8. Especialitats d'alguns processos selectius
8.1 La promoció interna
Hi ha dos tipus de promoció interna, la vertical i l’horitzontal, tot i que aquesta última té molt poc ús a l’Administració local. En aquesta matèria, el TRLEBEP no entrarà en vigor fins que es dictin les lleis per desenvolupar-lo, motiu pel qual continua sent aplicable la legislació bàsica de funció pública de la Llei 30/1984, de 2 d'agost, de mesures per a la reforma de la funció pública (LMRFP).
Les places de promoció interna s'han d'incloure en l'oferta pública d'ocupació.
8.1.1 La promoció interna vertical
La promoció interna vertical consisteix en l’ascens des de cossos o escales d’un subgrup de titulació -o grup, si aquest no té subgrups-, al subgrup superior -o grup, si aquest no té subgrups. Correspon a l’entitat local determinar les escales, subescales, classes i categories des de les quals es pot accedir per promoció interna.
D’acord amb la legislació catalana, per participar en un procés de promoció interna s’han de reunir els requisits següents:
- Posseir la titulació exigida per ingressar a les places convocades.
- Tenir una antiguitat mínima de dos anys de servei actiu en el subgrup o grup inferior des del qual es promociona.
- Estar en situació administrativa de servei actiu, serveis especials o servei en comunitats autònomes, o serveis en altres administracions (cal tenir en compte que l’EBEP no discrimina entre situacions administratives a l'efecte de promoció interna).
- Superar les proves establertes i els cursos selectius i complementaris de formació.
Els processos de promoció interna es poden fer mitjançant oposició o concurs oposició, i en la fase de concurs es poden valorar els mèrits relacionats amb la carrera administrativa i els llocs desenvolupats amb anterioritat, el nivell de formació i els serveis prestats. Pel que fa a la fase d’oposició, s’ha de tenir present que no es poden valorar de manera diferent unes mateixes proves en el torn de promoció interna i en el torn lliure, i que l’accés per promoció interna no allibera del curs de formació que s’hagi de superar, si escau.
Els processos de promoció interna es poden efectuar mitjançant un torn restringit dins d’una convocatòria ordinària o bé mitjançant una convocatòria independent. Quan s’hagi convocat com un torn restringit dins d’una convocatòria lliure, si les bases de la convocatòria així ho han establert, les places vacants que quedin desertes s’acumulen a les que s’ofereixen als aspirants del torn lliure, i a l’inrevés.
D’acord amb la legislació catalana, hi ha una doble condició respecte de la promoció interna amb relació a les places vacants de l’oferta pública:
- Les vacants de promoció interna no poden excedir el 65% de les places incloses a l’oferta pública.
- S’ha de reservar per a promoció interna un mínim del 20% de les places vacants de l’oferta pública en els casos en què hi hagi cos o escala de subgrup (o grup, si no hi ha subgrups) inferior de la mateixa àrea o especialitat.
D’acord amb la interpretació que en fan els tribunals de justícia, aquests límits decauen en favor dels articles considerats bàsics del TRRL que regulen l’accés a l’escala d'administració general, i en concret a la reserva que fan per a la promoció interna a la subescala tècnica i la subescala administrativa. Així doncs, segons el TRRL, sempre que reuneixin la resta de requisits:
- En l’accés a la subescala tècnica, s'han de reservar per a promoció interna el 25% dels llocs de treball per a personal de la subescala administrativa que acrediti com a mínim cinc anys de serveis prestats en l’escala de procedència.
- En l’accés a la subescala administrativa, s'han de reservar el 50% dels llocs de treball per a personal de la subescala auxiliar d’administració general que acrediti com a mínim cinc anys de serveis en l’escala de procedència.
Finalment, quant a l’elecció de destinació, cal tenir present que els funcionaris seleccionats per promoció interna tenen preferència respecte dels que accedeixen pel torn lliure per escollir lloc de treball entre els llocs oferts.
↑ Tornar a 8.1 La promoció interna | ↑ Tornar a l'índex de la unitat
8.1.2 La promoció interna horitzontal
La promoció interna horitzontal consisteix en l’accés a cossos i escales del mateix subgrup -o grup, si aquest no té subgrup- de titulació.
Amb caràcter general, són aplicables les normes referides a la promoció interna vertical, si bé es tracta d’un procés excepcional i es requereix que les funcions d’ambdós cossos i escales siguin substancialment coincidents o anàlogues pel que fa al contingut professional i al nivell tècnic.
La disposició transitòria segona del TRLEBEP regula un supòsit excepcional de promoció interna en la qual pot participar el personal laboral fix que a l’entrada en vigor de l’EBEP estigui desenvolupant funcions de personal funcionari, o passi a desenvolupar-les en virtut de proves de selecció o promoció convocades abans d’aquella data.
↑ Tornar a 8.1 La promoció interna | ↑ Tornar a l'índex de la unitat
8.2 La consolidació de l’ocupació temporal
D’acord amb la disposició transitòria quarta del TRLEBEP, les administracions públiques poden efectuar convocatòries de consolidació d’ocupació a llocs o places de caràcter estructural corresponents als diferents cossos, escales o categories, que estiguin dotats pressupostàriament i estiguin ocupats interinament o temporalment amb anterioritat a l’1 de gener de 2005. Aquestes convocatòries han d'estar incloses en una oferta pública d'ocupació.
