Nombre de lectures: 0

Dins del títol II del TRLGSS, el capítol VI recull la regulació de la protecció per naixement i cura de menor, consistent en un subsidi equivalent al 100% de la base reguladora corresponent, que es calcula sobre la base de cotització per contingències comunes del mes immediatament anterior al mes previ al del fet causant, dividida entre el nombre de dies a què aquesta cotització es refereixi.

Les situacions protegides per aquesta prestació contributiva són el naixement, l'adopció, la guarda amb finalitats d'adopció i l'acolliment familiar, de conformitat amb el Codi civil o les lleis civils de les comunitats autònomes que el regulin, durant els períodes de descans que es gaudeixin per a aquestes situacions, d'acord amb el que disposen els apartats 4, 5 i 6 de l'article 48 del TRLET, i l'article 49.a, b i c del TRLEBEP. Així doncs, la durada del subsidi no s'estableix en la norma de Seguretat Social, sinó que es remet directament a la del permís per naixement, adopció, guarda amb finalitats d'adopció o acolliment que recull el TRLET, de manera que una modificació en aquesta norma afecta de manera directa la regulació d'aquest subsidi.

Doncs bé, el Reial decret llei 9/2025, de 29 de juliol -que va entrar en vigor el dia 31 de juliol de 2025 i ha estat convalidat mitjançant la Resolució del Congrés dels Diputats de 9 de setembre de 2025- pel qual s'amplia el permís de naixement i cura, ha modificat l'article 48 del TRLET de manera que la durada ordinària del permís -que és un dret individual i intransferible de cada progenitor- passa de les anteriors 16 setmanes a 19, tant per a la mare biològica o persona trans gestant -quan es tracti de naixement- com per al progenitor distint d'ella. En els supòsits d'adopció, de guarda amb finalitats d'adopció i d'acolliment, la suspensió té una durada de 19 setmanes per a cada adoptant, guardador o acollidor.

La suspensió del contracte de cadascun dels progenitors per la cura de menor es distribueix de la manera següent:

  • Sis setmanes ininterrompudes immediatament posteriors al part o a la resolució de l'adopció, guarda o acolliment; són obligatòries i s’han de gaudir a jornada completa.
  • Onze setmanes -22 setmanes en el cas de monoparentalitat- que poden distribuir-se a voluntat del treballador o treballadora, en períodes setmanals a gaudir de forma acumulada o interrompuda i exercitar-se des de la finalització de la suspensió obligatòria posterior al part fins que el fill o la filla compleixi dotze mesos. No obstant això, la mare biològica pot anticipar el seu exercici fins a quatre setmanes abans de la data previsible del part.
  • Dues setmanes -quatre en el cas de monoparentalitat- per a la cura del menor que poden distribuir-se a voluntat del treballador o treballadora, en períodes setmanals de forma acumulada o interrompuda fins que el fill o la filla compleixi vuit anys.

A més, s'estableixen durades ampliades en els casos següents:

  • Com hem vist, en el supòsit de monoparentalitat, perquè hi ha un únic progenitor, el període de suspensió és de 32 setmanes.
  • En els casos de part prematur amb falta de pes i en d'altres en què el nounat necessiti, per alguna condició clínica, hospitalització a continuació del part, per un període superior a set dies, el període de suspensió s'amplia tants dies com el nascut es trobi hospitalitzat, amb un màxim de 13 setmanes addicionals.
  • En el supòsit de discapacitat del fill o filla i, per cada fill o filla a partir del segon en els supòsits de part múltiple, aquest permís s'amplia per a tots dos progenitors en dues setmanes més, una per a cadascun dels progenitors.

També es regulen alguns aspectes específics:

