El Reial decret llei 11/2024, de 23 de desembre, per a la millora de la compatibilitat de la pensió de jubilació amb el treball, ha modificat el TRLGSS i el TRLET quant a la regulació de la jubilació parcial i la del contracte de relleu, respectivament. Es tracta d'una fórmula de compatibilitat parcial entre treball i pensió de jubilació que s'aplica a Espanya des de la Llei 32/1984, de 2 d'agost. La nova regulació que conté aquest Reial decret llei 11/2024 serà aplicable als treballadors inclosos en el règim general de la Seguretat Social a partir del dia 1 d'abril de 2025, per la qual cosa tots els contractes de relleu celebrats abans d'aquesta data es continuaran regint per la normativa vigent en el moment de la concertació.
A partir, doncs, del dia 1 d'abril de 2025, es presentaran dues possibilitats de jubilació parcial. La primera va destinada als treballadors que ja compleixin els requisits d'edat i carència -període previ de cotització exigit- establerts en l'article 205.1 del TRLGSS. En aquests casos, es pot accedir a la jubilació parcial reduint la jornada de treball entre un 25% i un 75%, sense necessitat que l'empresa celebri un contracte de relleu amb un altre treballador. La segona modalitat s'aplica quan encara no s'hagi aconseguit l'edat ordinària per accedir a la pensió de jubilació, i en aquests casos cal que l'empresa concerti un contracte de relleu en els termes establerts en l'article 12.6 del TRLET. En tots dos supòsits, la compatibilitat efectiva entre treball i pensió permet l'acumulació del temps de treball en períodes de dies a la setmana, setmanes al mes, mesos a l'any o altres períodes de temps, de conformitat amb el que es disposa en pacte individual o, si s'escau, en la negociació col·lectiva, en totes les seves expressions, incloent-hi l'acord de centre de treball, sense que se'n pugui limitar o impedir l'ús en cap àmbit.
En el primer dels supòsits exposats -jubilació parcial una vegada aconseguida l'edat ordinària de jubilació- la celebració del contracte de relleu és potestativa. En el cas que l'empresa decideixi concertar-lo, la jornada de treball ha de ser com a mínim la que deixa vacant el jubilat parcial. Aquest contracte de relleu, que s'ha de celebrar amb una persona desocupada o que ja tingui concertat amb l'empresa un contracte de durada determinada, pot ser per temps indefinit o de durada determinada. En aquest últim supòsit, la durada ha de ser coincident amb el temps que es mantingui la jubilació parcial i, en tot cas, un mínim d'un any. El lloc de treball del treballador rellevista pot ser el mateix o diferent del lloc del treballador substituït.
En el cas d'accés a la pensió de jubilació anticipada abans del compliment de l'edat ordinària establerta legalment, la celebració d'un contracte de relleu és preceptiva, i aquest contracte ha de ser indefinit i a temps complet, i el treballador rellevista pot exercir el mateix lloc de treball o un altre de diferent del lloc del jubilat parcial. Aquest tipus de jubilació parcial es regeix per les regles següents:
- L'edat màxima d'anticipació de la jubilació parcial és de tres anys respecte de l'ordinària que en cada cas correspongui d'acord amb el que s'estableix en l'article 205.1.a del TRLGSS.
- S'ha d'acreditar un període mínim de cotització real i efectiu de 33 anys complets -25 si es tracta de persones amb discapacitat-, sense que computin a aquest efecte les bonificacions o anticipacions d'edat que puguin ser aplicables. El període d'anticipació de la jubilació parcial i el de prestació de servei militar o prestació social substitutòria -amb un màxim d'un any en tots dos casos-, es consideren cotitzats a aquests efectes exclusius.
- La persona que accedeixi a la jubilació parcial ha de tenir una antiguitat en l'empresa o grup d'empreses, almenys, de sis anys immediatament anteriors a la data efectiva d'aquest accés. Si s'ha produït successió d'empresa, per a l'antiguitat computa també el temps de treball prestat en l'empresa anterior.
- La reducció de jornada és compresa entre el 25% i el 75% de la corresponent a un treballador a temps complet comparable. Quan s'anticipi més de dos anys, el primer any solament es pot reduir la jornada entre un 20% i un 33%.
- Ha d'existir una correspondència entre les bases de cotització de jubilat parcial i rellevista. La d'aquest últim no pot ser inferior al 65% de la mitjana de les bases de cotització corresponents als sis últims mesos del període de base reguladora de la pensió de jubilació parcial.
- El contracte de relleu celebrat a jornada completa i per temps indefinit s'ha de mantenir almenys durant els dos anys posteriors a l'extinció de la jubilació parcial, i l'empresari ha de substituir el treballador rellevista en cas que aquest cessi en el treball per qualsevol causa durant aquest període mínim de permanència. Si no ho fa, l'empresari és responsable del reintegrament de la pensió que hagi percebut el pensionista a temps parcial.
- Finalment, la base de cotització del treballador jubilat parcialment és la que li hagués correspost en cas que hagués continuat treballant a jornada completa.
Quant a l'aplicació de la jubilació parcial al personal laboral de les administracions públiques, s'està esperant que es publiquin els criteris perquè pugui resultar efectiva. Cal tenir en compte que en aquest àmbit la celebració d'un contracte de relleu, que a més ha de ser indefinit i a jornada completa, està condicionada pel respecte als principis constitucionals d'igualtat, mèrit i capacitat, per la qual cosa en l'àmbit públic són imprescindibles uns criteris d'actuació que garanteixin aquests principis quan la celebració del contracte de relleu sigui preceptiva, és a dir, quan es pretengui accedir a la jubilació parcial abans del compliment de l'edat ordinària establerta legalment.
Pel que fa al personal funcionari, la reforma del Reial decret llei 11/2024 no ha comportat cap canvi en la seva situació, per la qual cosa aquesta modalitat de jubilació continua sense estar regulada per a aquests empleats públics.