Nombre de lectures: 0

Tal com comentàvem en la primera entrada d'aquest blog, la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques (LPACAP), ha ampliat substancialment l'àmbit objectiu aplicable respecte de la seva predecessora, la Llei 30/1992.

La inclusió de la regulació dels procediments sancionador i de responsabilitat patrimonial en la LPACAP, així com el fet que la nova llei contingui una regulació molt més detallada en relació amb tots els tràmits del procediment administratiu comú, són qüestions que poden afectar els procediments que, al moment de l'entrada en vigor de la nova llei, ja es trobaven regulats per la seva normativa específica, i també limitar de manera important allò que es pugui regular respecte del procediment administratiu mitjançant la normativa que es dicti amb posterioritat a la LPACAP.

Amb relació a quin és l'abast que pot tenir la regulació de procediments administratius específics més enllà del que regula la LPACAP, se'ns plantegen diverses preguntes:

  • Davant d'una llei amb una regulació tan prolixa com és la LPACAP, quins aspectes del procediment administratiu es poden regular mitjançant altres normes?
  • Quin rang han de tenir les normes que regulin aquests aspectes diferenciats del procediment administratiu?
  • Hi ha alguns procediments relatius a matèries determinades que no s'hagin de regir pel procediment regulat per la LPACAP sinó que ho facin per la normativa sectorial que correspongui?

En resposta a les dues primeres preguntes, podem dir que la LPACAP, malgrat la vocació unificadora del procediment administratiu, deixa oberta la possibilitat que mitjançant normativa específica es puguin regular determinades qüestions de procediment administratiu. Veurem, però, que aquesta possibilitat d'establir especificitats al procediment administratiu no és gaire extensa i, a més, està molt limitada segons quin sigui el rang de la norma en qüestió.

L'article 1 de la LPACAP, a l'apartat segon, regula el què i el com pel que fa a establir especificitats del procediment administratiu que resultin diferents a les establertes a la LPACAP o que les completin.

Aquest precepte ens diu què podem regular de manera diferent o addicional respecte d'allò que estableix la LPACAP, i delimita també com ho podem fer, és a dir, si ens caldrà una norma amb rang de llei o bé n'hi haurà prou de fer-ho mitjançant un reglament.

Així, d'aquest article 1.2 de la LPACAP, en resulta que:

  • Mitjançant norma amb rang de llei, es poden incloure tràmits addicionals o diferents dels que estableix la LPACAP. La llei no detalla quins poden ser aquests tràmits que s'afegeixin a un procediment determinat o que substitueixin tràmits establerts per la LPACAP, però sí que condiciona la possibilitat d'incloure aquests nous o diferents tràmits al fet que es compleixin unes determinades condicions, que són l'eficàcia, la proporcionalitat i la necessitat per a la consecució de les finalitats pròpies del procediment, amb la motivació necessària.
  • Mitjançant norma reglamentària, no es poden afegir tràmits o establir-ne de diferents, però sí que es poden establir especialitats del procediment amb relació als òrgans competents, els terminis propis del procediment concret per raó de la matèria, les maneres d'iniciació i d'acabament, la publicació i els informes que s'hagin de demanar.

Aquestes disposicions de la LPACAP es fonamenten en el que estableix l'article 149.1.18 de la Constitució, que atorga a les comunitats autònomes la facultat d'establir les especialitats del procediment administratiu derivades de la seva organització pròpia.

A la darrera pregunta que ens plantejàvem més amunt, sobre si hi ha alguns procediments relatius a matèries determinades que no es regeixin pel procediment regulat per la LPACAP sinó que ho facin per la normativa sectorial que correspongui, hi trobem resposta a la disposició addicional primera de la LPACAP.

Aquesta disposició conté dues disposicions:

  • La primera, establerta a l'apartat primer, està directament relacionada amb allò que hem vist que estableix l'article 1.2 de la LPACAP respecte de la possibilitat que, mitjançant norma amb rang de llei, es puguin incloure tràmits addicionals o diferents dels establerts per la LPACAP. En concret, la disposició disposa que els procediments administratius regulats en lleis especials per raó de la matèria i que no exigeixin algun dels tràmits establerts a la LPACAP o regulin tràmits addicionals o diferents, s'han de regir, respecte d'aquests tràmits, per les lleis especials.
  • La segona concreta un seguit d'actuacions i procediments que s'han de regir per la seva normativa específica, i només els és aplicable la LPACAP de manera supletòria, que són les següents:

a) Les actuacions i els procediments aplicables dels tributs en matèria tributària i duanera, així com la seva revisió en via administrativa.

b) Les actuacions i els procediments de gestió, inspecció, liquidació, recaptació, impugnació i revisió en matèria de seguretat social i atur.

c) Les actuacions i els procediments sancionadors en matèria tributària i duanera, en l'ordre social, en matèria de trànsit i seguretat vial i en matèria d'estrangeria.

d) Les actuacions i els procediments en matèria d'estrangeria i asil.

Etiquetes: