Saltar al contingut principal
turisme

Articles

Any 2024

Indicadors de bon govern

L’acció pública a toc d’indicadors

Catalunya presenta un decrement persistent en els estudis successius de l’Índex europeu sobre la qualitat del govern: -0,331 (2010); - 0,114 (2013); -0,293 (2017); -0,685 (2021) i -0,232 (2024). Encara que Catalunya parteix d’uns bons estàndards en …

per llegir-ne més

La publicació de les dades personals dels aspirants en els processos selectius

Els actes administratius derivats dels processos selectius o de concurrència competitiva poden contenir informació personal sobre persones físiques, com ara, dels aspirants.

Cal partir de la premissa que els principis d’igualtat, mèrit i capacitat regeixen l’accés a la funció pública i que la llei ha de regular l …

per llegir-ne més

El silenci administratiu en les sol·licituds d’accés a la informació pública (2a part): pronunciaments judicials i de la GAIP

En el primer apunt sobre el silenci administratiu en les sol·licituds d’accés a la informació pública (d'ara endavant, SAIP) vaig analitzar les previsions de les normes aplicables, sobretot l’article 35 de la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública …

per llegir-ne més

Mecanismes vigents de control i seguiment de l’activitat d’influència a l’Administració de la Generalitat de Catalunya: punt de partida cap a una traçabilitat efectiva de les decisions públiques

Els instruments de control i seguiment en l'àmbit dels grups d'interès, desplegats per la normativa vigent, configuren un sistema que posa el focus en l'acció d'aquests i en l'objectiu que persegueixen amb aquesta finalitat: establir o situar les seves prioritats i temes en l'agenda pública, així com influir en un …

per llegir-ne més

Els límits al dret de supressió de les dades dels difunts per part dels familiars o hereus. El cas de la condemna a mort del poeta Miguel Hernández

El Tribunal Suprem ha confirmat recentment (Sentència 1401/2024) que el secretari judicial del jutjat que va instruir la causa en què es va condemnar a mort el poeta Miguel Hernández no té dret a l’oblit.

La Sentència ha posat fi, d’aquesta manera, a la controvèrsia que va …

per llegir-ne més

El dret a la desconnexió digital en l’àmbit laboral

Ja estàs de vacances o les comences ben aviat? Ara és un bon moment per tenir present el dret a la desconnexió digital.

Forma part del conjunt de drets digitals que garanteixen la protecció de les dades personals dels treballadors i la seva privacitat en l’àmbit laboral. Aquest dret …

per llegir-ne més

Podem donar accés a la identitat d’entitats sancionades?

És evident que no podem difondre la identitat de persones físiques sancionades sense el seu consentiment: l’article 23 de la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, inclou en la categoria de dades personals especialment protegides les relatives a …

per llegir-ne més

La privacitat des del disseny i la privacitat per defecte: guia per a desenvolupadors de l’APDCAT

En l'era digital actual, és imprescindible garantir la privacitat en tot moment per tal de protegir els drets humans que es relacionen amb la protecció de dades. Aconseguir-ho depèn de molts factors, però el més essencial és garantir que el producte o servei digital compleixi des del seu origen …

per llegir-ne més

El silenci administratiu en les sol·licituds d’accés a la informació pública (1a part): previsions normatives

Silenci estimatori o desestimatori? Aquesta és una qüestió que es planteja sovint en relació amb les sol·licituds d’accés a la informació pública (d'ara endavant, SAIP) en l’àmbit del sector públic català, les entitats del qual estan sotmeses al que estableixen la Llei 19/2014, de 29 …

per llegir-ne més

La captació i la difusió d'imatges en actes públics: la concurrència del dret a la protecció de dades i del dret a la pròpia imatge

Qui no s’ha aturat mai a buscar-se entre les persones que apareixen en una imatge captada durant un acte públic al qual ha assistit? Trobar-s’hi indica que algú ha fet un tractament de dades personals.

Davant d’això, hem de definir dos conceptes: dada personal i tractament. El …

per llegir-ne més

El Marc corporatiu de gestió de la qualitat dels serveis públics de l’Administració de la Generalitat de Catalunya: reptes i oportunitats

L’aprovació de la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern (LTAIPBG), va suposar la consolidació de les cartes de serveis com a instruments essencials de la bona administració, des del punt de vista de la qualitat dels serveis públics …

per llegir-ne més

La Xarxa de Governs Oberts de Catalunya, paradigma de col·laboració interadministrativa i suport als ens locals

El règim de transparència vigent a Catalunya, integrat en essència per la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i pel Decret 8/2021, de 9 de febrer, sobre la transparència i el dret d'accés a la informació pública …

per llegir-ne més

L'ús de la intel·ligència artificial i la convivència amb els drets fonamentals

En l’actualitat cada vegada hi ha més persones usuàries de serveis i aplicacions que incorporen sistemes d’intel·ligència artificial. La nostra societat ha normalitzat disposar d’assistents de veu, com l’Alexa o la Siri, utilitzar sistemes de geolocalització als vehicles, com Google Maps o Waze, o escoltar …

per llegir-ne més

La independència del delegat de protecció de dades

Fa un temps, en aquest apunt, Joana Marí, delegada de protecció de dades i responsable de projectes estratègics de l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades, ens presentava la figura del delegat de protecció de dades (DPD) i ressaltava la seva independència a l’hora d’exercir les seves funcions …

per llegir-ne més

La traçabilitat de les decisions públiques: un pas més envers la transparència

L’objectiu que pretén aquest article és fer paleses diverses pinzellades de la situació actual vinculada amb la transparència de la informació que es proporciona a la ciutadania, perquè pugui servir per establir un debat sobre la conveniència de dur a terme diverses accions, normatives i/o no normatives, que …

per llegir-ne més

Les infraccions administratives relatives a persones físiques (no a persones jurídiques) com a límit al dret d’accés a la informació pública

Baso aquest apunt en una sol·licitud d’accés a informació pública que ha passat per diferents instàncies administratives i judicials, i que ha finalitzat amb la Sentència del Tribunal Suprem (TS) de 4 de maig de 2023, que corregeix la Sentència del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC …

per llegir-ne més

Què passa amb les dades biomètriques? Són dades especialment protegides sempre?

