Saltar al contingut principal

Curs bàsic per als membres dels tribunals dels ens locals

Nombre de lectures: 0

Unitat 5 | Unitat 7

6. Funcionament de l’òrgan de selecció

6.1 Com actua l’òrgan? Com pren els acords? Com s’organitza i com debat?

S’aplica la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic, i la legislació catalana de desenvolupament de les bases estatals.

6.1.1 La convocatòria de l’òrgan selectiu

La convocatòria és l’acte mitjançant el qual es posa en coneixement dels membres de l’òrgan selectiu el lloc, dia i hora en què se celebrarà la sessió per tractar els assumptes que figurin a l’ordre del dia.

S’han de convocar tots i cadascun dels membres de l’òrgan col·legiat; només que es deixi de convocar un sol membre, la convocatòria és nul·la de ple dret. Això és especialment rellevant en el cas dels membres designats a proposta de l’EAPC, ja que, per la seva condició, constitueixen una garantia addicional d’independència i imparcialitat del tribunal.

L’ordre del dia és la relació d’assumptes que l’òrgan de selecció ha de tractar i resoldre en una determinada sessió.

Durant la sessió de l’òrgan selectiu no pot ser objecte de deliberació o acord un assumpte que no hagi estat inclòs en l'ordre del dia, excepte si hi són presents tots els membres de l’òrgan i es vota per majoria la urgència de l’assumpte.

La convocatòria degudament notificada determina l’obligació d’assistència a la sessió.

Format de les convocatòries i sessions

Excepte si les bases de la convocatòria han determinat el contrari, l’òrgan selectiu es pot constituir, convocar i reunir, i pot adoptar acords i remetre les actes tant de manera presencial com a distància.

Les convocatòries es remeten als membres de l’òrgan per mitjans electrònics.

Les notificacions electròniques són vàlides sempre que quedi constància de la seva transmissió i recepció, de les seves dades, del contingut íntegre de les comunicacions i de la identitat del seu remitent i destinatari.

Les notificacions electròniques s’entenen efectuades en el moment en què s’accedeix al contingut.

Amb independència del procés de notificació, els membres de l’òrgan selectiu també poden comunicar al secretari o secretària de l’òrgan la seva adreça electrònica o identificar un altre dispositiu electrònic on puguin rebre avisos quan tenen a la seva disposició notificacions electròniques. El secretari o secretària ha d’utilitzar aquests mitjans com a sistema d’avís, els quals en cap cas tenen la consideració de notificació.

Per a les sessions de l’òrgan selectiu de les quals ja es conegui la data, com per exemple les sessions continuades de correcció d’exercicis, no és necessari el procediment de convocatòria, i n’hi ha prou de fer constar en l’acta de la sessió la convocatòria expressa dels assistents per a la reunió o sessió següents.

6.1.2 La constitució de l'òrgan selectiu

La convocatòria la fa la presidència de l’òrgan o la secretaria per ordre de la presidència i s’ha de notificar a tots els membres, titulars i suplents, amb una antelació mínima de 48 hores i amb inclusió de l’ordre del dia corresponent.

L’escrit de convocatòria ha d’assabentar els membres del tribunal, titulars i suplents, del seu nomenament i fixar data, hora i lloc per a la reunió de constitució i annexar l’ordre del dia.

Juntament amb la convocatòria s’han de posar a disposició dels membres de l’òrgan selectiu tots els documents necessaris per al desenvolupament de la sessió. En particular, cal la documentació següent:
  • Bases de la convocatòria de selecció
  • Programa de temes de la convocatòria
  • Normes i instruccions del procediment
  • Llista provisional d’admesos i exclosos
  • Altres documents relacionats amb l’elaboració de les proves i la valoració de les proves i mèrits, si escau.
L’ordre del dia de la constitució ha de contenir com a mínim els punts següents:
  1. Identificació dels membres de l’òrgan selectiu assistents, titulars i suplents, i comprovació dels requisits de professionalitat i imparcialitat.
  2. Declaració que no concorre en ells cap causa d’abstenció o recusació.
  3. Constitució de l’òrgan selectiu amb els membres no afectats per cap causa d’abstenció.
  4. Normes internes de funcionament de l’òrgan selectiu, si escau.
  5. Concreció del desenvolupament del procés selectiu. S’acorden les qüestions generals sobre el desenvolupament del procés selectiu.
  6. Calendari d’actuacions, amb determinació de la data, hora i lloc de la primera prova si no s’ha determinat en el llistat provisional d’admissió.
  7. Adopció de les mesures que siguin necessàries per dur a terme les proves dels aspirants que ho hagin sol·licitat.
  8. Assumptes de tràmit.
  9. Precs i preguntes, punt de caràcter facultatiu.

