Nombre de lectures: 0

El 19 d’octubre de 2022 i el 30 de juny de 2023 van entrar en vigor dues modificacions de la Llei 38/2003, general de subvencions (en endavant LGS), introduïdes, respectivament, per l’article 11 de la Llei 18/2022, de creació i creixement d’empreses, i l'article 214 del Reial decret llei 5/2023, de 28 de juny.

Una de les modificacions afegeix l'apartat 3 bis dins l’article 13 de la LGS, el qual fa referència als requisits per obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora.

Aquesta modificació estableix un nou requisit en el cas de subvencions d'import superior a 30.000 euros, quan els beneficiaris siguin persones físiques i jurídiques, diferents de les entitats de dret públic, amb ànim de lucre subjectes a la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'estableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials. En aquests casos els beneficiaris han d'acreditar que compleixen, en els termes que s’indiquen a continuació, els terminis de pagament que s'estableixen en aquesta llei per obtenir la condició de beneficiari o entitat col·laboradora:

a) Les persones físiques i jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, poden presentar compte de pèrdues i guanys abreujat, ho poden acreditar mitjançant certificació subscrita per la persona física o, en el cas de persones jurídiques, per l'òrgan d'administració o equivalent amb poder de representació suficient, en la qual afirmin que assoleixen el nivell de compliment dels terminis de pagament previstos a la Llei 3/2004. També poden acreditar aquesta circumstància per algun dels mitjans de prova establerts a l’apartat següent, amb subjecció a la seva regulació.

b) Les persones jurídiques que, d'acord amb la normativa comptable, no poden presentar compte de pèrdues i guanys abreujat, ho han d’acreditar mitjançant:

  • 1r. Certificació emesa per un auditor inscrit al Registre Oficial d'Auditors de Comptes que contingui una transcripció desglossada de la informació en matèria de pagaments descrita en la memòria dels últims comptes anuals auditats, quan se'n desprengui que s'assoleix el nivell de compliment dels terminis de pagament establerts en la Llei 3/2004. Aquesta certificació és vàlida fins que siguin auditats els comptes anuals de l'exercici següent.
  • 2n. En el cas que no sigui possible emetre el certificat a què es refereix l’apartat anterior, cal presentar un informe de procediments acordats, elaborat per un auditor inscrit en el Registre Oficial d'Auditors de Comptes, que, sobre la base de la revisió d'una mostra representativa de les factures pendents de pagament a proveïdors de la societat a una data referència, conclogui que no detecta excepcions al compliment dels terminis de pagament de la Llei 3/2004, o, en el cas que es detectin, no impedeixen assolir el nivell de compliment requerit a l’apartat següent.

Als efectes de la LGS, s'entén que s'ha complert el requisit exigit a l’article 13.3 bis quan el nivell de compliment dels terminis de pagament previstos a la Llei 3/2004 sigui igual o superior al percentatge establert a la disposició final sisena, lletra d, apartat segon, de la Llei 18/2022, de 28 de setembre, de creació i creixement d'empreses.

La segona modificació s’ha introduït a l’article 31.2 de la LGS, amb la incorporació d'un nou paràgraf, que estableix que, quan el beneficiari de la subvenció sigui una empresa, les despeses subvencionables en què hagi incorregut en les seves operacions comercials han d’haver estat abonades en els terminis de pagament previstos a la normativa sectorial que li sigui aplicable o, si no n'hi ha, als establerts per la Llei 3/2004.

Per tant, a mode de resum, i d’acord amb el que s'ha exposat a la nota aclaridora sobre l’aplicació de l’article 13.3 bis de la LGS del Ministeri d’Assumptes Econòmics i Transformació Digital:

  • No es pot ser beneficiari d'ajuts d'unimport superior a 30.000 euros quan els tercers siguin persones físiques i jurídiques, diferents de les entitats de dret públic, amb ànim de lucre subjectes a la Llei 3/2004, si s'incompleixen els terminis de pagament previstos per la Llei 3/2004.
  • Aquesta prohibició per ser beneficiari afecta totes les empreses independentment de la dimensió, sempre que la subvenció a rebre sigui d'un import superior a 30.000 euros.
  • Tret que les bases reguladores prevegin un altre termini o moment d'acreditació, aquesta s'ha d'efectuar en el termini de 10 dies hàbils des de la notificació de la proposta de resolució provisional als interessats mitjançant la qual es proposa la concessió de la subvenció. En el cas que es prescindeixi del tràmit d'audiència perquè no figura en el procediment, l'acreditació s'ha d'efectuar en el termini de 10 dies des de la notificació del requeriment adreçat a aquest efecte per l'òrgan instructor previ a la proposta de resolució definitiva.
  • Les formes d’acreditar el compliment dels terminis establerts a la Llei 3/2004 són les següents, segons el cas:
    • En el cas de les societats que, d'acord amb la normativa comptable, puguin presentar compte de pèrdues i guanys abreujat, a través d'una declaració responsable.
    • Per a les societats que, d'acord amb la normativa comptable, no puguin presentar compte de pèrdues i guanys abreujat, mitjançant certificat emès per un auditor inscrit en el Registre Oficial d'Auditors de Comptes.
  • Pel que fa a l'elaboració i el contingut del citat informe de procediments acordats, s'hi ha d'incloure almenys el resultat de les proves següents, efectuades per l'auditor a partir dels pagaments pendents a proveïdors:
    • Comprovació de l'import total del detall facilitat amb els registres comptables, i obtenir, si s'escau, la conciliació oportuna.
    • Verificació, per una mostra, de la correcció de les factures seleccionades quant a proveïdor, data de factura, lliurament de béns o prestació de serveis, antiguitat i classificació.
    • Constatació, per una mostra de pagaments efectuats amb posterioritat a la data de referència, que no existeixen factures addicionals a les recollides en el detall facilitat per l'entitat.
Etiquetes: