Els mitjans de comunicació han estat informant al llarg dels últims dies dels problemes que s'estan plantejant amb el concert d'assistència sanitària de la Mutualitat de Funcionaris de l'Administració civil de l'Estat (MUFACE) per als dos pròxims anys. El dia 5 de novembre es va anunciar oficialment que les asseguradores Adeslas, DKV i Asisa no van acceptar les condicions que va presentar el Govern i, per tant, la licitació del concert per als anys 2025 i 2026 va quedar deserta.
MUFACE compta en aquests moments amb més d’1,5 milions de mutualistes, que reben assistència sanitària per dues vies diferents, i poden optar per qualsevol. D'una banda, un mutualista pot optar per una de les asseguradores que tenen concert amb MUFACE i, de l'altra, també poden optar pel servei públic de salut. La situació actual fa que, en cas de no formalitzar-se un concert amb asseguradores privades, l'única opció possible és l'assistència sanitària pública, la qual cosa comportaria que aquest servei públic veuria incrementada la seva demanda assistencial en un milió d'usuaris més, aproximadament, ja que avui dia ja hi ha més de 450.000 mutualistes que han optat per la sanitat pública. Sigui com sigui, no sembla que la situació actual, ja molt tensada, dels nostres serveis públics de salut faci pensar que aquesta alternativa pugui ser assumida sense minvament de la qualitat assistencial.
L'actual Mutualisme Administratiu, constituït per les mutualitats MUFACE, MUGEJU -funcionaris de l'Administració de justícia- i ISFAS -funcionaris de l'Administració militar-, va ser creat l'any 1975 amb les lleis 28/1975 (ISFAS) i 29/1975 (MUFACE); posteriorment, el Reial decret llei 16/1978 va crear la Mutualitat General Judicial (MUGEJU). Actualment, la regulació de MUFACE s'estableix en el text refós de la Llei sobre funcionaris civils de l'Estat, aprovat pel Reial decret legislatiu 4/2000, que regula el camp d'aplicació d'aquesta mutualitat, la incorporació i la cotització a aquesta i el règim de les prestacions que atorga, que són les següents:
- Assistència sanitària.
- Subsidis per incapacitat temporal, risc durant l'embaràs o risc durant la lactància natural.
- Prestacions recuperadores per incapacitat permanent total, absoluta i gran invalidesa.
- Prestacions per a la remuneració de la persona encarregada de l'assistència del gran invàlid.
- Indemnitzacions per lesions, mutilacions o deformitats causades per malaltia professional o en acte de servei o a conseqüència d'aquest.
- Serveis socials.
- Assistència social.
- Prestacions familiars per fill discapacitat a càrrec.
- Ajudes econòmiques en els casos de part múltiple.
Pel que fa a la cotització a MUFACE, a diferència del que succeeix en el règim general -en el qual el descompte a la persona treballadora és del 4,7% de la seva base de cotització per a les contingències comunes-, es tracta de quotes fixes que únicament depenen del grup o subgrup al qual pertany el funcionari o la funcionària, que es descompten en la nòmina tant de les dotze mensualitats ordinàries com de les dues extraordinàries. Els imports d'aquestes quotes són els següents, el 2024:
Grup/Subgrup EBEP | Haver regulador (€/any) | Quota mensual € |
---|---|---|
A1 | 42.813,66 | 51,68 |
A2 | 33.695,42 | 40,68 |
B | 29.505,79 | 35,62 |
C1 | 25.878,65 | 31,24 |
C2 | 20.474,32 | 24,72 |
E i agrupacions professionals | 17.455,98 | 21,07 |
Així doncs, MUFACE té moltes peculiaritats respecte del règim general, tant en cobertura d'assistència sanitària, com en prestacions assistencials i cotització. Tot això, sens dubte, genera dificultats inqüestionables amb vista a una eventual integració en aquest últim règim, que també són aplicables a MUGEJU i ISFAS.
No obstant això, la Direcció General de MUFACE, que es va reunir el dia 7 de novembre amb la representació sindical de les persones afectades, ja ha anunciat que presentarà una nova licitació per proveir l'assistència sanitària del concert per als anys 2025 i 2026, per la qual cosa no es pot afirmar en aquests moments que el model actual s'alteri en els anys vinents. En el primer concert -que, com s'ha dit, va quedar desert- l'oferta del Govern va ser de 1.337 milions d'euros per a 2025 i 1.344 milions d'euros per a 2026, la qual cosa representava un augment de 303 milions respecte a l'any 2024, i un increment de la prima a cobrar per les asseguradores del 17,12%. No obstant això, cap va acceptar l'oferta.
Així doncs, caldrà esperar la nova licitació i l'oferta que hi presenti el Govern. Les asseguradores ja han manifestat públicament que no participaran en el concert si no s'incrementa aquesta oferta, i fins i tot han arribat a quantificar l'increment que plantegen en un 40%. Per això, l'acord no sembla fàcil, però en tot procés de negociació les posicions de les parts evolucionen conformement es va acostant el final del termini, i aquest cada vegada està més a prop. Estarem atents a l’evolució d’aquest procés els pròxims dies.