1. El concepte de "dades biomètriques"

La biometria és l'estudi per al reconeixement inequívoc de persones basat en un o més trets conductuals o físics intrínsecs. En aquest sentit, la biometria serveix per identificar les persones, però, al mateix temps, pot proporcionar informació addicional sobre altres aspectes d'aquestes …

per llegir-ne més

La qualitat: factor d'èxit dels projectes de dades

Ha plogut una mica des que les administracions públiques van impulsar projectes per permetre l’accés a la informació pública a reutilitzadors potencials. La missió d’aleshores ens és ben familiar: transparència, empoderament de la ciutadania en la supervisió de la gestió pública, transferència de coneixement i creació de valor …

per llegir-ne més

Any 2023

Les deficiències del sistema de garanties de la normativa de transparència: anàlisi d’un cas real

Recentment he tingut coneixement d'un cas relacionat amb la transparència que m’ha portat a reflexionar sobre les deficiències del sistema de garanties de la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern (en endavant, LTC).

Com és sabut, la …

per llegir-ne més

Ètica i dades: aproximacions actuals per una gestió responsable

Quin és el preu real de la comoditat que ens ofereix l’entorn digital? Cada interacció a les xarxes, cada "m’agrada" o cada cerca que fem implica l’intercanvi d’una part de la nostra privadesa en forma de perfils amb els nostres hàbits, preferències o característiques. Les grans …

per llegir-ne més

La transparència en les retribucions del sector públic. El dret d'accés

Amb una sol·licitud d’accés a la informació pública es pot saber el que cobro? La resposta a aquesta pregunta no és sempre clara, ja que depèn de diversos factors.

En l’apunt anterior vaig referir-me als supòsits en què és obligatori publicar les retribucions amb identificació de les …

per llegir-ne més

El maldecap de les trucades brossa

Les trucades comercials no desitjades (conegudes com a trucades brossa) són una eina poderosa de les empreses per trobar nous clients i un maldecap per a la majoria de nosaltres, com a consumidors i usuaris.

Aquestes trucades que, habitualment, s’havien considerat molestes, en l’actualitat s’han convertit en …

per llegir-ne més

Reflexió sobre la importància de l'educació i la sensibilització en el marc de l'alfabetització digital

L'evolució constant de la tecnologia exerceix un impacte profund en el nostre món, i dona lloc a canvis significatius en múltiples àmbits de la societat. Aquestes transformacions abasten des del sector empresarial fins al camp de l’educació i la sanitat, i afecten qüestions molt diverses, com ara en …

per llegir-ne més

La transparència en les retribucions del sector públic. La publicitat activa

Tothom pot saber el que cobro? Moltes persones que treballen al sector públic es fan aquesta pregunta a propòsit de les exigències imposades per la normativa de transparència. En efecte, sovint arriben a la Comissió de Garantia del Dret d’Accés a la Informació Pública (GAIP) reclamacions en les quals …

per llegir-ne més

L'adopció de mesures de seguretat: una obligació de mitjans o de resultat?

La irrupció de noves tecnologies i la progressiva transformació digital de la nostra societat ha impactat de ple en el funcionament de les administracions públiques i les entitats privades. L’exposició a nous riscos i amenaces, sovint en un context d’alta dependència de les tecnologies de la informació, evidencia …

per llegir-ne més

La transparència exigible a la intel·ligència artificial

En una societat democràticament avançada, esdevé necessari convenir els requeriments, les regles, els criteris i els principis que han de regir l’ús dels algoritmes en la presa de decisions. Aquesta necessitat esdevé especialment rellevant, òbviament, quan es tracta de la presa de decisions per part de les institucions públiques …

per llegir-ne més

Parlem de transparència, però ho fem amb transparència?

La comunicació és un procés que consisteix en la transmissió de missatges entre un emissor i un receptor, és l'acció d'intercanviar informació entre dues parts. Però perquè existeixi una veritable comunicació la informació intercanviada s'ha d'entendre, i per a això és imprescindible compartir llenguatge.

Històricament, l …

per llegir-ne més

La regulació de la intel·ligència artificial a la Unió Europea

Els experts ens avisen que la intel·ligència artificial (IA) ha de tenir un paper crucial en la transformació digital de la societat i que el seu ràpid avenç comportarà, i de fet ja està comportant, una revolució en el món tal com el coneixem.

Què està fent la Unió …

per llegir-ne més

El reconeixement facial i la protecció de dades

Cada cop se sent més a parlar del reconeixement facial. Però exactament, què és? Quines repercussions pot tenir respecte del dret fonamental a la protecció de dades personals? Captar imatges a través de càmeres de videovigilància implica que s’està aplicant el reconeixement facial? En aquest apunt intentaré resoldre aquestes …

per llegir-ne més

Transparència i intel·ligència artificial: reflexions sobre com la intel·ligència artificial ens pot ajudar a ser més transparents

La normativa de transparència conté un llistat d'informacions que l'Administració té el deure de publicar (ítems de transparència). Sembla senzill, però no ho és. Més enllà de les obligacions legals, tenim al davant un altre gran repte: fugir de les tasques manuals per garantir una informació de qualitat …

per llegir-ne més

La Llei 2/2023, de protecció de les persones informants (alertadores/denunciants): una visió panoràmica (2a part)

En l’apunt precedent vaig començar una visió panoràmica de la Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, que culminaré en aquest apunt destacant alguns aspectes de la Llei que considero més …

per llegir-ne més

Les dades d'alt valor: l'impacte del Reglament d’Execució de la Comissió Europea en l'obertura de dades

En un moment en què les dades són un actiu estratègic clau per abordar reptes globals, la Comissió Europea ha publicat recentment el nou Reglament d’Execució (UE) 2023/138, que defineix quines són les dades d’alt valor (high value datasets [HVD]) que els organismes del sector públic han …

per llegir-ne més

La interoperabilitat de les dades: l’Administració pública ho pot saber tot de nosaltres?

