatives en normes no directament afectades per la finalitat principal de la norma. En aquest cas, entre altres modificacions de lleis sectorials de diversa naturalesa, en destaquem les que afecten la legislació bàsica en matèria de procediment administratiu comú i de règim jurídic del sector públic. Tot seguit es fa una breu síntesi d'aquests canvis.

Modificació de l’article 32 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (PACAP)

La disposició final 21 delReial decret llei 6/2022, de 29 de març, pel qual s'adopten mesures urgents en el marc del Pla nacional de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra a Ucraïna, ha modificat l’article 32 de la Llei PACAP. Aquest article regula els supòsits en què les administracions poden concedir d'ofici o a petició dels interessats una ampliació dels terminis establerts. Recordem que aquesta ampliació no pot excedir la meitat d'aquests, si les circumstàncies ho aconsellen i amb això no es perjudiquen drets de tercers. Aquest acord d'ampliació sempre s'ha de notificar als interessats.

La modificació consisteix a afegir el punt cinquè a l’article 32, segons el qual:

“5. Quan a conseqüència d'un ciberincident s'hagin vist greument afectats els serveis i sistemes utilitzats per a la tramitació dels procediments i l'exercici dels drets dels interessats que disposa la normativa vigent, l'Administració pot acordar l'ampliació general de terminis dels procediments administratius.”

Aquest afegit, diu l’exposició de motius de la norma modificadora, “comporta per a les diferents administracions públiques un element de reforç addicional respecte de l'ampliació de terminis ja establerta en l'apartat 4, tant perquè el pressupost de fet d'aquesta són meres incidències tècniques i no un ciberatac greu i perquè es planteja ara una ampliació de terminis amb caràcter general per a tots els procediments suportats des dels sistemes o serveis atacats i no un acord d'ampliació de terminis procediment a procediment".

Modificació de l’article 142 de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic (RJSP)

La disposició final 22 del Reial decret llei 6/2022, de 29 de març, pel qual s'adopten mesures urgents en el marc del Pla nacional de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra a Ucraïna, ha modificat l’article 142 de la Llei RJSP. Aquest article regula les tècniques mitjançant les quals es fan efectives les obligacions que es deriven del deure de col·laboració entre les administracions públiques. Cal recordar que el deure de col·laboració entre les administracions públiques està recollit i regulat en l'article 141 de la Llei RJSP.

La finalitat de la modificació és establir un model segur de gestió transparent de la informació que permeti el lliure i àgil accés a la informació pública i privada per facilitar el desenvolupament de serveis digitals d'alt valor afegit orientats als ciutadans, i així promoure i facilitar la creació de repositoris de dades accessibles que facilitin la creació de serveis de valor afegit basats en dades dels sectors públics i potencialment en els privats, mitjançant la creació d'una plataforma transversal de dades compartides entre empreses i l'Administració, i entre administracions.

En el quadre següent s'observa el contrast de la regulació fins ara vigent i la regulació actual (es destaquen els canvis en cursiva):

Redacció originària (art. 142 LlRJSP) Redacció vigent (art. 142 LlRJSP)
Article 142. Tècniques de col·laboració
Les obligacions que es deriven del deure de col·laboració s'han de fer efectives a través de les tècniques següents:
Article 142. Tècniques de col·laboració
Les obligacions que es deriven del deure de col·laboració s'han de fer efectives a través de les tècniques següents:
a) El subministrament d'informació, dades, documents o mitjans probatoris que es trobin a disposició de l'organisme públic o l'entitat al qual s'adreça la sol·licitud i que l'Administració sol·licitant requereixi disposar per exercir les seves competències. a) El subministrament d'informació, dades, documents o mitjans probatoris que es trobin a disposició de l'organisme públic o l'entitat al qual s'adreça la sol·licitud i que l'Administració sol·licitant requereixi disposar per exercir les seves competències.
b) La creació i el manteniment de sistemes integrats d'informació administrativa amb la finalitat de disposar de dades actualitzades, completes i permanents referents als diferents àmbits d'activitat administrativa en tot el territori nacional. b) La creació i el manteniment de sistemes integrats d'informació administrativa amb la finalitat de disposar de dades actualitzades, completes i permanents referents als diferents àmbits d'activitat administrativa en tot el territori nacional. |b) La col·laboració a fi de proporcionar la inclusió en un sistema integrat d'informació de les respectives àrees personalitzades o carpetes ciutadanes, o determinades funcionalitats d'aquestes, de manera que l'interessat pugui accedir-ne als continguts, les notificacions o les funcionalitats mitjançant procediments segurs que garanteixin la integritat i la confidencialitat de les dades de caràcter personal, independentment de quin hagi estat el punt d'accés.
c) El deure d'assistència i auxili, per atendre les sol·licituds formulades per altres administracions per al millor exercici de les seves competències, especialment quan els efectes de la seva activitat administrativa s'estenguin fora del seu àmbit territorial. c) El desenvolupament de la Plataforma Digital de Col·laboració entre les Administracions Públiques com a instrument destinat a facilitar les relacions i el suport electrònic dels òrgans integrants del sistema de conferències sectorials i en general dels òrgans de cooperació, així com d'altres de plataformes comunes per a l'intercanvi de dades en l'àmbit de totes les administracions públiques.
d) Qualsevol altra establerta en una llei. d) La creació i el manteniment de sistemes integrats d'informació administrativa amb la finalitat de disposar de dades actualitzades, completes i permanents referents als diferents àmbits d'activitat administrativa en tot el territori nacional.
e) El deure d'assistència i auxili, per atendre les sol·licituds formulades per altres administracions per al millor exercici de les seves competències, especialment quan els efectes de la seva activitat administrativa s'estenguin fora del seu àmbit territorial.
f) Qualsevol altra establerta en una llei.