Nombre de lectures: 0

En aquesta segona part de l’apunt es tractaran específicament els criteris aprovats el 22 d’octubre de 2019.

La Comissió Interdepartamental de Transparència i Govern Obert disposa en la introducció que “Aquest document –criteris- té per objecte establir criteris en l’Administració de la Generalitat de Catalunya i en les entitats del seu sector públic de publicació de determinats continguts que tenen a veure directament amb competències atribuïdes a la Intervenció General del Departament de Vicepresidència, Economia i Hisenda (d’ara en endavant, VEH)”. A més, en l’apartat III, Deures de publicitat activa, derivats de l’article 15.1 de la Llei 19/2014, desenvolupa els criteris a seguir, d’acord amb les qüestions següents:

a) Una relació actualitzada de les subvencions i altres ajuts que els subjectes obligats tinguin previst de convocar durant l’exercici pressupostari, amb la indicació de l’objecte o la finalitat i la descripció de les condicions per ser-ne beneficiari

Qui informa?

Els departaments de la Generalitat informen de les convocatòries previstes en els webs departamentals, que es publiquen en el portal de la Transparència de la Generalitat.

Què cal tenir en compte amb caràcter previ a l’establiment de subvencions?

La Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, disposa que els òrgans de les administracions públiques o qualssevol ens que proposin l'establiment de subvencions, amb caràcter previ han de concretar en un pla estratègic de subvencions:

  • Els objectius i els efectes que es pretenen en aplicar-los.
  • El termini necessari per aconseguir-los.
  • Els costos previsibles i les fonts de finançament, que s'han de supeditar en tot cas al compliment dels objectius d'estabilitat pressupostària.

El Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei general de subvencions, estableix que els plans estratègics de subvencions es configuren com un instrument de planificació de les polítiques públiques que tinguin com a objecte fomentar una activitat d’utilitat pública o interès social o de promoció d’una finalitat pública. També disposa que s’ha d’aprovar un pla estratègic per a cada departament que inclogui les subvencions tant dels seus òrgans com dels organismes i altres ens públics que hi estiguin vinculats.

Per elaborar els plans es recomana el següent:

  • Aprovació d'un sol pla per agrupació (és a dir, per a cadascun dels departaments i les seves entitats adscrites), abans de l'aprovació del pressupost per a l'exercici 2019 i, en qualsevol cas, durant el primer trimestre de 2019.
  • Abast temporal de tres anys.
  • Inclusió, en annexos, d'una fitxa per a cadascuna de les línies de subvenció o ajut, i en cadascuna de les subvencions nominatives. En aquest sentit, la informació hauria de ser coherent amb la memòria de subvencions del pressupost.
  • Donar publicitat del pla aprovat, almenys, al web del departament.
  • Actualització anual dels plans.

En els enllaços següents trobareu els plans estratègics de subvencions departamentals:

Com es publicarà la informació fins a l’aprovació dels plans estratègics?

Transitòriament, i fins a l’aprovació dels plans estratègics de subvencions, els departaments hauran de continuar publicant la informació amb el format que estiguin utilitzant fins a la data d’aprovació del present document de criteris.

Com es publicarà la informació un cop aprovats els plans estratègics?

Un cop aprovats els plans estratègics, hauran de fer-ne publicitat en l’apartat de planificació d'ajuts previstos del web del departament i hauran de comunicar l’enllaç a la Intervenció General per publicar-ho en la pàgina d'Ajuts i subvencions de la VEH, des de la qual es farà un enllaç per racionalitzar i sistematitzar tota la informació relativa a ajuts i subvencions.

Què ha de recollir la memòria de subvencions del projecte de pressupostos de la Generalitat de Catalunya?

A més, l’Ordre ECO 171/2015, de 5 de juny, per la qual es dicten normes per elaborar els pressupostos de la Generalitat de Catalunya per al 2016, disposa que cal incloure en la memòria de subvencions del projecte de pressupostos de la Generalitat de Catalunya el següent:

  • La relació actualitzada de les subvencions i les transferències
  • La finalitat i la descripció de les condicions per ser-ne beneficiari o beneficiària.

En definitiva, fins a l’aprovació dels plans estratègics de subvencions, els departaments continuen publicant la informació de les convocatòries previstes en els seus webs.

A més, el portal de la Transparència de la Generalitat es vincularà a la informació publicada en la pàgina d’Ajuts i subvencions i, durant el període transitori fins a la publicació dels plans estratègics, també en els webs departamentals on publiquen les convocatòries previstes.

En la pàgina d'Ajuts i subvencions es pot consultar les subvencions i els ajuts, tant previstos com atorgats, així com el control financer i la justificació d’aquests.