Aquesta és una qüestió que potser t’has plantejat alguna vegada.

No hi ha cap dubte que l'intercanvi de dades i documents és un dels serveis digitals fonamentals en el desplegament de l'Administració digital, que ha permès alleujar la ciutadania de càrregues administratives. En gran manera, l’objecte …

per llegir-ne més

La biometria dactilar

En el món digital i tecnològic en què vivim, la biometria s’utilitza com un mètode efectiu, ràpid i senzill per identificar una persona.

D’acord amb l’article 4.14 del Reglament Europeu de Protecció de Dades (RGPD), les dades biomètriques són les dades personals obtingudes a partir d …

per llegir-ne més

La Llei 2/2023, de protecció de les persones informants (alertadores/denunciants): una visió panoràmica (1a part)

Fa tres anys, en aquest mateix espai es va publicar un apunt titulat “La protecció de la persona denunciant”, en el qual mencionava la Directiva (UE) 2019/1937 del Parlament Europeu i del Consell, relativa a la protecció de les persones que informen sobre infraccions del dret de la Unió …

per llegir-ne més

Transparència, confiança ciutadana i rendició de comptes

És evident que l’aprovació de la Llei catalana de transparència, accés a la informació pública i bon govern, ara ja fa més de vuit anys (Llei 19/2014, del 29 de desembre) ha comportat un pas endavant en el camí cap a la transparència, el bon govern, el govern …

per llegir-ne més

Rellevància del principi de l'interès superior del menor en matèria de protecció de dades

L’ordenament jurídic, conscient de la necessitat de protegir els drets i els interessos dels menors d’edat d’una manera reforçada, ha incorporat el “principi de l’interès superior del menor” com a principi bàsic i eix vertebrador de tota la normativa i la jurisprudència que afecta les persones …

per llegir-ne més

Les dades i la competència: l'estratègia indispensable per incidir en el capitalisme de vigilància

Les empreses competeixen entre si per tal d’aconseguir que els clients potencials optin pels seus productes o serveis en detriment dels que ofereixen altres competidors.

A ningú no se li escapa que la principal variable de competència és, habitualment, el preu. No obstant això, el preu no és l …

per llegir-ne més

Les dades obertes com a clau per impulsar el canvi cultural a una societat de dades

Dades, dades, dades… Cada cop en generem i en tenim més al nostre abast. La societat de la informació, les tecnologies emergents com el big data (dades massives), la intel·ligència artificial o la internet de les coses (IdC), estan més integrades a la nostra vida. Aquest nou paradigma no …

per llegir-ne més

Any 2022

Com portem les obligacions de transparència? (2a part)

En l’apunt precedent feia una avaluació general sobre el grau de compliment de les obligacions imposades per la legislació de transparència, i em centrava en la part de publicitat activa, és a dir, en la informació que cal publicar als portals de transparència.

Com a primera consideració general, em …

per llegir-ne més

Com portem les obligacions de transparència? (1a part)

Gairebé vuit anys. Aquest és el temps que ha passat d’ençà de l’aprovació de la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern (en endavant, LTC). Sembla prou temps, doncs, perquè les administracions públiques catalanes hagin pogut dur a …

per llegir-ne més

GOSAIP: Robotització per a la bona gestió de les sol·licituds d'accés a la informació pública de l'Administració de la Generalitat de Catalunya i el seu sector públic

Gairebé vuit anys després de l’entrada en vigor de la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, la gestió de les sol·licituds d’accés a la informació pública (en endavant, SAIP) continua sent un gran repte per a …

per llegir-ne més

Una imatge val més que mil paraules

La dita no va mal encaminada. En determinats casos, una imatge pot ser molt valuosa. Per aquest motiu, en aquesta entrada abordaré l’accés a les imatges captades per les càmeres de videovigilància instal·lades per les entitats compreses dins l’àmbit d’actuació de l’Autoritat Catalana de Protecció …

per llegir-ne més

La protecció de dades més enllà de la intimitat

És força freqüent que s’associï la protecció de dades personals a la protecció de la intimitat de les persones. Tant és així que sovint hi ha qui es pregunta: “per què m’he de preocupar de la protecció de les dades personals si no tinc res a amagar?”. En …

per llegir-ne més

L’obertura de dades “per propòsit”: trobar respostes al passat, al present i al futur

Cada cop la societat sol·licita més transparència i retiment de comptes a les administracions públiques; cada cop exigeix un govern més obert. La publicació de dades és una de les palanques impulsores per a un bon govern. Cal donar respostes a les preguntes que ens fa la ciutadania.

Com …

per llegir-ne més

L’enregistrament de reunions telemàtiques i la protecció de dades

La pandèmia que ens ha tocat de viure ha portat molts canvis en el funcionament de les entitats del sector públic. Alguns d’aquests canvis s’han mantingut només durant la pandèmia, però d’altres han quedat per sempre.

