Nombre de lectures: 0

En dos apunts es tractaran un dels aspectes de la transparència, específicament s’analitzaran les obligacions de publicitat activa que estableix l’article 15 de la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació i bon govern, però des del punt de vista de les competències i les funcions assignades a la Intervenció General, específicament en relació amb els deures de publicitat que es deriven de l’article esmentat en l’àmbit de les subvencions i ajuts.

Una primera consideració és que aquests apunts són un complement d’altres que s’han editat en l’espai temàtic de Gestió i control de subvencions, ja que s’han tractat diferents aspectes de la transparència i, en concret, de la publicitat activa, que han de permetre aprofundir en determinats aspectes i alhora facilitar una millor comprensió des d’una perspectiva general:

Entrant ja en matèria, en relació amb les obligacions de publicitat activa des de les funcions assignades a la Intervenció General, cal fer referència primer al marc normatiu pel que fa a la transparència en l’activitat subvencional, per part de la Intervenció, i específicament a l’article 15 de la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i a l’article 101 del Decret 43/2019, de 25 de febrer, de reestructuració del Departament de la Vicepresidència i d'Economia i Hisenda, en què es disposa que la Intervenció assumeix la funció d’establir les directrius d'actuació en la gestió de subvencions i ajuts, fer-ne el seguiment i control, i coordinar i administrar el Registre de subvencions i ajuts de Catalunya (RAISC). A més, també assumeix les tasques de publicitat:

“Article 101. Funcions de la Intervenció Adjunta per al Control de Subvencions i Ajuts. La Intervenció Adjunta per al Control de Subvencions i Ajuts té les funcions següents:

a) Planificar, dirigir, coordinar, verificar i executar, en l'àmbit de l'Administració de la Generalitat i en el marc del pla de control financer, les funcions de control i seguiment de subvencions i d'altres ajuts finançats mitjançant fons comunitaris i fons propis, i també les diferents actuacions finançades amb fons comunitaris, i fer-ne el control de qualitat corresponent.

b) Elaborar els projectes de disposicions que afecten matèries que li competeixen.

c) Actuar, en el marc de la normativa vigent, com a enllaç amb els òrgans corresponents tant d'altres administracions amb les mateixes funcions com de les entitats de dret públic que hi estan vinculades o que en depenen, i també, si escau, amb els òrgans corresponents de la Unió Europea.

d) Gestionar i fer el seguiment del Registre de subvencions i ajuts de la Generalitat.

e) Totes les de naturalesa anàloga que li encarreguin o que li atribueixi la normativa vigent.”

A més, hi hem d'afegir la normativa específica de la Intervenció, com és la Llei 16/1984, de 20 de març, de l'Estatut de la funció interventora (DOGC núm. 422, de 04/04/1984) i el Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya (DOGC núm. 3791A, de 31/12/2002).

Tal com s’ha exposat, aquest apunt és un complement d’altres aspectes tractats de les obligacions de publicitat activa, ja que s’abordarà a partir dels criteris recent establerts per la Comissió Interdepartamental de Transparència i Govern Obert (en endavant, la Comissió). Amb caràcter previ s’ha considerat d’interès fer una referència a la creació, la composició, les funcions, l'objecte i l'entrada en vigor d’aquesta Comissió.

La Comissió va ser creada pel Decret 233/2016, de 22 de març, tal com disposa l'Estatut d'autonomia de Catalunya (EAC) en el preàmbul i l’article 71.4:

  • Preàmbul: “Tots els poders públics estan al servei de l'interès general i dels drets de la ciutadania.”
  • Article 71.4: “[…] que l'Administració de la Generalitat, d'acord amb el principi de transparència, ha de fer pública la informació necessària perquè la ciutadania en pugui avaluar la gestió.”

Les funcions de la Comissió són establertes en l'article 3 del Decret 233/2016:

"Les funcions de la Comissió són les següents:

a) Aprovar i avaluar les estratègies i les directrius per garantir el compliment de la normativa de transparència i govern obert per part dels departaments de l'Administració de la Generalitat, els organismes, les entitats de dret públic, les societats amb participació majoritària o vinculades, les fundacions del sector públic i els consorcis de l'Administració de la Generalitat.

b) Fer el seguiment i l'avaluació del Pla de Govern Obert i de la planificació que aprovi el Govern de la Generalitat en aquest àmbit.

c) Proposar l'aprovació de la normativa de desenvolupament que es consideri necessària.

d) Rebre la informació dels treballs de la Comissió tècnica per a la transparència i accés a la informació i de la Comissió tècnica per a la participació ciutadana.

e) Aprovar instruments de principis, bones pràctiques o conductes recomanables en relació amb tots els àmbits de transparència i participació ciutadana.

f) Qualsevol altra funció que li encomani el Govern en aquest àmbit."