Així mateix, en l’enllaç al Registre d'Ajuts i Subvencions de Catalunya (RAISC), podeu consultar els visors de convocatòries i concessions.

b) Els objectius, a l'efecte d’utilitat pública o social, que pretén assolir la subvenció o l’ajut i els efectes que la mesura de foment pot produir en el mercat, si escau

On es detalla la finalitat pública dels ajuts i les subvencions?

La finalitat pública dels ajuts i les subvencions es detalla en el RAISC i es pot consultar en la pàgina d’Ajuts i subvencions.

El RAISC, creat per la Llei 5/2017, de 28 de març, de mesures fiscals, administratives, financeres i del sector públic, dona compliment a les obligacions de publicitat activa en matèria de subvencions establertes per la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.

El RAISC té per objectiu la difusió de la informació de l’activitat subvencional de:

  • L'Administració de la Generalitat i les entitats públiques en què participa de manera majoritària, directament o indirectament, i també els consorcis adscrits a aquesta administració.
  • Les entitats que integren l'Administració local i les entitats públiques en què participen de manera majoritària, directament o indirectament, i també els consorcis locals.
  • L'Administració pròpia d'Aran.
  • Les entitats creades per llei del Parlament que no depenen de l'Administració de la Generalitat ni hi estan vinculades, quan exerceixen potestats administratives.

Actualment, el RAISC conté informació relativa a les convocatòries i les concessions registrades per les entitats del sector públic majoritari de la Generalitat de Catalunya des de l’any 2016. Atès que ens trobem en una primera fase d’implementació, i a causa de dificultats tècniques, no s’han incorporat en el registre totes les subvencions concedides que es tramiten massivament, que consten en aplicacions informàtiques, i altres subvencions i ajuts a col·lectius específics d’altres departaments. En la següent nota metodològica es pot consultar el contingut del RAISC.

Consulta del RAISC: convocatòries i concessions

  • Convocatòries: el procediment ordinari per concedir subvencions i ajuts és el de concurrència competitiva, que s’inicia amb l’aprovació d’una convocatòria. Excepcionalment, d’acord amb el que estableix la llei, hi ha la fórmula de concessió directa. El RAISC conté actualment informació relativa a les convocatòries registrades per les entitats del sector públic majoritari de la Generalitat de Catalunya des de l’any 2016.
  • Concessions: el procediment per concedir una subvenció o ajut culmina amb la resolució de l’òrgan competent. El RAISC conté actualment informació relativa a les concessions registrades per les entitats del sector públic majoritari de la Generalitat de Catalunya des de l’any 2016.

Quines són les principals dimensions dels ajuts i les subvencions?

Així mateix, en aquest web també s'analitzen les principals dimensions dels ajuts i subvencions des de la perspectiva de l’òrgan convocant/concedent i de la finalitat pública que es persegueix. Es pot consultar en l’apartat de Subvencions en xifres: finalitat pública, beneficiaris i sector econòmic.

  • Finalitat pública: la informació mostra una radiografia de les principals dimensions dels ajuts i subvencions des de la perspectiva de l’òrgan convocant/concedent i de la finalitat pública que es persegueix. Per fer-ho, s’utilitza la informació incorporada en el RAISC per les entitats concedents d’ajuts i subvencions.
  • Beneficiaris: d’acord amb la Llei general de subvencions, poden obtenir la condició de beneficiari les persones o les entitats que es trobin en la situació que fonamenta la concessió de la subvenció o en les que concorrin circumstàncies establertes en les bases reguladores i en la convocatòria. La informació mostra una radiografia de les principals dimensions dels ajuts i subvencions des de la perspectiva del tipus de beneficiari. Per fer-ho, s’utilitza la informació incorporada en el RAISC per les entitats concedents de subvencions.
  • Sector econòmic: la informació mostra una radiografia de les principals dimensions dels ajuts i subvencions des de la perspectiva del sector econòmic d’activitat que afecta la convocatòria. Per fer-ho, s’utilitza la informació incorporada en el RAISC per les entitats concedents de subvencions.

Quin són els portals de transparència de la Generalitat a l'efecte dels ajuts i les subvencions?

El portal de la Transparència de la Generalitat es vincularà a la informació publicada en la pàgina d’Ajuts i subvencions. És l’instrument per fer accessible la informació a la ciutadania, un espai web on s’ha de publicar la informació de les administracions públiques.

Hi ha dos portals de transparència: el de la Generalitat de Catalunya, Transparència Gencat, que recull les dades de la Generalitat i dels organismes que en depenen, i el de Transparència Catalunya, que a més de l’Administració de la Generalitat aplega també la informació dels altres subjectes de tot Catalunya, com l’Administració local, les universitats públiques, els partits polítics i l’Administració corporativa (col·legis professionals, cambres de comerç i acadèmies), les organitzacions empresarials i sindicals, les associacions, fundacions i altres entitats privades i els grups d’interès professionals.

