← Inici del Bloc V | Unitat 2 →
1. El deure de conservació en el nostre dret
Amb aquestes paraules al·ludia el Digesto al deure dels propietaris de fer reparacions. En podem deduir que el deure dels propietaris de conservar les seves propietats immobles es remunta a temps immemorials, atès que el dret romà ja conté referències a aquesta obligació dominical.
Sobre aquesta aparent llibertat dels propietaris respecte a l'elecció d'una opció o l'altra –enderrocar o reparar– i en la mesura que, respecte a la intervenció de l'autoritat provocada per la inactivitat dels propietaris, aquesta semblava que quedava limitada a ordenar i executar l'enderroc, la doctrina va entendre que "[…] quien puede aniquilar la propiedad ordenando sea demolida, poseerá atribuciones para requerir al dueño que verifique las obras necesarias para evitar su ruina y, en caso de resistencia, ordenar se hagan a su costa […]."2)
Es tracta, en conseqüència, d'un deure històricament establert per l'ordenament jurídic, en el qual han confluït tres ordres jurídics diferents: d'una banda, l'ordre civil, en imposar al propietari el deure de prevenir el risc futur;3) de l'altra, l'ordre processal, en regular la LEC anterior l'interdicte d'obra ruïnosa,4) per a la interposició del qual restaven legitimats els propietaris de finques adjacents o aquells que haguessin de passar necessàriament pels encontorns, i finalment l'ordre urbanístic, en atorgar competències d'intervenció a l'autoritat administrativa i perfilar una legitimació activa molt més àmplia per iniciar el procediment.
Si en un principi la finalitat d'aquestes disposicions del nostre dret obeïa a garantir la seguretat de les persones i dels béns, posteriorment, com ha assenyalat algun autor,5) amb la noció de progrés i desenvolupament, va obeir a la identificació de la renovació del parc immobiliari, per passar, actualment, a recollir noves idees socials recollides per la nostra legislació, relacionades amb la importància de promoure les condicions necessàries per protegir el medi ambient, en qualsevol de les seves manifestacions, i el patrimoni històric.
Podem dir, per tant, que el nostre sistema legal actual, tant el privat,6) com l'urbanístic, imposa als propietaris de terrenys i edificacions el mateix deure de conservació i el configura com a part del contingut del dret de propietat derivat de la seva funció social.7) Per tot això es dedueix que l'abast del deure esmentat està íntimament relacionat amb la delimitació de la funció social que tota propietat comporta.8)
A continuació analitzarem els punts següents:
1.1 Delimitació del contingut del dret de propietat
Aquestes disposicions constitucionals, el legislador ordinari les va recollir posteriorment en el dret positiu, inicialment a l’article 19 de la derogada LRSV, i actualment a l’article 9 del Reial decret legislatiu 2/2008, de 20 de juny, pel qual s’aprova el text refós de la Llei del sòl (TRLS), i actualment als articles 11 i següents del Reial decret legislatiu 7/2015, de 30 d'octubre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei del sòl i rehabilitació urbana, en endavant TRLSRU.
Actualment, l’article 15 del TRLSU imposa als propietaris de tota classe de terrenys, instal·lacions, construccions i edificacions el deure de dedicar-los a usos que siguin compatibles amb l'ordenació territorial i urbanística, de conservar-los en les condicions legals de seguretat, salubritat, accessibilitat universal i ornament i la resta que exigeixin les lleis per servir de suport a aquests usos, així com d’efectuar les obres addicionals per motius turístics o culturals, o per a la millor qualitat i sostenibilitat del mitjà urbà fins on arribi el deure legal de conservació, en la mesura que el seu incompliment, tal com determina de forma expressa l’article 49.1 del TRLSU, habilita l’Administració per expropiar-los per incompliment de la funció social de la propietat.
Fer possible aquesta conservació, com es dedueix d’aquest mateix precepte, comporta l’obligació dels propietaris a fer obres de conservació, que han de ser sufragades per aquests o per l’Administració, segons excedeixin o no del deure legal de conservació que els correspon. Ara bé, com assenyala aquest precepte, quan l’excedeixin per obtenir millores d’interès general –obres necessàries per motius turístics o culturals, o per millorar la qualitat o la sostenibilitat del mitjà urbà–, han d’anar a càrrec de l’entitat que les ordeni. De fet, el mateix precepte estableix que quan l’Administració ordeni als propietaris obres per motius turístics o culturals o per millorar la qualitat o la sostenibilitat del mitjà urbà, el deure de sufragar les obres es limita a la meitat del valor actual de construcció d’un immoble de nova planta, equivalent a l’original en relació amb les característiques constructives i la superfície útil, efectuat amb les condicions necessàries perquè la seva ocupació sigui autoritzable o, en el seu cas, resti en condicions de ser legalment destinat a l’ús que li sigui propi.
