3. La revisió dels textos
La revisió d’un escrit s’ha d’entendre com un acte global que permeti comprovar que el resultat s’adequa a la intenció inicial. I tot i que pren molta rellevància en l’etapa final del procés de redacció, hi ha de ser present des dels seus inicis. És a dir, escriure, revisar i reescriure s’ha de veure com un procés circular.
L’etapa de revisió és el moment de fixar-se i de reflexionar tant sobre el contingut –idees i conceptes– com sobre la forma –paràgrafs, enllaços, puntuació, sintaxis, convencions, etc.
Cal revisar el text buscant-hi problemes tant de coherència com de cohesió.
3.1 La coherència
Per comprovar la coherència d’un text, cal revisar el text buscant-hi problemes en l’estructuració de les idees i comprovar el següent:
- Que el text presenta un sentit global, d’acord amb la intenció inicial.
- Que hi ha continuïtat entre les idees exposades, sense desequilibris ni contrasentits.
- Que cap concepte queda ambigu.
- Que les idees s’han ordenat tenint present què sap i què no sap el destinatari del text i les seves possibles reaccions.
Si es detecta alguna inconcreció respecte dels aspectes assenyalats, cal fer l’esforç de replantejar-se el text ja sigui parcialment o en la seva totalitat.
3.2 La cohesió
Cal buscar la cohesió del text, és a dir, constatar que cada frase s’adequa a la interpretació de la resta d’oracions prèvies del discurs i comprovar el següent:
- Que el pas d’un paràgraf a un altre respon a una evolució en el discurs.
- Que els enllaços utilitzats serveixen com a senyals dels elements lingüístics.
- Que els signes de puntuació organitzen i equilibren el text.
- Que no hi ha incorreccions ortogràfiques, sintàctiques o lèxiques (a banda de les gramàtiques clàssiques, els correctors informàtics poder ser molt útils).
- Que les convencions s’han utilitzat de forma coherent.
3.3 L’última lectura
Finalment, per tancar el procés de revisió és aconsellable llegir el text amb els ulls del destinatari i fer-se les preguntes següents:
- Entenc per què m’escriu i què em diu amb una primera lectura?
- Veig clara l’evolució del discurs i la distribució en paràgrafs?
- Puc desxifrar tot el contingut —paraules, sigles, etc.?
- Tota la informació és rellevant?
- Se m’ha fet agradable de llegir?
- És coherent el grau de formalitat que s’hi utilitza?