turisme

Articles

Any 2019

L’aplicació dels límits al dret d’accés: pautes generals a tenir en compte

Quan l’article 20.1 de la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern disposa que el dret d’accés a la informació pública només pot ser denegat o restringit per les causes expressament establertes per les lleis, obre la …

per llegir-ne més

La protecció de dades com a límit de la publicitat activa

En el darrer apunt que havia escrit en aquest espai, em referia a la protecció de dades com a límit al dret d’accés a la informació pública. Hi recordava que la ciutadania aporta moltes dades personals a les administracions públiques i, en relació amb aquesta informació personal, els empleats …

per llegir-ne més

Dades obertes, instrument per al retiment de comptes

Crec que es parla poc de la importància que tenen les dades obertes en els processos de transparència de les administracions públiques.

Les dades obertes consisteixen en la publicació de dades perquè qualsevol persona pugui accedir-hi, utilitzar-les i compartir-les. Així, doncs, les dades obertes són principalment un mitjà per permetre …

per llegir-ne més

Introducció a les avaluacions d'impacte sobre la protecció de dades

Les avaluacions d’impacte sobre protecció de dades (AIPD), regulades en l’article 35 del Reglament general de protecció de dades (RGPD), són una eina preventiva vinculada a la protecció de dades des del disseny i per defecte. Una eina que ajuda a complir el principi de responsabilitat proactiva.

L …

per llegir-ne més

Causes d’inadmissió enfront de límits al dret d’accés a la informació pública

D’acord amb l’apartat primer de l’article 21 de la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, el dret d’accés a la informació pública només pot ser denegat o restringit si el coneixement o la divulgació de …

per llegir-ne més

La protecció de dades com a límit al dret d’accés

La informació que gestionem a les administracions públiques és ben farcida de dades personals i hi concorre un entramat de drets i deures que hem de saber conjugar adequadament.

D’una banda, com a pilar fonamental de la transparència, hi ha el dret d’accés a la informació pública, és …

per llegir-ne més

L’abús en l’exercici del dret d’accés com a causa d’inadmissió

S’han d’inadmetre a tràmit les sol·licituds d’informació “que siguin manifestament repetitives o tinguin un caràcter abusiu no justificat en la finalitat de transparència”. Així ho disposa expressament l’article 18.1.e de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la …

per llegir-ne més

La convivència entre la protecció de dades i les tecnologies emergents

Abans d’entrar a analitzar la relació, a vegades difícil, entre protecció de dades i tecnologies emergents, vull definir a què em refereixo quan parlo de protecció de dades i de tecnologies emergents.

Quan parlo de protecció de dades em refereixo al dret de les persones a controlar les dades …

per llegir-ne més

La complexitat en la tasca d'elaboració de la informació com a causa d'inadmissió de la sol·licitud d'accés

En l'apunt anterior em referia al concepte ampli d’informació pública a l'efecte d’exercir el dret d’accés regulat per la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, un concepte que va molt més enllà de les …

per llegir-ne més

El deure de supressió de les dades personals enfront del deure de conservació dels documents

En el darrer apunt d’aquest espai temàtic, el company Oliver Garcia feia una anàlisi detallada i molt interessant del concepte d'informació pública, que sens dubte ens ajudava a tenir més clar tot el que la ciutadania pot saber mitjançant el dret d’accés al conjunt de dades i …

per llegir-ne més

El concepte d'"informació pública" en vista de la Llei 19/2014

La informació comporta la comunicació o l'adquisició de coneixements per ampliar o precisar els que ja es posseeixen sobre una matèria determinada. La Llei 9/1993, de 30 de setembre, del patrimoni cultural català, ofereix en realitat una noció completa del concepte d’“informació”, que ha d’abastar "tota …

per llegir-ne més

L’enfocament en el risc, fonament del RGPD

El Reglament general de protecció de dades (RGPD), norma que és d’obligat compliment des del 25 de maig de 2018, ha variat radicalment la manera en què les entitats han de gestionar la informació personal.

Aquesta norma és aplicable directament al conjunt d’estats membres de la Unió Europea …

per llegir-ne més

La reutilització de la informació pública

Els subjectes obligats per la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, han de facilitar a les persones l’accés a la informació pública en format reutilitzable.

Així comença el redactat del precepte que conté l’article 16.1 d …

per llegir-ne més

Anonimització i pseudonimització de les dades

Anonimitzar: "Fer anònimes unes dades per impedir la identificació personal."