Un dels efectes amb vocació de permanència ha estat el de …

per llegir-ne més

Revisem el règim sancionador establert en la Llei 19/2014

La Secretaria de Govern Obert, d’acord amb el Pla normatiu del Govern de la Generalitat de Catalunya establert per als anys 2021-2023, aprovat per l'Acord de govern de 19 d’octubre de 2021, ha engegat una iniciativa legislativa per la qual es determina modificar la Llei 19/2014 …

per llegir-ne més

Puc saber qui ha accedit a les meves dades?

La pregunta formulada al títol d’aquest article s’ha plantejat moltes vegades en l’àmbit de la història clínica. Durant molt temps aquesta qüestió ha generat dubtes, però a hores d’ara sembla que la resposta a la pregunta ha de ser clarament afirmativa. I això, sobre la base …

per llegir-ne més

El nou Esquema Nacional de Seguretat i la prevalença de la protecció de dades personals

La importància de l'Esquema Nacional de Seguretat

El passat 5 de maig va entrar en vigor el nou Esquema Nacional de Seguretat (Reial decret 311/2022, de 3 de maig, pel qual es regula l’Esquema Nacional de Seguretat, en endavant, ENS).

L’ENS té per objecte protegir la …

per llegir-ne més

Les metadades com a motor de col·laboració entre governs oberts

A mesura que la humanitat va avançant en el temps, les dades cada cop ocupen un paper més important o central en les nostres vides. En salut, els indicadors d’una analítica; en economia, l’EURIBOR o l’IPC, o en sostenibilitat els índexs de CO2. Parlem ja amb tota …

per llegir-ne més

Infraccions i sancions d’alts càrrecs i personal directiu de l’Administració de la Generalitat en matèria de transparència: publicitat i protecció de dades personals

Mitjançant l’article 48 de la Llei 2/2021, del 29 de desembre, de mesures fiscals, financeres, administratives i del sector públic (Llei de mesures 2021), la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, ha estat modificada amb la finalitat …

per llegir-ne més

El termini de publicació de la informació als portals de transparència i la protecció de dades

Quant de temps s’ha de mantenir publicada la informació als portals de transparència si conté dades personals?

La Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, obliga a mantenir publicades als portals de transparència algunes informacions que poden contenir dades …

per llegir-ne més

Protecció de dades des del disseny i per defecte: una eina essencial per al model d’economia de dades

Si els grans pilars en què es fonamenta el Reglament general de protecció de dades (RGPD) són el principi de responsabilitat proactiva i l’enfocament en el risc, la protecció de dades des del disseny i per defecte (PDDD) podem dir que és el paraigua sota el qual es poden …

per llegir-ne més

Cap a una societat més igualitària. La perspectiva de gènere i les dades obertes

Estem vivint en una societat de la informació en què les dades tenen un paper destacat. La tecnologia i, especialment, les tecnologies emergents, com la intel·ligència artificial, generen un gran volum de dades. Cal, doncs, fer una bona gestió de la informació per no desenvolupar polítiques esbiaixades i desiguals …

per llegir-ne més

Govern obert i necessitat de consens interdepartamental a l’Administració de la Generalitat

El govern obert

per llegir-ne més

El principi d’una sola vegada i el dret a la protecció de dades

L’article 53.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, conté el catàleg de drets de la persona interessada en el procediment administratiu, entre els quals es troba el dret “a no presentar dades i documents […] que ja estiguin …

per llegir-ne més

Pseudonimització: segona regla d'or en protecció de dades?

Seguint la idea d'aquest apunt de Thomas Zerdick, cap de la Unitat de Tecnologia i Privacitat del Supervisor Europeu de Protecció de Dades, la primera regla d’or en protecció de dades seria que, si no necessites dades personals, no les recullis. I la segona? Doncs, si necessites dades …

per llegir-ne més

Any 2021

Les dades de persones difuntes a la normativa de protecció de dades

La normativa de protecció de dades s’aplica a les dades de les persones difuntes?

Per donar resposta a aquesta pregunta, cal partir de la premissa que el dret fonamental a la protecció de dades personals és un dret personalíssim, del qual és titular la persona física a qui es …

per llegir-ne més

La informació "en poder" de les administracions públiques a Catalunya, fonament per a la inaplicació de l’article 19.4 de la Llei 19/2013

Fa un temps vaig dedicar un apunt publicat en aquest mateix fòrum relatiu al concepte d’"informació pública" davant de la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.

Tal com apuntava llavors, la lletra b de l’article 2 de …

per llegir-ne més

El corresponsable del tractament: definició i regulació

El concepte de "corresponsable del tractament" no és nou, ja que apareixia en la Directiva 95/46/CE, però el RGPD introdueix regles específiques per a aquest supòsit. La corresponsabilitat apareix quan diferents entitats/parts estan involucrades en un tractament de dades. Ara, el RGPD ha introduït regles concretes per …

per llegir-ne més

Dades perquè ningú quedi exclòs: comptar tothom perquè tothom compta

El compromís de no deixar ningú enrere (Leave no one behind - LNOB) és la promesa central i transformadora de l'Agenda 2030 per al desenvolupament sostenible. Representa el compromís inequívoc de tots els estats membres de l’ONU d’erradicar la pobresa en totes les seves formes, acabar amb la …

per llegir-ne més

La protecció de dades en el Decret 8/2021, sobre la transparència i el dret d’accés a la informació pública (part III)

En aquesta entrada culminaré l’anàlisi de les novetats més destacables del Decret 8/2021, de 9 de febrer, sobre la transparència i el dret d'accés a la informació pública, que desenvolupa la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon …

per llegir-ne més

Dades obertes per a la presa de decisions i la definició de polítiques públiques

Les dades, útils per a l’administració

Totes les administracions públiques disposen d’un gran volum de dades que poden tenir un valor econòmic i social. Un dels reptes de les administracions més avançades és l’obertura d’aquestes dades per aconseguir unes institucions públiques més transparents i responsables davant …

per llegir-ne més

El dret a la limitació del tractament: el gran desconegut

El dret a la limitació del tractament, regulat en l’article 18 del Reglament general de protecció de dades (RGPD) és un dret nou que augmenta les possibilitats de control sobre les pròpies dades i permet evitar i reduir danys derivats d’un ús incorrecte de les dades, ja que …

per llegir-ne més

La inadmissió de sol·licituds d’accés abusives, tot i la manca de determinació normativa: condicions d’aplicació

