Nombre de lectures: 0

El 18 de març de 2019 es va publicar, en el web del Departament de la Vicepresidència i d’Economia i Hisenda de la Generalitat de Catalunya, un nou àmbit d’informació relatiu als ajuts i les subvencions, que vol ampliar, unificar, homogeneïtzar i simplificar la informació pública en aquest àmbit d’activitat de la Generalitat de Catalunya i el seu sector públic. Aquest web té per objectiu integrar en un sol espai tota la informació relativa a subvencions i ajuts, i esdevenir un canal de connexió de la informació amb relació a aquest àmbit dels diferents departaments de la Generalitat.

La part central del web, i peça clau, és la presentació de la informació de convocatòries i concessions que conté el Registre d’Ajuts i Subvencions de Catalunya (en endavant, RAISC), que fa públiques les dades sobre les subvencions dels departaments de la Generalitat i de les entitats públiques en què aquesta participa de manera majoritària. A l’hora, el RAISC és una eina que permet millorar la planificació i la gestió de les polítiques de les administracions públiques catalanes i lluitar contra el frau.

Quin és l’origen del RAISC?

El RAISC es crea, legalment, amb l’aprovació de l’article 155 de la Llei 5/2017, de 28 de març, de mesures fiscals, administratives, financeres i del sector públic, i de creació i regulació dels impostos sobre grans establiments comercials, sobre estades en establiments turístics, sobre elements radiotòxics, sobre begudes ensucrades envasades i sobre emissions de diòxid de carboni. El legislador català, a més, estableix de manera expressa que l'obligació de publicitat activa establerta per l'article 15.c de la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, es fa efectiva amb la tramesa de la informació exigida al Registre de Subvencions i Ajuts de Catalunya. Per tant, la publicació de la informació que conté el RAISC té per objectiu complir les obligacions de publicitat activa establertes per la Llei de transparència.

Per aconseguir aquestes finalitats i oferir una informació global i coordinada de l’activitat subvencional a Catalunya, el RAISC té per objectiu integrar la informació de les diferents administracions de Catalunya. Efectivament, un registre no pot desenvolupar tot el seu potencial si no té la informació completa i íntegra. Per tant, malgrat que la Generalitat hagi fet un primer pas per unificar i simplificar la informació a la qual la ciutadania té dret a accedir d’una manera clara, uniforme i senzilla, fins avui presentada de manera heterogènia i fragmentada, cal que el RAISC ampliï també el perímetre d’informació relatiu als ajuts i a les subvencions convocades i concedides per la resta d’administracions de Catalunya.

D’altra banda, per complir els requisits de publicitat activa de l’activitat subvencional establerts en la Llei de transparència, també s’incorpora al web de subvencions informació relativa a:

  • Plans estratègics de subvencions.
  • Canals de tramitació dels ajuts i de les subvencions.
  • Dades obertes amb relació als ajuts i subvencions
  • Enllaços amb el web de la Base de Dades Nacional de Subvencions (en endavant, BDNS, gestionada per la Intervenció General de l’Administració general de l’Estat) i amb el web on es detallen els ajuts a partits polítics, entre d’altres.
  • Controls financers sobre els ajuts i les subvencions.

Per tant, el web té per objectiu presentar a la ciutadania, tant la planificació que fa l’Administració pública, com la informació útil en el marc del procediment de concessió de subvencions i ajuts, i el control sobre aquesta activitat subvencional.

Abast, contingut i funcionament del RAISC

D’acord amb la Llei 5/2017, l'abast, el contingut i el funcionament del RAISC s'han de determinar per reglament. En aquest reglament, ja en tramitació, es detalla el funcionament i els mecanismes de subministrament de la informació dels subjectes obligats, que, d’acord amb aquesta mateixa llei, també ho són tant la resta d’administracions locals com les universitats de Catalunya, que permetrà que les entitats locals puguin subministrar la informació per alimentar el RAISC.

Publicitat activa de l’activitat subvencional comparada amb altres comunitats autònomes

Si fem una breu anàlisi de les actuacions relacionades amb la publicitat activa de les activitats subvencionals de la resta de comunitats autònomes, s’observen enfocaments heterogenis que tendeixen a presentar la informació de manera fraccionada, poc àgil, desordenada i poc clara, fet que no afavoreix ni la simplificació de la informació que pot ser útil a la ciutadania, ni el correcte retiment de comptes per part de l’Administració.

Es detecta que la majoria d’actuacions de publicitat activa parteixen d’un web de transparència. En aquest sentit, pel que fa a la Generalitat de Catalunya, a més del web d'Ajuts i Subvencions del Departament de la Vicepresidència i d'Economia i Hisenda, existeix el web de transparència, que també conté la informació relativa als ajuts i les subvencions. Aquests dos webs haurien de ser un mirall l'un de l’altre, per no confondre la ciutadania. Atès que el projecte es troba en una fase inicial, caldrà perfilar els continguts per adaptar-los a la Llei de transparència i per proporcionar una eina integral a la ciutadania, amb un abast més ampli que el de la Llei de transparència.

