7. El procediment tecnicoadministratiu de selecció: l’actuació de l’òrgan de selecció
Ja hem vist que els òrgans de selecció són els responsables del desenvolupament del procés selectiu i de la valoració de la capacitat i del mèrit dels aspirants, tasques per a les quals estan capacitats perquè la seva configuració obeeix als principis d’imparcialitat i professionalitat tècnica.
Però com actua l’òrgan? Com pren els acords? Com s’organitza i debat? Totes aquestes qüestions ens remeten a la normativa reguladora dels òrgans col·legiats de caràcter general, ja que no hi ha una normativa específica per als òrgans selectius. Aplicarem per tant la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, i la legislació catalana de desenvolupament de les bases estatals.
7.1 La convocatòria de l’òrgan de selecció
Els òrgans de selecció es reuneixen prèvia convocatòria. La convocatòria és l'acte mitjançant el qual es posa en coneixement dels membres de l'òrgan selectiu el dia, l'hora i el lloc de la sessió, juntament amb l'ordre del dia corresponent.
L’ordre del dia és la relació d’assumptes que l’òrgan de selecció ha de tractar i resoldre. No pot ser objecte de deliberació o d'acord un assumpte que no estigui inclòs a l’ordre del dia, excepte si hi són presents tots els membres de l’òrgan col·legiat i es vota per majoria la urgència de l’assumpte.
S’han d'adjuntar a la convocatòria tots els documents que siguin necessaris per tractar els assumptes de l’ordre del dia. La notificació de la convocatòria es pot fer per qualsevol mitjà que permeti tenir constància de la data i el contingut. La manca d’incorporació i de convocatòria de qualsevol dels membres de l’òrgan de selecció vicia de nul·litat el procés selectiu.
7.2 La sessió de constitució de l’òrgan de selecció
La primera sessió de l’òrgan de selecció és el de la seva constitució, que de vegades coincideix amb la sessió d’inici de les proves selectives.
En aquesta primera sessió, els membres de l’òrgan de selecció han de manifestar si es dona alguna causa d’abstenció, si en tenen coneixement i no ho han fet abans, i han d’establir els criteris de gestió del procés: com elaboraran les proves i on es faran, quins seran els criteris de correcció, quin sistema s’utilitzarà per valorar els mèrits, si designaran assessors tècnics, quines mesures prendran per mantenir l’ordre i evitar filtracions durant la realització de les proves, com i on informaran els aspirants sobre els resultats de les proves i la convocatòria de les següents, etc.
7.3 El quòrum d’assistència
Perquè els òrgans de selecció puguin actuar amb validesa, cal que en les sessions hi hagi el quòrum suficient.
Per calcular el quòrum, hem de tenir en compte si el secretari o la secretària té dret a vot o no. Si no en té, tot i que hi ha de ser present perquè l’òrgan actuï amb validesa, no el podrem sumar per obtenir la meitat dels membres.
7.4 El principi d’unitat d’acte
D’acord amb aquest principi, els membres de l’òrgan de selecció que comencen una sessió l'han de finalitzar, de manera que no poden actuar alternativament, en una mateixa sessió, els membres titulars i els seus suplents. Si comença la sessió el membre suplent, el titular es pot reincorporar en la sessió següent.
Aquest principi no impedeix que es puguin acordar interrupcions de la sessió quan es perdi el quòrum, sempre que se n’asseguri la continuïtat immediata i la compareixença dels assistents. Si es preveu que l'absència sobrevinguda d'algun dels membres serà llarga, cal suspendre la sessió si de resultes d’aquest fet es perd el quòrum.
7.5 La presa de decisions
Un cop realitzat el debat, el consens o la deliberació pertinent, si les bases de la convocatòria no han establert un altre sistema, les decisions de l’òrgan de selecció s’adopten per majoria simple.
Els vots de tots els membres tenen el mateix valor, excepte el del president o la presidenta, que és de qualitat en cas d’empat. Els membres del tribunal han de votar en contra dels acords que continguin una resolució il·legal, i poden formular vots particulars.
La valoració de cada aspirant s’ha de fer per mitjà d’una puntuació referida a cada prova o exercici realitzat i a cada mèrit valorat, de què ha de quedar constància a l’acta de la sessió.
7.6 Les actes de les sessions
Un cop finalitzada cada sessió, el secretari o la secretària l’ha de documentar mitjançant una acta. En les actes s'han de fer constar les circumstàncies objectives de la sessió celebrada (dia, hora i lloc, membres presents i absents, etc.), el contingut essencial de les deliberacions, les incidències i les interrupcions que s’hagin produït, els informes o dictàmens sol·licitats i lliurats, el contingut dels acords adoptats amb indicació del nombre de vots a favor i en contra, etc.
Les persones que acreditin un interès legítim poden sol·licitar al secretari o a la secretària de l’òrgan selectiu que els estengui una certificació dels seus acords.
7.7 La discrecionalitat tècnica
Els òrgans de selecció actuen amb discrecionalitat tècnica.
Les decisions que pren l’òrgan de selecció en virtut de la seva discrecionalitat tècnica no poden ser revisades per l’autoritat convocant ni pels tribunals de justícia, excepte quan s’hagin vulnerat els principis d’igualtat, mèrit i capacitat.
Les causes que permeten qüestionar el judici dels òrgans de selecció són tant de tipus formal com de tipus material. En concret, l’actuació de l’òrgan de selecció no és vàlida quan s’hagi produït alguna de les situacions següents:
- Vulneració del principi d’igualtat.
- Infracció de les normes reglamentàries i de les bases de la convocatòria.
- Irregularitat en la composició de l’òrgan de selecció.
- Incompliment de requisits formals i de procediment.
- Error en l’apreciació dels fets que serveixen de fonament a la valoració, inadequació de la valoració als principis de mèrit i capacitat, o decisions adoptades amb desviació de poder, arbitrarietat notòria, absència de tota justificació o error material greu o manifest.
Com hem vist en el capítol anterior, si un aspirant demana una explicació o justificació de les seves puntuacions, durant el procés selectiu o en via de recurs, l'òrgan de selecció ha d’atendre la petició i n'ha de motivar les decisions.