El 10 de juliol de 2019 publicava en aquest mateix espai temàtic, sota el títol "L’abús en l’exercici del dret d’accés com a causa d’inadmissió", un apunt relatiu a l’abús del dret a accedir a la informació pública i les seves conseqüències. Llavors analitzava la …

per llegir-ne més

La protecció de dades en el Decret 8/2021, del Reglament sobre la transparència i el dret d’accés a la informació pública (part II)

En l’apunt precedent vaig iniciar l’anàlisi de les novetats més destacables del Decret 8/2021, que desenvolupa la Llei 19/2014, de transparència, accés a la informació pública i bon govern (LTAIPBG), des de la perspectiva de l’impacte en la protecció de dades personals. En aquell primer …

per llegir-ne més

Llei orgànica 7/2021, de transposició de la Directiva 680/2016: transparència i dret d’informació

El maig del 2016 es va aprovar un paquet de mesures sobre protecció de dades amb l’objectiu de dotar la Unió Europea de normes robustes per fer front a la nova societat digital. D'una banda, es va aprovar el Reglament general de protecció de dades (RGPD), que és …

per llegir-ne més

La transparència del sector públic de la mà d’entitats privades

Quin paper tenen les entitats privades en la transparència del sector públic? Com contribueixen les entitats privades a garantir que la ciutadania conegui l’actuació de les administracions públiques? Quins deures concrets de transparència s’imposen a les entitats privades?

D’acord amb el règim de transparència vigent a Catalunya …

per llegir-ne més

Setmana del Govern Obert: el paper de les dades obertes en el govern obert

Com cada any, durant el mes de maig (enguany, del 17 al 21), l’Open Government Partnership (OGP) ens convida a celebrar la Setmana del Govern Obert, Open Gov Week, sota el lema "Respondre. Recuperar. Renovar", centrada a donar resposta en la recuperació de la pandèmia de la covid-19.

Aquest …

per llegir-ne més

La protecció de dades en el Decret 8/2021, del Reglament sobre la transparència i el dret d’accés a la informació pública (part I)

Després d’un període de gestació molt llarg i esperat, finalment, el 9 de febrer de 2021 es va aprovar el Decret 8/2021, sobre la transparència i el dret d’accés a la informació pública, que a hores d’ara és ja plenament vigent. En aquest mateix espai, Òliver …

per llegir-ne més

Els drets de propietat intel·lectual: límit al dret d’accés o condició d’ús de la informació?

D’acord amb l’article 21.1.g de la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, el dret d’accés a la informació pública pot ser denegat o restringit si el coneixement o la divulgació de la informació comporta …

per llegir-ne més

Decisions individuals automatitzades: dubtes i més dubtes...

En aquesta ocasió, i sense cap pretensió més enllà de plantejar alguns dubtes, vull fer un breu repàs a l’article 22 del Reglament general de protecció de dades (RGPD), que regula el dret a no ser objecte de decisions individuals automatitzades (DIA), i indica, en el primer apartat, que …

per llegir-ne més

La perspectiva de gènere en les dades obertes, una eina poderosa per combatre les desigualtats

La dades i la desigualtat de gènere

La desigualtat de gènere és el resultat estructural de diferents rols socials i formes més o menys explícites de comportament, que es tradueixen en barreres objectives i subjectives en el camí cap a la igualtat. I aquest problema afecta tots els països del …

per llegir-ne més

Els codis de conducta: més que literatura

Des de l’entrada en vigor del Reglament general de protecció de dades (RGPD), hem afrontat el repte de materialitzar-ne els grans eixos: l’enfocament en el risc i el principi de responsabilitat proactiva.

L’exigència dels responsables del tractament d’analitzar el context per concretar com complir les obligacions …

per llegir-ne més

El principi d’igualtat de les parts en els processos judicials com a límit a l’accés a la informació pública

D’acord amb l’article 21.1.d de la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, el dret d’accés a la informació pública pot ser denegat o restringit si el coneixement o la divulgació de la informació comporta …

per llegir-ne més

El dret d'accés dels càrrecs electes

En apunts precedents m’he referit a l’existència de diversos drets d’accés a informació en poder de les entitats del sector públic. En primer lloc, tenim el dret d’accés a la informació pública regulat per la legislació de transparència; en segon lloc, les persones físiques també disposem …

per llegir-ne més

Ètica i dades obertes

Ara que cada vegada més les organitzacions tant públiques com privades, els professionals i la societat civil estan integrant la reutilització de dades obertes com a eina imprescindible per informar sobre les seves activitats (polítiques, d’investigació, d’activisme social, etc.), i això ens ajuda a entendre millor les coses …

per llegir-ne més

La disposició addicional desena de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals: una alternativa al dret d'accés a la informació pública?

No totes les sol·licituds d’accés a informació s’han de tramitar per la legislació de transparència. En un apunt publicat en aquest espai, sota el títol "El dret d’accés a les dades pròpies del RGPD i la confusió amb altres drets d’accés", ja em referia a …

per llegir-ne més

Any 2020

Què comportarà el futur Reglament de transparència? (part II)

A l’apunt anterior vaig fer referència a les principals novetats que en les matèries referents a l’àmbit subjectiu i als deures de publicitat activa representa el Projecte de decret pel qual s’aprova el Reglament de desenvolupament parcial de la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de …

per llegir-ne més

Sistema de garanties de la legislació de transparència (part II)

Es pot sancionar a qui vulnera la legislació de transparència?