6.1.3 Quòrum necessari per a la constitució de l’òrgan selectiu i la resta de sessions

En l’acte de constitució de l’òrgan selectiu és necessària la presència del president o presidenta, el secretari o secretària i almenys la meitat dels seus membres. Encara que el precepte no deixa clar si dins d’aquesta meitat dels membres estan inclosos o no el president o presidenta i el secretari o secretària del tribunal, s’admet generalment que és suficient la majoria del total de membres, incloent-hi els dos qualificats, amb el benentès que per membre s’ha d’entendre tot el qui té la condició de ple dret com a tal, és a dir, el qui té veu i vot. Per tant, en un tribunal de cinc membres, on la persona que tingui la secretaria té dret a vot, n'hi hauria prou amb la presència el president o presidenta, el secretari o secretària i un vocal.

Els membres suplents poden substituir els titulars a l’inici de qualsevol sessió i el titular es pot reincorporar al tribunal en la sessió següent.

6.1.4 Les sessions de l’òrgan selectiu. Normes de funcionament

Les sessions dels òrgans selectius, presencials o a distància, es regeixen per les normes següents:

Principi d’unitat d’acte El principi d’unitat d’acte en l’actuació dels òrgans selectius significa que els mateixos membres que han participat en la constitució a l’inici de la sessió l’han de finalitzar; de manera que no poden actuar alternativament, en una mateixa sessió, els membres titulars i els seus suplents.

Precs i preguntes A l’ordre del dia de cada sessió es pot determinar un torn de precs i preguntes o torn obert de paraules.

En aquest torn no es poden adoptar acords, però els membres de l’òrgan selectiu poden formular propostes d’actuació o precs i plantejar qüestions o preguntes.

Sessions dels òrgans de selecció
Convocatòria Secretari o secretària per ordre del president o presidenta. Antelació de 48 hores. Notificació per qualsevol mitjà.
Quòrum sessions Almenys la meitat dels membres, siguin titulars o suplents. Comptats sempre el president o presidenta i el secretari o secretària o els seus suplents. Durant la sessió la composició ha de ser estable, no s'ha d'alterar.
Dret a vot Tots els membres presents tenen veu i vot, amb independència que siguin titulars o suplents. El personal assessor especialista només té veu i, en algunes ocasions, també el secretari o secretària només té veu. El vot del president o presidenta dirimeix en cas d'empat. Cal vot particular en cas de desacord per escrit en el termini de 48 hores.
Substitució de membres President/a: si no pot el suplent, pel vocal de major jerarquia, antiguitat i edat, per aquest ordre. Secretari/ària: si no pot el suplent, pel vocal que l'òrgan acordi. Vocal: pot ser substituït pel vocal corresponent al terç que representi.
Presa d’acords La llei obliga que siguin adoptats per majoria de vots. El president o presidenta dirimeix amb el seu vot els empats. Han d'estar inclosos en l'ordre del dia. Excepció: que estiguin presents tots els membres de l'òrgan col·legiat citats i es declari la urgència de l'assumpte pel vot favorable de la majoria. Un cop adoptat el sistema de qualificació de proves i exercicis, n’hi ha prou d'aplicar el que s'hagi acordat cada vegada que calgui qualificar una prova.
Suspensió sessions Per falta de quòrum, per no assistència assessors necessaris o per altra causa sobrevinguda. S'ha de redactar una acta de suspensió.

6.1.4.1 La presa de decisions

Les decisions del tribunal s’adopten per majoria simple (o majoria relativa pura), excepte si les bases han determinat un sistema de majories qualificades o bé han fixat una fórmula diferent per determinar la puntuació corresponent a cada candidat. Aquesta fórmula també pot ser fixada pel tribunal quan així ho estableixin les bases.