  • A l'inici de cadascun dels períodes de descans, el treballador o treballadora ha d'estar en situació d'alta o assimilada a la d'alta.
  • En els casos de part prematur i en aquells en què, per qualsevol altra causa, el nounat hagi de romandre hospitalitzat a continuació del part, el període de suspensió es pot computar, a instàncies de la mare biològica o de l'altre progenitor, a partir de la data de l'alta hospitalària. S'exclouen d'aquest còmput les sis setmanes posteriors al part, de suspensió obligatòria del contracte de la mare biològica.
  • En el supòsit de defunció del fill o filla, el període de suspensió no es redueix, tret que, una vegada finalitzades les sis setmanes de descans obligatori, se sol·liciti la reincorporació al lloc de treball.
  • En cas de defunció d'un dels progenitors, l'altre progenitor pot fer ús de la totalitat o, si s'escau, de la part que resti de permís.
  • En els supòsits d'adopció internacional, quan sigui necessari el desplaçament previ dels progenitors al país d'origen de l'adoptat, el període de suspensió previst per a cada cas en aquest apartat, pot començar fins a quatre setmanes abans de la resolució per la qual es constitueix l'adopció.
  • Aquests permisos -excepte les sis setmanes inicials- es poden gaudir en règim de jornada completa o de jornada parcial, previ acord entre l'empresa i el treballador o treballadora, i conformement es determini reglamentàriament. El treballador o treballadora ha de comunicar a l'empresa, amb una antelació mínima de quinze dies, l'exercici d'aquest dret en els termes establerts, si s'escau, en els convenis col·lectius. Quan els dos progenitors que exerceixin aquest dret treballin per a la mateixa empresa, la direcció de l’empresa pot limitar-ne l'exercici simultani per raons fundades i objectives, motivades degudament per escrit.

Quant a l'ocupació pública, aquests permisos estan recollits en l'article 49 del TRLEBEP, la durada dels quals és idèntica que en el TRLET. En l'àmbit públic, cal tenir en compte, a més, les peculiaritats següents:

  • En el cas de les dues últimes setmanes -quatre en cas de monoparentalitat-, quan concorrin en tots dos progenitors, adoptants o acollidors, pel mateix subjecte i fet causant, i el període sol·licitat alteri seriosament el funcionament correcte de la unitat de l'administració en la qual ambdós prestin serveis, aquesta pot ajornar la concessió del permís per un període raonable, que cal justificar per escrit, després d'haver ofert una alternativa de gaudi més flexible.
  • En el cas del gaudi interromput del permís es requereix, per a cada període de gaudi, un preavís d'almenys quinze dies, i s'efectua per setmanes completes.
  • Durant el gaudi d'aquest permís, una vegada finalitzat el període de descans obligatori, es pot participar en els cursos de formació que convoqui l'Administració.
  • Si és necessari el desplaçament previ dels progenitors al país d'origen de l'adoptat, en els casos d'adopció o acolliment internacional, es té dret, a més, a un permís de fins a dos mesos, i durant aquest període es perceben exclusivament les retribucions bàsiques.
  • El temps transcorregut durant el gaudi d'aquests permisos es computa com de servei efectiu amb caràcter general, i es garanteix la plenitud de drets econòmics de la funcionària i, si s'escau, de l'altre progenitor funcionari, durant tot el període de durada del permís; i també, si s'escau, durant els períodes posteriors al gaudi del permís, si d'acord amb la normativa aplicable el dret a percebre algun concepte retributiu es determina en funció del període de gaudi del permís.
  • Els funcionaris que hagin fet ús del permís per naixement, adopció, guarda amb finalitats d'adopció o acolliment, tant temporal com permanent, tenen dret, una vegada finalitzat el període de permís, a reintegrar-se al seu lloc de treball en termes i condicions que no els resultin menys favorables al gaudi del permís, així com a beneficiar-se de qualsevol millora en les condicions de treball a les quals hagin pogut tenir dret durant la seva absència.

Pel que fa a l'aplicació temporal de la nova normativa, la disposició transitòria única del Reial decret llei 9/2025 estableix que la nova regulació, respecte de l'addició de les dues setmanes, quatre en el cas de monoparentalitat, de suspensió del contracte de treball o del permís per naixement i cura de menor que es poden gaudir fins que el menor compleixi els vuit anys, és aplicable als fets causants produïts a partir del 2 d'agost de 2024. El gaudi d'aquestes setmanes de suspensió de contracte de treball o del permís per naixement i cura de menor, així com la prestació econòmica corresponent, es podrà sol·licitar a partir de l'1 de gener de 2026 i no requerirà un nou reconeixement del dret, sent aplicable a la normativa reguladora del gaudi del període de descans voluntari per naixament i cura de menor.

Per acabar, també s'han fet modificacions importants en el supòsit especial de prestació per naixement i cura de menor regulat en els articles 181 i 182 del TRLGSS, que fins ara únicament s'aplicava en cas de part. Doncs bé, després de la reforma introduïda pel Reial decret llei 9/2025, aquesta prestació especial s'estén a tots els treballadors inclosos en el règim general que, un cop produïda la situació de naixement, adopció, guarda amb finalitats d'adopció o acolliment familiar a què es refereix l'article 177, reuneixin tots els requisits establerts per accedir a la prestació per naixement i cura de menor regulada en la secció anterior, excepte el període mínim de cotització establert en l'article 178.