Si ens atenem al que disposa la Llei 19/2014, la resposta és clara i contundent: .

Però si, en lloc d’atenir-nos al que disposa la Llei, ens basem en el que en realitat ha succeït durant els primers …

per llegir-ne més

Transferències internacionals de dades: Schrems II

En aquest apunt faré una breu exposició de com ha quedat la regulació de les transferències internacionals de dades (TID) després de la sentència, del mes de juliol, del Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) en l’assumpte C-311/18, Data Protection Comissioner contra Facebook Ireland i Maximilliam …

per llegir-ne més

Periodisme de dades per canviar el món

El periodisme de dades està entrant amb força i revolucionant el periodisme tradicional. Cada vegada més els periodistes innovadors estan utilitzant el potencial de les dades obertes i aplicant noves eines digitals a les dades en cru per explicar històries mitjançant visualitzacions interactives o articles d’investigació. Aquest nou model …

per llegir-ne més

Què comportarà el futur reglament de transparència? (part I)

Des de fa mesos la Secretaria de Transparència i Govern Obert del Departament d’Acció Exterior, Relacions Institucionals i Transparència (STGO) està tramitant el Projecte de decret pel qual s’aprova el Reglament de desenvolupament parcial de la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la …

per llegir-ne més

Sistema de garanties de la legislació de transparència (part I)

Què passa si un subjecte sotmès a la legislació de transparència incompleix les obligacions que té en aquesta matèria?

Els darrers apunts els havia dedicat a analitzar el règim de responsabilitat de la normativa de protecció de dades personals. En aquest apunt em referiré també al sistema de garanties, però …

per llegir-ne més

L’estratègia europea de dades, conclusions de la consulta pública

Actualment, les administracions públiques dels països desenvolupats es troben immerses en un procés de transformació digital que probablement comporta el canvi més radical que han sofert en tota la seva història.

La transformació digital ha de permetre un gran canvi de funcionament dintre de les administracions, que es percebrà des …

per llegir-ne més

El dret a la protecció de dades personals: potestats de control

El dret a la protecció de dades personals permet, dit d'una manera molt simple, que cada persona controli les seves dades personals. Òbviament, com qualsevol altre dret, té límits que s'han d’establir en una norma amb rang de llei.

Per controlar, de manera efectiva i real, les …

per llegir-ne més

La investigació i la sanció de les infraccions penals, administratives o disciplinàries com a límit a l’accés

El dret d’accés a la informació pública pot ser denegat o restringit si el coneixement o la divulgació de la informació comporta un perjudici per a la investigació o la sanció de les infraccions penals, administratives o disciplinàries. Així ho disposa expressament la lletra b de l’article 21 …

per llegir-ne més

Què passa si una administració pública vulnera el dret a la protecció de dades personals? (part III)

En el primer apunt d’aquesta sèrie dedicada al règim sancionador en matèria de protecció de dades explicava que, malgrat la intenció harmonitzadora del Reglament (UE) 679/2016 (Reglament general de protecció de dades –RGPD–), en la regulació de les infraccions i les sancions permetia que els estats excloguessin la …

per llegir-ne més

La Carta Internacional de les Dades Obertes, els principis adoptats per la Generalitat de Catalunya

El Govern de la Generalitat de Catalunya ha definit una estratègia capdavantera pel que fa a la concepció de les dades obertes amb l’objectiu de contribuir a una major transparència de la gestió pública i promoure la reutilització social i econòmica de la informació pública. Així queda establert en …

per llegir-ne més

Un món de nous reptes per als drets (part I)

La pandèmia actual ha comportat una acceleració de la incorporació de les persones al món digital. D’un dia a l’altre, les nostres accions quotidianes s’han traslladat a l’entorn digital. En tots els àmbits, laboral, econòmic, social, familiar, educatiu, etc., Internet i els dispositius mòbils s’han …

per llegir-ne més

Les dades obertes en temps de pandèmia

La COVID-19 ha estat un sotrac excepcional des de tots els punts de vista. Sembla que per primera vegada la humanitat s’enfronta a un procés de selecció natural, tan habitual en la resta d’espècies. La pandèmia ens ha agafat per sorpresa i des de tots els àmbits de …

per llegir-ne més

Què passa si una administració pública vulnera el dret a la protecció de dades personals? (part II)

En l’apunt anterior, feia una primera aproximació a les conseqüències de la vulneració del dret a la protecció de dades personals. En concret, em vaig referir a la intenció harmonitzadora del Reglament (UE) 679/2016 (Reglament general de protecció de dades -RGPD-) en la regulació de les infraccions i …

per llegir-ne més

La seguretat pública com a límit al dret d’accés a la informació pública

El dret d’accés a la informació pública pot ser denegat o restringit si el coneixement o la divulgació de la informació comporta un perjudici per a la seguretat pública. Així ho estableix l’article 21.1.a de la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés …

per llegir-ne més

El consentiment en el Reglament General de Protecció de Dades

Des de l’entrada en vigor del Reglament General de Protecció de Dades (RGPD), s’ha assenyalat que el consentiment, com a base jurídica per legitimar el tractament, s'ha reforçat amb la norma europea. Aquesta idea s'ha entès, a vegades, en el sentit que el consentiment ha de …

per llegir-ne més

La confidencialitat i el deure de secret en els procediments administratius com a límit al dret d’accés (part II)

En l'apunt anterior, indicava que el dret d’accés a la informació pública pot ser denegat o restringit si el coneixement o la divulgació de la informació comporta un perjudici per al secret o la confidencialitat en els procediments tramitats per les administracions públiques, sempre que el secret o …

per llegir-ne més

Què passa si una administració pública vulnera el dret a la protecció de dades personals? (part I)