Tipus de majories existents La majoria significa el predomini de vots o opinions coincidents en un sentit determinat i concret. La voluntat de l’òrgan selectiu és la voluntat de la seva majoria.

Entre les majories possibles, les més usuals són:

  1. Majoria absoluta: quan els vots coincidents sobrepassen la meitat amb relació al total computable. El total computable són tots els vots possibles, és a dir, els de tots els membres de l’òrgan selectiu que figuren a les bases de la convocatòria (els presents i els no presents).

Dins la majoria absoluta es distingeix entre:

  • Majoria absoluta simple: quan se supera la meitat dels vots totals.
  • Majoria absoluta qualificada: quan s’exigeix una proporció més elevada sobre el total de vots, per exemple, els dos terços.

Majoria relativa: és la majoria dels vots presents, sigui quin sigui el nombre. Dins d’aquesta majoria es distingeix entre:

  • Majoria relativa pura (o majoria simple): quan no s’exigeix cap nombre mínim de vots.
  • Majoria relativa qualificada: quan la majoria requereix un nombre mínim de vots coincidents (per exemple, els que representin una quarta part dels vots possibles).

Característiques generals de la votació

Els vots de tots els membres de l’òrgan selectiu tenen el mateix valor, però en cas d’empat el vot del president o presidenta és de qualitat.

El sistema de votació es defineix per les característiques generals següents:
  • Els membres han de votar en contra dels acords que considerin il·legals, o bé abstenir-se si tenen dubtes. Només d’aquesta manera salvaran la seva responsabilitat davant d’una resolució il·legal. És important fer constar aquesta circumstància en l’acta de la sessió.
  • Cada membre pot justificar el sentit del seu vot i demanar que consti a l’acta.
  • Els membres poden formular vots particulars en un termini de 48 hores, que s’han d’incorporar a l’acta de la sessió. Aquests vots s’han de presentar per escrit.

6.1.4.2 La documentació de les sessions. Les actes

El secretari o secretària ha de fer constar en l’acta totes les actuacions del tribunal, acta que ha de contenir com a mínim els elements següents:

  • Circumstàncies objectives de la sessió celebrada, especificant el dia i hora de la reunió i el lloc on es va desenvolupar.
  • Relació completa dels membres assistents, especificant-ne la condició, el nom i cognoms i el càrrec o representació que tenen (aquesta relació s’acostuma a col·locar a la capçalera de l’acta, al costat esquerre, formant un requadre); els absents i la causa de l’absència.
  • L’ordre del dia fixat amb caràcter previ a la celebració de la sessió.
  • Els aspectes fonamentals de les deliberacions que s’hagin produït en el desenvolupament de la sessió, les incidències i les interrupcions que s’hagin produït i els informes o dictàmens que s’hagin pogut estudiar o acceptar.
  • La forma i els resultats de la votació o valoració dels candidats.
  • El contingut dels acords adoptats per l’òrgan col·legiat, indicant la majoria d’aprovació i la manera com s’ha votat.

Els membres poden demanar la transcripció a l’acta de la seva intervenció íntegra o de la seva proposta, sempre que s’aporti a l’acte, o en el termini que indiqui el president o presidenta, el text que es correspon fidelment amb la seva intervenció. Aquesta circumstància s’ha de fer constar a l’acta de la sessió.

Les actes de les sessions són emeses pel secretari o secretària i han de portar el vistiplau del president o presidenta.

L’acta s’ha d’aprovar en la mateixa sessió o en la següent. Normalment s’aprova en la sessió següent i amb caràcter previ se’n remet un esborrany als membres del tribunal juntament amb la convocatòria.

L’aprovació de l’acta comporta la conformitat dels membres de l’òrgan selectiu amb allò que hi ha recollit el secretari o secretària. Es tracta de confirmar que el que relata el secretari o secretària coincideix amb el que realment va succeir.

