Saltar al contingut principal

Procediment administratiu sancionador

Nombre de lectures: 0

4.2 Instrucció del procediment: la prova

Totes les actuacions dutes a terme en la fase d'instrucció del procediment sancionador s'han de regir pel que ha previst la LPACAP per als procediments administratius en general. Així, en aquest punt podeu consultar l'apartat 5.7 sobre la instrucció del procediment, dins dels continguts en obert de l'EAPC sobre procediment administratiu, en tot allò referent als actes que integren la instrucció del procediment (prova, informes, etc.), sense perjudici del que s'indicarà a continuació sobre la prova i les seves singularitats en el procediment sancionador.

La fase de prova en el procediment administratiu sancionador té una rellevància constitucional. El TC ha declarat que el dret fonamental a la prova en els processos judicials, fixat per l’article 24.2 CE, també és aplicable en els procediments administratius sancionadors, fins al punt de considerar que el dret a la prova s’integra en el contingut essencial del dret de defensa.

Així, és inqüestionable el dret de l’imputat a aportar i proposar les proves que estimi pertinents per a la seva defensa, dret que s’ha d’entendre reconegut expressament per l'article 77.3 de la LPACAP.

La necessitat que en la tramitació del procediment sancionador s’acrediti o provi de forma suficient la comissió de la infracció imputada s’ha connectat amb el dret a la presumpció d’innocència, al qual ja s'ha fet referència a la unitat 3.1 del curs. Sobre això, cal tenir en compte que en el dret sancionador recau sobre l’Administració la càrrega de la prova dels fets que imputa. I fins i tot quan l’Administració disposa d'una acta o un document formalitzats per una persona inspectora (a qui es reconeix la condició d'autoritat) i, per tant, els fets recollits tenen un valor probatori privilegiat si el document compleix els requisits exigits, la persona afectada sempre ha de tenir l’oportunitat de desvirtuar la imputació a través dels mitjans probatoris que consideri oportuns (art. 77.5 de la LPACAP). Cal fer notar que aquest valor probatori reforçat dels fets recollits pels funcionaris, als quals es reconeix la condició d’autoritat, està recollit en termes semblants –no idèntics– a l’article 90 de la LRJPACat.

A banda d'això, en clau de procediment sancionador cal destacar l'art. 77.4 de la LPACAP, el qual disposa que en els procediments de caràcter sancionador els fets declarats provats per resolucions judicials penals fermes vinculen les administracions públiques respecte dels procediments sancionadors que aquestes tramiten.

La prova indiciària

Per acabar, cal referir-se a la prova indiciària o indirecta, que ha estat avalada i admesa tant pel Tribunal Constitucional com pel Tribunal Suprem, en considerar acreditats els fets imputats en un procediment sancionador.

Sobre això, s'exigeix però la concurrència d'uns requisits indispensables perquè tinguin eficàcia incriminatòria: a) que els indicis es basin en fets plenament acreditats i no en meres sospites, rumors o conjectures, i b) que els fets constitutius de la infracció es dedueixin d'aquests indicis a través d'un procés mental raonat i conforme a les regles del criteri humà, explicitat en l'àmbit de la jurisprudència (STC 123/2006 jur_tc_sentencia_num._123-2006_de_24_abril_rtc_2006_123.rtf).



<< Anterior | Següent >>

Torna a munt
× Tanqueu els crèdits
Autoria i llicència

Autoria: Els continguts d'aquest curs han estat elaborats per Carles San José i Amat el 2012, i actualitzats el gener de 2017 per l'autor. Darrera actualització, el 2020, per Carles San José i Amat i Jordi Travé Montseny. Revisions 2023 per Jordi Travé Montseny.

Imatge: DBB Arrow to Arrow, de designbybeck, publicada a openclicart (https://openclipart.org/detail/183929/dbb-arrow-to-arrow) sota llicència de domini públic (Creative Commons Zero 1.0 Public Domain License).

Coordinació tècnica i pedagògica: Beatriu Aguer, del Servei de Formació per a la Generalitat, de l’EAPC.

L'Escola d'Administració Pública de Catalunya, amb la voluntat de contribuir a la lliure difusió del coneixement i d'acord amb el que estableix la Recomanació de la Comissió Europea sobre gestió de la propietat intel·lectual, difon aquests materials sota una llicència creative commons by-nc-sa. N'autoritza doncs el seu ús amb la condició de:

  • citar-ne la font i l'autoria;
  • amb finalitats no comercials;
  • per a fer-ne obres derivades que compleixin les condicions anteriors i es difonguin amb el mateix tipus de llicència.

Llicència de Creative Commons
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional de Creative Commons

En cas que s'incloguin referències a materials d'altres autors degudament consignades, caldrà avenir-se per al seu ús a les llicències corresponents.