Com sabeu, la normativa de protecció de dades personals imposa moltes obligacions en relació amb els tractaments d’aquestes dades. Aquestes obligacions van adreçades principalment als responsables i encarregats del tractament, però també afecta qualsevol persona empleada pública que tracta dades personals. En aquest sentit, l’article 5.1 de …

per llegir-ne més

La confidencialitat i el deure de secret en els procediments administratius com a límit al dret d’accés (part I)

El dret d’accés a la informació pública pot ser denegat o restringit si el coneixement o la divulgació de la informació comporta un perjudici per al secret o la confidencialitat en els procediments tramitats per les administracions públiques, sempre que el secret o la confidencialitat siguin establerts per una …

per llegir-ne més

L'encarregat del tractament en el Reglament general de protecció de dades

La figura de l'encarregat del tractament no és una figura creada ex novo pel Reglament general de protecció de dades (RGPD) i, en termes generals, la seva regulació no ha variat gaire respecte de la que establia l'antiga Llei orgànica de protecció de dades personals. Però, atès que …

per llegir-ne més

Directiva europea 2019/1024: el valor econòmic i social de les dades obertes

El 26 de juny de 2019 es va publicar al Diari Oficial de la Unió Europea la Directiva 2019/1024, del Parlament Europeu i del Consell, de 20 de juny de 2019, relativa a les dades obertes i la reutilització de la informació del sector públic.

El principal objectiu d …

per llegir-ne més

La protecció de la persona denunciant

Si una persona o empresa denunciada demana conèixer la identitat de qui l’ha denunciat, se li ha de revelar?

La resposta a aquesta pregunta ha generat molta controvèrsia en els darrers anys, i les respostes de les persones interrogades han estat divergents, i fins i tot totalment oposades. En …

per llegir-ne més

Any 2019

Dades obertes per combatre la corrupció

En l’apunt anterior exposava la importància que tenen les dades obertes en els processos de transparència de les administracions públiques i com els darrers anys han aparegut iniciatives de transparència i retiment de comptes com a forma d’abordar els fracassos del desenvolupament i els dèficits democràtics, i com …

per llegir-ne més

Menors i privacitat en la societat digital

Quan pensem en menors i privacitat la nostra primera aproximació sol ser pensar en Facebook, Instagram i xarxes socials similars que permeten una amplia difusió d’imatges i vídeos, a banda d’informació sobre la seva vida.

Però cal que afrontem la manera d’acompanyar i educar els nens i …

per llegir-ne més

L’aplicació dels límits al dret d’accés: pautes generals a tenir en compte

Quan l’article 20.1 de la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern disposa que el dret d’accés a la informació pública només pot ser denegat o restringit per les causes expressament establertes per les lleis, obre la …

per llegir-ne més

La protecció de dades com a límit de la publicitat activa

En el darrer apunt que havia escrit en aquest espai, em referia a la protecció de dades com a límit al dret d’accés a la informació pública. Hi recordava que la ciutadania aporta moltes dades personals a les administracions públiques i, en relació amb aquesta informació personal, els empleats …

per llegir-ne més

Dades obertes, instrument per al retiment de comptes

Crec que es parla poc de la importància que tenen les dades obertes en els processos de transparència de les administracions públiques.

Les dades obertes consisteixen en la publicació de dades perquè qualsevol persona pugui accedir-hi, utilitzar-les i compartir-les. Així, doncs, les dades obertes són principalment un mitjà per permetre …

per llegir-ne més

Introducció a les avaluacions d'impacte sobre la protecció de dades

Les avaluacions d’impacte sobre protecció de dades (AIPD), regulades en l’article 35 del Reglament general de protecció de dades (RGPD), són una eina preventiva vinculada a la protecció de dades des del disseny i per defecte. Una eina que ajuda a complir el principi de responsabilitat proactiva.

L …

per llegir-ne més

Causes d’inadmissió enfront de límits al dret d’accés a la informació pública

D’acord amb l’apartat primer de l’article 21 de la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, el dret d’accés a la informació pública només pot ser denegat o restringit si el coneixement o la divulgació de …

per llegir-ne més

La protecció de dades com a límit al dret d’accés

La informació que gestionem a les administracions públiques és ben farcida de dades personals i hi concorre un entramat de drets i deures que hem de saber conjugar adequadament.

D’una banda, com a pilar fonamental de la transparència, hi ha el dret d’accés a la informació pública, és …

per llegir-ne més

L’abús en l’exercici del dret d’accés com a causa d’inadmissió

S’han d’inadmetre a tràmit les sol·licituds d’informació “que siguin manifestament repetitives o tinguin un caràcter abusiu no justificat en la finalitat de transparència”. Així ho disposa expressament l’article 18.1.e de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la …

per llegir-ne més

La convivència entre la protecció de dades i les tecnologies emergents

Abans d’entrar a analitzar la relació, a vegades difícil, entre protecció de dades i tecnologies emergents, vull definir a què em refereixo quan parlo de protecció de dades i de tecnologies emergents.