En definitiva, la Comissió té per objecte la coordinació interdepartamental de les polítiques de transparència i govern obert impulsades per la Secretaria de Transparència i Govern Obert.

L'article 4 del Decret esmentat recull la composició de la Comissió:

"4.1 La Comissió és presidida per la persona titular del departament competent en matèria de transparència i govern obert, i està integrada, a més, per les persones titulars dels òrgans següents:

  • Secretaria del Govern, que n'exerceix la vicepresidència primera.
  • Secretaria de Transparència i Govern Obert, que n'exerceix la vicepresidència segona.
  • Secretaries generals dels departaments de l'Administració de la Generalitat.
  • Gabinet Jurídic de la Generalitat.
  • Secretaria d'Administració i Funció Pública.
  • Secretaria de Finances Públiques.
  • Direcció General de Coordinació Interdepartamental.
  • Direcció General d'Atenció Ciutadana.
  • Direcció General de Contractació Pública.
  • Direcció General de Transparència i Dades Obertes.
  • Direcció General de Dret i Entitats Jurídiques.
  • Escola d'Administració Pública de Catalunya.
  • Direcció General de Participació Ciutadana.
  • Intervenció General.
  • Direcció General de Patrimoni Cultural.

[…]

4.4 La secretaria de la Comissió Interdepartamental és exercida per una persona funcionària, que assisteix a les sessions amb veu però sense vot, i que és designada per la persona que presideix la Comissió."

En la desena reunió de la Comissió, el 22 d’octubre de 2019, es van aprovar els criteris de publicació en relació amb matèries competència de la Intervenció General que es detallen en els articles 11.1.a i c i 15.1 de la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern. Aquests criteris substitueixen els criteris aprovats per la Comissió Interdepartamental de Transparència i Govern Obert el 24 de maig de 2019.

D’una banda, es disposa específicament que actualment el RAISC encara no registra tots els ajuts i les subvencions que atorga la Generalitat de Catalunya i el seu sector públic. Com a conseqüència, durant el període de desenvolupament del RAISC s’estableix que l’obligació de publicitat activa de l’activitat subvencional ha de ser compartida entre la Intervenció General i els departaments i les entitats concedents de les subvencions.

De l’altra, el 18 de març de 2019, es va publicar el web d’ajuts i subvencions, que integra en un sol espai tota la informació relativa a subvencions i ajuts, i és el canal de connexió de la informació que publica la Intervenció General disponible al RAISC i la informació que publiquen els departaments mentre aquesta no estigui integrada al RAISC.

El RAISC és el registre únic que engloba la totalitat de les subvencions i dels ajuts atorgats per les administracions públiques de l’àmbit territorial de Catalunya (Administració de la Generalitat de Catalunya i les entitats públiques en què participi de manera majoritària, directament o indirectament; consorcis i fundacions adscrits a la Generalitat de Catalunya; entitats que integren l’Administració local i les entitats públiques en què participen de manera majoritària, directament o indirectament; consorcis i fundacions adscrits a l’Administració local; Administració pròpia d’Aran i entitats creades per llei del Parlament que no depenen de la Generalitat de Catalunya ni hi estan vinculades, quan exerceixen potestats administratives).

El RAISC subministra informació sobre la normativa reguladora de la subvenció o ajut, les bases reguladores i la resolució que aprova la convocatòria i les seves modificacions, si escau, així com la informació relativa a altres subvencions i ajuts atorgats sense concurrència. També subministra informació sobre els beneficiaris i les concessions, derivats de les convocatòries de subvencions o ajuts amb concurrència, així com els derivats d’altres subvencions i ajuts atorgats sense concurrència.

En un segon apunt es tractarà el desenvolupament dels criteris aprovats per la Comissió el 22 d’octubre de 2019.