En concret, la informació que s’ha de fer pública proactivament al portal de la Transparència (l’anomenada publicitat activa) en el cas que ens ocupa són “Les subvencions i els ajuts públics”.

c) Les subvencions i els ajuts públics atorgats, amb la indicació de l’import, l’objecte i els beneficiaris

Aquesta informació ha d’incloure les subvencions i els ajuts, ha d’estar actualitzada i ha de fer referència als darrers cinc anys. També ha d’incloure les subvencions i els ajuts atorgats sense publicitat i concurrència si aquests requisits s’han exceptuat, en els casos establerts legalment. En el cas de subvencions i ajuts públics atorgats per motius de vulnerabilitat social, s’ha de preservar la identitat dels beneficiaris.

Com es fa actualment?

Els departaments de la Generalitat informen de les concessions de les subvencions en els webs departamentals, i aquestes es publiquen al portal de la Transparència de la Generalitat.

Com s’ha de presentar aquesta informació?

S’ha de presentar mitjançant la informació inclosa en la pàgina d’Ajuts i subvencions de VEH a través del RAISC, en el qual cal detallar les subvencions registrades amb el detall de l’import, l'objecte i els beneficiaris de totes les subvencions atorgades (incloent-hi les subvencions sense publicitat i concurrència), sempre preservant, en els casos de vulnerabilitat social, la identitat dels beneficiaris. El portal de la Transparència de la Generalitat es vincularà a la pàgina d’Ajuts i subvencions.

Quina és la temporalitat de la informació que s'ha de publicar i on s’ha de publicar?

La informació ha de fer referència als darrers cinc anys. El RAISC fa pública la informació relativa a concessions a partir de l’exercici 2016, per tant, els departaments hauran d’incloure la informació corresponent als exercicis 2014 i 2015. Aquesta informació s’ha de publicar en l’apartat del web de cadascun dels departaments corresponents a ajuts atorgats, a més de tota la informació que no hagin comunicat al RAISC o que, per motius inherents a la política del departament, considerin rellevant per millorar la informació que hagi de tenir la ciutadania.

A qui els correspon l’obligació de publicar les concessions que no han estat registrades en el RAISC?

Correspon als òrgans concedents de subvencions l’obligació de publicar en la seva seu electrònica o en el seu web les dades a l'efecte de transparència, com són: l’import, l’objecte i els beneficiaris de totes les subvencions atorgades en el moment de la concessió. A més, en el cas de concessions d’entitats del sector públic que no estiguin registrades en el RAISC, cal que la informació es publiqui en el web del departament al qual estiguin adscrites.

Finalment, el portal de la Transparència de la Generalitat es vincularà, en aquest cas, als webs departamentals.

d) La informació relativa al control financer de les subvencions i els ajuts públics atorgats

D’acord amb l’article 15.1.d de la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, en aplicació del principi de transparència, cal fer pública la informació relativa al control financer de les subvencions i dels ajuts públics atorgats.

En la pàgina d’Ajuts i subvencions inclou un apartat sobre el control financer que fa la Intervenció General als ajuts i subvencions, titulat "Pla de control de la Intervenció General".

En aquest apartat es detalla la informació sobre les actuacions de control incloses en el Pla anual de controls de la Intervenció General en el cas de l'exercici actual, les previstes per a l’any 2019 i el Pla de control de la Intervenció General en relació amb les subvencions concedides per la Generalitat de Catalunya. És a dir, en aquest apartat s’informa sobre el resum executiu dels controls que es preveuen realitzar durant l’exercici, el calendari i també el seu resultat.

Actuacions de control. Previsions del primer, segon, tercer i quart trimestre de 2019. Subvencions, ajuts i prestacions

Les actuacions de controls previstes són 14, entre les quals citem:

  1. Actuacions de control de subvencions finançades amb fons de la Generalitat.
  2. Control sobre el seguiment en matèria de transparència en les bases reguladores de subvencions.
  3. Actuacions de control sobre expedients d’ajuts i prestacions econòmiques relatius al Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, i les entitats dependents.
  4. Controls de regularitat de subvencions o projectes finançats pel FEAGA derivats del Reglament UE 1306/2013. Pla de controls 2018/2019. Controls de regularitat a beneficiaris de subvencions finançades pel FEAGA.
  5. Actuacions de control de subvencions o projectes finançats, totalment o parcialment, amb el Fons Europeu Marítim i de Pesca (FEMP). Reglament 1303/2013. Programa Operatiu Pesca – FEMP de Catalunya 2014-2020.
  6. Controls de regularitat de subvencions o projectes cofinançats pel FEDER. Reglament 1303/2013. Programa Operatiu FEDER de Catalunya 2014-2020.