Quan parlo de protecció de dades em refereixo al dret de les persones a controlar les dades …

per llegir-ne més

La complexitat en la tasca d'elaboració de la informació com a causa d'inadmissió de la sol·licitud d'accés

En l'apunt anterior em referia al concepte ampli d’informació pública a l'efecte d’exercir el dret d’accés regulat per la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, un concepte que va molt més enllà de les …

per llegir-ne més

El deure de supressió de les dades personals enfront del deure de conservació dels documents

En el darrer apunt d’aquest espai temàtic, el company Oliver Garcia feia una anàlisi detallada i molt interessant del concepte d'informació pública, que sens dubte ens ajudava a tenir més clar tot el que la ciutadania pot saber mitjançant el dret d’accés al conjunt de dades i …

per llegir-ne més

El concepte d'"informació pública" en vista de la Llei 19/2014

La informació comporta la comunicació o l'adquisició de coneixements per ampliar o precisar els que ja es posseeixen sobre una matèria determinada. La Llei 9/1993, de 30 de setembre, del patrimoni cultural català, ofereix en realitat una noció completa del concepte d’“informació”, que ha d’abastar "tota …

per llegir-ne més

L’enfocament en el risc, fonament del RGPD

El Reglament general de protecció de dades (RGPD), norma que és d’obligat compliment des del 25 de maig de 2018, ha variat radicalment la manera en què les entitats han de gestionar la informació personal.

Aquesta norma és aplicable directament al conjunt d’estats membres de la Unió Europea …

per llegir-ne més

La reutilització de la informació pública

Els subjectes obligats per la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, han de facilitar a les persones l’accés a la informació pública en format reutilitzable.

Així comença el redactat del precepte que conté l’article 16.1 d …

per llegir-ne més

Anonimització i pseudonimització de les dades

Anonimitzar: "Fer anònimes unes dades per impedir la identificació personal."

Pseudonimització: "Tècnica de confidencialitat de les dades personals que consisteix a substituir les informacions que identifiquen una persona per un pseudònim."

Pseudònim: "Nom fals emprat per un autor en lloc del seu."

Totes aquestes definicions, que pots trobar a l …

per llegir-ne més

Les agendes oficials dels alts càrrecs i els deures de transparència

Un dels principis ètics que han d’observar els alts càrrecs té a veure amb l’exigència de transparència de les activitats oficials, dels actes i de les decisions relacionats amb la gestió dels assumptes públics que tenen encomanats, així com de la seva agenda oficial. Així ho recull l …

per llegir-ne més

El delegat de protecció de dades, una mesura organitzativa

El Reglament general de protecció de dades (RGPD) que és de plena aplicació des del 25 de maig de 2018, ha regulat la figura del delegat de protecció de dades (DPD). El DPD no és una figura del tot nova a la Unió Europea, atès que ja existia en altres …

per llegir-ne més

Les obligacions de transparència dels perceptors de fons públics

La percepció de fons públics per part de qualsevol persona, ja sigui física o jurídica, amb independència de quina sigui la quantia dels fons percebuts, determina que restin subjectes a la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern (en endavant …

per llegir-ne més

La nova LOPDGDD: aspectes més destacables en els tractaments de dades de les administracions públiques

Potser encara no has digerit del tot el Reglament general de protecció de dades (RGPD), que vam començar a ingerir el mes de maig del 2018 i amb el qual vam estrenar aquest espai temàtic, i ara ja tens damunt la taula, a punt per tastar, la Llei orgànica 3 …

per llegir-ne més

Any 2018

Noves “versions” de la informació pública

Per tancar aquests apunts sobre el dret a saber, us vull fer cinc cèntims de l’ús que s’està fent de la informació pública obtinguda mitjançant les sol·licituds de dret d’accés, tant des de la perspectiva de la persona sol·licitant com de les administracions públiques.

Amb …

per llegir-ne més

El registre d’activitats de tractament com a eina de gestió de la informació

El Reglament general de protecció de dades (RGPD), que és de plena aplicació des del 25 de maig d’aquest any, regula una nova obligació, el manteniment del registre de les activitats de tractament (RAT), que ha d’ajudar els responsables i encarregats del tractament a controlar de manera més …

per llegir-ne més

“Que ve la GAIP!” (coneguda popularment com "el llop")

L’actor que ha contribuït en bona mesura a l’èxit del dret a saber a Catalunya és, sens dubte, la Comissió de Garantia del Dret d’Accés a la Informació Pública (en endavant, GAIP) i, a l’Estat espanyol, el seu equivalent, el Consejo de Transparencia y Buen Gobierno …

per llegir-ne més

El dret d’accés a les dades pròpies del RGPD i la confusió amb altres drets d’accés

Dret d’accés, dret d’accés, dret d’accés… De segur que darrerament has llegit o escoltat molt sobre aquest dret. Vull dir, drets -en plural-, perquè no hi ha un sol dret d’accés, sinó diversos. En aquesta entrada em referiré al dret d’accés que potser et resulta …

per llegir-ne més

Aplicació del principi de transparència i del dret d'informació en el Reglament general de protecció de dades

En aquest apunt analitzarem l'obligació general de transparència i el dret a la informació, regulats al Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell (RGPD), relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació d …

per llegir-ne més

El dret a saber (II)

En el meu primer apunt, vaig introduir el dret a saber o dret a accedir a la informació pública. Per als no iniciats en el món de la transparència, el terme informació pública pot sonar tan llunyà com les illes Salomó al Pacífic Sud i no s'arriben a imaginar …

per llegir-ne més

El dret a saber (I)

Si aquesta tarda anéssim fins al Portal de l'Àngel de Barcelona i comencéssim a preguntar als vianants si coneixen el seu dret a saber, una bona part ens miraria amb perplexitat i pensaria que formem part d'algun programa d'humor de la televisió. Potser alguna persona s'aventuraria …

per llegir-ne més

L’aterratge del Reglament general de protecció de dades: eines que l’APDCAT ha posat a disposició dels responsables i encarregats

El 25 de maig de 2018 va aterrar el nou Reglament general de protecció de dades (RGPD) en el nostre ordenament jurídic. Hem superat, doncs, els primers 100 dies d’aplicació plena i directa del RGPD, i la primera valoració que podem fer és positiva, encara que només sigui per …

per llegir-ne més

Torna a munt