Saltar al contingut principal

L'ús docent de la videoconferència i altres eines en línia

Nombre de lectures: 0

← Presentacions interatives | Exàmens, tests i enquestes →

Ludificació

La paraula "ludificació" (en anglès, gamification) prové del llatí ludere, que vol dir 'joc'. Voldria dir 'transformar en un joc'.

Els processos de ludificació s'han convertit els últims anys en un recurs magnífic per poder dinamitzar les nostres sessions de formació. Però poden ser també un bon recurs per a moltes altres situacions en què volem crear un clima distès treballant sobre algun tema.

El típic exemple seria treballar alguns continguts a partir de preguntes, com si fos un Trivial, en el qual la persona que encerta va guanyant punts. Els exemples que veurem van en aquesta línia. En tots dos casos requerirà una preparació prèvia a la sessió en què vulguem usar aquest tipus de material. En el moment d'usar-lo tots els participants es connecten en directe al mateix entorn de joc, amb una retroalimentació en directe de les seves respostes.

Kahoot

Enllaç: https://kahoot.com/
Plataforma: web i app mòbil
Preu: semipagament

Kahoot és l'eina de ludificació per excel·lència, i s'ha convertit en un clàssic en moltes aules. Disposa d'una versió gratuïta una mica limitada, sempre que s'usi per a fins educatius. Amb un límit de 100 jugadors, probablement sigui suficient per a la majoria dels usuaris. Però si volem desbloquejar opcions avançades, com preguntes tipus puzzle o multiselecció i arribar fins a 200 jugadors, hem de passar a opcions de pagament. Si ens mantenim en l'entorn educatiu les opcions de pagament comencen a partir de 3 € al mes.

El funcionament de Kahoot és molt senzill. El formador/a prepara amb anterioritat el qüestionari que després passarà als assistents. En el moment de fer el joc, el professor/a es connecta al seu panell a kahoot.com i l'activa. Li proporciona un codi que ha de compartir amb els alumnes, que hauran d'introduir aquest codi a la pàgina de kahoot.it i donar un sobrenom per identificar-se. Cada vegada que el professor/a faci una pregunta en la presentació que ha preparat, els alumnes podran respondre des de la pàgina web a la qual han accedit amb el seu codi. En funció de la velocitat amb què responguin, i si ho han fet correctament, sumaran més o menys punts.

El temps de resposta és limitat i després de cada pregunta podrem aturar l'aplicació per comentar el resultat, veure qui ha obtingut la millor puntuació i fer una ullada a la classificació.

És una eina genial per usar en diferents moments de les nostres formacions:

  • Al principi, per trencar el gel.
  • A la meitat de la classe, per animar els alumnes.
  • En acabar la formació, per comprovar d'una forma divertida si s'han aconseguit els objectius plantejats.

Comentari

És probablement l'eina de ludificació més coneguda i més estesa, sobretot entre el públic jove. Però també, cada vegada més, comença a ser coneguda entre el públic adult.

Encara que l'aparença pugui semblar infantil i poc professional, potser precisament per això és d'una gran ajuda a l'hora de trencar dinàmiques de treball especialment formals o serioses. Si es té l'oportunitat d'usar-lo, és recomanable fer la prova. Es crearà un moment divertit i aflorarà la competitivitat que tots portem dins.

Més informació: https://www.youtube.com/watch?v=5GHunDEtRS0.


↑ Índex de la pàgina

Slido

Enllaç: https://www.sli.do/
Plataforma: web i app mòbil
Preu: semipagament

Slido és un complet sistema d'interacció amb els nostres participants. Disposa d'un apartat de ludificació amb preguntes similar a Kahoot, però també tenim l’opció de fer preguntes obertes, tot un apartat d'analítica, gestió d'usuaris, exportació de dades, etc., que fa que sigui molt més que una eina de ludificació. A més, disposa d'integració amb les principals plataformes de presentacions, com poden ser Microsoft PowerPoint, Google Slides o Microsoft Teams, de manera que facilita molt l'accés als participants.

L'aparença és molt sòbria i neta i ens permet personalitzar-la amb la nostra identitat corporativa, en funció de la llicència que estiguem pagant.

Si ens cenyim a la ludificació, el funcionament és molt senzill. Ens permet crear qüestionaris, que després iniciarem en els moments que vulguem. Els participants s'uneixen mitjançant un codi i responen a les preguntes al ritme que anem marcant. S'atorga punts per pregunta encertada i, per acabar, es genera una classificació.

Comentari

Si es vol anar un pas més enllà de la ludificació en la interacció amb els teus participants, Slido és l'eina adient. La possibilitat de generar preguntes obertes, amb núvols de paraules, la fan especialment atractiva per a sessions de pluja d'idees. A més, tot el sistema d’informes és especialment útil per poder exportar la informació generada en aquestes sessions.

Destaca també la integració amb PowerPoint, Microsoft Teams o Google Slides, que ens permet millorar el procés d'accés a la interacció per part dels assistents, si estem utilitzant alguna d'aquestes eines.

També pot ser útil per a qui necessiti “fugir” de l'aparença infantil i més desenfadada de Kahoot.

Sens dubte, una opció molt recomanable per tenir en compte en dinamitzar les sessions.

Més informació: https://www.youtube.com/playlist?list=PLOSKANd_V6R1ev33yQ6VdCYIq9frZq-K-.

Aquesta eina pot recollir dades personals.
Vigileu de complir la normativa corresponent.


↑ Índex de la pàgina


← Presentacions interactives | Exàmens, tests i enquestes →

Torna a munt
× Tanqueu els crèdits
Autoria i llicència

Autor: Joan Maria Muntané (Gesem formació i consultoria, SL).

Coordinació tècnica i pedagògica: Servei de Formació per a la Generalitat, EAPC.

La imatge de portada és de Jagrit Parajuli i s'ha obtingut a Pixabay. La resta d'imatges són també lliures de drets.

L'Escola d'Administració Pública de Catalunya, amb la voluntat de contribuir a la lliure difusió del coneixement i d'acord amb el que estableix la Recomanació de la Comissió Europea sobre gestió de la propietat intel·lectual, difon aquests materials sota una llicència creative commons by-nc-sa. N'autoritza l'ús, doncs, amb les condicions següents:

  • citant-ne font i autoria;
  • amb finalitats no comercials, i
  • per fer-ne obres derivades que compleixin les condicions anteriors i es difonguin amb el mateix tipus de llicència.

Llicència de Creative Commons
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional de Creative Commons.