Pla anual d’actuacions de control de la Intervenció General 2019. Resum executiu. Subvencions, ajuts i prestacions

En data 1 de febrer de 2019, el vicepresident i conseller d’Economia i Hisenda va aprovar el Pla de controls per a aquest exercici, on s’han inclòs 140 actuacions de control financer, control posterior, control de gestió i fiscalització prèvia per mostreig, referents a subvencions, ajuts i prestacions.

  • L’objectiu general del Pla és verificar que les actuacions realitzades per les diferents entitats i òrgans de la Generalitat de Catalunya en l’aspecte economicofinancer per comprovar el compliment de la normativa i que la seva realització s’ajusta als principis de bona gestió, i comprovar que la gestió de recursos públics està orientada a l’eficàcia, l’eficiència i l’economia.
  • El control financer de les subvencions i ajuts concedits, a empreses privades i a persones i institucions sense finalitat de lucre, per la Generalitat de Catalunya, ja siguin finançades amb fons de la Generalitat de Catalunya o amb fons procedents de la Unió Europea.
  • L’objectiu general en l’àmbit del control de gestió econòmic i financer inclòs en el present Pla és el seguiment i l’avaluació de la gestió en l’àmbit econòmic i financer, mitjançant auditories de gestió i informes i anàlisis globals o específiques sobre resultats, riscs, organització, procediments, sistemes i programes.
  • L’objectiu general en l’àmbit del control posterior inclòs en el present Pla és la comprovació que els expedients d’ajuts i les prestacions econòmiques, relatius del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, i les entitats dependents, s’han ajustat a les normes jurídiques i als procediments establertes per a cada matèria.
  • L’objectiu general en l’àmbit de la fiscalització prèvia per mostreig inclòs en el present Pla és la comprovació dels expedients corresponents als procediments per a la concessió de subvencions, ajuts i prestacions de caràcter econòmic i despeses del capítol II.

En relació amb aquest criteri, el portal de la Transparència de la Generalitat es vincularà en la pàgina d’Ajuts i subvencions.

e) La justificació o el retiment de comptes per part dels beneficiaris de la subvenció o l'ajut atorgats

L’article 34 de la Llei general de subvencions, en relació amb el pagament de la subvenció, estableix que s'ha de fer prèvia justificació per part del beneficiari. L’article 30 estableix el procediment de justificació de les subvencions públiques i estableix l’obligació, per part dels beneficiaris, del retiment del compte justificatiu acreditant amb factures i altres documents probatoris equivalents les despeses realitzades o acreditant les despeses per mòduls o mitjançant la presentació dels estats comptables.

Per fer efectiu el compliment de la justificació de les subvencions, l’article 15.1.e de la llei 19/2014 estableix que en el RAISC s’ha d’incloure l’import de les concessions convenientment justificades per part dels beneficiaris, per tant, un cop s’ha justificat correctament la subvenció es reconeix l’obligació de pagament.

D’una banda, pel que fa a les subvencions registrades al RAISC, la informació es publica i és accessible en la pàgina d’Ajuts i subvencions de VEH, pel que fa a l’import, l’objecte i els beneficiaris de totes les subvencions pagades (incloent-hi les subvencions sense publicitat i concurrència). A més, el portal de la Transparència de la Generalitat es vincularà a la pàgina d’Ajuts i subvencions.

De l’altra, pel que fa a les subvencions no registrades al RAISC, són els departaments els que de manera transitòria es faran càrrec de publicar als seus webs les obligacions reconegudes i, per tant, justificades de les subvencions concedides.

Per tant, aquests són els criteris a establir en l’àmbit de l’Administració de la Generalitat de Catalunya i de les entitats del seu sector públic, en relació amb la publicació de determinats continguts que tenen a veure directament amb competències atribuïdes a la Intervenció General del Departament de Vicepresidència, Economia i Hisenda, i la participació de la Comissió Interdepartamental de Transparència i Govern Obert a través dels criteris acordats als efectes de la Transparència.

Criteris de publicació en relació amb matèries competència de la Intervenció General (articles 11.1 a i c i 15.1 de la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern)

Aquests criteris (10a reunió de la CITGO, de 22 d'octubre de 2019), que substitueixen els criteris aprovats per la Comissió Interdepartamental de Transparència i Govern Obert el 24 de maig de 2019, són accessibles en els enllaços següents:

En apunts posteriors s’aniran desenvolupant diferents aspectes de les obligacions de publicitat per part tant de l’Administració com dels beneficiaris de les subvencions.