Saltar al contingut principal

Curs bàsic per als membres dels tribunals dels ens locals

Nombre de lectures: 0

4. L’òrgan o tribunal de selecció

L’òrgan de selecció és un òrgan col·legiat i és el responsable del procés tècnic.

La seva missió és seleccionar, amb objectivat, imparcialitat, agilitat i transparència, l’aspirant més idoni per dur a terme les funcions dels llocs objecte de la convocatòria, mitjançant la cooperació i la participació de tots els seus membres.

Els membres del tribunal tenen l’obligació d’assistir a totes les sessions a què siguin convocats. Si per causa justificada no hi poden assistir, ha d’actuar en el seu lloc el suplent que hagi estat designat.

4.1 La composició de l’òrgan o tribunal de selecció a l’Administració local catalana

4.1.1 Principi de professionalitat, paritat dona i home i regla dels terços

La composició és col·legiada i ha de tendir a la paritat entre dona i home.

S’entén que hi ha una composició equilibrada de dones i homes quan les persones de cada sexe no superen el 60% del Tribunal ni són menys del 40%.
La STS de 8 d’octubre de 2020, recurs 2135/2018, assenyala que la paritat és un deure i una obligació. El seu incompliment pot determinar la nul·litat del procés selectiu o d’algun dels seus tràmits en funció de les circumstàncies particulars de cada cas.
El nombre de membres el determina cada administració, complint l’anomenada "regla dels terços", d’acord amb la qual:

- Un terç dels membres és integrat per personal funcionari de la mateixa corporació.
- Un terç dels membres és integrat per personal tècnic, que pot ser personal de la mateixa entitat local o no.
- Un terç dels membres és integrat per persones designades a proposta de l’EAPC.

D’acord amb el principi de professionalitat, cal que l’òrgan estigui format per membres amb la qualificació tècnica necessària per valorar els mèrits i les capacitats dels aspirants, entenent que aquesta qualificació es concreta legalment en tres punts:

  • Tots els membres de l’òrgan selectiu han de posseir un nivell de titulació igual o superior a l’exigit per a l’ingrés al cos o l’escala de què es tracti.
  • S’ha de garantir la presència als tribunals o òrgans selectius de funcionaris amb coneixements especialitzats sobre el contingut de les places i dels llocs de treball convocats.
  • Tots els membres de l’òrgan de selecció tenen dret a vot, llevat que les bases determinin que el secretari o secretària no voti i només tingui dret a veu. El president o presidenta i el secretari o secretària han de ser presents en totes les sessions de l’òrgan selectiu.

L’òrgan de selecció, si així s’ha establert en les bases de la convocatòria, pot designar professionals que l’assessorin en determinades funcions del procés selectiu, bàsicament amb relació a proves de contingut tècnic especialitzat.

La legislació catalana estableix que en tot procés selectiu hi ha d'intervenir personal assessor designat per l’òrgan competent en matèria de normalització lingüística, que és l’encarregat d’executar i proposar l’avaluació de la prova de coneixements de la llengua catalana.

El personal assessor de l’òrgan té dret a veu en les sessions en què participa però no dret a vot. Els és aplicable el principi d’imparcialitat i, per tant, el mateix règim d’abstenció i recusació dels membres de l’òrgan de selecció.

4.1.2 Causes legals d’abstenció i recusació dels membres dels òrgans de selecció

El principi d’imparcialitat comporta l’exclusió de determinades persones de la composició dels òrgans selectius, entre altres qüestions.

Els membres de l’òrgan selectiu s'han d’abstenir d’actuar quan hi hagi alguna causa d’abstenció i ho han de comunicar a l’òrgan convocant de procés tan aviat com en tinguin coneixement.

Les causes d’abstenció i recusació estan regulades en la normativa de funció pública i de procediment administratiu.

Qui s’ha d’abstenir i no en pot formar part?
  • El personal d’elecció o de designació política (alcaldes, regidors, personal directiu, membres de les juntes de personal i comitès d’empresa, representants sindicals i representants d’associacions professionals o empresarials, etc.).
  • El personal amb un contracte o nomenament de durada determinada (funcionaris interins, personal laboral temporal i personal eventual).
  • El personal que hagi fet cursos o treballs per preparar els aspirants en proves selectives en els dos anys anteriors a la publicació de la convocatòria.
  • El personal que té interès personal en l’assumpte de què es tracti o en un altre en la resolució del qual pugui influir la d’aquell.
  • El personal que té una qüestió litigiosa pendent amb alguna persona participant.
  • El personal que té un vincle matrimonial o situació de fet assimilable i el parentiu de consanguinitat fins al quart grau, o d’afinitat fins al segon, amb qualsevol de les persones interessades.
  • El personal que té amistat íntima o enemistat manifesta amb alguna de les persones participants.
  • El personal que té relació de servei amb una persona natural o jurídica interessada directament en l’assumpte, o que li ha prestat serveis professionals de qualsevol tipus i en qualsevol circumstància o lloc els dos últims anys.
  • El personal que hi comparteix despatx professional o hi està associat.
No són vàlids els acords de l’òrgan selectiu en els quals hagi estat decisiva l’aportació del membre amb alguna causa d’abstenció.

4.1.3 Deure de sigil

Els membres tenen l’obligació de guardar un absolut sigil professional en totes les matèries del procés selectiu que no hagin de ser objecte de publicació oficial i en les que, tot i ser-ho, encara no s’hagin publicat: qualificacions d’aspirants, relacions d’aprovats, etc.

La infracció del deure de sigil és objecte de la sanció que correspongui mitjançant expedient disciplinari, amb independència de les possibles responsabilitats penals a què s’hagi donat lloc en funció de la naturalesa i la gravetat dels fets.

4.1.4 Justificació de l’absència al lloc de treball per assistir a les sessions de l’òrgan de selecció

L’assistència a les sessions dels òrgans selectius no es considera absència laboral i, per tant, no s’ha de justificar mitjançant cap permís per assumptes personals o dies de vacances. Es tracta d’una encomanda de servei subjecta al règim d’indemnitzacions per raó del servei.

El Decret legislatiu 2/2003, de 28 d’abril, pel qual s’aprova el text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya, estableix en l’article 292.1.c que un terç dels membres dels tribunals de selecció que qualifiquen les proves d’accés a llocs de treball de funcionaris o personal laboral de les corporacions locals, han de ser proposats per l’EAPC.

El personal que ha estat nomenat, a proposta de l’EAPC, com a vocal dels òrgans o tribunals dels processos selectius per a l’accés a la funció pública local, té el deure d’assistir a les sessions del tribunal qualificador el dia i l'hora que siguin convocats.

A criteri de l’Administració de la Generalitat, el permís establert normativament per a l’assistència d’aquestes persones és el de deures inexcusables de caràcter públic. Altres administracions ho tracten com una absència justificada i retribuïda per raó de serveis.

↑ Tornar a l'índex de la unitat


<< Inici | Unitat 5 >>

Torna a munt
× Tanqueu els crèdits
Autoria i llicència

Els materials han estat elaborats pel Joan A. Montesinos i Bernabé i el Servei de Formació i Selecció per a l'Administració local a partir del Manual d'instruccions per a l'actuació dels membres dels òrgans de selecció de personal dels ens locals, elaborat per Josep Aldomà Buixadé i Eva Comellas Batet.

La imatge de portada és d'archistella i s'ha obtingut de Freepik.

L'Escola d'Administració Pública de Catalunya, amb la voluntat de contribuir a la lliure difusió del coneixement i d'acord amb el que estableix la Recomanació de la Comissió Europea sobre gestió de la propietat intel·lectual, difon aquests materials sota una llicència creative commons by-nc-sa. N'autoritza, doncs, l'ús amb les condicions següents:

  • citant-ne font i autoria,
  • amb finalitats no comercials i
  • per fer-ne obres derivades que compleixin les condicions anteriors i es difonguin amb el mateix tipus de llicència.

Llicència de Creative Commons
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional de Creative Commons.