Sessions dels òrgans de selecció: Documentació
Actes Resolucions Certificacions
- De cada sessió aixecarà acta el secretari o secretària.
- Especificarà: assistents, ordre del dia, lloc i temps, punts principals i contingut dels acords.
- Quedaran exempts de responsabilitat els membres que votin en contra o s’abstinguin.
- Seran aprovades en la mateixa sessió o en la següent.
- Signarà el secretari o secretària amb el vistiplau del president o presidenta.
- El secretari o secretària redactarà una acta per sessió i dia.
- S'annexarà tota documentació que fonamenti actuacions i resolucions.
Rubricades pel president o presidenta, formalitzen acords que posen fi a cada fase del procés, afecten tercers o han de ser publicades o notificades. - Expedides pel secretari o secretària donen fe d'un acord, fet o acte de l’òrgan de selecció.




- En les certificacions d'acords adoptats emesos abans de l'aprovació de l'acta es farà constar expressament aquesta circumstància

6.1.4.3 Publicació i notificació dels acords dels òrgans selectius

Les bases de la convocatòria han d’indicar com i on es publicaran els actes que integren el procés selectiu i on es faran les proves. Si no ho fan, l’òrgan selectiu és qui ha de determinar-ho i informar-ne els aspirants adequadament. Les publicacions efectuades en llocs diferents dels predeterminats no tenen validesa.

6.1.5 Vicis de nul·litat i anul·labilitat i irregularitats no invalidants

Els acords de l’òrgan selectiu són nuls de ple dret quan hagin estat acordats prescindint totalment i absolutament de les normes que contenen les regles essencials per a la formació de la seva voluntat. Aquestes normes són les referents al quòrum, la convocatòria, la composició i les votacions de l’òrgan selectiu

.

També són nuls els actes:

  1. Que lesionin drets i llibertats susceptibles d’empara constitucional. Per exemple, l’òrgan selectiu estaria vulnerant el dret d’igualtat en l’accés a l’ocupació pública (que pot ser objecte de recurs d’empara davant del TC) si apliqués criteris diferents en la valoració de les proves dels aspirants sense cap causa justificada.
  2. Que siguin constitutius d’infracció penal (per exemple, la prevaricació) o que es dictin a conseqüència d’aquella infracció. Aquest últim cas es donaria quan algun o alguns dels membres de l’òrgan selectiu hagin estat víctimes de coacció, amenaça o violència, o quan hagin tingut en compte documents falsos aportats pels aspirants. Perquè els actes siguin nuls és necessari que la sentència penal sigui ferma, és a dir, que ja no pugui ser objecte de recurs judicial.
  3. Que hagin estat dictats prescindint de manera total i absoluta del procediment establert legalment. L’òrgan selectiu cometria aquest vici si apliqués les bases de la convocatòria de manera contrària als seus preceptes; per exemple, si el tribunal qualifica d’apte o no apte un aspirant en una prova que a les bases no té caràcter eliminatori. Els defectes de procediment només són causa de nul·litat quan hagin afectat tràmits essencials del procediment, de manera clara, ostensible i manifesta. En cas contrari, són vicis d’anul·labilitat.
  4. Que permetin l’adquisició de facultats o drets quan manqui els requisits essencials per adquirir-los; per exemple, si l’òrgan selectiu proposa per al seu nomenament com a funcionari un aspirant que no compleix algun dels requisits d’accés establerts a la convocatòria.

↑ Tornar a l'índex de la unitat


<< Inici | Unitat 7 >>

Torna a munt
× Tanqueu els crèdits
Autoria i llicència

Els materials han estat elaborats pel Joan A. Montesinos i Bernabé i el Servei de Formació i Selecció per a l'Administració local a partir del Manual d'instruccions per a l'actuació dels membres dels òrgans de selecció de personal dels ens locals, elaborat per Josep Aldomà Buixadé i Eva Comellas Batet.

La imatge de portada és d'archistella i s'ha obtingut de Freepik.

L'Escola d'Administració Pública de Catalunya, amb la voluntat de contribuir a la lliure difusió del coneixement i d'acord amb el que estableix la Recomanació de la Comissió Europea sobre gestió de la propietat intel·lectual, difon aquests materials sota una llicència creative commons by-nc-sa. N'autoritza, doncs, l'ús amb les condicions següents:

  • citant-ne font i autoria,
  • amb finalitats no comercials i
  • per fer-ne obres derivades que compleixin les condicions anteriors i es difonguin amb el mateix tipus de llicència.

Llicència de Creative Commons
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional de Creative Commons.