Així, i d’una manera molt més precisa que les legislacions anteriors, aquest article del TRLSU intenta delimitar de manera més concreta els contorns del deure de conservació, i per això distingeix el tipus o la situació del sòl en què ens trobem i la situació de sòls edificats o no, en els termes següents:
a) Sòl en situació d'urbanitzat
El deure d’ús i conservació d’aquest sòl comporta completar la urbanització dels terrenys amb els requisits i les condicions establerts per a la seva edificació. Quan l’Administració imposa actuacions de rehabilitació edificadora i de regeneració i renovació urbanes, li comporta participar en la seva execució en el règim de distribució de beneficis i càrregues que correspongui.
També implica, quan així ho estableixi l’ordenació urbanística i en les condicions que aquesta estableixi, el deure d’edificar en els terminis establerts.
b) Sòl rural o vacant d'edificació
En aquest sòl,10) en canvi, el deure de conservació implica costejar i executar les obres necessàries per mantenir els terrenys i la massa vegetal en condicions que evitin riscos d’erosió, incendi, inundació, així com danys o perjudicis a tercers o a l’interès general, incloent-hi els mediambientals; garantir la seguretat o la salut públiques, prevenir la contaminació del sòl, de l’aigua o de l’aire i les immissions contaminants indegudes en altres béns i, si s’escau, recuperar-los d’aquestes en els termes que disposat la seva legislació específica; i assegurar l’establiment i el funcionament dels serveis derivats dels usos i de les activitats que es desenvolupin al sòl.
En aquests tipus de sòls, a aquest deure de conservació bàsic, s’ha d’afegir el compliment de les normes addicionals de protecció que estableixi la legislació aplicable i les obligacions següents:
- Sòl en situació rural no sotmès al règim d’una actuació d’urbanització. S’afegeix el deure de satisfer les prestacions patrimonials que estableixi la legislació urbanística per legitimar els usos privats del sòl no vinculats a l’explotació primària, i el de costejar i, en el seu cas, executar les infraestructures de connexió de les instal·lacions i les construccions autoritzables, amb les xarxes generals de serveis i entregar-les a l’Administració competent perquè les incorpori al domini públic, quan hagin de formar part d’aquest, amb prohibició expressa tant d’efectuar parcel·lacions urbanístiques, com divisions, segregacions o fraccionaments contraris a la legislació agrària, forestal o de naturalesa similar.
- Sòl en situació rural sotmès al règim d’una actuació de transformació urbanística. En aquest cas el deure de conservació implica assumir, com a càrrega real, la participació en els deures legals de la promoció de l’actuació en un règim de distribució equitativa de beneficis i càrregues. També, el de permetre ocupar els béns necessaris per efectuar les obres, si s'escau, al responsable d’executar l’actuació, en els termes establerts per la legislació d’ordenació territorial i urbanística aplicable.
c) Edificacions
Quan es tracti d’edificacions, el deure de conservació ha de comprendre, a més de les obligacions anteriors, la realització dels treballs i les obres necessàries per satisfer, amb caràcter general, els requisits bàsics de l’edificació establerts a l’article 3.1 de la Llei 38/1999, de 5 de novembre, d’ordenació de l’edificació, relatius a la funcionalitat, la seguretat i l’habitabilitat, i per adaptar-les i actualitzar les seves instal·lacions a les normes legals explícitament exigibles en cada moment. Aquestes obres, quan tinguin per objecte els deures addicionals relatius a la millora de la qualitat i la sostenibilitat del mitjà urbà, poden consistir en l’adequació, parcial o completa, de totes o algunes de les exigències bàsiques establertes en el Codi tècnic de l’edificació, segons el nivell de qualitat que l’Administració consideri que ha de ser assolit en cada cas.
1.2 Abast del deure de conservació
Les obres de conservació, com ja va assenyalar el Tribunal Constitucional en la Sentència 61/1997, no han d’excedir del límit raonablement exigible. Així doncs, l’excés sobre el límit esmentat ha de donar lloc a indemnització.14) Així les ordenacions que imposin vinculacions o limitacions singulars amb vista a la conservació dels edificis, en què s’excedeixin els deures legalment establerts, confereixen dret a indemnització, llevat que, com va assenyalar el Tribunal Suprem,15) apareguin imposades en un pla que contingui mesures compensatòries, com la concessió d’ajuts o subvencions. Per això l’article 197.2 del TRLUC, quan fa referència al pagament del cost de les obres, es refereix tant als propietaris com a l’Administració, segons si aquestes superen el límit del deure exigible als propietaris per perseguir l’obtenció de millores d’interès general.
La delimitació de les obres es deriva, en conseqüència, tant de les disposicions de la legislació urbanística i de les de la legislació especial16) –així succeeix respecte del patrimoni històric artístic–, com de les de la legislació sectorial i de la relativa a medi ambient; però també de les determinacions dels plans urbanístics i de les que contenen les ordenances i els reglaments locals.
Pel que fa a la conservació dels habitatges, també cal tenir en compte el que estableixen l’article 29 i següents de la Llei 18/2007, de 28 de desembre, reguladora a Catalunya del dret a l’habitatge (en endavant, LDH), en els quals es regula la conservació i la rehabilitació del parc immobiliari residencial.