Pseudonimització: "Tècnica de confidencialitat de les dades personals que consisteix a substituir les informacions que identifiquen una persona per un pseudònim."

Pseudònim: "Nom fals emprat per un autor en lloc del seu."

Totes aquestes definicions, que pots trobar a l …

per llegir-ne més

Les agendes oficials dels alts càrrecs i els deures de transparència

Un dels principis ètics que han d’observar els alts càrrecs té a veure amb l’exigència de transparència de les activitats oficials, dels actes i de les decisions relacionats amb la gestió dels assumptes públics que tenen encomanats, així com de la seva agenda oficial. Així ho recull l …

per llegir-ne més

El delegat de protecció de dades, una mesura organitzativa

El Reglament general de protecció de dades (RGPD) que és de plena aplicació des del 25 de maig de 2018, ha regulat la figura del delegat de protecció de dades (DPD). El DPD no és una figura del tot nova a la Unió Europea, atès que ja existia en altres …

per llegir-ne més

Les obligacions de transparència dels perceptors de fons públics

La percepció de fons públics per part de qualsevol persona, ja sigui física o jurídica, amb independència de quina sigui la quantia dels fons percebuts, determina que restin subjectes a la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern (en endavant …

per llegir-ne més

La nova LOPDGDD: aspectes més destacables en els tractaments de dades de les administracions públiques

Potser encara no has digerit del tot el Reglament general de protecció de dades (RGPD), que vam començar a ingerir el mes de maig del 2018 i amb el qual vam estrenar aquest espai temàtic, i ara ja tens damunt la taula, a punt per tastar, la Llei orgànica 3 …

per llegir-ne més

Any 2018

Noves “versions” de la informació pública

Per tancar aquests apunts sobre el dret a saber, us vull fer cinc cèntims de l’ús que s’està fent de la informació pública obtinguda mitjançant les sol·licituds de dret d’accés, tant des de la perspectiva de la persona sol·licitant com de les administracions públiques.

Amb …

per llegir-ne més

El registre d’activitats de tractament com a eina de gestió de la informació

El Reglament general de protecció de dades (RGPD), que és de plena aplicació des del 25 de maig d’aquest any, regula una nova obligació, el manteniment del registre de les activitats de tractament (RAT), que ha d’ajudar els responsables i encarregats del tractament a controlar de manera més …

per llegir-ne més

“Que ve la GAIP!” (coneguda popularment com "el llop")

L’actor que ha contribuït en bona mesura a l’èxit del dret a saber a Catalunya és, sens dubte, la Comissió de Garantia del Dret d’Accés a la Informació Pública (en endavant, GAIP) i, a l’Estat espanyol, el seu equivalent, el Consejo de Transparencia y Buen Gobierno …

per llegir-ne més

El dret d’accés a les dades pròpies del RGPD i la confusió amb altres drets d’accés

Dret d’accés, dret d’accés, dret d’accés… De segur que darrerament has llegit o escoltat molt sobre aquest dret. Vull dir, drets -en plural-, perquè no hi ha un sol dret d’accés, sinó diversos. En aquesta entrada em referiré al dret d’accés que potser et resulta …

per llegir-ne més

Aplicació del principi de transparència i del dret d'informació en el Reglament general de protecció de dades

En aquest apunt analitzarem l'obligació general de transparència i el dret a la informació, regulats al Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell (RGPD), relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d …

per llegir-ne més

El dret a saber (II)

En el meu primer apunt, vaig introduir el dret a saber o dret a accedir a la informació pública. Per als no iniciats en el món de la transparència, el terme informació pública pot sonar tan llunyà com les illes Salomó al Pacífic Sud i no s'arriben a imaginar …

per llegir-ne més

El dret a saber (I)

Si aquesta tarda anéssim fins al Portal de l'Àngel de Barcelona i comencéssim a preguntar als vianants si coneixen el seu dret a saber, una bona part ens miraria amb perplexitat i pensaria que formem part d'algun programa d'humor de la televisió. Potser alguna persona s'aventuraria …

per llegir-ne més

L’aterratge del Reglament general de protecció de dades: eines que l’APDCAT ha posat a disposició dels responsables i encarregats

El 25 de maig de 2018 va aterrar el nou Reglament general de protecció de dades (RGPD) en el nostre ordenament jurídic. Hem superat, doncs, els primers 100 dies d’aplicació plena i directa del RGPD, i la primera valoració que podem fer és positiva, encara que només sigui per …

per llegir-ne més

Torna a munt