La societat és cada vegada més conscient de la rellevància de protegir les seves dades personals i, en l’àmbit de les dades de salut, del fet que en poden mantenir l'accés limitat únicament a les persones que estrictament les han de tractar per un motiu legalment previst. L …
Accessos a la història clínica des de l’entorn dels centres mèdics: legitimació
Després de deu anys de la Llei 19/2014, com portem les obligacions de transparència? 1a part: Publicitat activa
L’article 93 de la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern (LTC), atribueix a la institució del Síndic de Greuges la funció d’elaborar anualment un informe general d’avaluació d’aquesta llei, que s’ha de presentar al …
L’acció pública a toc d’indicadors
Catalunya presenta un decrement persistent en els estudis successius de l’Índex europeu sobre la qualitat del govern: -0,331 (2010); - 0,114 (2013); -0,293 (2017); -0,685 (2021) i -0,232 (2024). Encara que Catalunya parteix d’uns bons estàndards en …
La publicació de les dades personals dels aspirants en els processos selectius
Els actes administratius derivats dels processos selectius o de concurrència competitiva poden contenir informació personal sobre persones físiques, com ara, dels aspirants.
Cal partir de la premissa que els principis d’igualtat, mèrit i capacitat regeixen l’accés a la funció pública i que la llei ha de regular l …
El silenci administratiu en les sol·licituds d’accés a la informació pública (2a part): pronunciaments judicials i de la GAIP
En el primer apunt sobre el silenci administratiu en les sol·licituds d’accés a la informació pública (d'ara endavant, SAIP) vaig analitzar les previsions de les normes aplicables, sobretot l’article 35 de la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública …
Mecanismes vigents de control i seguiment de l’activitat d’influència a l’Administració de la Generalitat de Catalunya: punt de partida cap a una traçabilitat efectiva de les decisions públiques
Els instruments de control i seguiment en l'àmbit dels grups d'interès, desplegats per la normativa vigent, configuren un sistema que posa el focus en l'acció d'aquests i en l'objectiu que persegueixen amb aquesta finalitat: establir o situar les seves prioritats i temes en l'agenda pública, així com influir en un …
Els límits al dret de supressió de les dades dels difunts per part dels familiars o hereus. El cas de la condemna a mort del poeta Miguel Hernández
El Tribunal Suprem ha confirmat recentment (Sentència 1401/2024) que el secretari judicial del jutjat que va instruir la causa en què es va condemnar a mort el poeta Miguel Hernández no té dret a l’oblit.
La Sentència ha posat fi, d’aquesta manera, a la controvèrsia que va …
Ja estàs de vacances o les comences ben aviat? Ara és un bon moment per tenir present el dret a la desconnexió digital.
Forma part del conjunt de drets digitals que garanteixen la protecció de les dades personals dels treballadors i la seva privacitat en l’àmbit laboral. Aquest dret …
És evident que no podem difondre la identitat de persones físiques sancionades sense el seu consentiment: l’article 23 de la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, inclou en la categoria de dades personals especialment protegides les relatives a …
La privacitat des del disseny i la privacitat per defecte: guia per a desenvolupadors de l’APDCAT
En l'era digital actual, és imprescindible garantir la privacitat en tot moment per tal de protegir els drets humans que es relacionen amb la protecció de dades. Aconseguir-ho depèn de molts factors, però el més essencial és garantir que el producte o servei digital compleixi des del seu origen …