Si els grans pilars en què es fonamenta el Reglament general de protecció de dades (RGPD) són el principi de responsabilitat proactiva i l’enfocament en el risc, la protecció de dades des del disseny i per defecte (PDDD) podem dir que és el paraigua sota el qual es poden …
Protecció de dades des del disseny i per defecte: una eina essencial per al model d’economia de dades
Cap a una societat més igualitària. La perspectiva de gènere i les dades obertes
Estem vivint en una societat de la informació en què les dades tenen un paper destacat. La tecnologia i, especialment, les tecnologies emergents, com la intel·ligència artificial, generen un gran volum de dades. Cal, doncs, fer una bona gestió de la informació per no desenvolupar polítiques esbiaixades i desiguals …
Govern obert i necessitat de consens interdepartamental a l’Administració de la Generalitat
El govern obert
El compliment del règim de transparència que estableixen la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern i el Decret 8/2021, de 9 de febrer, sobre la transparència i el dret d’accés a la informació pública …
L’article 53.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, conté el catàleg de drets de la persona interessada en el procediment administratiu, entre els quals es troba el dret “a no presentar dades i documents […] que ja estiguin …
Seguint la idea d'aquest apunt de Thomas Zerdick, cap de la Unitat de Tecnologia i Privacitat del Supervisor Europeu de Protecció de Dades, la primera regla d’or en protecció de dades seria que, si no necessites dades personals, no les recullis. I la segona? Doncs, si necessites dades …
La normativa de protecció de dades s’aplica a les dades de les persones difuntes?
Per donar resposta a aquesta pregunta, cal partir de la premissa que el dret fonamental a la protecció de dades personals és un dret personalíssim, del qual és titular la persona física a qui es …
La informació "en poder" de les administracions públiques a Catalunya, fonament per a la inaplicació de l’article 19.4 de la Llei 19/2013
Fa un temps vaig dedicar un apunt publicat en aquest mateix fòrum relatiu al concepte d’"informació pública" davant de la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.
Tal com apuntava llavors, la lletra b de l’article 2 de …
El concepte de "corresponsable del tractament" no és nou, ja que apareixia en la Directiva 95/46/CE, però el RGPD introdueix regles específiques per a aquest supòsit. La corresponsabilitat apareix quan diferents entitats/parts estan involucrades en un tractament de dades. Ara, el RGPD ha introduït regles concretes per …
El compromís de no deixar ningú enrere (Leave no one behind - LNOB) és la promesa central i transformadora de l'Agenda 2030 per al desenvolupament sostenible. Representa el compromís inequívoc de tots els estats membres de l’ONU d’erradicar la pobresa en totes les seves formes, acabar amb la …
La protecció de dades en el Decret 8/2021, sobre la transparència i el dret d’accés a la informació pública (part III)
En aquesta entrada culminaré l’anàlisi de les novetats més destacables del Decret 8/2021, de 9 de febrer, sobre la transparència i el dret d'accés a la informació pública, que desenvolupa la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon …