Saltar al contingut principal

Curs bàsic per als membres dels tribunals dels ens locals

Nombre de lectures: 0

10. Reclamacions contra els actes de l’òrgan selectiu

10.1 Actes de tràmit

Els aspirants poden interposar reclamacions contra els actes de tràmit de l’òrgan de selecció quan es tracti d’esmenar possibles errors materials en la confecció de la llista d’aprovats, errors mecanografiats en la transcripció de publicacions, errors aritmètics en les qualificacions, errors observables a simple vista, etc. Aquests errors també poden ser apreciats d’ofici pels òrgans de selecció.

En tots aquests casos, les reclamacions s’han de plantejar davant de l’òrgan de selecció, el qual les ha de resoldre en sessió convocada a aquest efecte, ha de comunicar als interessats la resolució i ha d'esmenar, si s’escau, les llistes corresponents, que seran objecte de nou anunci. L’òrgan de selecció pot esmenar o corregir les seves actuacions incorrectes i anul·lar els efectes que se’n puguin derivar sempre que no s’hagi produït un acte final, ja que en aquest cas el que és procedent és l’anul·lació de l’acte administratiu pel procediment de revisió d’ofici corresponent o per la via del recurs administratiu.

10.2 Revisió de les qualificacions

En sentit ampli, es pot considerar reclamació qualsevol escrit que manifesti una discrepància o oposició amb la tramitació del procediment i obligui en tot cas a resoldre-la d’una manera expressa.

Això no obstant, cal tenir en compte que la petició de revisió d’examen per part d’un candidat que l’ha suspès i no pot continuar el procés ha de ser objecte de recurs d’alçada, ja que no pot ser considerada com una reclamació contra un acte de mer tràmit.

D’altra banda,

Si un aspirant demana expressament una explicació de les raons concretes de la puntuació assignada en una prova determinada, el tribunal té l’obligació d’atendre la seva petició i si la refusa pot incórrer en un vici de falta de motivació, tant si aquesta obligació està recollida en les bases com si no. La motivació ha d’indicar: el material o fonts d’informació sobre les quals s’ha basat el judici tècnic, consignar els criteris de valoració qualitativa que s’han utilitzat per emetre el judici tècnic i expressar per què l’aplicació d’aquests criteris condueix al resultat individualitzat que atorga la preferència a un candidat enfront dels altres.

10.3 Al·legacions als mèrits

Si les bases disposen la publicació provisional dels mèrits amb dret a termini d’al·legacions i la publicació posterior de la llista definitiva, l’òrgan selectiu no pot minorar en la llista definitiva la puntuació d’un mèrit d’un aspirant publicada en la llista provisional sense seguir els tràmits establerts per a la revisió dels actes administratius favorables als interessats.

D’altra banda, cal tenir present que l’incompliment del termini d’esmena dels mèrits té com a conseqüència la consideració que l’aspirant ha desistit de la seva petició, però perquè sigui així aquesta declaració s’ha de fer mitjançant la resolució corresponent. En cas de no fer-ho, en el moment de fer la valoració definitiva dels mèrits no es podrà justificar la denegació de l’esmena ja formalitzada, encara que aquella hagi estat extemporània, si s’ha fet abans de declarar-se el desistiment.

10.4 Conseqüències de la revisió

Quan per la via administrativa (d’ofici o a instància de part) o per la via contenciosa es conclou que s’ha de fer una nova valoració de les proves o dels mèrits, s’han de retrotraure les actuacions al moment en què es va fer l’actuació invalidada i efectuar-la de nou, cosa que correspon al mateix òrgan, format pels mateixos membres, que va actuar aleshores.

Si el procés s’anul·la no perquè s’hagi comès algun error particular amb relació a un aspirant determinat, sinó perquè s’ha revisat algun criteri de valoració de les proves, algun error en la seva confecció o execució, o algun criteri de valoració dels mèrits, la revisió no s’ha de fer només en relació amb l’aspirant que ha recorregut sinó en relació amb tots els aspirants a qui es va aplicar aquella actuació, malgrat que aquests no ho hagin recorregut.

↑ Tornar a l'índex de la unitat


<< Inici | Unitat 11 >>

Torna a munt
× Tanqueu els crèdits
Autoria i llicència

Els materials han estat elaborats pel Joan A. Montesinos i Bernabé i el Servei de Formació i Selecció per a l'Administració local a partir del Manual d'instruccions per a l'actuació dels membres dels òrgans de selecció de personal dels ens locals, elaborat per Josep Aldomà Buixadé i Eva Comellas Batet.

La imatge de portada és d'archistella i s'ha obtingut de Freepik.

L'Escola d'Administració Pública de Catalunya, amb la voluntat de contribuir a la lliure difusió del coneixement i d'acord amb el que estableix la Recomanació de la Comissió Europea sobre gestió de la propietat intel·lectual, difon aquests materials sota una llicència creative commons by-nc-sa. N'autoritza, doncs, l'ús amb les condicions següents:

  • citant-ne font i autoria,
  • amb finalitats no comercials i
  • per fer-ne obres derivades que compleixin les condicions anteriors i es difonguin amb el mateix tipus de llicència.

Llicència de Creative Commons
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional de Creative Commons.