El contingut de les proves ha de tenir relació amb els procediments, les tasques i les funcions habituals dels llocs objecte de cada convocatòria. En la fase de concurs es poden valorar, entre altres mèrits, el temps de serveis prestats a les administracions públiques i l’experiència en els llocs de treball objecte de la convocatòria.
La transitorietat d'aquesta disposició va ser acotada per la LPGE de l'any 2017. El termini per aprovar les ofertes públiques d'ocupació amb places de consolidació finalitzava l'any 2019. A partir d'aquest any, les lleis de pressupostos generals de l'Estat ja no incorporen cap referència a la DT 4ª TRLEBEP.
“Además de lo previsto en los párrafos anteriores, las administraciones públicas, podrán disponer en los ejercicios 2017 a 2019 de una tasa adicional para la estabilización de empleo temporal de aquellas plazas que, en los términos previstos en la disposición transitoria cuarta del texto refundido del Estatuto Básico del Empleado Público, estén dotadas presupuestariamente y, desde una fecha anterior al 1 de enero de 2005, hayan venido estando ocupadas ininterrumpidamente de forma temporal. A estas convocatorias les será de aplicación lo previsto en el apartado tercero de la citada disposición transitoria.”
8.3 Els processos selectius d’estabilització de l’ocupació temporal
El sistema selectiu que la Llei 20/2021 ha establert per als processos d’estabilització és el concurs oposició, en determinades especialitats, o bé el concurs de mèrits, en determinats casos.
Pel que fa al concurs oposició, s’estableixen les especialitats següents:
- La fase de concurs té un pes del 40% de la puntuació total, i s’ha de valorar majoritàriament l’experiència en el cos, l'escala, la categoria o l'equivalent de què es tracti.
- Els exercicis de la fase d’oposició poden ser no eliminatoris.
- No són aplicables els articles 8 i 9 del Reial decret 896/1991, de 7 de juny, pel qual s’estableixen les regles bàsiques i els programes mínims als quals s’ha d’ajustar el procediment de selecció dels funcionaris de l’Administració local.
Pel que fa al concurs de mèrits, les administracions públiques han de convocar per aquest sistema les places estructurals dotades pressupostàriament que hagin estat ocupades amb caràcter temporal de manera ininterrompuda amb anterioritat a l'1 de gener de 2016.
Addicionalment, els processos d’estabilització per concurs de mèrits han d'incloure en les convocatòries les places vacants de naturalesa estructural ocupades de manera temporal per personal amb una relació, d’aquesta naturalesa, anterior a l'1 de gener de 2016.
L’articulació dels processos d’estabilització pot ser objecte de negociació en cadascun dels àmbits territorials de les diferents administracions públiques.
Les convocatòries dels processos d’estabilització s'han d’haver publicat abans del 31 de desembre de 2022 i els processos selectius han d’estar resolts abans del 31 de desembre de 2024.
Les convocatòries d’estabilització poden establir la possibilitat que les persones que no superin el procés selectiu però hagin obtingut una puntuació suficient, siguin incloses en borses de treball específiques o en borses ja existents.
La Llei regula el dret a una compensació econòmica per al personal interí o temporal que, estant en actiu i havent participat en el procés selectiu corresponent, vegi finalitzada la seva relació amb l’Administració pel fet de no haver superat el procés d’estabilització.
8.4 La selecció del personal interí
La selecció del personal interí s’ha de fer mitjançant procediments àgils que respectin en tot cas els principis d’igualtat, mèrit, capacitat i publicitat. El sistema ordinari de selecció és, en aquest cas, el concurs de mèrits.
Les bases del concurs per a la selecció del personal interí i temporal han d’indicar:
- Requisits d’admissió: el personal interí ha de complir els requisits generals de titulació i les altres condicions que s'exigeixen per participar en les proves d’accés al cos o l'escala a què pertanyen les funcions que desenvoluparà.
- Barem de mèrits.
- Composició de l’òrgan de selecció.
- Circumstàncies del cessament.
- Dates previstes per comprovar i valorar els mèrits, i contingut de les proves que, si s’escau, s’estableixin.
La convocatòria s’ha de publicar en els mitjans electrònics de l’administració local, i també al DOGC i al BOP, amb indicació del lloc on s’hagin publicat les bases.
Les entitats locals poden convocar borses per poder nomenar personal interí de manera urgent. Les borses poden tenir una vigència de fins a dos anys.
8.5 La selecció dels membres de la policia local
8.5.1 La selecció del personal funcionari de carrera
La selecció dels membres de la policia local es regeix pel que disposen la Llei 16/1991, de 10 de juliol, de les policies locals, i el Reglament d’accés, promoció i mobilitat de les policies locals, per la legislació bàsica sobre cossos i forces de seguretat, i per la resta de normativa general aplicable.