El problema és delimitar fins on abasta el deure normal de conservació que va implícit en el dret de propietat, i a partir de quin moment ens trobem amb obres que excedeixen el deure esmentat i, en cas de ser imposades,17) han de ser objecte de compensació, pel fet de constituir vinculacions singulars. Per això hem d’acudir al que han anat dictaminant els tribunals, que en la delimitació d’aquest concepte han establert les directrius següents:
- S’han de referir a obres parcials, de cost no excessiu i en relació amb una edificació en bon estat general;18) és a dir, s’ha de tractar d’obres normals que, encara que afectin estructura o suposin reconstrucció, siguin de poca importància qualitativa o quantitativa o tinguin un abast parcial.
En conseqüència, s’inclouen dins de les obres derivades del deure de conservació, les obres normals de reparació i manteniment dels edificis que, en general, es troben en bon estat, en el sentit que no hagin esgotat de manera generalitzada les seves estructures o fonaments, com a elements fonamentals de la construcció, i no siguin excessivament costoses en relació amb el valor de l’edificació, ni de reparació tècnicament complexa.
Totes les altres obres que excedeixin aquests límits, o bé constitueixin vinculacions singulars derivades de plans de protecció o rehabilitació, pel valor històric, artístic o cultural de les edificacions, que excedeixin els límits legalment establerts, necessiten compensacions singulars; o bé no s'hi poden imposar, ja que afecten edificacions o construccions en estat de ruïna, per això l'article 15.2 delTRLSRU estableix actualment que quan s’ordeni o s’imposi al propietari l’execució d’obres per motius artístics o culturals, o per millorar la qualitat o la sostenibilitat del medi urbà, el seu cost no pot excedir del 50% del cost de construcció d’un immoble de nova planta equivalent a l’original, en relació amb les característiques constructives i la superfície útil, realitzat amb les condicions necessàries perquè la seva ocupació sigui autoritzable o, si s'escau, resti en condicions de ser legalment destinat a l’ús que li sigui propi.
Aquest límit pot ser elevat per la legislació autonòmica al 75% d’aquest cost de reposició en els supòsits d’execució subsidiària de les obres per l’Administració.
En conseqüència, qualsevol ordre que superi aquests percentatges comporta que sigui l’Administració qui sufragui l’excés, com de manera expressa disposa l’article 197.2 del TRLUC, que després d’establir que els propietaris han d’assumir el cost de les obres de conservació d’acord amb la legislació aplicable en cada cas, determina que cal tenir en compte l’excés sobre el límit dels deures dels propietaris quan es tracti d’obtenir millores d’interès general.
1.3 Administracions competents per vetllar pel compliment del deure de conservació
Actualment, correspon a la legislació de les comunitats autònomes determinar el paper de cada administració, concretament de l’autonòmica i de la local, en la salvaguarda del compliment d’aquestes obligacions. Per això, les legislacions autonòmiques adopten diferents fórmules. Algunes, com la legislació autonòmica de les Balears, adopten una fórmula genèrica, similar a la de la legislació comuna, en atribuir la competència als ajuntaments i altres organismes competents en matèria de disciplina urbanística, sense precisar-les.
Davant d’aquestes solucions genèriques, hi ha altres legislacions autonòmiques que atribueixen als ajuntaments la competència per dictar les ordres d’execució corresponents, amb vista a imposar la realització d’aquestes obres de conservació. Tanmateix, també n’hi ha d’altres que no solament es decanten per atorgar aquesta potestat als ajuntaments, sinó que assignen la competència als alcaldes, com succeeix amb la legislació valenciana, en la qual només s’atorguen competències per dictar ordres d’execució als òrgans autonòmics competents en matèria de patrimoni cultural, un cop escoltat l’ajuntament respectiu, quan es tracti d’edificis catalogats.
La mateixa solució adopta les Canàries respecte dels béns declarats d’interès històric artístic o que es trobin en tràmit de declaració, encara que la legislació d’aquesta comunitat, en els altres supòsits, atribueixi la competència tant als ajuntaments, sense precisar l’òrgan municipal concret, com als cabildos insulars.
Del que s’ha exposat es desprèn que la competència correspon, amb caràcter habitual, als municipis, atesa la indubtable existència d’interessos municipals en joc, que prevalen sobre els supramunicipals, en particular tenint en compte els dictats imposats, tant per la Carta europea d'autonomia local 25) com per la LRJPAC i, pel que fa a Catalunya, per l’article 84.3 de l’Estatut d’autonomia, a l’hora que el legislador atribueixi la competència a un nivell o altre d’administració. Encara que, a diferència de la nostra, la majoria de les legislacions autonòmiques no identifiquen en concret l’òrgan al qual, dins de l’Administració municipal, li correspon la titularitat de la competència, el cert és que, per aplicació del que disposa l’article 21.1.s de laLRBRL, aquesta competència ha de correspondre als alcaldes, ja que, segons el precepte esmentat, les competències que les lleis assignin al municipi, quan no les atribueixin a altres òrgans municipals 26), pertoquen a aquest òrgan unipersonal.