Nombre de lectures: 0

El Reial decret 183/2004, de 30 de gener, regula la targeta sanitària individual, les dades bàsiques comunes que de manera normalitzada haurà d'incorporar, el codi d'identificació personal del Sistema Nacional de Salut i la seva base de dades de població protegida.

Tots estem familiaritzats amb l'ús d'aquesta targeta, que actualment es presenta en un suport físic i és emesa per l'administració sanitària competent -a Catalunya, el Servei Català de la Salut-, a totes les persones empadronades en un municipi del nostre territori amb dret a assistència sanitària pública. La sol·licitud de la targeta sanitària individual (TSI) es fa directament al Catsalut en els casos en què es té un contracte de treball o es rep una pensió o alguna prestació de la Seguretat Social; també els mutualistes de MUFACE, MUGEJU i ISFAS poden sol·licitar directament la TSI. En el cas dels nadons, abans de sol·licitar la targeta s'ha de sol·licitar a l'INSS l'alta com a beneficiari del pare, la mare o tutor. En els casos restants, s'ha de sol·licitar la TSI al Servei Català de la Salut, que facilitarà l'accés a l'assistència sanitària d'acord amb el nivell de cobertura específic que correspongui.

Doncs bé, el Reial decret 922/2024, de 17 de setembre, modifica el Reial decret 183/2004, de 30 de gener, i dona entrada a un nou suport de la TSI: a partir de l'entrada en vigor el 19 de setembre de 2024 les administracions sanitàries poden emetre aquest document utilitzant únicament suport físic o utilitzant suport físic i suport virtual. Per tant, cada comunitat autònoma pot decidir si manté l'actual suport físic o si, a més d'aquest, s'incorpora un suport virtual; en aquest últim cas, la TSI emesa en suport virtual pot substituir la targeta sanitària en suport físic, sempre que la persona titular n'expressi la conformitat.

La targeta sanitària individual emesa tant en suport físic com virtual per qualsevol de les administracions sanitàries competents és vàlida en tot el Sistema Nacional de Salut i permet l'accés als centres i serveis sanitaris del sistema en els termes establerts per la legislació vigent. La TSI té la mateixa validesa amb independència de l'emissió en suport físic o virtual.

Per permetre la interoperabilitat del Sistema Nacional de Salut, totes les targetes sanitàries, en l'anvers de la targeta sanitària en suport físic i en la imatge de la targeta sanitària en suport virtual, inclouen amb caràcter obligatori les dades següents:

  • Identitat institucional de la comunitat autònoma o entitat emissora de la targeta.
  • Els noms de “Sistema Nacional de Salut d'Espanya” i “Targeta sanitària”.
  • Codi d'identificació personal assignat per l'administració sanitària emissora de la targeta (CIP-*AUT).
  • Nom i cognoms del titular de la targeta.
  • Codi d'identificació personal únic del Sistema Nacional de Salut (CIP-SNS).
  • Codi d'identificació de l'administració sanitària emissora de la targeta (CITI).
  • En l'angle inferior dret de totes les targetes sanitàries en suport físic, s'inclouen els caràcters en braille de les inicials de TSI per a les persones amb discapacitat visual. En el cas de les targetes virtuals, cal atenir-se al que disposa el Reial decret 1112/2018, de 7 de setembre, sobre accessibilitat als llocs web i aplicacions per a dispositius mòbils del sector públic. La TSI virtual ha d'incorporar un codi QR amb les mateixes dades normalitzades que a la banda magnètica de la targeta física.

A més d'aquestes dades obligatòries, les diferents administracions sanitàries poden incloure en la TSI, amb caràcter potestatiu, les següents:

  • El número del DNI del titular o, en el cas de persones estrangeres, el número d'identitat de persona estrangera.
  • El número de la Seguretat Social.
  • La data de caducitat de la targeta per a determinats col·lectius.
  • El número de telèfon d'atenció d'urgències sanitàries.
  • Una fotografia del titular de la targeta sanitària.

Finalment, la nova norma estableix un termini de 18 mesos, comptats a partir de la data de l'entrada en vigor, per al procés d'adaptació quant a obligacions i requisits regulats en el mateix Reial decret. Aquest procés inclou l'adaptació de les targetes sanitàries virtuals en el Sistema Nacional de Salut (SNS). Aquest termini de 18 mesos acaba el dia 19 de març de 2026.