La convocatòria d’accés s’ha de publicar per mitjans electrònics, i a més s’ha de publicar un anunci al DOGC i al BOP, amb indicació del lloc on estan publicades les bases.
L’òrgan de selecció té la composició següent:
- Un terç són funcionaris de la mateixa corporació.
- Un terç és personal tècnic especialitzat en aquesta matèria.
- Un terç són representants del Departament de Governació, entre els quals hi ha d'haver com a mínim un representant de l’Institut de Seguretat Pública de Catalunya i un representant de la Direcció General de Policia.
Els membres dels òrgans de selecció que pertanyin a cossos policials han de tenir una categoria igual o superior a la de les places objecte de la convocatòria.
Tots els requisits per accedir a les diferents categories policials s’han de complir el darrer dia de presentació de sol·licituds. Són requisits d’accés:
- Tenir ciutadania espanyola, de conformitat amb les lleis vigents.
- Tenir l’edat compresa entre el mínim i el màxim que fixin el reglament del cos o la convocatòria corresponent.
- Complir les condicions exigides per exercir les funcions que els puguin ser encomanades.
- Estar en possessió del nivell de titulació establert per a cada categoria.
- No patir cap malaltia ni estar afectat per cap impediment físic o psíquic que impossibiliti el normal exercici de les funcions pròpies de la categoria.
- En el cas de l’accés a la categoria d’agents, tenir una alçada mínima que, per als homes i les dones, fixin les bases de la convocatòria. En la resta de categories en què s’ha d'establir torn lliure, l’exigència d’aquest requisit és potestativa per als ajuntaments convocants.
- No haver estat condemnat per cap delicte. No estar inhabilitat per a l’exercici de les funcions públiques ni estar separat mitjançant expedient disciplinari del servei de cap administració pública. És aplicable, tanmateix, el benefici de la rehabilitació, sempre que l’aspirant ho acrediti mitjançant el corresponent document oficial.
- Posseir els carnets de conduir de les categories corresponents als vehicles propis dels cossos policials. Les convocatòries han de determinar els tipus de carnets a exigir.
- Compromís de portar armes, que s'ha de prendre mitjançant declaració jurada.
El nivell exigit de coneixements de la llengua catalana és el B2 o nivell intermedi per al grup C, subgrups C1 i C2.
El reglament d’accés als cossos de les policies locals conté una relació detallada dels sistemes de selecció que es poden utilitzar per accedir a les diferents categories policials, així com de les proves mínimes que s’han de fer en cada cas i el seu contingut. Les proves són de contingut divers: físiques, culturals, psicotècniques, mèdiques, teòriques i pràctiques, etc.
En les proves físiques, que tenen caràcter obligatori i eliminatori per a les places d’agent, les bases han d’establir els barems mínims que s’han de superar, així com també l’adequació de les proves per raó de sexe i d’edat.
Pel que fa a la fase de mèrits, s’estableix un sistema percentual de màxims i mínims per valorar-les. Només es valoren els mèrits obtinguts fins a la data de tancament del termini de presentació de sol·licituds de participació a la convocatòria.
↑ Tornar a 8.4 La selecció dels membres de la policia local | ↑ Tornar a l'índex de la unitat
8.5.2 La selecció del personal interí
Els nomenaments interins en els cossos policials es poden fer pels motius següents:
- Cobertura transitòria de places que han de ser ocupades definitivament per funcionaris de carrera.
- Situacions urgents motivades degudament.
- Substitució dels funcionaris que gaudeixin del dret de reserva de plaça i destinació.
- Durant l’època turística, els ajuntaments que per les seves circumstàncies especials vegin augmentada l’afluència de visitants, poden convocar places amb caràcter interí per a un període màxim de sis mesos.
Per poder nomenar personal interí per cobertura de vacants, cal que les places hagin estat incloses a l’oferta pública d’ocupació, excepte quan es tracti de vacants realment produïdes amb posterioritat a l’aprovació de l’oferta dins l’any de què es tracti, o abans de l'aprovació (sempre que aquestes places i llocs de treball vacants constin en la plantilla i en la relació de llocs de treball). En qualsevol cas, aquests nomenaments estan afectats també per les previsions de l’art. 10 TRLEBE.
La selecció del personal interí es fa mitjançant convocatòria, que s’ha de publicar al DOGC, i pel sistema de concurs oposició.
El personal interí ha de complir els requisits generals de titulació i les altres condicions exigides per participar en les proves d’accés a les places de personal funcionari de carrera.
En tots els casos, com a mínim s’ha de superar una prova psicotècnica. Si les places són de la categoria d’agent, també una prova física i una revisió mèdica.
En el cas dels nomenaments interins per motius turístics, i en la resta de casos si així ho estableix la convocatòria, els aspirants han de superar a més un curs de formació a l’Institut de Seguretat Pública de Catalunya d'una durada de 120 hores o de 20 dies lectius.
Pel que fa a l’òrgan de selecció, ha de tenir la mateixa composició que l'òrgan de selecció del personal funcionari de carrera.
↑ Tornar a 8.4 La selecció dels membres de la policia local | ↑ Tornar a l'índex de la unitat