Saltar al contingut principal

De l'administració en paper a l'administració digital

Nombre de lectures: 0

← Preguntes més rellevants | ← Mòdul 2 | ← Inici del curs

Preguntes més rellevants

2. Principis de l’administració digital

2.1 Principis de l'administració digital

El segon mòdul fa referència als principis de l'administració digital i m'agradaria saber en quina norma estan regulats i detallats, ja que els principis que s'expliquen als vídeos, en alguns casos, no són els mateixos que els que disposa l'article 4 de la Llei 29/2010, de 3 d'agost.

També cal tenir en compte el que disposa l’article 38 de la Llei 40/2015 i, en general, els principis generals recollits a la Constitució espanyola o l’Estatut d’autonomia de Catalunya, la Llei 26/2010 o a altres normes sectorials que són aplicables a l’ús dels mitjans electrònics a les administracions públiques.


↑ Tornar a dalt

2.2 Cartes de serveis

Repassant el mòdul 2, segons s'indica tant al vídeo com a la transcripció, s’explica que les cartes de servei tenen caràcter reglamentari. Vull comentar-te que, segons tinc entès, l'article 59 de la Llei 19/2014 on ho establia, ja que va ser modificat per la Llei 5/2020, del 29 d'abril, i ja no és així.

Finalment, en relació amb el material complementari, i sobre el principi de simplificació, la Llei 16/2015 ha estat àmpliament derogada per la Llei 18/2020, de 28 de desembre, de facilitació de l'activitat econòmica.

Efectivament, la Llei 5/2020, del 29 d’abril, de mesures fiscals, financeres, administratives i del sector públic i de creació de l’impost sobre les instal·lacions que incideixen en el medi ambient, va modificar la regulació de les cartes de serveis que feia l’article 59 de la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern (LTAIPBG).

Una de les conseqüències és que la Llei 19/2014 deixa de dir explícitament que les cartes de servei tenen caràcter reglamentari i, per tant, el que s'afirma al vídeo és des de llavors obsolet.

Sobre les cartes de servei a l'Administració de la Generalitat, us recomano la visita del següent lloc web.


↑ Tornar a dalt

2.3 Nivell de seguretat

Com es pot saber el nivell de seguretat que exigeix cada tràmit administratiu?

En relació amb aquesta qüestió, recomano la lectura del recull de preguntes més rellevants plantejades en edicions anteriors d'aquest curs i, en particular, aquest apartat.



Hi ha algun lloc on es digui el nivell de seguretat corresponent a cada tràmit? És a dir, si jo, com a ciutadana, vull presentar-me a una convocatòria o demanar un ajut, per exemple, com puc saber quins certificats puc utilitzar per signar la sol·licitud i quins no? Deu estar relacionat amb les dades personals que impliqui la sol·licitud, però això, com a ciutadana, no ho haig de saber necessàriament ni encara menys determinar-ho.

Cada administració pública pot aprovar una política de signatura que determini, en funció dels riscos, els mitjans electrònics necessaris per identificar els ciutadans. Així ho estableix, per exemple, l’Ordenança tipus de transparència i administració digital elaborada per Localret. L’Ordenança tipus disposa que “La Política de signatura ha de ser aprovada per decret d'alcaldia i publicada a la seu electrònica”.

D’altra banda, és freqüent que les administracions públiques informin a la seu electrònica dels mecanismes de signatura electrònica que es poden emprar per tramitar un determinat procediment. Vegeu, per exemple, el cas de l’Ajuntament de Sant Feliu de Llobregat o de l’Ajuntament de Barcelona, que permet filtrar els tràmits per tipus de mecanisme de signatura.

Finalment, també podeu tenir en compte que el Decret 76/2020, de 4 d’agost, d’Administració digital, disposa que “L'Administració de la Generalitat determina, mitjançant la publicació a la Seu electrònica, els sistemes d'identificació i signatura de les persones admesos per a la relació amb l'Administració de la Generalitat i per a la identificació i signatura en el procediment administratiu”.


↑ Tornar a dalt


← Preguntes més rellevants | ← Mòdul 2 | ← Inici del curs

Torna a munt
× Tanqueu els crèdits
Autoria i llicència

Autor: Agustí Cerrillo

El disseny del curs en el format original (MOOC) i l'elaboració dels vídeos el 2019 va anar a càrrec de Homuok SL. El disseny del format actual ha anat a càrrec del Servei de Formació per a la Generalitat, EAPC.

La imatge de la portada és de Gerd Altmann i s'ha obtingut a Pixabay.

L'Escola d'Administració Pública de Catalunya, amb la voluntat de contribuir a la lliure difusió del coneixement i d'acord amb el que estableix la Recomanació de la Comissió Europea sobre gestió de la propietat intel·lectual, difon aquests materials sota una llicència creative commons by-nc-sa. N'autoritza doncs el seu ús amb la condició de:

  • citant-ne font i autoria;
  • amb finalitats no comercials;
  • per fer-ne obres derivades que compleixin les condicions anteriors i es difonguin amb el mateix tipus de llicència.

Llicència de Creative Commons
Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional de Creative Commons