D’altra banda, es detecta una presentació generalitzada de la informació d'una manera molt fraccionada, amb poques possibilitats d’obtenir informació reutilitzable i analitzable, la qual cosa comporta que no es pugui dur a terme un correcte retiment de comptes de les administracions que faciliten la informació. Pel que fa al web de la Generalitat, es presenten les dades obertes de tota la informació relativa tant a les subvencions amb concurrència com sense concurrència, així com de les concessions, que possibilita l'anàlisi del seu conjunt amb només dos fitxers que es van actualitzant setmanalment.

Moltes comunitats autònomes es dirigeixen a microportals de la BDNS. En aquest sentit, la BDNS funciona com a sistema nacional de publicitat de les subvencions, per la qual cosa la competència de la publicitat en matèria de subvencions la té atorgada, en exclusiva, l’Estat. La Llei general de subvencions estableix com a obligació de publicitat (que no de transparència), l’enviament d’informació relativa de les subvencions a la BDNS per complir les obligacions de publicitat. Cal tenir en compte, però, que ens trobem davant de dues obligacions per a les administracions, l'una, la que estableix la Llei de transparència i, l’altra, la que estableix la Llei general de subvencions. En aquest sentit, el RAISC té per essència possibilitar el compliment d’ambdues obligacions per part de les administracions de Catalunya.

Pel que fa a la informació general sobre subvencions i ajuts i el lligam amb els webs des d’on es poden tramitar (seus electròniques), poques pàgines tenen vinculat un enllaç entre ambdós webs.

En definitiva, el web d’ajuts i subvencions neix amb el repte gens senzill de ser una porta oberta a la ciutadania a tot el que està relacionat amb l’activitat subvencional de les administracions de Catalunya, i el RAISC, un registre complet, íntegre i solvent que sigui útil a les finalitats tant de planificació com d’avaluació i retiment de comptes per part de tots els actors afectats. Caldrà tota la sort en aquesta difícil etapa.

Web de transparència Llistat de convocatòries Llistat de concessions Anàlisi macroeconòmica Tramitació electrònica Dades obertes
ANDALUSIA No No
Llistat de concessions amb un format no reutilitzable. Inclou la possibilitat de descarregar fitxers de la informació que es visualitza al web de concessions.
ARAGÓ No No
En el web de Serveis al ciutadà es remet a un web amb un llistat de convocatòries vigents. Anàlisi dificultosa de la informació agregada o en el seu conjunt.
CANTÀBRIA No No No
Fins a l'inici de 2018 es publicaven fitxers. A partir del març, l'Administració redirigeix a la informació que conté la BDNS.
CASTELLA I LLEÓ No
Microportal de la BDNS i dades obertes i web de Convocatorias de Ayudas y Subvenciones de la Junta de Castilla y León.
CASTELLA - LA MANXA No No No
CEUTA No No No
Informació no reutilitzable i de difícil localització.
COMUNITAT DE MADRID No No
Microportal de la BDNS.
COMUNITAT VALENCIANA No No
Web amb un llistat de convocatòries vigents. Anàlisi dificultosa de la informació agregada o en el seu conjunt.
EXTREMADURA No No
Permet descarregar fitxers amb el contingut de les concessions, agrupats per trimestres. Aquest fet fa més dificultosa l'anàlisi agregada de la informació.
GALÍCIA No No No
La pàgina enllaça amb la BDNS per llistar les convocatòries, i amb la Seu Electrònica per fer els tràmits.
ILLES BALEARS No
La informació de les convocatòries de subvencions només es pot visualitzar o bé a través de la BDNS, o bé mitjançant la Seu Electrònica. Permet descarregar fitxers amb el contingut de les concessions, agrupats per anualitats (font de les dades: BDNS). Aquest fet fa més dificultosa l'anàlisi agregada de la informació.
ILLES CANÀRIES No No No
Es publiquen fitxers i enllaços a altres webs de conselleries, fet que implica una informació no homogènia ni reutilitzable agregadament.
LA RIOJA No No No No
BDNS
MELILLA No No
Web amb un llistat de convocatòries vigents i de concessions. Anàlisi dificultosa de la informació agregada o en el seu conjunt.
NAVARRA No No
La pàgina enllaça amb la BDNS per llistar les convocatòries i les concessions.
PAÍS BASC No No
PRINCIPAT D'ASTÚRIES No
Microportal de la BDNS.
REGIÓ DE MÚRCIA No No
Permet descarregar fitxers amb el contingut de les concessions, agrupats per anualitats. Aquest fet fa més dificultosa l'anàlisi agregada de la informació. També enllaça amb la BDNS.
ADM. GRAL. DE L'ESTAT