Saltar al contingut principal

Curs bàsic per als membres dels tribunals dels ens locals

Nombre de lectures: 0

3. Les bases de les convocatòries de selecció de personal

Les bases de la convocatòria de selecció són la llei del concurs o de l’oposició i vinculen totes les parts del procés (Administració, tribunal, assessors i persones aspirants).
Els òrgans de selecció no en poden modificar els termes o el contingut i estan obligats a complir-les en els termes exactes; per exemple, si les bases determinen que un exercici constarà de quatre preguntes, el tribunal no pot decidir que aquest exercici en tindrà només dues.
Els tribunals el que poden fer és interpretar-les quan hi hagi un dubte o una imprecisió i les han d’aplicar a tots els aspirants per igual.
El tribunal de selecció s’ha d’ajustar al que disposin les bases de la convocatòria de forma estricta i aplicar el seu criteri quan aquestes deixin marge per actuar. Va contra les bases fer menys preguntes tipus test que les que pertocaven segons la convocatòria i no utilitzar les preguntes de reserva després de descartar algunes de les que entraven en primer terme, que comporta l’anul·lació del procés selectiu fins al moment en què es va dur a terme la prova de tipus test.STS 1273/2014, de 31 de març de 2014 - ECLI:ES:TS:2014:1273

L’Administració només les pot modificar d’acord amb les normes de procediment administratiu (revisió d’ofici o en via de recurs administratiu).

Les persones aspirants poden impugnar les bases quan tenen algun vici de nul·litat o quan s’hagi vulnerat el dret fonamental d’accés a l’ocupació pública en condicions d’igualtat.

La finalitat de les bases és regular un procés selectiu concret i només tenen validesa per a aquest procés. Les bases assenyalen les regles del joc del procediment selectiu i han de contenir com a mínim:

  • Nombre, naturalesa, retribucions i característiques de les places objecte de la convocatòria i determinació expressa de l’escala, subescala i classe a la qual pertanyen o de la categoria laboral si les places tenen aquest caràcter. Indicació del subgrup de titulació a què correspon cadascuna d’aquestes i concreció, quan escaigui, de les que es reserven a la promoció interna o torn de persones discapacitades, si escau.
  • Sistema selectiu: oposició, concurs oposició o concurs.
  • Condicions i requisits que han de complir els aspirants.
  • Centre o dependència on s’han d’adreçar les instàncies i els terminis de presentació.
  • Proves selectives que s’han de fer i, si escau, relació de mèrits que s’han de tenir en compte en la fase de concurs, sistemes d’acreditació i valoració dels mèrits, característiques i durada del curs de formació, del curs selectiu i del període de pràctiques.
  • Programa sobre el qual versaran les proves (temari).
  • Sistema de qualificació i puntuació mínima per superar cada prova.
  • Data d’inici de les proves, encara que sigui aproximada, o període màxim de temps que ha de transcórrer fins a la realització de les proves.
  • Termini màxim per executar el procés.
  • Designació nominal del tribunal qualificador i la seva categoria.
  • Ordre d’actuació dels aspirants.
  • Declaració expressa que els tribunals no poden aprovar ni declarar que han superat les proves selectives un nombre superior d’aspirants al de les places objecte de la convocatòria.
  • Indicació de l’equip multiprofessional a l’efecte d’acreditar els requisits que han de complir els aspirants a places reservades per a persones discapacitades.
  • Si escau, també han de fer referència al nombre addicional de places convocades per sobre de les ofertes, quan en l’oferta pública s’hagi previst la possibilitat d’incrementar-les fins a un màxim d’un 10 %.
  • Règim d’impugnació de les bases de la convocatòria i dels actes administratius del procediment de selecció.

↑ Tornar a l'índex de la unitat


<< Inici | Unitat 4 >>

Torna a munt
× Tanqueu els crèdits
Autoria i llicència

Els materials han estat elaborats pel Joan A. Montesinos i Bernabé i el Servei de Formació i Selecció per a l'Administració local a partir del Manual d'instruccions per a l'actuació dels membres dels òrgans de selecció de personal dels ens locals, elaborat per Josep Aldomà Buixadé i Eva Comellas Batet.

La imatge de portada és d'archistella i s'ha obtingut de Freepik.

L'Escola d'Administració Pública de Catalunya, amb la voluntat de contribuir a la lliure difusió del coneixement i d'acord amb el que estableix la Recomanació de la Comissió Europea sobre gestió de la propietat intel·lectual, difon aquests materials sota una llicència creative commons by-nc-sa. N'autoritza, doncs, l'ús amb les condicions següents:

  • citant-ne font i autoria,
  • amb finalitats no comercials i
  • per fer-ne obres derivades que compleixin les condicions anteriors i es difonguin amb el mateix tipus de llicència.

Llicència de Creative Commons
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional de Creative Commons.