Saltar al contingut principal

Curs sobre llicències urbanístiques, comunicacions prèvies i protecció de la legalitat urbanística vulnerada

Nombre de lectures: 0

Unitat 5 | Unitat 7

6. Concepte de protecció de la legalitat urbanística

El títol VII del TRLUC (art. 199 i s.) i el títol II RPLU (art. 98 i s.) estableixen la normativa reguladora dels procediments de protecció de la legalitat urbanística, i en tot el que no disposen, i quant al procediment, s'aplica la Llei 39/2015, de procediment administratiu comú.

El concepte de "protecció de la legalitat urbanística" s'inclou en aquesta normativa urbanística. L’article 199 del TRLUC disposa que les accions i omissions que presumptament comportin vulneració de l’ordenament jurídic urbanístic han de donar lloc a les actuacions necessàries per aclarir els fets (inspecció) i seguidament o directament a la incoació d’un o més expedients de protecció de la legalitat urbanística. L’apartat segon de l'article indica que “La potestat de protecció de la legalitat urbanística és d'exercici preceptiu”.

Per la seva part, l’article 3 del RPLU estableix que constitueix la protecció de la legalitat urbanística el conjunt d’instruments que regula aquest Reglament mitjançant els quals les administracions públiques competents exerceixen una potestat reglada que les faculta per intervenir en l’activitat dels particulars amb la finalitat de preservar la legalitat urbanística i restablir-la quan es vulnera, i de sancionar les conductes tipificades com infraccions urbanístiques.

Els procediments de protecció de la legalitat urbanística tenen per objecte conjuntament o separadament l’adopció de les mesures següents (art. 199.2 del TRLUC i art. 110 del RPLU):
  • La restauració de la realitat alterada
  • La imposició de sancions
  • La determinació de danys i perjudicis.

És important destacar que tots aquests procediments són de caràcter preceptiu; encara que després de la tramitació d’un procediment de restauració de la realitat alterada el subjecte responsable ha acomplert la mesura de restauració ordenada, això no obsta que igualment és preceptiu la tramitació del corresponent procediment sancionador. I, a la inversa, que el subjecte infractor hagi abonat la sanció corresponent per haver comès alguna infracció urbanística no és obstacle per tramitar el corresponent procediment de restauració de la realitat alterada.

De conformitat amb el que s'ha exposat, dins l’àmbit de la protecció de la legalitat urbanística hi ha tres procediments:

  1. Procediment de restauració de la realitat alterada quan l’ajuntament pretengui restaurar la realitat física o l’ordre alterats.
  2. Procediment sancionador quan l’ajuntament pretengui sancionar les persones responsables dels fets.
  3. Procediment de rescabalament quan l’ajuntament pretengui rescabalar-se dels danys que les actuacions il·lícites hagin produït en els béns públics.

Addicionalment a aquests tres procediments, el RPLU regula el procediment de les ordres d’execució, si bé aquestes no formen part del concepte de protecció de legalitat urbanística en tant que el mateix text reglamentari les ubica en un títol diferent (en concret, en el primer).

Així mateix, és important no confondre el procediment de restauració de la realitat alterada i el procediment d’ordre d’execució.

El primer, com diu el seu nom i tal com s’ha exposat, té per objecte la restitució material dels immobles o terrenys a l’estat anterior a la comissió de la infracció i el seu exercici està subjecte a un termini de prescripció, al qual més endavant farem referència. Per contra, el procediment d’ordre d’execució persegueix el compliment del deure legal de conservació i rehabilitació i el seu exercici no està subjecte a un termini de prescripció.

Finalment, per concloure, els supòsits de protecció de la legalitat urbanística vulnerada són els següents:

a) Actes executats sense disposar de títol habilitador o sense efectuar la comunicació prèvia. b) Actes executats sense ajustar-se a les condicions del títol atorgat o a la comunicació prèvia efectuada.

En el supòsit b, a diferència de l’a, els subjectes responsables disposen del pertinent títol habilitador, si bé s’han excedit del seu contingut.

c) Actuacions efectuades amb llicència o ordre d’execució nul·la o anul·lable.

En aquests supòsits, els subjectes responsables disposen del pertinent títol habilitador si bé l’ajuntament l’ha concedit en contra de les determinacions del planejament urbanístic, motius pel qual, prèviament a l’exercici de la protecció de la legalitat urbanística, cal revisar el títol habilitador.

↑ Tornar a l'índex de la unitat


Inici | Unitat 7

Torna a munt
× Tanqueu els crèdits
Autoria i llicència

Autor: Sergi Ribas

Coordinació tècnica i pedagògica: Servei de Formació per a l'Administració local, EAPC

L'Escola d'Administració Pública de Catalunya, amb la voluntat de contribuir a la lliure difusió del coneixement i d'acord amb el que estableix la Recomanació de la Comissió Europea sobre gestió de la propietat intel·lectual, difon aquests materials sota una llicència creative commons by-nc-sa. N'autoritza l'ús, doncs, amb les condicions següents:

  • citant-ne font i autoria;
  • amb finalitats no comercials, i
  • per fer-ne obres derivades que compleixin les condicions anteriors i es difonguin amb el mateix tipus de llicència.

Llicència de Creative Commons
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional de Creative Commons.

La imatge de portada és de imatge de la portada és de Kaspars Upmanis i s'ha obtingut d'Unsplash.